Rukapul schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 10:53:
Je hoort mij nergens zeggen dat TS RSA moet gebruiken, alleen dat het een elegante oplossing is. Als ik dit zelf klein en efficient zou moeten realiseren dan dan zou ik een lookuptable gebruiken. Die tabel zou ik offline vullen op basis van input uit een PRNG of als ik inschat dat ik later de flexibiliteit nodig zou hebben een geparametriseerde crypto functie.
TS gaf duidelijk aan geen lookup table te willen / kunnen gebruiken. Waarom dat zo zou zijn zal me worst wezen, daar heb ik niet naar gevraagd. Ik neem aan, en P_de_B kennende, dat hij daar een goede reden voor heeft/had. Natuurlijk heeft MSalters een punt (dat overigens iedereen heeft gedacht at some point in deze draad) door te zeggen dat het onzin is om geen lookup-table te kunnen gebruiken.
Maar als het gaat over een plank voor je hoofd (of een balk in je oog) dan moet je eens een stapje terug doen en je eigen posts eens lezen. Het "probleem" was erg simpel, vereistte geen ontzettend sterke encryptie of wat dan ook en was (IMHO) niet eens een topic waard. Wat mij verbaasd is dat mensen met allerlei vreselijke overkill oplossingen komen die totaal onnodig zijn voor dit "probleem". (En nee, een lookup-table is geen overkill, dat hoor je me niet zeggen). Dat je me "ophangt" aan een stukje code (dat overigens alleen maar diende ter illustratie en nergens als (dé) oplossing wordt aangedragen) moet je zelf weten. Ik had dacht ik al aardig toegegeven dat het niet moeders mooiste was. Overigens is het gros, tot aan betreffende post van mij, qua suggesties allemaal redelijk in lijn. Ze gaan (bijna?) allemaal over wat bit-husselen, wat XOR-en en +5 en -5 constructies. Even de eerste zoveel posts samengevat:
[list]
• de Wortel van dagnummer nemen, en dat x 100?
• Even getallen minus 1 en oneven getallen plus een getal groter dan 366?
• Makkelijkst is denk ik een XOR-operatie
• XOR is volgens mij nog wel het makkelijkst
• Stap 1: volgorde omdraaien, Stap 2: elke positie: Indien getal>=5: getal=getal-5, indien getal<5: getal=getal+5
• Een combinatie van een paar omkeerbare bewerkingen lijkt me voldoende voor zoiets
Dan komt rwb (en jij) met Public-key encryption en reageert TS er als volgt op:
P_de_B schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 14:33:
Op zich heb je gelijk, maar het is de bedoeling dat het nummer voor de 'toevallige' kijker niet direct herleidbaar is naar een dag van het jaar. Het is niet zo'n probleem dat een code eenvoudig te kraken is als je alle waardes weet. Ze gaan toch niet onze batchcodering bruteforcen denk ik.
Een redelijke husseling als hierboven beschreven is in principe voldoende. Al heeft het zoeken naar een public key oplossing wel mijn interesse gewekt. Dat is echter iets waar ik eens rustig voor moet gaan zittten denk ik

Misschien dat je over die post, in je enthousiasme, heen hebt gelezen?
En nogmaals, "kwaliteit" of niet van mijn (of willekeurig welke andere) functie doet er amper toe als het gaat om de gemiddelde "zijn-de-bierflesjes-wel-goed-gevuld-lopende-band-medewerker". Het ging er om dat op het eerste gezicht een dagnummer niet te herleiden was. We hebben niet allemaal Computer science aan de UT gestudeerd
Voor de geïnteresseerden heb ik overigens even een plot gemaakt van
rwb's functie:

Tuurlijk is deze mooier en charmanter. Maar ook hier valt een verband te vinden. Als je er maar wat tijd in steekt (en weet wat je zoekt).
Maar goed, genoeg offtopic gezeverd. Zand erover.
[
Voor 112% gewijzigd door
RobIII op 05-10-2005 11:56
]
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Je eigen tweaker.me redirect
Over mij