Toon posts:

Muziek opzetten op 8 hoog

Pagina: 1
Acties:
  • 203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal :)

Ik woon in een flat, 8 hoog om precies te zijn. Ik heb nu al een tijdje een mooie geluidsset van Creative alleen hebben mijn onderburen dus _echt_ heel erg last van m'n bass terwijl die echt nauwelijks aanstaat. Ik heb zelf ook geluisterd en die bass lijkt echt 5x zo erg, een echte harde dreun dus :P

Waarschijnlijk komt dit omdat mijn muren (behalve de muren aan de buitenkant) van zacht gips zijn, waardoor het geluid dus makkelijk doorheen dreunt.

De subwoofer(tje) staat op de vloer, het is laminaat met een laag isolatiefolie eronder (blijkbaar niet genoeg isolatie).

Heeft iemand tips om mijn subwoofer beter te kunnen isoleren? Ik heb al gedacht aan rubbertjes eronder maar of dat wat uitmaakt?? :?

Oh, het is trouwens een Creative T5400 systeem, niets heftigs dus :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2005 12:32 ]

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-02 13:52

ThunderNet

Flits!

je zou er van die spikes onder kunnen zetten :) Dit schijnt er tegen te helpen...
Ik heb er zelf ook last van.. 2 etages lager hoor je de bas harder dan wanneer je er naast zit :/

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02 09:42
Spikes willen wel eens helpen, of een stoeptegel met een laag rubber erop.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Stop dat gaatje maar eens dicht, dat zal in ieder geval wat schelen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Sow snelle replies zeg :)

Spikes ga ik eens proberen, klinkt heel goed. Moet ik dan opletten op enige speciale dingen zoals lengte, materiaal, etc?

Enne als ik dat gat dichtstop krijgt 'ie geen lucht meer :P
ThunderNet schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 12:30:2 etages lager hoor je de bas harder dan wanneer je er naast zit :/
Jep :|

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2005 12:35 ]

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

In een flat wordt de meeste geluidsoverlast veroorzaakt door geleiding door de muren volgens mij. Niet door de lucht. De truc zal dus zijn om de subwoofers zo min mogelijk contact te laten maken met de grond. (Ophangen aan touwtjes?) Spikes lijkt me een prima idee. Rubberen voetjes zouden ook kunnen helpen.

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Spikes kun je bij de betere audio-speciaal zaak wel kopen :)
Of als je creatief bent, zelf maken.. van messing een soort cone maken op de draaibank. En een stukje rubber aan de platte kant :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
de woofer van mijn creative setje staat op het piepschuim waar ie in verpakt zit. Daardoor geen direct contact met de vloer oid en m'n onderburen klagen niet..

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Verwijderd

Topicstarter
jvo schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 12:35:
In een flat wordt de meeste geluidsoverlast veroorzaakt door geleiding door de muren volgens mij.
Jep zat ik ook al aan te denken.. muren zijn van gips hier behalve de steunmuren (of hoe die ook mogen heten) dus ook als je ff een gaatje moet boren mag de hele flat meegenieten :P

iig bedankt voor alle tips mensen, wat mij betreft heb ik m'n antwoord!

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:45

bakvis

Tweakers.Nerd

Ik zou er gewoon van die rubberen speaker voetjes onder schroeven... kosten bijna nix en dempen bijna alle trillingen

Mijn Specs

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Let er wel ff op waar je die zut koopt. In een kwaliteits-audio winkel wil je niet weten hoe je wordt afgezet als je niet oplet :X
Ik heb zelf bijvoorbeeld 8 rubberen pads onder mijn zuilen die rond de 3 cm dik zijn. Dempt als een dolle, maar voor 40 euro per 4 stuks is dat natuurlijk gekkenwerk. Uiteindelijk kreeg ik ze gratis daar, omdat ik er ook een versterker kocht (kan je nagaan wat een marge erop zat :X )

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Verwijderd

Wat trouwens verreweg de goedkoopste oplossing is: zet je subwoofer op je telefoonboek.

Heb zelf op 3hoog in Amsterdam gewoond in zo'n gehorig pand met houten vloeren en dit werkte prima.

Verwijderd

Je kan ook bij de karwei gewoon voor een paar euro een velletje met van die zelfklevende apparaatvoetjes kopen, of een velletje antisliprubber (neopreen?) waar je zelf rondjes uit kan knippen.

(edit: typvaud)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2005 15:25 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Geniaal idee die spikes: die zijn waarschijnlijk bijna duurder dan de hele speakerset :+

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

deepspace schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 15:33:
Geniaal idee die spikes: die zijn waarschijnlijk bijna duurder dan de hele speakerset :+
Daarom zei ik ook dat je ze evt. zelf kunt maken :P

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:17
Kan ook wel simpeler nog dan met de draaibank aan de slag gaan. Je koopt 4 forse schroeven, en een stukje stevig (redelijk dik) MDF. Dan rag je die schroeven door het plankje heen zet je je sub op het plankje, tadaa ghetto spikes. ;)
Stoeptegeltje eronder om het af te maken, en je bent helemaal de man. :)

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-02 10:44

Dentheman

Zie signature

stuk piepschuim schijnt ook te helpen.....

Zie ondertitel

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:05
Sjoewe schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 16:37:
Kan ook wel simpeler nog dan met de draaibank aan de slag gaan. Je koopt 4 forse schroeven, en een stukje stevig (redelijk dik) MDF. Dan rag je die schroeven door het plankje heen zet je je sub op het plankje, tadaa ghetto spikes. ;)
Stoeptegeltje eronder om het af te maken, en je bent helemaal de man. :)
Ik vind deze eigenlijk wel geniaal, als je t leuk doet kan t er ook nog best uitzien denk k.
Toch maar even naar de bouwmarkt morgen :Y)

• Seers
  • Laatst online: 12-10-2025
Het jammere van de spikes zijn dat ze de subwoofer alleen maar koppelen aan de vloer. Je geluid kan er wel mooier van worden, maar de overlast van de onderburen niet echt. Je zegt dat het via de zijmuren gebeurd, dus heeft het ontkoppelen van de vloer niet erg veel nut, tenzij de vloer ook zorgt voor resonanties. Probeer de subwoofer te ontkoppelen, hetzij door iets inerts eronder te leggen, bijvoorbeeld een zware steen, of dus dempers, zoals een Auralex gramma, maar dan een alternatief natuurlijk, bijvoorbeeld die gamma isofix stroken op een MDF plankje lijmen.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-02 17:34

DataGhost

iPL dev

Seers schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 19:38:
Het jammere van de spikes zijn dat ze de subwoofer alleen maar koppelen aan de vloer. Je geluid kan er wel mooier van worden, maar de overlast van de onderburen niet echt. Je zegt dat het via de zijmuren gebeurd, dus heeft het ontkoppelen van de vloer niet erg veel nut, tenzij de vloer ook zorgt voor resonanties. Probeer de subwoofer te ontkoppelen, hetzij door iets inerts eronder te leggen, bijvoorbeeld een zware steen, of dus dempers, zoals een Auralex gramma, maar dan een alternatief natuurlijk, bijvoorbeeld die gamma isofix stroken op een MDF plankje lijmen.
eh, ik weet niet of je het helemaal begrijpt maar
Afbeeldingslocatie: http://www.craneaudio.com/speakers/images/popups/ocean3-floor-spikes.jpg

spikes zijn ervoor om het contact tussen woofer/speakers en de grond juist te minimaliseren waardoor trillingen minder goed worden doorgegeven.

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-12-2025

SuBBaSS

-has Ryzen

Ik heb ooit eens een slaapmatje van foam aan stukken geknipt om al mijn speakers op te parkeren en dat gaat het (hinderlijke) contactgeluid heel goed tegen!
Kost echt maar een paar eurootjes en als je het netjes op maat knipt valt het ook niet op.

• jnice
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
het kan ook een goed idee zijn om de subwoofer ipv van een klein beetje omhoog een heel stuk omhoog te verplaatsen, bij mij neemt het geluid op de verdieping eronder dan een stuk meer af. Probeer dat dings eens op een kast of bureau te zetten met een handdoek eronder ofzo voor de demping misschien hoor je het dan beneden nog maar heel zachtjes :) (en dan kun je een permanentere oplossing zoeken)

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 16:44
zet de subwoofer bij de buren neer, heb jij maximaal effect.
probleem opgelost :+

• Seers
  • Laatst online: 12-10-2025
DataGhost schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 19:43:
[...]

eh, ik weet niet of je het helemaal begrijpt maar
[afbeelding]

spikes zijn ervoor om het contact tussen woofer/speakers en de grond juist te minimaliseren waardoor trillingen minder goed worden doorgegeven.
Ik begrijp het prima, door de spikes creëer je een gigantische druk op bepaalde punten, waardoor je kast koppelt aan de vloer. Daardoor maak je de kast dus het enorm zwaar, aangezien je hem aan de massa koppelt die eronder staat. Daardoor gaat je kast minder trillen. Voor het slimme zetten ze de spikes op de hoeken van de speaker omdat je daar al de minste trillingen hebt.

Maargoed, ik zou dus echt voor dempers gaan bij contactgeluid.
Zie hier voor een zelfbouw ontkoppelingsplatform, ter inspiratie.
Edit2: Of je koopt een tuintegel ter ontkoppeling.

[ Voor 11% gewijzigd door Seers op 05-10-2005 21:05 ]

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

OF als je het fatsoenlijk wilt doen, je hele kamer leeghalen, de muur uitrachelen (houten balken) tussenin opvullen met geluidsisolatie (peperduur) en dan gipsplaat ertegen. dit ook doen met je vloer, hem laten "zweven", dit is erg tijdrovend en duur, en misschien mag het niet eens ivm huurcontract, maar wel de beste oplossing.

spikes, telefoonboeken etc zullen allemaal wel een beetje bijdragen, maar ik heb toch echt het gevoel dat een gipsen muurtje een gipsen muurtje blijft, en daar doe je zowiesow weinig aan, zelfs al hangt je sub geisoleerd, de geluidsgolven zullen zonder contact daar ook dwars doorheen gaan.

dus probeer je sub maar te isoleren, maar verwacht geen gigantische verschillen.
Pagina: 1