[gentoo] Consolefont en UTF8 problemen

Pagina: 1
Acties:

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:39

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik heb al een tijdje een probleem met m'n gentoo servertje. Het is vooral een storend probleem. Ik gebruik UTF8 als bestandscodering, wat eigenlijk helemaal goed gaat, behalve met tekstgebaseerde programma's als Midnight Commander.
In plaats van dat deze netjes lijntjes tekent, staan er allemaal á's voor in de de plaats.
Nu ben ik al de hele UTF8 howto van de gentoo-wiki doorgelopen, en alles staat goed ingesteld. Het enige wat ik nog kan indenken is dat mijn consolefont niet UTF8 aware is.
Ik gebruik echter de standaard fonts, die ik ook op m'n laptop gebruik, maar MC wel goed gaat met UTF8...
Deze fonts zijn in gebruik: default8x16. Welke volgens mij zou moeten werken.
UTF8 is in de kernel mee gecompileerd als default font, dus daar zou het probleem ook niet mogen zitten.
Wie heeft er een idee wat het wel zou kunnen zijn?

ps. ik gebuik Gentoo 2005.0

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Wat is de waarde van de omgevingsvariabelen die de codering aangeven $LC ($LANG, &c.)?

Staat dit op UTF-8? (B.v. LANG=en_US.UTF-8) en zijn de corresponderende locales ook gegenereerd?

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
/etc/env.d/02locale:
code:
1
2
3
LANG="nl_NL.utf8"
LANGUAGE="nl_NL.utf8"
LC_ALL="nl_NL.utf8"

Dat zou dus goed moeten staan.

Locale -a levert dit op:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
C
en_US
en_US.iso885915
en_US.utf8
nl_NL
nl_NL@euro
nl_NL.utf8
POSIX

volgens mij klopt dit allemaal.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

deepbass909 schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 22:16:
/etc/env.d/02locale:
code:
1
2
3
LANG="nl_NL.utf8"
LANGUAGE="nl_NL.utf8"
LC_ALL="nl_NL.utf8"

Dat zou dus goed moeten staan.

Locale -a levert dit op:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
C
en_US
en_US.iso885915
en_US.utf8
nl_NL
nl_NL@euro
nl_NL.utf8
POSIX

volgens mij klopt dit allemaal.
Ik heb weleens gehad dat applicaties zelf nadachten, en dat ze en_US.utf8 wel kenden, doch nl_NL niet -- misschien dat het het proberen waard is.

Hoe verbind je eigenlijk naar je server? Direct op de command line, of via een SSH sessie? Staat dan alles lokaal en remote goed?

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
zowel lokaal als met ssh gaat het fout.
Ik zal mijn locale variabelen eens op en_US zetten, misschien dat dat helpt

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Helaas werkte dit niet...

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
schopje
Heeft er niemand een idee wat het zou kunnen zijn?

• Savages
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-01 12:34
ik had ditzelfde probleem op mijn Suse 9.3 bakkie. Daarvoor stond er 9,2 en ouder op, een geen problemen.
Bij mij was de oplossing om de Language instelling te veranderen van 'en_US-UTF8' naar 'en_US'. Sindsdien werkt mc weer... :9

| Unox = The Worst Operating System | How can you respect a computer controlled by a mouse? | Wie het laatst lacht, is het langzaamst van begrip. |

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Helaas werkte dit bij mij niet... Ik vrees dat ik in mijn enthousiasme ergens een instelling verkeerd heb gezet, maar ik kan het niet meer terug vinden...

Pagina: 1