• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Soms krijg je de beste ideeen uit frustratie, mijn constante verkeerrijden is dan wederom de bron van een 'idee'.

Autonavigatie gaat nu momenteel met een boordcomputer, kaarten en een GPS-standaardplugin. Echter, indien men de GPS_plugin aan een mobiele telefoon koppelt, zou men natuurlijk via het GPRS-netwerk (of UMTS) een centrale server kunnen vragen naar de juiste route.... en via de telefoon dan horen hoe je dan precies moet rijden. Het voordeel van de automobilist is duidelijk: geen investering en kans op diefstal van een PDA en altijd up-to-data kaartinfo (incl wegwerkzaamheden).... en dus nooit meer verkeerd rijden. En een telefoon heeft iedereen wel op zak.

Echter, hier ligt voor de overheid ook een kans: voor het eerst kan de overheid inzicht krijgen in waar de mensen nu precies heenmoeten ipv waar de mensen precies zijn. Daarmee kan de overheid precies in kaart brengen hoe en waarheen de mensen gaan. Dat soort info kan de overheid prima gebruiken en zodoende denk ik dat de overheid een centraal systeem van computers moet opzetten zodat de burger alleen de GPS-unit hoeft te kopen voor een aantrekkelijk bedrag.
De overheid kan zodoende (onervaren) weggebruikers die grote afstanden afleggen langs de drukke knelpunten heen leiden.
De overheid kan kiezen om extra wegen aan te leggen zonder afslagen, zodat de lange afstandreizigers de file-gevoelige afslagweg niet af hoeft te rijden (en als het ware zo de file mist... die dan ook korter is).
Door de winst in het niet verkeerd rijden en ook verkeersdistributie kan de overheid diverse milieu-normen makkelijker halen.
Indien men van enkele punten kan bepalen waar men heen moet en waar men start, kan het computersysteem natuurlijk een soort carpool-koppeling mogelijk maken (voorstellen) omdat het zowel benzine als wegruimte scheelt... voor mensen die anders niet weten dat ze naast elkaar wonen en werken.

En de financering van dit systeem is natuurlijk een eitje, telecombedrijven zullen dit vast sponseren omdat het a) de geavanceerde mobiel stimuleert en b) de killerapplicatie is voor UMTS of GPRS of wat dan ook waar men momenteel te lui voor is om dat uit te zoeken. Indien de bedrijven dat goed oppakken, kan men een gratis basisdienst geven en toch verdienen aan de mensen die dan het gemak van de GPRS/UMTS ontdekken.

Ik hoop alleen dat de overheid zo slim is om ook de privacywaarborgen te handhaven ofwel de wet op persoonsregistratie juist toepast en dus deze gegevens niet koppelt aan andere meuk zoals de overheid dat graag doet.

Is dit ideeenpakket levensvatbaar? Moeten we de vertegenwoordigers overtuigen hiervan?

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Het klinkt als een goed idee, maar je titel is bagger. Dit gaat over een nieuw stukje navigatiesoftware en heeft niets met TomTom te maken, tenzij TomTom net als Luxaflex tot een algemene naam is verworden.

[ Voor 4% gewijzigd door sdomburg op 03-10-2005 19:49 ]

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Ey! :(
* MSalters wil geen ambtenaar worden op z'n tweede dag @work.

TomTom GO heeft al Bluetooth en kan met een geschikte GPRS mobiel samenwerken. En inderdaad heb je met TomTom Plus actuele informatie, biivoorbeeld over files. Op zich is het een goed teken als je dingen verzint die andere mensen al hebben gerealiseerd, dan zijn je ideeen goed. De research daarna mag beter :) KPN verkoopt bijvoorbeeld de TomTom GO al, met subsidie dacht ik.

De koppeling aan verkeerspatronen is echter niet nodig. LogicaCMG Wireless en Vodafone hebben al een dergelijk systeem in Noord Brabant in ontwikkeling. Daarbij wordt data van het GSM netwerk gebruikt om voertuigbewegingen uit af te leiden. De omgekeerde route hoeft niet als genationaliseerde dienst; de vrije markt kan dat uitstekend distribueren.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

De koppeling aan verkeerspatronen is echter niet nodig. LogicaCMG Wireless en Vodafone hebben al een dergelijk systeem in Noord Brabant in ontwikkeling. Daarbij wordt data van het GSM netwerk gebruikt om voertuigbewegingen uit af te leiden. De omgekeerde route hoeft niet als genationaliseerde dienst; de vrije markt kan dat uitstekend distribueren.
Een nadeel daarvan is dat je door GSMs te volgen uitsluitend na kan gaan waar mensen zijn, niet waar ze heen gaan. Ik kan me voorstellen dat een systeem op basis van routeplanners in staat is een file langer van tevoren aan te zien komen, en dan door terugkoppeling via de routeplanners gebruikers langs alternatieve routes kan dirigeren.

Overigens lijkt het me niet nodig TomTom daarvoor te nationaliseren :) De overheid kan een dergelijk project prima uitbesteden.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03:39

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ecteinascidin schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 19:46:
Het voordeel van de automobilist is duidelijk: geen investering en kans op diefstal van een PDA en altijd up-to-data kaartinfo (incl wegwerkzaamheden).... en dus nooit meer verkeerd rijden. En een telefoon heeft iedereen wel op zak.
De normale telefoon wordt momenteel al veel meer een smartphone dan een gewone telefoon. Mijn oma heeft ook zo'n ding, mobiel en pocketpc ineen. Daar draait ze gewoon TomTom op en ze heeft maar 1 apparaat :)

Dus eigenlijk bestaat zo'n systeem al, al ontbreekt de synchronisatie via GPRS of UMTS, al zie ik dat zo verschijnen in een volgende TomTom versie.

[ Voor 13% gewijzigd door Gizz op 03-10-2005 22:08 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Delerium
  • Niet online
Ik ben natuurlijk ook niet gek en snap best dat TomTom dit ook wel overweegt, indien TomTom dit ook via een centrale UMTSlijn doet, maakt TomTom zelf ook winst.

Punt is, de info van waar iemand heengaat is info waar TomTom niet zoveel mee doet/kan doen terwijl de overheid aan de hand daarvan een heel wegenplan kan opstellen. De route A'dam-Utrecht is namelijk een andere route dan A'dam-Hilversum. In beide gevallen heb je bij A'dam een brede weg nodig, maar je kan in het tweede geval de boel afdoen met 2 wegen waarvan er eentje helemaal geen afslagen heeft tot Utrecht.

Verwijderd

Echter, hier ligt voor de overheid ook een kans: voor het eerst kan de overheid inzicht krijgen in waar de mensen nu precies heenmoeten ipv waar de mensen precies zijn. Daarmee kan de overheid precies in kaart brengen hoe en waarheen de mensen gaan. Dat soort info kan de overheid prima gebruiken en zodoende denk ik dat de overheid een centraal systeem van computers moet opzetten zodat de burger alleen de GPS-unit hoeft te kopen voor een aantrekkelijk bedrag.
Als ik ergens heen rijd, wil ik niet dat de overheid te weten komt waar ik vandaan vertrek en waar ik heen ga, laat staan hoe laat of welke wegen ik kies. Ik zie dat eerlijk gezegd eerder als een ontzettend erge inbreuk op mijn privacy dan als een 'kans voor de overheid'. Zelfs als het anoniem gebeurt.

Ik ben echter wel voorstander van navigatiesystemen die de overheid onderhoudt en bijdraagt in de kosten. Dat kan op termijn nog voordeliger worden, omdat er dan amper wegwijsborden nodig zijn. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2005 23:02 ]

Verwijderd

leuk idee, maar of dan ook de flitspalen en de eventuele flitszone's aangekondigd zullen worden?

edit: als je dan toch nog een appart systeem moet kopen om deze (voor mij interessantste info) te krijgen, zal dat vele mensen niet tegenhouden toch voor een dergelijk systeem te kiezen. Voor de prijs van 1 boete heb je namelijk een mooi navigatiesetje...

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2005 23:08 ]

Verwijderd

leuk idee, maar of dan ook de flitspalen en de eventuele flitszone's aangekondigd zullen worden?

edit: als je dan toch nog een appart systeem moet kopen om deze (voor mij interessantste info) te krijgen, zal dat vele mensen niet tegenhouden toch voor een dergelijk systeem te kiezen. Voor de prijs van 1 boete heb je namelijk een mooi navigatiesetje...
Ik zie een veel groter voordeel: Door GPS-tracking kan van iedere auto op elk moment exact de snelheid bijgehouden worden, waardoor dus een soort voortdurende automatische trajectcontrole toegepast kan worden en de pakkans voor snelheidsovertredingen naar 100 procent stijgt. Flitspalen zijn dan niet meer nodig en de politie kan zich gaan richten op andere overtredingen. Ook bumperkleven kan met een dergelijk systeem perfect aangepakt worden, net als te lang links blijven rijden en gevaarlijk rijgedrag. En in het geval van een ongeluk kan zo achterhaald worden wat er precies gebeurd is. Blijft eigenlijk alleen alcohol achter het stuur en gordels nog over voor de politie...

Vergt wellicht een wat nauwkeuriger techniek dan GPS, maar het lijkt me een enorme vooruitgang. Hebben we eindelijk een goede reden om over te willen naar volautomatische snelwegen, bovendien, de techniek daarvoor is er dan toch al.

Ik kan niet wachten :P

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Er bestaan GSM tracking systemen, er bestaan volautomatische snelheidsbegrenzers (die de auto op de maximum snelheid laten rijden, met (dacht ik) 10s 'powerboost' om iemand in te halen, filebepaling met GSM bestaat al, er zitten overal lussen in de weg, camera's hangen overal.
Die systemen koppelen, en je hebt er een hele grote broer bij.

En hoe vaak rijdt een gewoon mens naar een onbekende bestemming waar je navigatie voor nodig hebt? het is voor de overheid toch veel belangrijk om te weten wat je patroon is, en waar je bent in plaats van waar je incidenteel naartoe gaat.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Resistor schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 07:05:
En hoe vaak rijdt een gewoon mens naar een onbekende bestemming waar je navigatie voor nodig hebt? het is voor de overheid toch veel belangrijk om te weten wat je patroon is, en waar je bent in plaats van waar je incidenteel naartoe gaat.
Dat patroon weten ze toch al? Files staan elke keer op dezelfde plek, en of het nou Jantje is die er in staat of Pietje maakt geen reet uit. Zo'n tracking-systeem heeft alleen zin als de files elke keer ergens anders staan en je hebt geen idee waar het door komt.

• Gerco
  • Laatst online: 31-12-2025

Gerco

Professional Newbie

Waar de file staat weten ze wel ja, maar aan die informatie heb je niet zoveel. Je weet dan alleen dat er teveel mensen tegelijk ergens zijn.

Neem nu mijn route als voorbeeld: Barendrecht - Den Haag. Dan moet ik langs Rotterdam en Delft en sta ik daar dus ook in de file, ik wil alleen helemaal niet naar Rotterdam en ook niet naar Delft. Als er nu een weg zou zijn die zonder afslagen van Rotterdam-Zuid naar Den Haag zou gaan, scheelt dat voor mij (en alle mensen die ongeveer dezelfde route rijden) flink wat file.

Bovendien hoeven al die mensen niet meer langs het Kleinpolderplein en wordt de file daar ook korter. Als je weet welke routes mensen moeten/willen rijden kun je veel betere oplossingen bedenken dan als je alleen maar weet waar de mensen vaststaan en dat hoeven lang niet altijd p2p wegen te zijn, dat is natuurlijk onhaalbaar.

Je zou bijvoorbeeld lange doorgaande wegen kunnen maken, met een klein aantal afslagen naar secundaire wegen (de huidige ring Rotterdam bijv.). Die secundaire wegen hebben dan weer afslagen naar de steden etc. Zeg nou zelf, de ring Rotterdam oost heeft 5 (oid) afslagen de stad in op <15 kilometer, dat is veel te veel om nog snelweg te mogen heten, daar moet gewoon een weg naast voor de mensen die wel LANGS, maar niet NAAR Rotterdam willen.

[ Voor 21% gewijzigd door Gerco op 04-10-2005 13:29 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• MSalters
Ecteinascidin schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 22:15:
Punt is, de info van waar iemand heengaat is info waar TomTom niet zoveel mee doet/kan doen terwijl de overheid aan de hand daarvan een heel wegenplan kan opstellen. De route A'dam-Utrecht is namelijk een andere route dan A'dam-Hilversum. In beide gevallen heb je bij A'dam een brede weg nodig, maar je kan in het tweede geval de boel afdoen met 2 wegen waarvan er eentje helemaal geen afslagen heeft tot Utrecht.
Die wegen leg je niet van de ene dag op de andere aan, daarvoor is GSM tracking data wel geschikt. Voor dynamische predictieve routeinformatie natuurlijk niet, maar dat is toch al een probleem. Files staan namelijk voor 95+% vol met forensen die elke dag dezelfde route rijden. Die gaan niet elke dag dezelfde route in hun TomTom invoeren.

Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• MSalters
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 23:01:
Als ik ergens heen rijd, wil ik niet dat de overheid te weten komt waar ik vandaan vertrek en waar ik heen ga, laat staan hoe laat of welke wegen ik kies. Ik zie dat eerlijk gezegd eerder als een ontzettend erge inbreuk op mijn privacy dan als een 'kans voor de overheid'. Zelfs als het anoniem gebeurt.
:? Als het anoniem gebeurt is jouw privacy niet in gevaar, want er is geen link met jou. De samenleving als geheel heeft per definitie geen privacy. Dat zou net zoiets zijn als denken dat je privacy in het geding is als er op de radio een file gemeld wordt waar jij instaat. Ja, jij staat er in, maar de link met jouw persoon bestaat niet.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

MSalters schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 23:56:
[...]

:? Als het anoniem gebeurt is jouw privacy niet in gevaar, want er is geen link met jou. De samenleving als geheel heeft per definitie geen privacy. Dat zou net zoiets zijn als denken dat je privacy in het geding is als er op de radio een file gemeld wordt waar jij instaat. Ja, jij staat er in, maar de link met jouw persoon bestaat niet.
De radio houdt niet bij waar je precies bent.Dit systeem wel :)
Een gsm signaal heeft een unieke signature en in principe ben je dus traceerbaar.Echter Nederland staat al vol met camera's, flitspalen en nummerbordherkenners, dus waar praten we over ;)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• BitBit3r
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-03-2025

BitBit3r

Lid

Eigenlijk kan ik maar 1 ding bedenken als ik deze uiteenzetting lees, een soort tussenstap op het rekening rijden, men weet immers waar je bent en hoeveel/hard je rijd. Betalen naar gebruik zit er dus aan te komen denk ik...
Persoonlijk denk ik dat dit een goed systeem zal zijn, het is zoveel data dat alleen bij gericht zoeken "ze" (overheid) jou eruit kunnen pikken, maar dat heeft dan een reden. Met gegevens over alle locaties van auto's is het stelen van een auto stukken moeilijker en een vluchtauto is ook makkelijker te achterhalen/volgen. Is er ingebroken dan moeten de dieven hun spullen ergens in vervoeren, ff nazoeken en de auto's die daar in de buurt langere tijd hebben gestaan zonder eerder patroon oid. opvrolijken met een bezoek en om verklaring vragen...

Nadeel is dat je tijdens het auto rijden, door een onvoorziene situatie, bij een korte versnelling gelijk een boete kan krijgen wegens een snelheidsovertreding...

Maar zoals aangehaald, je privacy is nu ook al miniem, ALS ze je in de gaten willen houden, dus ik denk dat dit de "gewone" burger amper beinvloed.

Wat er ook gebeuren moogh...

Verwijderd

ik zie geen mogelijkheid dat dit systeem nuttige informatie oplevert. Files worden veroorzaakt door woon-werkverkeer. Ik neem aan dat je na een aantal dagen de route wel weet en die niet iedere keer gaat plannen?

Verwijderd

Gerco schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 13:26:
Waar de file staat weten ze wel ja, maar aan die informatie heb je niet zoveel. Je weet dan alleen dat er teveel mensen tegelijk ergens zijn.

Neem nu mijn route als voorbeeld: Barendrecht - Den Haag. Dan moet ik langs Rotterdam en Delft en sta ik daar dus ook in de file, ik wil alleen helemaal niet naar Rotterdam en ook niet naar Delft. Als er nu een weg zou zijn die zonder afslagen van Rotterdam-Zuid naar Den Haag zou gaan, scheelt dat voor mij (en alle mensen die ongeveer dezelfde route rijden) flink wat file.
Natuurlijk, wanneer je meer wegen aanlegt krijg je minder files (wanneer het verkeersaanbod in z'n totaliteit gelijk blijft). Maar dat weten ze nu ook wel. Het probleem is dat men niet maar zo overal asfalt wil neerplempen.
Bovendien hoeven al die mensen niet meer langs het Kleinpolderplein en wordt de file daar ook korter. Als je weet welke routes mensen moeten/willen rijden kun je veel betere oplossingen bedenken dan als je alleen maar weet waar de mensen vaststaan en dat hoeven lang niet altijd p2p wegen te zijn, dat is natuurlijk onhaalbaar.

Je zou bijvoorbeeld lange doorgaande wegen kunnen maken, met een klein aantal afslagen naar secundaire wegen (de huidige ring Rotterdam bijv.). Die secundaire wegen hebben dan weer afslagen naar de steden etc. Zeg nou zelf, de ring Rotterdam oost heeft 5 (oid) afslagen de stad in op <15 kilometer, dat is veel te veel om nog snelweg te mogen heten, daar moet gewoon een weg naast voor de mensen die wel LANGS, maar niet NAAR Rotterdam willen.
Dat was oorspronkelijk het idee van de autosnelweg, die in de jaren 50 van de Duitsers zijn afgekeken. Maar wat er mis is gegaan is dat de Rijksoverheid geen grond in bezit had, en dat elk klotegat langs het geplande traject alleen akkoord wilde gaan met een snelweg over z'n land als er voor hen ook een afslag zou komen. Dat was toen geen probleem, maar nu wel; om de 1500 meter een afslag is niet bevorderlijk voor de doorstroming, en bovendien komt er 'verkeerd' verkeer op de snelweg, namelijk mensen die een lokale bestemming hebben.

Met jouw oplossing ben ik het wel grotendeels eens, maar dit heb jij toch ook niet bedacht na een grondige analyse van de TomTom-gegevens van 1 miljoen weggebruikers? Dit is gewoon een algemene oplossing, waarvan men bij de overheid ook wel op de hoogte is. Maar, zoals ik al zei, het is op dit moment politiek onhaalbaar om (veel) meer asfalt neer te plempen.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

laat maar, verkeerd gelezen :/

[ Voor 91% gewijzigd door blobber op 05-10-2005 21:13 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

tja.. eeuh.. overheid moet wat dan reguleren? Krijg hier een ernstig "bigbrother is watching u" gevoel..

Verwijderd

De overheid kan zodoende (onervaren) weggebruikers die grote afstanden afleggen langs de drukke knelpunten heen leiden.
De overheid kan kiezen om extra wegen aan te leggen zonder afslagen, zodat de lange afstandreizigers de file-gevoelige afslagweg niet af hoeft te rijden (en als het ware zo de file mist... die dan ook korter is).
geen slecht idee, maar wie gaat bepalen wie onervaren is? dat kan die persoon achter zijn computerscherpje niet weten hoor.
Verder denk ik dat het onbetaalbaar is, niet zoveer de servers, maar het personeel (en voor dit werk kan je geen chinezen inhuren hé).

• MSalters
Je dacht toch niet serieus dat als je een route van je TomTom wil dat er iemand in Amsterdam even een kaart bij pakt? :D Computers kunnen best dingen zelf doen.

Pagina: 1