Toon posts:

Citrix farm uitbreiden. van 1 -> 2 a 3 servers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Even een kleine situatie schets:

Er is binnen het netwerk 1 Citrix server waar verschillende mensen verbinding naar toe maken. Citrix bevalt zo goed en wordt steeds belangrijker voor het bedrijf.
Om meer redundancy te krijgen is er besloten een tweede (en in de toekomst misschien een 3e ) Citrix server te plaatsen.

Er is wat tijd overheen gegaan voordat de 1e server draait zoals hij nu draait en daarom willen we eigenlijk een image van de bestaande server maken en deze terugzetten op de nieuwe server(s). Het is identieke hardware dus dat is het probleem niet. Maar op de eerste server staat uiteraard de data store en alles is zo ingesteld dat hij de eerste server in de farm is.

Mijn vraag is nu: Hoe kan ik, gebruikmakend van de bestaande server, de 2e server inrichten mbv een image of een andere oplossing.

Volgens mij moeten er meerdere bedrijven tegen dit probleem aangelopen zijn.

PS
De 2e server opnieuw inrichten is geen optie.

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Het is niet verstandig om een image van de eerste citrix server op een nieuwe machine te zetten.
Dit omdat je dan tegen een aantal zaken aan kan lopen waar je niet blij van wordt.
Je zit dan met dubbele zaken waardoor bv een citrix sessie niet goed kan connecten.
Ik zou je toch aanraden om van scratch te beginnen.
Ik neem aan dat je bij de eerste wel de documentatie goed hebt bij gehouden qua handelingen zodat je die kan overnemen naar de nieuwe.

Verwijderd

Topicstarter
JA dat klopt, maar de manager van de afdeling wil gebruik maken van de bestaande, goed performende, server.

Hij zegt ook, ik kan me niet voor stellen dat geen enkel ander bedrijf tegen dit probleem is aangelopen: eerst 1citrix server en later de farm uitbreiden maar dan wel op basis van de goed performende 1e server.

Ik heb hem ook al aangegeven dat een image van een 2e server maken en deze verspreiden over andere member server geen probleem hoeft te zijn, maar een image van de 1e server terugzetten op een andere server geeft altijd problemen.

Maar heeft er niemand een oplossing die bijvoorbeeld een aantal settings reset zodat ik de server opnieuw aan een farm kan hangen ofzo?

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-02 18:06
Begin met het maken van een volledig image van je eerste server.

Mij lijkt de beste oplossing om een backup te maken van je datastore, Citrix te uninstallen, machine te syspreppen, image maken.

Oude machine herstellen, eventueel een sql-server inrichten voor de datastore.

Image op de nieuwe server gooien, configureren, Citrix installeren.

Heb je wel een citrix versie die load balancing ondersteunt?

[ Voor 9% gewijzigd door Abom op 04-10-2005 12:13 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 09:29:
JA dat klopt, maar de manager van de afdeling wil gebruik maken van de bestaande, goed performende, server.
Wat zijn er allemaal voor problemen geweest, waardoor hij eerst niet, en nu wel performed?
Alle Citrix applicatie instellingen, staan in de CMC, connectieinstellingen kun je van de CCC op de eerste server spieken.
Alleen tuning regkeys ed zouden gedocumenteerd moeten zijn.

De meeste grotere toko's gebruiken een gautomatiseerd installatiesysteem, voor een nieuwe server in de farm. Clonen heeft meestal niet de voorkeur.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

clonen van de server die de database host heeft sowieso niet de voorkeur. Ook zou topicstarter eens op www.citrix.com moeten kijken want daar is veel informatie te vinden over het clonen van citrix servers. Als de drives geremapped zijn wordt het sowieso al problematischer om te gaan clonen.

* mutsje prefereert ook installatie scripts... maar moet die nog bouwen hihi

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Wanneer je veel applicaties gebruikt (waarvan er ook veel niet met een MSI geleverd worden of waarvan je geen goede MSI kunt maken) is een image natuurlijk een uitkomst. Maar een install from scratch lijkt in dit geval beter, en je krijgt mooi inzicht in de opbouw, kun je gelijk alles goed documenteren. ;)

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Abom schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 12:12:
Begin met het maken van een volledig image van je eerste server.

Mij lijkt de beste oplossing om een backup te maken van je datastore, Citrix te uninstallen, machine te syspreppen, image maken.

Oude machine herstellen, eventueel een sql-server inrichten voor de datastore.

Image op de nieuwe server gooien, configureren, Citrix installeren.

Heb je wel een citrix versie die load balancing ondersteunt?
Dit is een goede methode; zo doen wij het ook.
Je server basis goed inrichten en op het laatste moment (na de image op de erver gezet te hebben) een sysprep eroverheen en dan Citrix installeren.

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Mocht je veel citrix servers gaan inzetten dan is het handig in je image ook de citrix installatie mee te nemen. In de image zet je de service IMA op manual. Ik geloof in de file mf20.dsn kun je dan je servernaam meegeven. Als je je image hebt ge-restored pas je de mf20 file aan met je servernaam en start de IMA service.
Wij doen het inrichten van een TS volledig automatisch met Altiris DPS. Image terug, diverse scippies om o.a. het bovenstaande te doen. Alle software die je op je TS gaat hosten regel je met de CMC(Install manager). In de nieuwere versies kun je het uitrollen van je packages ook scripten.
Voor 1 extra server heeft dit uiteraard allemaal niet zo veel zin.

Tot slot nog 1 tip: gebruik een SQL server voor je IMA DB!!!
Pagina: 1