Toon posts:

Notebook aanschaffen pentium m of 64bit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers,

Ik ben van plan om een notebook aan te schaffen en heb erg veel uurtjes op internet en GOT doorgebracht. Hier vind ik helaas veel verouderde info in posts enz. Daarom heb ik nog een paar concrete vraagjes:

-Er wordt gesteld dat een "gewone" desktop processor (bv. pentium 6xx serie) veel stroom gebruikt en hitte opleverd, hoe staat dit in verhouding met een b.v. pentium m of athlon mobile?
Het stroomverbruik vindt ik niet erg omdat ik niet vaak onderweg ben, ik vindt het wel hinderlijk als de fan steeds aan is omdat de notebook te warm wordt.

-Is het mogelijk dat een 17" notebook t.o.v. een 15.4" koeler blijft omdat deze "groter" is?
(onder het motto van "hoe kleiner de notebook, hoe slechter de airflow")

Kortom, wat is een advies als het gaat om warmte die de laptop afgeeft. Ik weet dat ik dan beter voor een pentium-m kan kiezen. Het gaat er bij mij om hoe warmer wordt een pentium-6xx dan een pentium-m? (dit omdat een 6xx toch een stuk sneller is dan een p-m)

Thanks voor reacties

Obeah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:36

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Wat voor intel pentirum 4 mobile wil je dan uiteindelijk gaan halen als je niet gaat voor de centrino? Een centrino 2,13Ghz kan echt prima meekomen met de P4 3,2GHz :) Kortom, stuk sneller :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat ik niet alleen op de Ghz van een processor moet letten, maar ik zat te denken om dan voor een p4 650 te gaan (bv hp pavilion zd8290)

Maar wat is dan precies de verhouding in snelheid tussen de p4 650 en bv een p-m 740?

(vooral gebruiken voor games, photoshop & office werkzaamheden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ervaring met een Centrino-, een AMD XP mobile en een AMD 64 bit's notebook.

De huidige laptop, HP Pavilion dv1159ea heeft een cetrino chipset aanboord vergezeld van een Pentium M. Deze laptop doet het bij mij ongeveer vier uur zonder stopcontact. Ik heb de indruk dat alles wat sneller werkt op deze notebook vergeleken met mijn vorige: de Acer Asprire 1511LMi, dit is een notebook met een AMD Athlon 64 aan boord. Hiermee had ik maximaal anderhalf uur de tijd alvorens de stekker in te pluggen. Ik heb ook ervaring met een Mobile AMD, dit was een HP pavilion ze4228 notebook. Deze deed tot drie uur op de accu maar kon helaas niet al te lang op schoot worden gehouden vanwege de hitte die het afdekplaatje van het geheugen gaf. De laatste notebook heeft echter geen ingebouwde WLAN, als ik hier een kaartje voor gebruikte ging er ongeveer een kwartier van de batterijtijd af.

Ik kan je voor mobiel gebruik een groot log notebook afraden. De Acer die ik had was eigenlijk al te zwaar hiervoor. Nu heb ik een notebook van net geen 2,5 kilo. Een groot notebook (17") is eigenlijk alleen handig als een desktop vervanger, en ik waarschuw je maar alvast; als je een notebook hebt dan wil je die ook overal gebruiken (Tuinesïe, Balconia.. :D )

In ieder geval succes met de aanschaf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:25

Piggen

Lekker bakkie

Als ze zo graag 64-bit wilt, moet je eens kijken naar een notebook met AMD Turion processor. Ongeveer even snel als een Pentium M, alleen iets onzuiniger qua stroom. Maar wel een stuk beter dan een desktop-CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de info, maar dan heb ik toch nog een vraagje... In hoeverre ligt een centrino processor achter qua snelheid in het daaglijks gebruik b.v. ten opzichte van een p4 (64 bit)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
MPmad schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 10:08:
Maar wel een stuk beter dan een desktop-CPU.
En dat is gebaseerd op?

Wanneer je voor lange werktijd wilt gaan is het raadzaam om voor een P-M te gaan of een Turion.
Voordeel van een Turion is dat die 64bit is, de P-M (nog) niet.
Voor de rest speelt het aantal intern geheugen ook mee en de grafische kaart ook wanneer je er een spel op wilt spelen.
Dus misschien handig om te kijken naar eentje die niet z'n videogeheugen van het interne geheugen haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hierbij zat ik dus te denken aan een ati x600 of een x700. iig had ik eigenlijk twee laptops op het oog:

Voor een 64 bit:
HP Pavilion zd8290

Voor p-m:
Asus pro70v (liefst met 1 gb ram)
http://www.mycom.nl/MyCom...uctID=97797&productType=1

Deze hebben (als het goed is) beiden minimaal 128 ram op de grafische kaartje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piggen

Piggen

Lekker bakkie

Moet ik echt ergens een grafiekje vandaan halen om het feit te onderbouwen dat een Turion koeler en zuiniger is dan een P4-M of een Mobile Athlon64?
Je kunt het ook overdrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:45

mr_petit

opperprutser

Als ze zo graag 64-bit wilt, moet je eens kijken naar een notebook met AMD Turion processor. Ongeveer even snel als een Pentium M, alleen iets onzuiniger qua stroom.
Een turion MT is doorgaans zuiniger dan een Pentium M (niet de Ultralow-power); 25W tegenover 27W (maar geen wereld van verschil ;))

@TS Als je voor een turion gaat, neem dan een MT; die is 10W zuiniger dan een Turion ML, waardoor de koeling het dus ook een stuk minder zwaar zal hebben.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_petit op 04-10-2005 10:36 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
MPmad schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 10:19:
[...]

Moet ik echt ergens een grafiekje vandaan halen om het feit te onderbouwen dat een Turion koeler en zuiniger is dan een P4-M of een Mobile Athlon64?
Je kunt het ook overdrijven.
/offtopic
Je haalt nu twee dingen door elkaar.
Je hebt het eerst over desktop cpu's.
En nu over mobile cpu's.
Dus welke wil je nu met elkaar vergelijken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piggen

Piggen

Lekker bakkie

Dat maakt niets uit, want die mobile-processoren (de P4-M en de mobile Athlon bedoel ik dan, niet de Pentium M en de Turion) verschillen niet veel van de desktopvarianten.

Een paar verbeteringen, maar ze zijn nog steeds warm en onzuinig.

Ik wilde dus echte mobile CPU's vergelijken met mobile CPU's die op de desktopvariant gebaseerd zijn. Ik was kennelijk alleen een beetje onduidelijk.

[ Voor 44% gewijzigd door Piggen op 04-10-2005 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
MPmad schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 10:37:
Dat maakt niets uit, want die mobile-processoren (de P4-M en de mobile Athlon bedoel ik dan, niet de Pentium M en de Turion) verschillen niet veel van de desktopvarianten.
Maar wel een stuk beter dan een desktop-CPU.
:?
Het enige verschil zit 'm in het stroomverbruik en dat ze kunnen terug stappen naar een lagere mhz..
Maar dat kunnen de desktop cpu's ook tegenwoordig. :)
Dus blijft alleen het opgenomen wattage over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kortom mocht ik voor een althlon mobile 64 of p-m kiezen, dan web ik met goede specs niet veel prestatieverlies dan wanneer ik voor een p4 640 zal kiezen?

Ik zat nl. te denken aan de Asus pro70v van mycom:
http://www.mycom.nl/MyCom...uctID=97797&productType=1

Heeft iemand een mening of oordeel over dit laptopje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piggen

Piggen

Lekker bakkie

Ziet er goed uit. Ik neem aan dat je niet van plan bent om je notebook veel mee te nemen, aangezien je een 17" neemt.

En op die Pentium-M valt prima te werken, doet niet veel onder voor een Pentium 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, zo af en toe wil ik hem ergens mee naar toe nemen, maar dit zal niet elke dag zijn ;) Waarschijnlijk zo af en toe naar vrinden of een lan party....

Ik denk dan toch dat ik voor de Asus Pro70v ga....
qua prijs niet al te duur voor een goede 17" laptop.
Pagina: 1