Toon posts:

[Windows 200x AD Srv] Restore op andere hardware

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een veel besproken onderwerp is het restoren op andere hardware. Wat doe je tenslotte als het inzicht bestaat dat je server is overleden?

Daarom maken wij tot nu toe met succes een draaiboek waarbij de hoofdserver (HP Proliants ML series; Windows 200x AD Srv) bij wijze van test wordt uitgezet en de laatst succesvolle tape wordt gerestored op andere hardware.

Tot nu toe is er geen softwarepakket op de markt waarmee dit 1-2-3 mogelijk wordt gemaakt. Met name RAID-controllers, NIC's, SCSI, etc... vormen compatibiliteitsproblemen.

Tot nu toe doen wij het op de volgende manier:
- Basis installatie Windows 2000 Srv op een reserve server
- VERITAS Backup Exec installeren
- Catalog draaien van de klant z'n tape
- Boot.ini op flop zetten
- Windows + data + system state restoren
- Na restore boot.ini terug kopiëren
- Booten
- Laatste HP Support Pack installeren (alle drivers, dus ook ontbrekende worden geïnstalleerd)
- IP instellingen goed zetten

Het probleem wat wij nu ervaren is dat het opstarten van de server extreem lang duurt (zo'n 10 uur).
Tot nu toe kunnen we zien dat als na de restore en de herstart de server nog op DHCP staat alles snel gaat. Wel of geen switch aan de nic maakt niets uit. Er komt in de eventviewer id 16550 naar voren die om het half uur wordt gelogt. Eenmaal ingelogt op de server kunnen we wel alle useraccounts raadplegen. Ook security's staan keurig op de data.

Zijn er mensen die weten wat hiervan de oorzaak kan zijn?

De FSMO roles zijn in orde bij Operation Masters (http://support.microsoft.com/kb/q248410/). Googlen levert niet veel op. Eventid.net heeft geen oplossingen.

Voor de duidelijk is bij deze klant waarom het gaat al 2x succesvol getest. Het netwerk daar heeft nog 2 andere AD servers. De server die we nu testen was de 1ste AD in het netwerk aldaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2005 20:16 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Niet toevallig APC software op de server? :+

Maar ik snap niet zo goed waarom jij de boot.ini moet restoren - is de partitieindeling volledig anders dan? :)

Verwijderd

Topicstarter
nee de partitie indeling is niet anders, wel een andere scsi raid-controller waardoor de boot.ini niet altijd hetzelfde is.

trouwens vandaag een presentatie gezien van symantec livestate recovery. kan je op onafhankelijke hardware een image terugzetten (is op blokniveau). ben even een proeftuin aan het opzetten. meer info volgt. andere opties zijn natuurlijk welkom.

Verwijderd

/me leest met interresse mee! Ook wij zoeken naar een oplossing om na een x aantal jaar draaien een gestorven server zonder omkijken te kunnen vervangen door een geheel ander exemplaar.

Ook ik ben nu aan het testen met een demo-versie van Livestate-recovery Advanced Server (ik hou jullie op de hoogte)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:57

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hoe restore je de data precies? Kijk ook even naar Disaster recovery of a local Windows 2000 or Windows 2003 computer (includes non-authoritative restore of Active Directory for a domain controller) op de Veritas site.

Hoe oud is de backup-tape? Ouder dan de ingestelde tombstone lifetime van AD-objecten? Ik kan me voorstellen dat er problemen komen als de tomb-stone lifetime verstreken is (default 60 dagen).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Symantec BackupExec 10.0d bevat nu ook livestate als onderdeel van het backuppakket

heb er al mee lopen klooien spelen, zelfs als je een systemstate restored op andere hardware kan je de configuratie 'mergen' op je nieuwe server, maw minder gezeik kwa hardware/drivers.

trial kan je trouwens gratis downloaden bij symantec (60 dagen versie) meer als genoeg om mee te testen

link: http://seer.support.veritas.com/docs/279332.htm

[ Voor 29% gewijzigd door Zwelgje op 19-10-2005 17:36 ]

A wise man's life is based around fuck you

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:57

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 20:15:
Tot nu toe doen wij het op de volgende manier:

- Windows + data + system state restoren
......
......
- IP instellingen goed zetten

Het probleem wat wij nu ervaren is dat het opstarten van de server extreem lang duurt (zo'n 10 uur).
Tot nu toe kunnen we zien dat als na de restore en de herstart de server nog op DHCP staat alles snel gaat.De FSMO roles zijn in orde bij Operation Masters (http://support.microsoft.com/kb/q248410/).
.....
Het netwerk daar heeft nog 2 andere AD servers. De server die we nu testen was de 1ste AD in het netwerk aldaar.
Je restored dus de sytem state, met de netwerkinstellingen eerst op DHCP. Uit de MS-link die je zelf aangeeft staat dat eventid 16550 veroorzaakt wordt door het niet kunnen vinden van de FSMO-rolhouder.
This behavior can occur because the RID Master FSMO is unavailable or fails to replicate. The Domain Controller cannot obtain and initialize the RID pool.
Aangezien de machine de eerste DC was, heeft deze waarschijnlijk alle FSMO-rollen (en dus ook de RID master role). De RID master wordt geresolved via DNS, ik heb het vermoeden dat de SRV-records van de RID master nog verwijzen naar het ip-adres wat de server had toen deze nog op DHCP-stond.

Je meld dat de FSMO rollen goed zijn na de restore, maar hoe controleer je dat? Vanaf een andere DC die toevallig een query uitvoert bij een andere DNS-server waar niet de verkeerde ip-adressen bij de SRV-records staan?

Dezelfde procedure werkt wel bij andere servers, waarschijnlijk omdat zij geen FSMO-rollen hosten en dus de RID-master probleem kunnen lokaliseren.

[ Voor 5% gewijzigd door Question Mark op 19-10-2005 18:49 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• lizardking77
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-01 19:45

lizardking77

----------------

Zwelgje schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 17:34:
Symantec BackupExec 10.0d bevat nu ook livestate als onderdeel van het backuppakket

heb er al mee lopen klooien spelen, zelfs als je een systemstate restored op andere hardware kan je de configuratie 'mergen' op je nieuwe server, maw minder gezeik kwa hardware/drivers.

trial kan je trouwens gratis downloaden bij symantec (60 dagen versie) meer als genoeg om mee te testen

link: http://seer.support.veritas.com/docs/279332.htm
Waar kan ik dan het livestate onderdeel vinden, Zit de optie bij backupexec server of bij het Continues protection server onderdeel..

Ik ben zeer geinstreseerd in deze optie omdat het een groot aantal probelemen met de recovery kan voorkomen. Ik heb een uurtje terug nog met een symantec engineer gesproken , en hem uitdrukkelijk gevraagd of Livestate en backupexec kunnnen samenwerken maar hij gaaf aan dat het twee afzonderlijke pakketen zijn die niet in elkaar verweven zijn.

i am the lizardking, I can do anything

Pagina: 1