Moederboard kapot of verkeerde instellingen?

Pagina: 1
Acties:

• Janus Bier
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-05 13:19
Hallo

De laatste 10 dvd'tjes van mijn Arita DVD+ 8x spindel mislukten achterelkaar. Ik dacht dat het een misproduktie of iets was. Ik kreeg vervolgens van iemand andere dvd's Arita DVD+ 4x, maar die mislukten ook allemaal en vervolgens had ik nog 1 Imation DVD+ 8x aangeschaft om het daarmee te proberen maar die mislukte ook. Ik dacht dus dat mijn dvd brander het had begeven. Toevallig kwam ik deze week op het idee om Memtest eens te proberen, wat bleek 1 van mijn geheugen reepjes (Corsias 3200 512 mb) had heel veel fouten, en ik weet dat brak geheugen consequenties heeft voor het branden. Dus die had ik er uit gehaald, en toen ging ik weer een dvd branden maar dat wou niet helpen, sommige lukten maar waren niet op al mijn appatuur afspeelbaar .

Vervolgens sloot ik mijn dvd brander(Lite-On DVDRW LDW-851S met laatste Firmware) op mijn oude computer aan een P3 667 mzh. Hier wou echter wel 2 dvd's goed gebrand worden en kon ik overal afspelen.

De error die ik bij dvd decrypter vaag krijg ziet er als volg uit.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~koers121/1.JPG

Mijn dvd brander staat secundary second IDE device in het bios ik heb geen primary second IDE device want die is laatst dood gegaan ( DVD speler) en bij de first devices staat niets ingesteld en thirth devices zijn mijn S-ATA harde schijven

Iemand een idee of mijn moederboard het probleem is ( dat ie niet goed meer met mijn geheugen werkt of met de brander ) of dat ik verder iets fout kan hebben ingesteld?

[ Voor 4% gewijzigd door Janus Bier op 04-10-2005 01:15 ]

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-05 16:18

MRic3

Of praat ik weer poep?

tsjek ook eens de IDE kabel ;)

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• Janus Bier
Die zit er goed in , lijkt mij als dat niet goed is dat dan die het helemaal niet zou doen?

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:24
Janus Bier schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 01:22:
[...]

Die zit er goed in , lijkt mij als dat niet goed is dat dan die het helemaal niet zou doen?
Probeer eens een andere IDE kabel. Mocht er iets maar half comtact maken dan zal zcih dat niet continue manifesteren. Dus even een andere kabel proberen. Wel 80 aders natuurlijk.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:24

Thandor

SilverStreak

Janus Bier schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 01:22:
[...]

Een IDE kabel kan wel degelijk stuk zijn. Vervang 'm dus voor de zekerheid :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Janus Bier
ok, maar dat doe ik maar morgen nu is het tijd om te slapen

bedankt alvast!

Edit: Ik zie opeens dat de device buffer heel erg matig is steed iets van 50-55% loopt terug naar minimaal 20% en schiet dan weer omhoog naar 50-55%, dit zou dus aan een defecte IDE kabel kunnen liggen?

[ Voor 67% gewijzigd door Janus Bier op 04-10-2005 01:47 ]

Verwijderd

of het ligt aan je dvd speler...

maarja i/o error klinkt als conflict met je interrupts of iets.

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Welk moederbord heb je?
ziet er nogal raar uit dat hij een ata brander als scsi herkent.
Lijkt me een driver probleem...
Mocht je een nforce bord hebben, niet de ide drivers installeren...

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
En wat voor voeding heb je? Doet je geheugen het nu wel goed? Draai eens Prime95 voor een paar uur en kijk of de pc wel 100% stabiel is.

• Janus Bier
Ik heb de IDE kabel vervangen maar dat wil niet baten, de device buffer blijft raar doen.
Verder heb ik een Asus P4P800 moederboard en een Tagan 420 Watt voeding waarvan de voltages goed zijn.

De drivers goed instellen, ik zou niet weten hoe ik dat moet doen. Als ik windows xp installeer werkte die al meteen goed, ik heb nooit wat extra geinstalleerd voor mijn brander.

Naar het geheugen ga ik zo kijken, eerst ff kijken of die weer een misbaksel van een dvd uitspuwt...

Edit: weer dus een mislukte dvd

Ik denk dat ik Windows er maar gewoon WEER eens opnieuw ga op knallen :r

[ Voor 24% gewijzigd door Janus Bier op 04-10-2005 16:53 ]

• The__Virus
Ik weet al wat het probleem is denk ik. Je speler staat op PIO modus (hoort DMA te zijn), check dit eens in apparaatbeheer (eigenschappen van secundaire IDE kanaal). Als deze op PIO draait, maar er staat aangegeven: DMA indien mogelijk, kun je dit zo oplossen:

Start REGEDIT. Ga naar de volgende key:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}

Deze heeft subkeys zoals 0000, 0001 enz. 0001 is normaal gesproken het primaire IDE kanaal, dus je moet 0002 hebben (het kan anders zijn!!!). Verwijder nu dit wat in 0002 staat (exporteer het eerst voor de zekerheid!!!):
-MasterIdDataChecksum
-SlaveIdDataChecksum
(kan geen kwaad ze allebei te verwijderen, ze worden toch, indien nodig, opnieuw aangemaakt).
En start vervolgens de computer opnieuw op en kijk of ie nu wel DMA draait.

• Janus Bier
Bij de 1e secundary IDE Channel staat bij:

Device 0 : Not Applicable
Device 1 : Ultra DMA Mode 2

Bij de 2e secundary IDE Channel:

Device 0 : Ultra DMA Mode 5
Device 1 : Not Applicable

• The__Virus
Probeer dan eens Prime95, om te kijken of je pc uberhaupt wel stabiel is.

• Janus Bier
Hoe kan ik dan weten dat ie niet stabiel is met Prime95?

Als die geen Priem getallen kan berekenen?

• The__Virus
Nee als deze een foutmelding geeft binnen 10 uur :+. Misschien kun je beter de eenvoudigere versie proberen, stress prime. Is op Prime95 gebasseerd, alleen dan wat eenvoudiger te bedienen en speciaal voor stabiliteitstesten. Download hem hier: http://sp2004.fre3.com/sp2004exe_050330.cab . Zodra het venster na het starten geel of rood wordt, het systeem gaat piepen en de scroll lock gaat knipperen (zijn gewoon indicaties dat er iets fout gaat, treden allemaal tegelijk op bij een fout), dan weet je dat er iets mis is met de hardware (CPU, geheugen of evt. mobo). Draait hij 10 uur zonder problemen, dan moeten we even verder zoeken :).

• Janus Bier
Sp2004 staat nu 4 uur aan zonder errors, is na 10 uur de test afgelopen of is die 10 uur gewoon een maatstaf van dat als ie zo lang geen error geeft dat moet het wel goed zitten?

• The__Virus
maatstaf, hij gaat in principe oneindig door. Maar je systeem is dus stabiel, dan moeten we even verder kijken.

Installeer toch eens IDE-drivers, als je die kan vinden (het beste de nieuwste van internet). Ik ben niet zo kapot van andere IDE-drivers dan Windows' standaard drivers, maar probeer het toch eens. Gewoon even alle nieuwste drivers voor de chipset installeren.

• Janus Bier
Ok maar moet ik dan IDE drivers van Lite-On installeren of van Maxtor (hardeschijf) of voor Asus ( moederboard)?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:24

Thandor

SilverStreak

IDE Drivers = Voor het moederbord. In jouw geval kun je bij ASUS terecht.
Waarschijnlijk heeft Intel ook drivers voor jouw chipset :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:35

GVR

En draai de devices eens om, zodat de brander op master zit

• Janus Bier
Ik dacht ik ga windows is opnieuw installeren , maar als ik dat schijfje wil booten geet ie vaag lezen en dan "geeft ie het op" en gaat ie verder met windows opstarten.

Dus volgens mij is het niet iets softwarematigs wat er aan de hand is (helaas) :/

Edit:
Okeee, het wordt steeds raarder , ik heb van de brander een master gemaakt en paar reboots daarna wordt er opeens Generic DVD-ROM SCSI CdRom Device geintalleerd en een Multimedia Audio Controller waar geen drivers van gevonden kunnen worden....

Heel vaag allemaal

Iemand een idee waar dit op slaat?

[ Voor 44% gewijzigd door Janus Bier op 06-10-2005 20:43 ]

Pagina: 1