DTS/AC3 naar receiver icm stereo naar TV mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 689 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-02 16:40
(jarig!)
XP pro sp2, ASUS K8N met ALC850 on-board, MediaPortal 0.1.3

Hallo allemaal,

Ik heb zelf een HTPCeetje in elkaar gezet. TV erop aangesloten met vga->scart kabel en de PC is op mijn Pioneer VSX D 510 versterker aangesloten met een toslink-kabeltje.

Ik zit met het volgende probleem: als ik een DVDtje kijk, wil ik graag zelf kunnen bepalen of ik het geluid via de TV of via de versterker wil horen, net zoals dat nu met mijn DVD speler gaat; die gooit het geluid in stereo over de SCART en in DTS/AC3 over de SPDIF.

Als ik in ffdshow of ac3filter SPDIF passthrough aanvink, gaat het "langs" mijn geluidskaart en kan ik het dus niet op mijn TV horen. Logisch.
Ik zoek dus naar een manier om het geluid te splitten, zodat alle geluid naar én de versterker én de TV wordt geleid; een soort splittertje dus. Daarbij is de eis dat DTS en AC3 ook echt zo bij mijn versterker aankomt; downmix naar Prologic is niet acceptabel.

Kortom: precies zoals mijn DVD speler het doet. Zonder handmatige omzettingen.

Weet iemand tips? Ik zoek er al dagen naar.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Verwijderd

dus je wilt het geluid splitten wat uit je ht pc naar je tv gaat

en naar je versterker gaat

en als ik je goed begrijpt en danpraten we over het het ac3 geluid

als dit zo laat me het dan even weten en anders moet je iets duidelijker worden

Verwijderd

hansdegit schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 10:40:
...
Ik zoek dus naar een manier om het geluid te splitten, zodat alle geluid naar én de versterker én de TV wordt geleid; een soort splittertje dus.....
Op je versterker zit vast wel een stereo output voor bijvoorbeeld een cd/minidisk/tape/recorder. Knoop die uitgang aan op de audio in van je tv.

• hansdegit
(jarig!)
@kabels: ik denk dat we elkaar goed begrijpen. Het is inderdaad zo dat, wanneer AC3 afgespeeld wordt het geluid door AC3filter rechtstreeks naar de versterker gaat zonder dat het geluid nog over line-out wordt weergegeven.

Dus zowel analoge output naar SCART als optische output naar versterker.

@krusher: goede tip, maar dan moet ik mijn versterker aanzetten. Als ik dan die versterker aanzet, kan ik net zo goed van Dolby Digital / DTS genieten. Nee, het belangrijkste is dat ik ook geluid heb als mijn versterker UIT staat.

Ik denk dat ik het in een softwarematige oplossing moet zoeken. In UNIX heb je zoiets als "tee". Een softwarematig t-stukje dat output in tweeen splitst. Nu zoek ik dus zoiets, maar dan voor geluid. Voor de goede orde: we hebben het nog steeds over XP....Ik zit me al suf te zoeken in de instellingen van AC3Filter en FFDshow, maar kan niet echt iets passends vinden.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Verwijderd

maar wat voor aansluitingen heb je dan nog over op je ht pc

en welke aansluitingen zitten er nog op je tv die over zijn

ik denk dat er wel een hele simpele oplossing voor is denk ik

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2005 13:28 ]

• hansdegit
(jarig!)
De line-out van mijn HTPC heb ik naar de SCART audio pinnen van mijn TV
De toslink van mijn HTPC gaat naar mijn toslink aansluiting op de versterker.

Ik heb niets meer over op mijn TV.

Het is overigens een software-achtig iets. AC3Filter vangt de AC3 het geluid af en stuurt het rechtstreeks naar de receiver. Ik zou het zo leuk vinden als -ie het ook nog downmixt naar stereo en dat signaal naar de line-out van de HTPC stuurt.

Verwijderd

maar heb je een scartkabel 21 polig van je ht pc naar je tv

of heb je een scart stekker met aan de aan de andere kant 3 x rca stekker

want als je een scartkabel hebt 21 polig van je ht pc naar je tv zou je al geluid moeten hebben

want dan zou het inderdaad een software machtig probleem moeten zijn

• hansdegit
(jarig!)
Precies Kabels.

Gewoon geluid (mp3tjes, wavjes etc) gaan gewoon naar de TV (via line-out van de HTPC naar SCART op de tv). Alleen wanneer AC3 geluid langskomt, wordt de Line-Out gebypassed.

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:13
Ik heb het zelfde probleem ongeveer, alleen heb ik ipv de TV, gewone boxen aan mijn PC, maar dat is in principe de zelfde uitgang. In ffdshow heb ik gezegd dat AC3/DTS geluid doorgestuurd moet worden naar s/pdif. Dat wordt netjes gedaan. Probleem is dan, net als bij de TS, dat er geen geluid uit je computerboxjes/TV komt, alleen uit je reciever. Zodra je de instelling in ffdshow weer terug zet, krijg je alleen geluid uit je computerboxjes, en geen geluid uit je receiver (althans, geen AC3 of DTS geluid, gewoon niet-AC3 of -DTS geluid werkt wel). Aan de kabels ligt het dus niet. Die werken wel.

Het gaat er dus om hoe krijg je DTS geluid over s/pdif en tegelijkertijd stereogeluid over je analoge uitgang?

[ Voor 7% gewijzigd door s441558 op 05-10-2005 13:56 . Reden: ben weer lekker traag met typen ]

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

Verwijderd

En dat gaat niet, is een hardware beperking.

• hansdegit
(jarig!)
Nou zeg, wat een tegenvaller dan!

Je zegt feitelijk dat een simpele DVD speler dit wél kan en een veel geavanceerder apparaat dat niet kan?

Kan/wil je dat uitleggen? Hoe werkt die 'passtrough' truc dan?

Verwijderd

Het is letterlijk passtrough, een doorgeef luik dus. Het komt erop neer dat de digitaal/analoog converter wordt overgeslagen om een digitale stream aan te kunnen bieden, het is een beperking van de hardware dus. Je zou naar een andere geluidskaart kunnen gaan kijken die wel tegelijk kan doen, of opzoek gaan naar een losse spdif converter (duur) of toch maar via je versterker.

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:13
Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 14:19:
En dat gaat niet, is een hardware beperking.
Daar was ik dus al bang voor. Heb me ook rot lopen zoeken. Enige wat ik zo kan bedenken is een extra geluidskaart kopen, maar dan nog vraag ik me af of dat gaat werken. Ik weet niet of ffdshow wel onderscheid kan maken tussen 2 geluidskaarten en die vervolgens verschillend aan kan sturen, zodat dus de ene AC3 over s/pdif laten uitsturen, en de andere kaart analoog laten uitsturen. Daarnaast is dit niet de meest goedkope en praktische oplossing. Zeker als je een kleine HTPC hebt.

[ Voor 20% gewijzigd door s441558 op 05-10-2005 14:33 ]

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

Verwijderd

ffdshow is het probleem niet, de applicatie moet je kunnen vertellen dat je van geluidskaart a of b gebruik wilt maken. Maar dan kun je net zo goed het vinkje bij AC3/passtrough aan of uit zetten..

• hansdegit
(jarig!)
Mooi waardeloos is dat.

Is er dan geen softwarefiltertje die de audiostroom eerst spitst, waarna AC3filter de audio aan de spdif aanbiedt en bijvoorbeeld ffdshow iets aan de default mixer geeft?

Aan de andere kant: alles wat analoog wordt weeregegeven wordt ook in PCM aan je versterker aangeboden. Zucht...

[ Voor 87% gewijzigd door hansdegit op 05-10-2005 16:10 ]

Verwijderd

hoi allemaal

ik zit dit nu zo te lezen maar hebben jullie nu een converter nodig

dat analoog signaal over zet naar digitaal

of van digitaal naar analoog of

blijft het nu toch een software probleem

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:09

TiMMieJ

PSN: Orixez

Volgens mij heb ik dit in mijn MCE pc gewoon voor elkaar!
Gewoon een analoge kabel van mijn analoge outputs naar de input van mijn TV voor geluid via de TV. En heb een coax kabel van mijn spdif out naar mijn DD/DTS reciever lopen. Deze stuurt op alle 2 geluid uit en het is een simpele ALC650 onboard kaart op een MSI kt6v mobo. Werkt perfect en keuze is makkelijk idd als het 's avonds wat zachter moet.

Verwijderd

Heb zelf ook zelfde probleem als ts. Maar werkt het bij TuRK ook gewoon als hij een dvd met dts kijkt op z'n mce. Ik krijg dan inderdaad enkel dts op m'n versterker.

• hansdegit
(jarig!)
TuRk, wat zijn je specs? Werkt het bij jouw ook met DD/AC3/DTS? Of zie je een PCM stroompje?

De geluidskaart is blijkbaar wél in staat om een PCM stroom te genereren icm met analoge lineout. PCM is ook maar een stroom bitjes.

Er zijn ook codecs (waaronder de laatste AC3Filter) die zelf een AC3 stroom richting spdif kan sturen. Dan moet er ook een codec zijn die AC3/DTS/DD aan de versterker aanbiedt, zonder gebruik te maken van de passtrough techniek.

Maar misschien denk ik wat te simpel.

• hansdegit
(jarig!)
Weet iemand een geluidskaart die DTS/AC3 naar een externe decoder kan sturen en tegeijkertijd een stereo signaal over de line-out kan sturen?

• hansdegit
(jarig!)
Tjsa, dan zijn we een jaar, een moederbord met ALC889a en wat frustratie verder....

Oké, even recapituleren: een el-scheapo DVD speler stuurt via SPDIF een AC3 of DTS stream uit en over de scart pins een downmixed stereo signaal. Dan kan je dus lekker op de TV genieten van knap stereo geluid en mocht je dat niet voldoende vinden, dan doe je toch gewoon je DTS versterker aan?

Dan nu de PC wereld: wat een DVDspeler van om en nabij 30 euro kan, kan een behoorlijk pittige HTPC dus gewoon niet....

- Ik kan DTS/AC3 via SPDIF naar de receiver sturen. Wordt door de receiver correct verwerkt (de versterker ziet een DTC signaal...). Consequentie is dat ik geen audio heb op de TV.

Nu heb ik eens een paar minuten naar het DirectShow Infinite Tee Filter gespeeld; volgens mij is het principe heel eenvoudig: een stroom afsplitsen en langs een afzonderlijk kanaal naar buiten sturen. In theorie moet dat mogelijk zijn. Immers, wanner je PSDIF passtrouh\gh aan hebt staan, hoor je nog steeds andere gekuidjes zoals muisklik e.d. over je TV.

Hoe kan ik zo'n constructie werkend krijgen in MediaPortal? Jullie suggesties worden warm verwelkomd.

Voor de goede orde: mijn MoBo is een Gigabyte P35 DS4, m'n versterker een Good Old Pioneer VSX D510.

[ Voor 4% gewijzigd door hansdegit op 18-11-2007 21:28 ]

Pagina: 1