Toon posts:

[WIN XP] blijft hangen bij blauwe opstartscherm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn comp. met win XP erop blijft hangen bij het blauwe opstartscherm. Het scherm voordat normaliter mijn user-account is te zien.
Mijn systeem:

Dell 8300
P4 3.2 HT
1024mb DDR RAM
120 GB HD, SATA
160 GB HD, IDE

Het is een sofware probleem, en dat denk ik hierom:
Er draaien 2 HD's in mijn pc: de SATA schijf, volume C:, waarvan windows boot en een IDE schijf, volume E:, dit station dient als data-pool. Maar toen gebeurde het volgende, er moest data worden gekopieerd van de HD van mijn broertje (een Maxtor 80 GB disk, zijn bootdisk met winxp erop), naar mijn bootdisk. Dus wat doe ik: ik haal de 160 GB disk, E:, mijn data-pool, uit de computer en ik connect de schijf van mijn broertje op precies dezelfde locatie (secondary IDE ofzo), met precies dezelfde jumper-instelling (Cable-select). Dit verloopt zonder problemen.
Ik herstart de computer.
Windows start, maar sputtert over programmaatjes die niet gevonden kunnen worden, en om de 2 seconden popt er een schermpje up waarop staat: de installatie word voorbereid, dit schermpje verdwijnt vanzelf weer...
Enfin, bij het openen van 'deze computer' blijkt dat beide schijven worden herkend, echter: de schijf van mijn broertje is de C: schijf geworden, en mijn eigen bootdisk heeft volumenaam E: gekregen. Raar, denk ik nog, maar ik ga onverstoord verder met het kopieren van 20 GB data van C: (broertje) naar E: (mijn bootdisk).

Volgt u het nog?

Maar dan.
Ik sluit windows af en dan begint de ellende. Ik sluit mijn oude 160 GB (wat voorheen station E: was) weer aan op de bekende connectors. Ik start de computer, windows lijkt normaal te booten, maar bij het blauwe opstartscherm valt alles stil. Muis beweegt, maar de pc-speakers piept als ik ergens klik. HArde schijven draaien, bootdisk maakt af en toe een zacht reuteltje (reading activity), maar gebeurt NIKS beste mensen.

Dan sluit ik opnieuw de schijf van mijn broertje aan , en dan blijkt dat deze combi wel werkt. Ik probeer nu via systeembeheer de driveletters weer goed te zetten, maar station C: heeft een wisselbestand, dus die mag ik niet veranderen van naam, en station E: is de bootdisk, dus die mag ook niet... zucht.
Dan besluit ik station C: te ontheffen van de taak om wisselbestandhouder te zijn. Dat helpt. Want nu kan ik driveletter C: vrijmaken. Dat lukt, alleen drive E: WIL PERSE GEEN C: worden... AAH

Er is iets misgegaan bij het opstarten met de nieuwe schijfconfiguratie... Mijn bootdisk denkt dat hij iemand anders is, en windows wacht met smart op een schijf zonder identiteitscrisis. Mooi is dat, iemand een oplossing?

Groeten, Maurice

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb al veilige modus en dergelijken geprobeerd.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-03 20:52

tweakerbee

dus..?

Weet wel wat, maar dat is nogal ingrijpend. Heb een soortgelijk probleem meegemaakt, en dat zat in de SYSTEM hive van het register. Deze kun je terug zetten met bijv. BartPE mits je een fatsoenlijke backup had (bijv. vanuit de SystemRestore folder, of -nog rigoreuzer-de restore folder in %windir%).
Als dit verhaal je niks zegt kun je er misschien beter vanaf blijven, dan zul je meer kwaad dan goed gaan doen.

De reden dat veilig modus niet werkt is overigens vrij logisch: de SYSTEM hive wordt gewoon geladen als je in veilige modus werk.

[ Voor 23% gewijzigd door tweakerbee op 04-10-2005 02:58 ]

You can't have everything. Where would you put it?