Computer traag door overgaan op 1 i.p.v. 2 HDD

Pagina: 1
Acties:

• alsmagalles
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-07-2021
Hoi

Ik had 2 schijven van 160 gb en heb er nu nog 1 van 250 gb. Als ik een bewerking laat uitvoeren bijv. Quickpar en ik tegelijkertijd wil internetten is hij nu heel traag en dat had ik met twee schijven niet.
Hoe kan ik dat verbeteren. Mijn nieuwe schijf heeft 2 partities. Moet ik bijv. voor het D gedeelte ook het virtueel geheugen inschakelen?

Hebben jullie nog tips of moet ik weer 2 HDD's gaan gebruiken.

Alvast bedankt.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Hoe zijn je harddisks precies aangesloten? S-ATA? Of P-ATA (en dan weer master/slave, primary/secondary).

Als je ene schijf eerst master was, en je schijf waar je nu mee werkt slave (achter iets wat er nu nog steeds in zit), is het erg begrijpelijk. Anders ook nog wel, maar is het effect minder.
Met Quickpar noem je wel een voorbeeld van iets wat echt leunt op je harddisk. Dat programma doet weinig anders als je harddisk uitlezen en daarbij een klein beetje cpu-resources gebruiken. Andere schijfacties zullen dus langzamer gaan, omdat de schijfkop steeds heen en weer moet (tussen de te repareren files en de files die nodig zijn voor je browser / temp inet files).
Het effect kun je iets verkleinen door de priority van Quickpar lager te zetten.

[ Voor 76% gewijzigd door GlowMouse op 03-10-2005 21:51 . Reden: toevoeging ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:39
Het is maar net hoe je je beide disken voorheen gebruikte. Liet je quickpar b.v. los op bestanden die op disk A stonden en draaide je nagenoeg al je overige programma's met o.a. je browsercache op disk B dan kun je de totale snelheidsbeleving nooit met één enkele disk benaderen, hoe snel deze disk ook is. Alle load (en die heb je zeker met quickpar) komt nu op één en dezelfde lees/schrijfkop. Wil je dezelfde snelheid dan ontkom je in mijn optiek niet aan een tweede disk zodat je de load over twee koppen kunt verdelen :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• alsmagalles
De 160 gb schijven waren en de nieuwe 250 gb is ook S-ATA.
Kan ik nog wat aan die instelling veranderen?

Toen ik nog twee HDD's gebruikte was bijv. de niet windows schijf met Quickpar dus hoefde niet te switchen tussen 2 of meer opdrachten.

Verwijderd

alsmagalles schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 21:58:
De 160 gb schijven waren en de nieuwe 250 gb is ook S-ATA.
Kan ik nog wat aan die instelling veranderen?

Toen ik nog twee HDD's gebruikte was bijv. de niet windows schijf met Quickpar dus hoefde niet te switchen tussen 2 of meer opdrachten.
had zelfde prob, beter koop/fix je weer andere hd is toch wel het handigste

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-03 17:22
Inderdaad, als je Quickpar er op losgooit, dan leest ie erg veel data door.. Dit geeft natuurlijk hinder bij het laden van andere data, die dus nodig is voor andere programma's. Als je daarvoor een andere schijf hebt, dan merk je er niets van omdat de schijf die voor de overige programma's gebruikt wordt uit zn neus staat te vreten.

Wil je hier naar terug, dan zit er 1 ding op, een schijfje er bij, en de data die Quickpar moet verstouwen op de niet windows/apps/cache schijf ;)

De wijzen komen uit het Oosten!

• alsmagalles
Is duidelijk allemaal, bedankt voor jullie reacties :)
Pagina: 1