Stereo CD naar surround DTS of AC3 omzetten, hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 446 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
"Wat is dit nu weer voor stomme vraag?" zal ongetwijfeld bij enkele lezers opborrelen...

Nou, ik weet dat je geen optimaal 5.1 signaal kan verkrijgen uit een 2.0 signaal. Dit is dan ook niet direct de bedoeling. Wat is dan wel de bedoeling?

Ik was tot voor kort in het bezit van een dolby prologic decoder, deze was icm met een goede stereo versterker in staat om stereo muziek "lekker" te laten klinken over de surround kanalen.
Nu heb ik echter een nieuwe versterker met dts ac3 en de hele mikmak... Echter is de weergave van dolby prologic niet helemaal naar wens. Maar de weergave van digitaal geluid (ac3 of DTS) is echt geweldig. (veel dynamischer dan stereo of prologic) Dit komt puur door de opzet van de verterker denk ik, daar ik bij andere mensen/versterkers ook wel eens andere bevindingen heb opgelopen...

Nu dacht ik mijn stereo cd's om te zetten met een softwarematige prologic decoder naar 5(.1) verschillende signalen. Deze dan als DTS of AC3 op een schijf te zetten, zodoende de dynamische eigenschappen van mijn versterker voor stereomuziek te kunnen benutten.

Maar hoe doe ik dat?

Ik heb over enkele methoden gelezen (vooral op dvdrhelp en doom9), maar die zijn nogal omslachtig en ook waren de meeste documenten redelijk oud. (uit 2002 en 2003) Er moet kortweg gezegd in meerdere stappen tot een 5 kanaals resultaat komen door mono/stereo/voice-cut/galm-echo fratsen voor de betreffende kanalen uit te halen.

Maar we zijn inmiddels een paar jaar verder, er zou nu toch wel een (freeware) gui of batch systeem moeten zijn die al die handelingen (semi)automatisch voor je uitvoert? Ik heb alleen nog niet kunnen vinden welk programma dat moet zijn...

Wie kan mij verder helpen of raad geven om bevengesteld doel te bereiken...

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
ik heb ooit met "programma" (gaak even opzoeken voorje) dit gemaakt.

Je moes dan aparte wavjes maken van rechts en links en 2 kant in elkaar mergen. Dan kon je kanalen kiezen en daar je wavs toevoegen en dan maakte hij er een ac3 5.1 van.

Dit proces heb ik toen wel met doom9.org kunnen vinden.

Het is wat omslachtig maar het werkte wel.

[ Voor 3% gewijzigd door andreict op 04-10-2005 11:33 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:57

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat DTS en DD dynamischer zijn ligt niet aan DTS en DD, maar aan het feit dat de mixen voor films veel dynamischer zijn dat de platgestampte muziek van tegenwoordig. Beter dan DPL II, of een van die andere vage surround opleukers zul je niet krijgen. Je amp heeft vast nog wel meer van die instellingen. Probeer gewoon zoveel mogelijk uit.

Ga liever klagen bij de CD producenten... of koop betere muziek :+

Btw, dat je oude DPL beter klink dan je nieuw is denk ik een illusie. Komt waarschijnlijk omdat je nu het genot van DTS en DD kent ;)

[ Voor 25% gewijzigd door voodooless op 04-10-2005 11:52 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
Mijn oude config (losse decoder en versterker) was veel dynamischer dan mijn huidige versterker op analoge signalen.
Bijna net zo dynamisch als mijn huidige versterker op digitaal signaal.

Ik kon op de oude config de volumeknop lekker opendraaien en het geluid werd alleen maar intenser.
Doe ik dit op mijn huidige versterker dan ontbreekt er gewoon iets...
Maar op een digitaal signaal zit er wel lekkere dynamiek in, meer nog als mijn oude config.

Daarom wil ik dus die analoge signalen omzetten naar dts.

Dan kan ik gewoon lekker die volumeknop opendraaien en de versterker blijft dan ook lekker spelen (hoop ik natuurlijk)

Ik weet wel dat je een cd niet dynamischer kan maken als dat deze is.
Wel weet ik dat mijn oude versterker deze analoge signalen veel beter kon versterken dan mijn huidige versterker.
Daarom lijkt mij dat deze audio-cd's beter zullen klinken via DTS...

[ Voor 199% gewijzigd door Ejorne op 04-10-2005 12:16 ]

Verwijderd

Ik weet niet of jouw versterker dit ook kan, daarom mijn sugestie:
zet die DPLII op music mode ipv cinema mode. OF (mits je versterker deze mogelijkheid heeft) gebruik DTS NEO:6.

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 12:22:
Ik weet niet of jouw versterker dit ook kan, daarom mijn sugestie:
zet die DPLII op music mode ipv cinema mode. OF (mits je versterker deze mogelijkheid heeft) gebruik DTS NEO:6.
Ik heb alle opties doorlopen en geen van deze opties geeft voldoende resultaat.
(althans niet in vergelijking tot mijn oude set)

Maar mijn versterker (kenwood krf-x9080) heeft de volgende opties:
PLII movie
PLII music
PLII game
PL
NEO:6 music
NEO:6 cinema
Stereo

Stereo klinkt nog het meest dynamisch, maar ik mis dan toch wel de rearspeakers.
Dan volgt inderdaar PLII-music, waarbij ik ook de balance tussen voor en achter en tussen front en center kan instellen... Maar ook deze instelling haalt het niet bij mijn oude set.

Ik gebruik overigens dezelfde speakers dan op mijn oude set, dus ik weet hoe het zou moeten kunnen klinken.... Wat zeg ik... ik weet nu hoe het zelfs nog beter kan klinken, maar dat is dan wel op een digitaal signaal op deze nieuwe receiver...

Verwijderd

Het is best mogelijk dat jouw analoge versterker een betere ProLogic decoder aan boord heeft waardoor het beter klinkt.
Maar goed, je wilt van stereo naar 5.1? Daar is helaas geen eenduidige en eenvoudige methode voor simpel weg omdat je geen discrete kanalen (behalve links en rechts) tot je beschikking hebt.

Via Bidule:
http://forum.doom9.org/showthread.php?s=&threadid=83844

Je kunt ook je stereotrack importeren in een multitrack audiopakket en dan handmatig de kanalen aanmaken, zet dan wel eerst je wav/mp3 om naar 24bit/44 of 48khz

center = links - rechts plus een bandpass filter
surroundkanalen = links en rechts met een delay (die je zelf moet uitvinden, hangt ook af van wat je lekker vind klinken en de grootte van de ruimte)
LFE = links + rechts met een laagdoorlaat filter erover heen (rond 80hz ofzo)

Dan vervolgens het hele zutje als mono wav opslaan (zodat je 6 losse wav files hebt) en dan een AC3 of DTS encoder erop loslaten.

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 12:45:
Het is best mogelijk dat jouw analoge versterker een betere ProLogic decoder aan boord heeft waardoor het beter klinkt.
Maar goed, je wilt van stereo naar 5.1? Daar is helaas geen eenduidige en eenvoudige methode voor simpel weg omdat je geen discrete kanalen (behalve links en rechts) tot je beschikking hebt.

Via Bidule:
http://forum.doom9.org/showthread.php?s=&threadid=83844

Je kunt ook je stereotrack importeren in een multitrack audiopakket en dan handmatig de kanalen aanmaken, zet dan wel eerst je wav/mp3 om naar 24bit/44 of 48khz

center = links - rechts plus een bandpass filter
surroundkanalen = links en rechts met een delay (die je zelf moet uitvinden, hangt ook af van wat je lekker vind klinken en de grootte van de ruimte)
LFE = links + rechts met een laagdoorlaat filter erover heen (rond 80hz ofzo)

Dan vervolgens het hele zutje als mono wav opslaan (zodat je 6 losse wav files hebt) en dan een AC3 of DTS encoder erop loslaten.
Juist... ik had ook al dergelijke oplossingen gevonden...
Maar hoop eigenlijk dat er een automatisch proces mogelijk is, met bijvoorbeeld enkele default profielen voor muziek of movie ofzo...
ik vind alle opties waar ik tot nu toe over gelezen heb zo bewerkelijk...

/edit:
Oja... bidule is helaas ook geen freeware meer... :'(

[ Voor 3% gewijzigd door Ejorne op 04-10-2005 13:03 ]

Verwijderd

Ejorne schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 12:56:
[...]

Juist... ik had ook al dergelijke oplossingen gevonden...
Maar hoop eigenlijk dat er een automatisch proces mogelijk is, met bijvoorbeeld enkele default profielen voor muziek of movie ofzo...
ik vind alle opties waar ik tot nu toe over gelezen heb zo bewerkelijk...
Tja helaas.. E.a. zou je wel in batchform kunnen doen maar de ene muziek is de andere niet, en wat je bij nummer 1 ingestelt hebt kan bij nummer 2 wel eens beroerd klinken. Overigens is het ook redelijk tijdrovend allemaal. Zelfs in pakketten als Nuendo en Sonar.

Het andere uiterste is een hardwarematige surround upmixer...maar dan wordt je niet vrolijk van de prijs :+
Afbeeldingslocatie: http://www.lexiconpro.com/images/product-images/960L/960L_front.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2005 13:05 ]

Verwijderd

eigenlijk had je een versterker met Logic 7 moeten kopen.

Die maakt van je stereo signaal een briljant 5 of meerkanaals signaal. Zowel muziek als film. Vooral bij muziek DVD´s met stereogeluid is het echt geweldig.

Geloog dat Harman Kardon, Lexicon en Yamaha het op een aantal versterkers voeren.
Pagina: 1