Toon posts:

hostingprovider eist geld zonder contract, kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een probleem.

Ik kreeg vanmiddag een mail, dat ik voor 5 oktober moet betalen voor een dienst waar ik helemaal geen gebruik van gemaakt heb.

Ik had 1,5 jaar geleden een bedrijfje en heb toen bij bedrijf van een medestudent hosting geregeld. Ik had met m afgesproken dat t voor een half jaar was omdat ik nog niet zeker was of ik ermee door zou gaan. Uiteindelijk bestaat het bedrijf al ruim een jaar niet meer.
Hij stuurde me echter een contract op wat ik moest ondertekenen (is ook gebruikelijk natuurlijk), maar deze heb ik nooit teruggestuurd, omdat het een contract was voor een jaar, maar dat wilde ik niet. Nu heb ik wel keurig het half jaar betaald dat ik in principe had afgesproken. Het hostingbedrijf is trouwens een derdepartij, maar bedrijfje van medestudent zit er tussen, dus moest aan hun betalen.

Alleen nu eisen ze dus dat ik ook het tweede half jaar betaal, maar dat wil ik dus uiteraard niet.

Ik heb helemaal geen gebruik meer gemaakt van de hosting, aangezien bedrijfje niet meer bestond. Daarbij heb ik dus nooit het contract getekend en zij hebben daar nooit wat over gezegd.

Nu willen ze dat geld dus direct hebben en beweren ook dat ik door het betalen van de eerste factuur, akkoord ben gegaan met de Algemene Voorwaarden. Dit lijkt me absurd, want het staat niet eens op de factuur en daarbij is het volgens mij alleen geldig met een handtekening. Verder dreigen ze met deurwaarder als ik niet betaal.

Nu is mijn vraag: Kunnen ze mij wat maken en het geld opeisen of sta ik sterk en hoef ik niet te betalen?
Zelf denk ik dat ik niet hoef te betalen omdat ik geen contract heb. Daarbij lijkt het me niet dat ze uit betaling van eerste factuur enig recht kunnen ontlenen, door te zeggen dat ik daarmee de Algemene Voorwaarden heb bekrachtigd.

Ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven.

Alvast bedankt!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Een contract is normaal per jaar behalve als er een kortere periode is afgesproken!

Als je zwart op wit hebt dat je 6 maanden gebruik kan nemen en dan kan stoppen...dan hebben zei geen punt.

There is no place like ::1

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Als je ze nou gewoon eens belt en probeert er samen uit te komen?
Je kunt je kont wel tegen de krib in gooien en "gewoon niet betalen", maar daar maak je het voor beide partijen niet prettiger op. Krijg je gedoe met deurwaarders en weet ik het wat en misschien is het wel helemaal niet nodig.
Overigens geef je niet aan dat je hebt "opgezegd". Heb je dat niet gedaan, dan is het redelijk normaal dat dit soort contracten "stilzwijgend" worden verlengd. Je hebt de diensten misschien niet gebruikt, maar is die site en dergelijke wel al die tijd nog in de lucht geweest? Hebben ze je e-mail boxen nog onderhouden? Heb je nooit andere post/mailings van ze ontvangen? Allemaal tekenen dat je nog niet echt "weg" was daar.
Probeer het gewoon schappelijk op te lossen. Door meteen met contracten te gaan zwaaien, regeltjes en wetgeving er bij te halen geef je alleen maar een sein af dat ze de deurwaarder nog net iets sneller er bij mogen halen. Ik zou ze bellen en proberen het gewoon netjes op te lossen en uit te praten. Misschien kun je wel tot een compromis komen door ieder de helft te betalen?
Hoe dan ook, dit is natuurlijk maar 1 kant van het verhaal, en niet eens een erg overtuigend verhaal for that matter. Zoals ik het nu hoor kom je gewoon aan het lappen. Probeer je er "netjes" onderuit te komen (ieder de helft ofzo) dan maak je nog enigszins kans op wat "slack" van ze. Ga je drammen en met regeltjes gooien dan worden ze alleen maar keihard. En dat ga je vrees ik verliezen.
swampy schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 03:42:
Een contract is normaal per jaar behalve als er een kortere periode is afgesproken!
Nou.... Ik ken contracten van 5 jaar, 10 jaar, 3 jaar, kwartalen, halve jaren etc. Dus een contract is écht niet altijd per jaar. Dat het bij ISP's gebruikelijk is, ja, dat misschien wel. Maar je kunt daar niet blind op varen.

[ Voor 49% gewijzigd door RobIII op 04-10-2005 03:49 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-02 17:31

BramT

Rule #1

Alleen nu eisen ze dus dat ik ook het tweede half jaar betaal, maar dat wil ik dus uiteraard niet.
Wie is in deze zin "ze"? Is nogal belangrijk... die 3e partij heeft namelijk helemaal niks met jou te maken en kan niks van jou eisen. Daar zijn geen problemen.

De faktuur die je betaald hebt, daar gaat het om (ik zit ook in de hosting-scene). Wat staat daar op? Basicly, als op die factuur 6 maanden staat, en je hebt daarvoor betaald en daarna de service niet meer gebruikt ben je ook safe. Zolang je nergens Algemene Voorwaarden hebt gezien (toen!) is er niks aan de hand.

Kortom, het is aan de leverancier om vooraf duidelijk te maken wat de voorwaarden zijn. Achteraf dingen opdringen gaat niet.

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
BramT schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 03:46:
Wie is in deze zin "ze"? Is nogal belangrijk...
Uiteraard...
BramT schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 03:46:De faktuur die je betaald hebt, daar gaat het om (ik zit ook in de hosting-scene). Wat staat daar op? Basicly, als op die factuur 6 maanden staat, en je hebt daarvoor betaald en daarna de service niet meer gebruikt ben je ook safe.
Onzin. Die factuur gaat over de afgelopen 6 maanden en zegt totaal niets over de contractduur. Je bent dus helemaal niet "safe". Het enige dat uitsluitsel kan geven is het contract zelf. En, het verhaal zo horende, is dat er nooit geweest. En dat is dan gewoon "eigen schuld, dikke bult". Had je maar moeten zorgen dat het zwart op wit stond. Dat de andere partij ook geen poot om op te staan heeft is logisch in die situatie. Maar dan zal uiteindelijk een rechter ofzo daar een uitspraak over moeten doen. Want "samen" ga je er dan niet uitkomen. Dat is gewoon plat naar elkaar "welles, niettus" schreeuwen tot aan de rechtbank als het moet (of tot 1 van de partijen zich er dus bij neer legt... en drie keer raden wie dat als eerst gaat doen ;) ).

[ Voor 46% gewijzigd door RobIII op 04-10-2005 03:58 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
Klopt inderdaad, ik heb de dienst niet meer gebruikt sinds denk september vorig jaar. Daarbij zeiden ze in ene op een gegeven moment gewoon als "vrienden" dat ze een foutje hadden gemaakt en ik er een jaar aan vast zat, maar dat was niet de afspraak!
Echter heb je wel gelijk dat we wellus nietus kunnen gaan schreeuwen naar elkaar totaan de rechtzaal, want beide partijen hebben geen poot om op te staan.

Die "ze" die het geld eisen zijn niet de derde partij, maar is het bedrijf er tussen. Die zeg maar hebben bemiddeld in de hosting.

Volgens mij heeft dat bedrijf wel gewoon een contract getekend met die hostingprovider en keurig het geld overgemaakt en zijn ze er achteraf pas achtergekomen dat ze het met mij niet goed hebben afgesproken.

Ik kan ze toch gewoon vriendelijk verzoeken om een kopie van het onderlinge contract (tussen mij en bedrijf dat hosting namens mij heeft afgesloten bij de hostingprovider)? Dat kunnen ze niet sturen, dus dan heb ik zo'n idee van dat is jullie fout geweest, niet de mijne. Je moet tenslotte altijd zorgen dat je een handtekening hebt, want anders heb je als bedrijf geen poot om op te staan.
Alleen heb ik ook weinig om op te staan, want ik heb ook geen handtekening dat het maar voor 6 maanden was. Maar wat ze bij mij hebben gedaan kan je bij iedereen dan doen.

Als iemand mij een keer een paar 100 euro moet overmaken, dan kan ik daarna toch ook niet van m eisen dat ie dat nogmaals of vaker moet doen?

Ik heb dus het idee, dat het een fout van hun is geweest, die ze nu willen proberen recht te zetten.

Alleen ja, ik heb geen kennis van dit soort zaken, vandaar dat ik vraag of iemand een idee heeft.

Verwijderd

Topicstarter
BramT schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 03:46:
[...]
De faktuur die je betaald hebt, daar gaat het om (ik zit ook in de hosting-scene). Wat staat daar op? Basicly, als op die factuur 6 maanden staat, en je hebt daarvoor betaald en daarna de service niet meer gebruikt ben je ook safe. Zolang je nergens Algemene Voorwaarden hebt gezien (toen!) is er niks aan de hand.

Kortom, het is aan de leverancier om vooraf duidelijk te maken wat de voorwaarden zijn. Achteraf dingen opdringen gaat niet.
Die factuur die ik betaald hebt gaat idd alleen over die 6 maanden. Hun Algemene Voorwaarden heb ik echter nooit gezien, alleen een contract dat ik geweigerd heb. En volgens mij hoor ik als klant iets te moeten bevestigen dat ik akkoord ga met voorwaarden enzo, dat heb ik dus nooit gedaan.

Ze proberen me nu idd achteraf wat op te dringen en dat kan volgens mij niet, want dan kan je van alles en iedereen wel geld gaan eisen.
Pagina: 1