In PHP heb je voor mysql de mogelijkheid een ID terug te halen mysql_insert_id(). Deze functie haalt de laatst gegenereerde id op uit de tabel, best handig.
Nu heb ik wat meer functionaliteit nodig op gebied van triggers etc. die mysql niet biedt, dus ben ik overgestapt op postgres. Deze functie bestaat niet voor postgres, dus moet het met de hand. Ik stuit daarbij op het volgende probleem:
user a insert een rij
user b insert een rij
user a vraagt de hoogste PK op
user b vraagt de hoogste PK op
user a krijgt nu het ID van de rij die user b ingevoegd heeft. Kun je vast oplossen door met lock's oid te werken (nog niet uitgezocht), maar dan moet die tabel weer dicht zonder noodzaak. Is het niet mogelijk om meteen de PK (ID) van de ingevoegde rij terug te krijgen zonder daarbij dingen te moeten afsluiten?
Beware: dit is pas het eerste topic van een lange rij postgresql vragen
Waarom is die verdomde handleiding dan ook zo lang
Nu heb ik wat meer functionaliteit nodig op gebied van triggers etc. die mysql niet biedt, dus ben ik overgestapt op postgres. Deze functie bestaat niet voor postgres, dus moet het met de hand. Ik stuit daarbij op het volgende probleem:
user a insert een rij
user b insert een rij
user a vraagt de hoogste PK op
user b vraagt de hoogste PK op
user a krijgt nu het ID van de rij die user b ingevoegd heeft. Kun je vast oplossen door met lock's oid te werken (nog niet uitgezocht), maar dan moet die tabel weer dicht zonder noodzaak. Is het niet mogelijk om meteen de PK (ID) van de ingevoegde rij terug te krijgen zonder daarbij dingen te moeten afsluiten?
Beware: dit is pas het eerste topic van een lange rij postgresql vragen