DeMoN schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 10:21:
Volgens mij is dat idd zo als je iets van 128 RAM hebt. Dan is een swap partitie van 256 wel oke. Of 512. Dit was 'vroeger' gewoon een aanname.
In het geval van 2 GB lijkt het mij niet echt nodig om een nog grotere swap aan te maken dan je nu al hebt. Wat je nu al hebt is namelijk al aan de grote kant.
Bij Linux 2.6 is dit bij mijn weten inderdaad niet langer meer het geval - daar moeten ook wel topics over zijn in NOS (wie kan er 1 terugvinden?). Maar als je een 2.4 kernel gebruikt, dan waarschijnlijk wel. Ik zou het in ieder geval lekker laten zoals het is. Wat precies het best is hangt af van de gebruikte swapping/paging-strategie, en die verschilt nogal per OS en versie (dit geldt zowel voor Linux als Windows, overigens).
Daarvan afgezien, mocht je het willen: je kan swap eenvoudig uitzetten met 'swapoff /dev/hdaX' waarbij X natuurlijk het nummer is van de swappartitie. Zolang de swap-partitie 'uit' staat kun je er mee doen wat je wilt. Je zult dan op een of andere manier een grotere partitie moeten maken (nog ruimte leeg op die schijf?). Hierop kun je dan 'mkswap /dev/hdaY' toepassen, gevolgd door 'swapon /dev/hdaY'. Als X != Y, dan moet je in /etc/fstab ook even aanpassen welke partitie de swap bevat.
Je kunt trouwens ook prima 2 swap-partities hebben, dus als je willekeurig waar nog wat ruimte over hebt, kun je daar nog een partitie maken, en deze op dezelfde manier activeren (mkswap/swapon, toevoegen aan fstab zodat het bij volgende boot ook gebruikt wordt).
Maar zoals gezegd, tenzij je performance-problemen opmerkt, zou ik het lekker zo laten als het is.