Invloed van vloeren, muren en plafonds op het geluid

Pagina: 1
Acties:
  • 305 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Binnenkort ga ik verhuizen en mijn huis moet nog ingericht worden.
Tot een paar maanden geleden zat ik met mijn geluidset in een kleine kamer, de kamer stond tot aan de nok toe vol, er hing van alles aan de muur en er stond ook nog een bed in.
Het geluid wat uit de speakers kwam klonk prima want de kamer klonk zo droog als het maar kan.

Nu zit ik in een ruimere kamer en het geluid is echt bedroevend.
Ondanks dat er gordijnen hangen en op de grond vloerbedekking ligt + een extra kleed.

Binnenkort zet ik de spullen dus weer ergens anders neer en ik wil rekening houden met het geluid, dit moet zo goed mogelijk klinken met de spullen die ik heb.
Ik heb 2 zuilluidsprekers (JBL XL1000) maar die worden toch een keer vervangen door wat anders over niet al te lange tijd.
Ik zal deze in elk geval niet direct op de grond plaatsen en niet tegen de muur ofzo.

De vloer is van hout. Ik zit op de begane grond dus hoef geen rekening te houden met onderburen, alleen met bovenburen, maar het plafond is goed geisoleerd.

Ik leg liever geen vloerbedekking neer omdat ik het simpelweg niet mooi vind. Liever laminaat oid.

Hier staat een plattegrond (PDF).
De boxen komen in de woonkamer tegen de muur van 2,90m of tegen de muur haaks daar op.

Nu de vraag, wat voor iets kan ik dan het beste op de vloer leggen en wat tegen de muur?
En wat kan ik nog meer gebruiken om het geluid wat aangenamer te maken.
De kamer zoals 'ie nu is, leeg, galmt enorm.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-02 08:49

ranzige pad

kwaaak kwaak

jah logisch dat het nu zo galmt, je mist gewoon inrichting
- mebuels helpen de muren te breken, dus geen lange rechte valkken.
- wat voor een bank heb je, stof of leer? leer demp volgens mij minder dan stof
- laminaat zorg voor galm, maar kun je verhelpen door bijvoorbeeld een vloerkleed.
- wat hang je voor de ramen, iets van stof demp mooi.
- koop planten :-)
- denk aan spullen aan de wand, lijstjes enzo.

zelf zit ik namelijk in een zelfde soort situatie, heb een huis gekocht en er komt een laminaat vloer in. Heb lange recht muren dus moet het geluid "breken"

[ Voor 8% gewijzigd door ranzige pad op 04-10-2005 15:18 ]

HT & NAS & Inventaris

Verwijderd

Zorg ervoor dat je eerste reflectie gebroken wordt, dus een boekenkast tegenover je speakers, of wat gordijnen, plaats een kleed voor je speakers nog en het zal al een stuk verbeteren

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Je móet gewoon Vloerbedekking!
A. Kun je ,et je din over rollebollen
B. Dempt het geluid
C. Warme voeten in de winter

Een (groot)kleed is natuurlijk ook een aardige substitute...

Richt de spekaers wel schuin naar beneden anders heb je als je staat schitterend geluid, maar niet als je zit(wat ik vaker doe in mijn woonkamer dan gewoon staan :+)

En anders zul je lange hangende gordijnen moeten nemen...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:44
Vloerkleed! Heb hier ook laminaat en als ik het dikke vloerkleed (170*240cm) wat ik pal voor m'n speakers heb liggen weghaal klinkt het allemaal anders en naar mijn smaak een stuk minder. En een leuk vloerkleed kan ook erg gezellig staan hoor :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Vloerkleedje gaat er in elk geval in :)
Tegenover de speakers komt de bank (heb ik nog niet, zal wel een stoffen bank worden).

En what about de muren?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

dreeke schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 11:12:
Vloerkleedje gaat er in elk geval in :)
Tegenover de speakers komt de bank (heb ik nog niet, zal wel een stoffen bank worden).

En what about de muren?
Je zou kunnen denken aan schuimvinyl (met 'forse' strucuren. 2 voordelen: 'makkelijk' aan de muur te brengen (geen motieven gezeik) en als je lijm aan de muur+behang opdoet, kan je goed corrigeren). Verder een fors goedkope alternatief voor acoustische behang.
Ik was zelf eerst op zoek naar zo'n behang en de prijs is :X Schuimvinyl+lijm was ca. 250 euro (Kwantum) voor 18 rollen in de woonkamer. Voor die akoestische behang zou ik >5000 euro (geen typefout!) kwijt zijn geweest (exclusief lijm en naadstrippen). Daarnaast wordt de kamer ook nog eens kleiner (de dunste behang was 1 cm, echter voor de bassen heb je dikkere behang nodig (iets van 3 cm). Erg interessante uitdaging om dit netjes op te lossen bij de deurkozijnen. En wat doen we bij de verwarming? _/-\o_
Neuch.. dan koop ik wel bas-traps als morgen de Masters binnenkomen (de fauteuils zijn EINDELIJK binnen en zal dan een fotoreportage maken).

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:08
Aangezien je nieuwe luisterruimte een pak groter is dan de oude, zit je vermoedelijk ook verder van de luidsprekers af. Dat betekent dat je in verhouding minder geluid rechtstreeks van de speakers hoort, en meer rommel van kamerreflecties en resonanties! Probeer dus zo dicht mogelijk bij die speakers te gaan zitten :)

Een muurtapijt is ook een leuk idee, als het in je interieur past natuurlijk :P In de leefruimte van m'n ouders hangt een behoorlijk zwaar en dik muurtapijt, op enkele cm van de muur. Het effect op de akoestiek is aanzienlijk. Ik ken geen andere luisterruimte waar de bas zo droog en resonantievrij klinkt (ook al zou je verwachten dat tapijten e.d. weinig invloed hebben op bas).

Ow, en als je uiteindelijk toch nieuwe speakers haalt, dan moet je zeker kijken naar open (dipool) luidsprekers. De hoeveelheid afgestraald geluid in de ruimte is 6dB lager dan bij een klassieke luidspreker voor dezelfde luidsterkte op de luisterplaats, de relatieve hoeveelheid reflecties en resonanties daalt dus met 6dB. Jag en deepspace vertellen je er graag meer over ;)

[ Voor 22% gewijzigd door subsonik op 05-10-2005 13:19 ]

Pagina: 1