AV HDU welke en is dit nog nodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sheinemans
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08 16:21
ik moet een hdu kopen voor video bewerking. ik dacht aan een AV schijf maar is dit tegenwoordig nog nodig, zijn de schijven tegenwoordig niet goed genoeg?

en wie weet welke AV schijf goed is

www.heinemanss.nl

Verwijderd

Gewoon een ultraDMA schijf op 7200tpm is goed genoeg.

• tbusquet
  • Laatst online: 11-02 23:14
Had 2 IBM udma 66 op 7200RPM 20.5gb en een 22gb.. ook voor videomontage..
die krengen zijn behoorlijk snel.. en niet duur.. kon de max. resolutie gebruiken van mijn DC30+ das zon 8mb/sec..
lijkt me dus genoeg.. die schijven haalden sustained 15mb/sec read en write !!
Ik spreek steeds in verleden tijd omdat de 20.5 gb.. een paar dagen geleden gecrashed is !! was echt kut ! heb een nieuwe schijf gehaald een quantum fireball plus LM.. en die is nog sneller dan de IBM die ik eerst had.. ehh om je vraag nu duidelijk te beantwoorden.. neem OF een IBM 7200RPM of een soort gelijke schijf met dezelfde specs..
en als je het geld er voor hebt zou ik zelf toch echt voor SCSI gaan.. is gewoon het snelste en meest betrouwbaar.. het kost een hoop geld maar is het wel waard als je met video aan de slag gaat... goed genoeg geluld.. SUCCES !!

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:44
Error: Not enough info.bieb bieb.. wat are you going to do with it????

• blimmel
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

blimmel

Matched: TeamBVD

AV-schijven deden toch niet aan callibratie tijdens het lezen en schrijven....
andere schijven toch wel!!! (of niet meer?)

Join TeamBVD!

Verwijderd

Voor bewerking maakt het niet zo heel veel uit, de meeste UDMA-66 hd's zijn wel goed (ben zelf erg onder de indruk van IBM), liefst natuurlijk een 7200RPM, 20GB of meer is wel erg wenselijk voor complete video's.
Die IBM disks worden meestal ook niet zo enorm heet als die van de concurrentie.

Voor real-time recording met een lage compressiefactor (dus grote hoeveelheden data) of zelfs helemaal geen compressie, moet je een erg goede transfer-rate hebben.
Er zijn volgens mij niet veel disks meer die langdurig calibreren tijdens de run, maar zelfs al zou dat gebeuren, dan is capture-software tegenwoordig wel in staat onregelmatigheden op te vangen door grote (RAM)buffers te gebruiken.

Goede SCSI-drives vind ik zelf veel te duur in verhouding tot IDE-disks.

Zelf heb ik onlangs een Promise Ultra66 IDE-controller kaartje omgesoldeerd :9 naar een Promise FastTrak66 Raid-controller (is ook gewoon te koop, maar de Ultra66 kost 89 piek en de FastTrak meer dan 300...).

Daarmee kun je striping over meerdere disks gebruiken. Het komt erop neer, dat er om en om een track op een andere disk wordt geschreven, zodat je effectief de dubbele transfer-rate hebt. Met twee IBM 20GB disks was dat echt enorm snel :9 , daar kan geen single disk tegenop (De IBM disks zijn natuurlijk al erg snel, en dat werd nog eens verdubbeld). En je gebruikt de meerdere disks aan de controllerkaart gewoon als een grote enkele supersnelle disk!

Als je wat minder geld te besteden hebt, kun
je natuurlijk ook twee keer 10 of 13GB aan zo'n controller hangen. En het is lekker uitbreidbaar:

Sinds kort heb ik er nog twee disks bijgezet (dus totaal striping over 4 disks!), en nu is de transfer-rate dus echt belachelijk hoog :) .
Het leuke is ook, dat de IBM disks 2MB databuffer hebben; met vier disks die als 1 grote disk werken, heb je dus 4x2 = 8MB databuffer!

Met de ATTO Disk Benchmark heb ik even de troughput getest:
(Transfersize 0.5 tot 1024 kb, total length 32mb, geen DirectIO. Dus er wordt met verschillende blokgroottes telkens 32MB naar de harddisk geschreven of van de harddisk gelezen, en vervolgens wordt de snelheid daarvan aangegeven):

Write performance (KB) bij transfer size (blokgrootte):
0.5 = 23894
1.0 = 39402
2.0 = 61484
4.0 = 81235
8.0 = 99966
16.0 = 106983
32.0 = 133686
64.0 = 128746
128.0 = 123969
256.0 = 106133
512.0 = 103612
1024.0 = 104857

Zoals je ziet, wordt bij een blokgrootte van 32kb de theoretisch maximaal mogelijke schrijfsnelheid van 2x UDMA66 (=133MB/s) bijna gehaald, 131 MB/s !

Read performance (KB) bij transfer size:
0.5 = 79763
1.0 = 107294
2.0 = 129278
4.0 = 95891
8.0 = 121233
16.0 = 136269
32.0 = 142054
64.0 = 146953
128.0 = 135171
256.0 = 125829
512.0 = 117872
1024.0 = 114576

En bij een blokgrootte van 64kb wordt zelfs een hogere score gehaald dan de theoretisch maximaal mogelijke leessnelheid van 2x UDMA66 (=133MB/s): 144MB/s !

Blokgroottes van 32 of 64KB zijn veel gebruikte, dus zit de performance wel snor!

Kortom: voor betaalbare en extreem hoge performance, neem niet 1 grote maar 2 of meer kleinere IDE disks (stukken goedkoper dan SCSI), en sluit die via een IDE RAID-controllertje aan op je systeem. Bovendien kun je zo'n systeem dan tot maximaal 4 disks uitbreiden, en met elke extra disk neemt de performance weer toe!

Verwijderd

Sorry, dubbele post de server is niet helemaal lekker

• sheinemans
oke bedankt

maar ik moet deze schijf hebben omdat vaak grote files corrupt raken op de hd die ik nu heb. als ik nu zonder av koop blijft het probleem dan niet hetzelfde. ik maak film met een DC10 plus van miro misschien zit het in de software, maar ik heb alle updates al geprobeert.

www.heinemanss.nl

• tbusquet
  • Laatst online: 11-02 23:14
je weet toch wel dat files op een fat32 partitie niet groter dan 2gb mogen zijn heh ?!
dat trekt windows nl. ook niet !!

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

ide raid zal wel rulen bij av editen lijkt mij

Verwijderd

tbusquet:
4Gb mogen de files zijn op fat32. Alleen veel AVI's mogen maar 2GB zijn (die gebruiken een signed counter :( ).
En de Explorer/verkenner van 98SE kan geen files van groter dan 2GB kopieren, dat moet je, echt waar!, in een DOSBOX doen...

Ik neem altijd op met VirtualDub, die maakt gewoon een tweede, derde etc AVI aan als er een bepaalde grootte bereikt is (ik heb dus 2GB ingesteld, dan kunnen alle andere programma's de AVI's ook nog inlezen). En daarna kan VirtualDub al die AVI's inlezen en compressen naar een andere file (650MB bijvoorbeeld, zodat ie op een cdtje past).

Sub:
Ja, IDE RAID roelt zwaar! Voorheen was het m'n harddisk, maar nu lijkt m'n 750MHz Athlon ineens zo langzaam ;)

Verwijderd

Sheinemans:
Is de file echt corrupt (Windows read-errors ofzo), of wil de movie alleen niet afspelen?

In het eerste geval is een defecte harddisk (rotte secotrs, of een te ver overgeklokte bus, of foute controller, of slechte kabel) meer waarschijnlijk, in het tweede geval zou het wel eens aan de software kunnen liggen.

Al eens andere grote files aangemaakt/heen en weer gekopieerd op je harddisk? Gaat dat ook verkeerd?
Voor je een andere disk gaat kopen, zou ik eerst uitzoeken waar het precies aan ligt.
Maar zonder AV disk hoort het opnemen absoluut ook goed te gaan hoor! Als een disk het niet kan bijhouden, hoor je alleen wat beelden uit de opname te missen, maar de bestanden worden als het goed is niet corrupted ofzo en moeten gewoon kunnen worden afgespeeld.

• sheinemans
die gemaakte film blijven meestal goed maar soms na scandisk is de file opgedeeld in stukken waar ik niks meer mee kan. ik heb al een apparte partietie gemaakt voor de film en nu gaat het minder vaak fout maar iedere keer is een keer te veel. ik denk dat ik toch maar een nieuwe hdu erlangs ga hangen

www.heinemanss.nl

Pagina: 1