Toon posts:

Plextor 712SA en Sil Im 3114

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om Dvd's te kunnen afspelen heb ik naast 4 ide plextors (PX-116a) ook 4 sata dvd-recorders PX 712SA geinstalleerd. Het bios ziet 3 van de 4 sata drives, windows XP ziet ze alle 4.
dvd's kunnen in alle 4 de drives ook afgespeeld worden als deze direct na het opspinnen gestart worden.
Zodra je enige tijd wacht (10-20 minuten) dan willen 3 van de 4 drives geen film meer starten, waar ik zou verwachten dat ze het of allemaal niet doen, of allemaal wel. Daarnaast kan ik nog steeds alle 4 de drives benaderen en door de directory structuur gaan.

Ik heb met Plextor gebeld en volgens degene die ik aan de lijn had, zou je maar 1 sata dvd speler per controller kunnen aansluiten omdat er anders een soort van master slave conflict kan optreden. Ik heb dus geporbeerd om 1 van de drives op de Nforce 350 aan te sluiten, maar dat gaf ook geen oplossing.

Ook nog promise gebeld om te kijken of hun SATA II 150 Tx4 uitkomst zou kunnen bieden (deze staat in ieder geval in de compabiliteits-lijst van plextor en heeft "native" Atapi support), maar zij konden mij ook niet vertellen of je meer dan 1 dvd-drive op deze kaart kunt aansluiten.

Kortom: heeft iemand ervaring met het aansluiten van meer dan 1 SATA dvd-drive op een controller en/of weet je een reden waarom 1 van de 4 drives na enige tijd nog wel reactie geeft en de andere 3 niet.

Tnx a lot!

Verwijderd

Serial ATA is totaal niet master/slave gebonden; sterker nog, met nieuwere toevoegingen aan de standaard kan je gewoon splitters gebruiken. Beetje klok/klepel verhaal van diegene als je het mij vraagt. (in de war met master/slave conflicten op IDE)

Ik heb zelf 2 712SA drives op 1 controller zitten, want ja, de SIL3114 is 1 controller. Jij hebt er dus gewoon 4 op één controller.

Heb je een verband kunnen leggen tussen 3/4 in BIOS en 3/4 niet af willen spelen? Kan je nagaan of de drive die je BIOS niet ziet in windows nog wel de DVD wil afspelen? Dan heb je in ieder geval iets om vanuit te gaan.

Daarnaast zou het prettig zijn als je even je volledige hardware-specs, gebruikt OS (incl welke SPs), gebruikte BIOS-versie mobo, Plextor firmware-versies van alle drives (indien afwijkend), en zo mogelijk chipset-versie van de Sil3114 post.
Ik weet het, het is veel, maar aangezien je in de categorie "vage" problemen zit, is het praktisch zo veel mogelijk info te hebben :)

Wellicht niet helemaal gerelateerd; ik heb meegemaakt met een SATA RAID-controller (profi) dat de bijgeleverde lange SATA kabels een probleem bleken (de install crashte na 2 maanden :/). Na vervanging voor kortere kabels nooit meer een probleem gehad. Probeer dus, zodra je weet welke drive het wél doet ook vast te stellen of er verschillende kabels zijn gebruikt, of dat er andere afwijkingen zijn tussen die ene drive en die andere 3.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Floppus,

Ik vond het verhaal van de plextor-jongen ook nogal ongeloofwaardig, maar aangezien het nieuwe techniek betreft (iig in samenhang met atapi), was er een mogelijkheid dat het inderdaad zo was, dus vandaar de vraag.

Het is iig goed te horen dat het wel zou moeten werken (op welke controller heb jij de 2 712SA's zitten?).

In de bios worden 3 van de 4 drives gedisplayed, dus daar zou iets kunnen zitten, alleen heb ik tot nu toe geen opties kunnen vinden in zowel het "echte" bios danwel de sata(-raid) setup, waar ik iets aan zou kunnen veranderen.

Ik kan op dit moment niet alle specs geven, noch testen, aangezien hij nu films aan het vertonen is, dus een aantal antwoorden zullen morgen pas komen.

De volledige hardwarespecs zijn:
Asus K8N-E Deluxe (Nforce 3 250Gb chipset) + Silicon Image 3114 sata chip
AMD 64 3000
1 Gb ram
graphics (kan ik morgen pas zeggen)
1 maxtor 10 Sata (op Nforce 3)
4x plextor (IDE)
4x plextor 712SA (op Sil im 3114) (firmware ver. van allemaal 1.04, ik ben in de beschrijvingen van de latere versies geen mogelijke oplossingen tegengekomen)
OS Windows XP (sp versie ben ik niet zeker van, dus zal ik morgen pas kunnen bekijken)

Ik had er nog niet aan gedacht om de sata kabels te verwisselen 8)7 (zijn wel alle 4 even lang en komen uit zelfde pakket), maar dat zal ik morgen gaan bekijken, of dat verschil geeft. Ik zal ook proberen uit te vogelen welke chipsetversie de silicon image chip heeft... geen id hoe ik daar achter moet komen, maar ga wel ff goochelen.

Ik heb ondertussen een workaround gevonden: alle filmuitzendingen worden vanuit de windows scheduler gestart. 1 minuut voordat die gestart wordt, laat ik de scheduler de plextools laden, waardoor alle dvd's opgespind worden. Dit lijkt (tot nu toe) het probleem te verhelpen. Het is dan wel geen mooie oplossing, maar voor de time being afdoende, wat niet weglaat, dat mijn probleem giga frusti is, omdat het nogal onlogisch/vaag is...

Grtz,

Atlantis

Verwijderd

Topicstarter
Als aanvulling op bovenstaande:

om het even in context te plaatsen: Wij huren dvd's bij de stichting Videma en dit systeem verzorgt elke avond een filmuitzending in een groot studentenpand in r'dam (200+ bewoners). De output wordt gegeven via de tv-out van de videokaart naar een modulator, die het op een bepaalde frequentie zet, vervolgens naar een versterker, waarna het door het gebouw via de CAI-kabel verspreid wordt.