[Access] User in ODBC verbinding refreshen

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TXC
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Ik ben bezig met een Access applicatie die werkt met gekoppelde tabellen (SQL server). De koppeling gebeurt via ODBC. Nu heb ik ingesteld bij het koppelen van de tabellen dat SQL server the "authenticity of the login id" moet verifieren aan de hand van het NT netwerk login id. Dat werkt prima met ons Windows netwerk.

Nu heb ik het probleem dat als ik iemand een kopie geef van de applicatie, dat ik dan opnieuw de tabellen moet koppelen om ermee te kunnen werken. Access geeft aan de ODBC verbinding niet te kunnen gebruiken, tenzij ik de tabellen opnieuw koppel. Blijkbaar houdt de appicatie mijn loginid vast, waardoor als een ander de applicatie gaat gebruiken deze login id niet meer overeen komt met de huidige ingelogde gebruiker.

Als oplossing hiervoor heb ik geprobeerd de verbinding te refreshen bij openen, maar dat helpt niets (met currentdb.tabledefs.connectionlink). Ik heb al een script gevonden van enkele A4tjes om tabellen via ODBC te koppelen met VBA code, maar ik denk dat er een betere oplossing moet zijn. Overigens gaat de applicatie later op het netwerk draaien, maar dat is nu nog niet relevant.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Is het niet precies andersom? Zoals je het nu hebt ingesteld probeert ODBC in te loggen op de sql-server met de credentials van de huidige windowsgebruiker.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• TXC
Ja dat klopt wel inderdaad. Maar het lijkt dus alsof de gebruiker die de tabellen de eerste maal heeft gekoppeld (ik dus) blijft hangen. Als ik dan iemand anders een kopie geef, gebruikt de verbinding niet de nieuwe credentials, maar blijkbaar nog steeds de mijne. En dat werkt dan niet omdat ik niet ingelogd ben op die PC.

In het DSN configuration scherm (bij het opzetten van de verbinding) staat het volgende:
How should SQL server verify the authenticity of the login id?
En daar heb ik gekozen voor with Windows NT authentication omdat ik wil dat altijd de credentials van de ingelogde user worden gebruikt. De andere users hebben overigens wel rechten op de SQL bron dus het zou moeten kunnen lijkt me. Begrijp je wat ik precies wil of ben ik misschien onduidelijk?

• TXC
Is er iemand die me hier mee kan helpen?

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Probeer eens met vba een gekoppelde tabel te openen en lees de foutmeldingen van de connectie uit. Dat geeft wat meer informatie waar en wat er misgaat. Over de errorcollectie: [rml]Niesje in "[ Delphi/ Access] database password versu..."[/rml]

Overigens, op welk punt geeft access de melding dat hij de gekoppelde tabellen niet kan gebruiken. En doe je een refresh van de tabldefs na het vernieuwen van de connectiestring?

[ Voor 24% gewijzigd door Lustucru op 05-10-2005 15:33 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland