Netwerk router internet toegang reguleren

Pagina: 1
Acties:

• whackerjack
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-09-2025
We zitten hier in een studentenhuis met 18 man en iedereen heeft een netwerkaansluiting.
We delen samen een internetaansluiting maar niet iedereen betaald deze op tijd. Het gevolg zou moeten zijn dat er mensen afgesloten worden. Fysiek afsluiten heeft tot gevolg dat mensen alsnog met de kabels gaan rotzooien en de enige oplossing om dit te voorkomen is een grote stalen brandkast. NU had ik als oplossing een soho router met MAC internet acces control.
De router fungeert als DHCP server en zit vast aan een 3com linkbuilder hub.
De router zit zelf aan de internetmodem die als bridge is geconfigureerd.
Toch blijken mensen op de geblockte mac table staan toegang te krijgen tot het netwerk.
Hoe kan dit en wat kan ik hiertegen doen?
Wat kan ik hier nu als beste/voordelige en ook eenvoudige oplossing voor verzinnen?
Er bestaat een management module voor de linkbuilder maar ik weet niet of ik daarmee ook poorten uit kan zetten. Een andere 2ehands router waarbij de mac control wel werkt zou ook een optie zijn alsmede iedereen een eigen IP adres toe te wijzen.

It takes 2 2 make 1

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-04 15:20

SeatRider

Hips don't lie

whackerjack schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 18:24:
We zitten hier in een studentenhuis met 18 man en iedereen heeft een netwerkaansluiting.
Toch blijken mensen op de geblockte mac table staan toegang te krijgen tot het netwerk.
Hoe kan dit en wat kan ik hiertegen doen?
Mss moet je juist geen MAC blocklist doen maar een whitelist, anders is het eenvoudig veranderen van macadres al genoeg.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• whackerjack
Ja die optie heb ik ook, maar het is toch raar dat zelfs deze blocklist niet werkt (als ik mijn eigen mac wis kom ik het grootste gedeelte van de tijd niet op het net maar soms wel)

It takes 2 2 make 1

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-04 15:20

SeatRider

Hips don't lie

whackerjack schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 18:38:
Ja die optie heb ik ook, maar het is toch raar dat zelfs deze blocklist niet werkt (als ik mijn eigen mac wis kom ik het grootste gedeelte van de tijd niet op het net maar soms wel)
Is het een optie om een oud pctje in te zetten als router? Met ISA server, of vergelijkbare linux alternatieven, kun je mensen wellicht laten inloggen om op internet te komen, en die accounts kun je blokkeren als ze niet betalen.

Offtopisch: het gaat hier om 18 studenten die een internetverbinding van een paar tientjes per maand DELEN, hoe ver wil je gaan om iemand die zijn maandbijdrage van 2 euro nog niet heeft betaald te willen afsluiten? Gooi gewoon een biertje in zijn nek ofzo :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• whackerjack
Als ik een biertje in zijn nek gooi kost het me die 2 euro en het biertje....
Ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten configureren met een linux bakkie maar het is zeker een optie.
Is er ook een router die die optie heeft die goed werkt? Of zou het ook werken met die managemnt module van de XMS linkbuilder?

It takes 2 2 make 1

Verwijderd

Met je LinkBuilder kan je veel meer doen, welk type is het exact? Zeer waarschijnlijk kan je daar een mac-adres blocklist in bouwen. Dat kan ik met de 3Com switches op mijn werk iig wel. Ook de HP switches kunnen dat bij ons. Hiermee vang ik onbekende macadressen af en zet ze daarmee in een ander VLAN. Binnen dat VLAN staat een Asus router die fungeert als DHCP server (niet als router). Daarna komen ze over onze firewall heen en mogen ze internet op.
Hierdoor schijd ik het bedrijfsnetwerk en de gastcomputers/laptops van elkaar.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Leuke 2e hands Cisco switch ?
De 1924 (10 mbps poorten, meer dan genoeg voor je internet) is tweedehands nog geen €50 tegenwoordig en kan precies wat jij wilt, oa mac adressen koppelen aan poorten zodat het overzetten van de cat kabel niets oplevert.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• whackerjack
Ik heb de linkbuilder FMS 2, maar zoals ik al zei geen management module, en die heb je dan volgens mij wel nodig.
Die cisco zou ook een mogelijkheid zijn als het met de linkbuilder niet zou kunnen. Toch ben ik ze nog niet tegengekomen voor 50 euro.
Hij hoeft niet perse 24 poorten te hebben 8 of 10 is ook prima.

[ Voor 24% gewijzigd door whackerjack op 06-10-2005 08:24 ]

It takes 2 2 make 1

• whackerjack
Nog iemand?

It takes 2 2 make 1

Pagina: 1