Toon posts:

[Website] Video weergeven (streaming?)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben onderzoek aan het doen naar de mogelijkheden om via internet video te bekijken. Hier is natuurlijk ontzettend veel over te vinden, waardoor ik door de bomen het bos niet meer kan zien.

Het is de bedoeling dat er verschillende formaten van video op de site komen, mpeg4 (real, quicktime, wmv, FlashVideo), mpeg2 (dvd), divx, etc.

Wat gestreamed kan worden, wil ik gestreamed hebben. Wat niet mogelijk is, is niet mogelijk, dus dat zal gewoon gedownload moeten worden.

Ik heb onder andere naar VideoLan gekeken. Zij claimen dat VLC ook video on demand doet, maar hoe dat werkt begrijp ik niet.

MPEG4 en FlashVideo wordt automatisch gestreamed? Zijn er opties op de andere formaten te streamen? Alles "on demand".

edit: FlashVideo is geloof ik ook MPEG4

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2005 14:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die hier het licht in de duisternis kan laten schijnen? :P

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-03 10:55

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

Stoer; Marduq

Verwijderd

Topicstarter
Dank je dat je de moeite wilt nemen om te reageren. Ik had GoT al doorgenomen over wat er te vinden valt over streaming video. Helaas is dat niet erg veel en elk topic wat er over gaat, daar reageer je op. Hulde daarvoor.

De topics geven echter geen antwoord op mijn vraag. Ze gaan meerendeels over welke type het beste. De antwoorden zijn dan over het algemeen: Quicktime, Real en Windows Format. Als ik het fout zie, dan hoor ik dat graag, anders: zou je mijn vragen kunnen beantwoorden?

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:23
met de nieuwe codec die in flash 8 wordt gebruikt kan flash de directe concurrentie aan met quicktime.
Dat zijn wat mij betrefd dan ook de 2 beste keuzes om streaming video aan te bieden met een goede kwaliteit/bandbreedte verhouding
Ik zou zelf voor .flv (flash dus) kiezen als je gaat streamen. het is werkelijk te eenvoudig voor woorden hoe snel en makkelijk je een filmpje online kan krijgen. Bovendien ben je vrij in de vormgeving van de player :wel geen controls ...bult templates...of volledig eigen vormgeving. Eigenlijk kan je het zo gek niet bedenken of het kan.

Wil je echter dat je gebruikers de filmpjes makkelijk kunnen opslaan, dan is quicktime een betere oplossing lijkt me.

Wat ik niet snap is dat je god weet hoeveel verschillende formaten wil gaan aanbieden...waarom niet alles omzetten naar 1 formaat?

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• XangadiX

XangadiX

hmm, ik snap je vraag inderdaad verkeerd;

is het absoluut noodzakelijk dat je allerlei verschillende formaten gaat aanbieden? anders zou ik een back end schrijven met een bibliotheek waarin een functie staat voor ieder verschillend formaat; het is vaak hoe je de parameters om een filmpje heenschrijft die bepalen hoe hij gestreamt gaat worden.

Maar liever zou ik alles omzetten naar 1 formaat, en dan het liefst flash flv; de v6 codec van flash 8 is inderdaad beter, maar wordt nog niet zo breed ondersteunt.

anders is het dus een interpreter schrijven voor alle verschillende codecs.

Stoer; Marduq

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:23
XangadiX schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 01:22:
Maar liever zou ik alles omzetten naar 1 formaat, en dan het liefst flash flv; de v6 codec van flash 8 is inderdaad beter, maar wordt nog niet zo breed ondersteunt.
marketingpraatje:
"beter" dekt de lading niet...het is een wereld van verschil.
wat betreft de ondersteuning: de penetratie van flash gaat over het algemeen snel. en hoe meer developers/designers er gebruik van maken hoe sneller het zal gaan. Bovendien is de moeite om de nieuwe player binnen te halen flink kleiner geworden.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• XangadiX

XangadiX

sanderb schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 01:26:
[...]

marketingpraatje:
"beter" dekt de lading niet...het is een wereld van verschil.
wat betreft de ondersteuning: de penetratie van flash gaat over het algemeen snel. en hoe meer developers/designers er gebruik van maken hoe sneller het zal gaan. Bovendien is de moeite om de nieuwe player binnen te halen flink kleiner geworden.
Ja dat zal allemaal best, maar als we de wijze lessen van Jacob nielssen ter harte nemen dan is nieuwe technologie pas breed toepasbaar na een jaar. Ik weet alles van de enorme wereld van verschil die het is, en we hebben geweldige testopstellingen staan, maar dan nog. Als je een breed inzetbare website wilt hebben dan is het nog geen optie; het spul is krap een maand uit!

Een designerwebsite, een filmwebsite of een developers website of zoiets; prima; graag zelfs! maar voor een 'gewone' bedrijfswebsite zou ik het nog niet doen.

Wat overigens wel het overwegen waard is, is om de site alvast flash 8 complient te maken, maar beginnen met flash 7. Maar ik zou er 3x over nadenken alvorens ik flash 8 gebruik. Mijn moeder gebruikt bijvoorbeeld nog flash 6 en is als de dood zo bang voor alles wat op-popt (en ja flash vraagt of ie mag instlaleren)

Stoer; Marduq

Verwijderd

Topicstarter
In het systeem dat ik wil maken, is het niet erg als er Flash Player 7 of 8 gebruikt moet worden, of het Quicktime of Real Media is. Het gaat er juist om om zoveel mogelijk aan te bieden. Ik kan de gebruikers wel een voorstel doen, maar uiteindelijk moeten ze zelf weten in welk formaat ze uploaden.

Maar als ik het goed begrijp kan ik alles met webscripting oplossen? Ik hoef dus niet te zoeken naar een streaming media server?

• XangadiX

XangadiX

ja en nee; alle media bestanden kun je zonder server 'streamen', mits ze goed gecodeerd zijn; en dat hangt bij jouw dus van je gebruikers af. Als die een keurige wmv aanleveren met streaming enabled is er niks aan het handje. Jouw script pakt hem, leest de header en pakt je wmv scriptje en het ding begint te streamen. Als je gebruiker echter streaming niet aan heeft gezet is er een kans dat er een error komt, en/of hij begint het bestand te downloaden. Ik raad dan ook aan om overal een download link bij te zetten.

In tegenstelling tot wat veel mensen geloven is noch voor realmedia noch voor flash flv files een streaming server nodig. Een beetje handig script zorgt er voor dat dit alles terwijl het download kan spelen, en dus streamt.

Overigens is dit streaming niet te verwarren met 'live streaming' waarbij een live signaal (een sportwedstrijd of een blote mevrouw of een webcam oid meteen naar het net gestuurd wordt) hiervoor moet je wel een streaming server hebben

edit: Overigens kun je er ook voor kiezen om op je server een conversie tool te draaien; het is mogelijk om bijvoorbeeld avis en mpgjes realtime op je server om te zetten naar bijvoorbeeld flv; een gebruiker laadt een bestand op; dat wordt opgevangen door de webserver en doorgestuurd naar een tweede 'omcat server' die er een flv van maakt en die online zet.

[ Voor 17% gewijzigd door XangadiX op 07-10-2005 01:07 ]

Stoer; Marduq

Verwijderd

Topicstarter
Dat klinkt erg interessant die conversietool, heb je daar meer informatie over?

Live streaming heb ik niet nodig. Het gaat puur om bestanden die worden 'geupload' naar de server en vandaaruit weer bekeken moeten kunnen worden.

Je hebt het over een "mijn script" dat het WMV script uit moet lezen. Ook daar heb ik niks over kunnen vinden of is dit een erg voor de hand liggend script met informatie over hoogte, breedte, lengte, informatie/seconde, etc?

• XangadiX

XangadiX

hmm, nee over een conversietool niet; ik weet dat flashCom het kan; maar ik ga er van uit dat er wel linux proggels zijn die het kunnen en dat kun je met een shellscript aanroepen (vandaar de andere servert)

met je script bedoel ik dat je een html template hebt waarbinnen je bijvoorbeeld met php de code voor een wmv aanroept

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
echo $htmltop;

if (wmv) {
  echo $wmvparameters;
}else{
  echo "het bestand was geen wmv";
}

echo $htmlfoor;

in een versimpelde vorm ;)

$wmvparameters ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:

code:
1
2
<embed type="application/x-mplayer2" pluginspage="http://www.microsoft.com/Windows/MediaPlayer/" name="mediaplayer1" showstatusbar="1" EnableContextMenu="false" autostart="true"  width="480" height="430"  transparentstart="1" loop="0" controller="true" src="http://s2.putfile.com/videos/27810425510.wmv">
</embed>

[ Voor 29% gewijzigd door XangadiX op 07-10-2005 22:31 ]

Stoer; Marduq

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-04 05:37

alienfruit

the alien you never expected

Ja, er is een programma voor linux om video formaten te converten waaronder naaar de Flix V6 codec. Ik zal zo spoedig mogelijk de naam opzoeken :)

Verwijderd

Topicstarter
@XangadiX: Ah ok, dan ga ik daar ff naar kijken. Die wmv parameters zijn inderdaad niks fancy's, de standaard <embed>. Heel hartelijk dank!

@alienfruit: Dat zou ik op prijs stellen!
Pagina: 1