Verwijderd schreef op zondag 09 juli 2006 @ 13:49:
Ik heb een contract aangeboden gekregen bij een ander bedrijf. Ik heb hun werk gezien en het spreekt me zeer aan. Echter, het contract wat ik binnenkort bij hun ga tekenen zet wel vraagtekens bij mij. Qua salaris ga ik er duidelijk op vooruit, maar de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn veel minder aantrekkelijk. Er zijn bijna alleen plichten en nauwelijks rechten. Daarnaast zijn enkele voorwaarden vaag omschreven.
Leuk. In het Nederlands recht draait de sterkste en meest professionele partij op voor onduidelijke afspraken, en al helemaal als die het initiatief daartoe genomen heeft. In dit geval zal een goede advocaat zich dus een kriek lachen, als hij ooit jouw zaak zou moeten bepleiten. Ammunitie genoeg.
De reden voor de regel is vrij simpel: een sterke partij, zoals een werkgever, kan makkelijk een jurist in de arm nemen en het één keer goed laten uiitzoeken.
Ik ga minder uren draaien, wat voor mij aantrekkelijker is omdat ik dan meer tijd kan spenderen met m'n vriendin, vrienden, enz. maar het contract beschrijft direct de regel daaronder dat men met klem wenst dat de werknemer er een fulltime dienstverband van maakt als dit voor zowel werknemer als werkgever mogelijk is.
Wettelijk recht op parttime werk. Daar kan een werkgever alleen van afwijken als dat in jouw situatie onmogelijk is. Dat is het niet (bewijs: eerste week werk) dus je mag parttime blijven werken.
Ik moet een bijdrage leveren voor de lunch wat van m'n salaris af gaat, maar de hoogte van dit bedrag staat er niet.
Redelijkheid en billijkheid. Een kleine werkgever werkt soms met een pot, en als die op donderdag al op is, dan is er meer geld voor de volgende week nodig.
Er staat dat mijn loon kan worden gewijzigd en verhoogd afhankelijk van de prestaties. Via mail met de HR-manager heb ik vernomen dat dit dus alleen verhoging is en niet verlaging, maar toch staat dat op een twijfelachtige manier in het contract door "gewijzigd en".
Wettelijke bescherming - en mail van een HR manager is evengoed bindend.
Na mijn dienstverband van 1 jaar mag ik niet meer voor hun klanten of relaties werken. Hun klanten zijn met name zeer kleine particulieren die ik later toch niet meer benader, maar theoretisch gezien kunnen dat op termijn dus ook overheidsinstellingen en grote werkgevers zijn. Er staat geen bepaalde tijd bij, dus het geldt voor altijd.
Nee - juist omdat er niets bij staat wordt het in jouw voordeel uitgelegd.
Wat is nu verstandig? Je moet niet proberen dit aanbod te veranderen. Het enige wat je doet (naast het contract accepteren) is een verklaring bijvoegen hoe jij de onduidelijke passages interpreteert. Die gaat gewoon in jouw dossier samen met jouw acceptatiebrief. Zelf hou je ook een kopie. Mocht er dan ooit ellende komen, dan geld jouw interpretatie zeker.
Wat moet je dus toelichten:
* De HR manager heeft verklaard dat de salarisaanpassing uitgelegd moet worden als een stijging.
* Het klantbeding geld 1 maand na je dienstverband.
* Het niet werken voor klanten (klantbeding) geld alleen voor de klanten waarmee jij direct in contact hebt gestaan, en dan alleen nog voor de relevante divisies van dergelijke klanten.
* Het klantbeding geld alleen als jij het contract opzegt.
Als je een dienstverband van een jaar hebt, en dat loopt af, dan zeg jij geen contract op. Die laatste voorwaarde zorgt dus dat je in dat geval meteen aan de slag kunt. Nuttig, want anders heb je geen salaris.
Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein