Toon posts:

gameserver specificatie

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk is het zover: Ik mag mijn gameserver plaatsen. Specificaties:

Specificatie:
Server: 1u hoog en 19" breed.
Max kosten: 1000,- (minder is altijd beter :P)
Toekomstig besturingssysteem: debian of fedora core 4 (ben er nog niet helemaal uit :P).

Doel:
- 24 man public counterstrike source server.
- 13 man private counterstrike source server (13e slot is voor source tv).
Beide servers draaien tegelijk.

Nu is de vraag: Wat kan ik het beste als hardware gebruiken, zo dat de prijs/kwaliteit het beste met mijn wensen overeen komt. Graag je reactie even motiveren.

1. Welke cpu kan er het beste in? Intel of AMD + snelheid (celeron/xeon etc)?
2. Welk moederbord?
3. Welke kast en voeding
4. Moet er een videokaart in? Zoja, welke?
5. Welke harddisk?
6. Welk geheugen (cas, MB's, ECC)?

Ik zelf heb al wat dingen bij elkaar gezocht om een idee van de totaalprijs te krijgen:

Intel Xeon 2.8Ghz, 800Mhz, S-604, 1Mb, 1U, Box 243,-
ASUS PCH-DL, 2xS604, i875P, 4xDDR, Serial ATA,GLAN, RAID 199,-
Chieftec UNC110S, 200W (1U) 155,-
2x Kingston Dimm 1Gb DDR SDram PC3200 400Mhz ECC 300,-
Intel Slimline CD-ROM Drive for Server Chassis 50,-
Hitachi Deskstar 7K80, 80Gb,7200rpm,8Mb,SATAII 57,-

Dit komt dus op een totaalprijs van 1004,- Hier moeten ook nog sliders bij om de server in het serverrack te plaatsen. Geen idee welke dit moeten zijn en waar ik die kan halen voor welke prijs. Dit zal ik nog aan de host moeten vragen.
Kloppen de onderdelen die ik hierboven heb aangegeven, met andere woorden, passen ze in de kast en zijn ze compatibel met elkaar. Ik heb totaal geen ervaring met servers bouwen. Tot nu toe heb ik alleen maar normale pc's gebouwd (eens moet de eerste keer zijn). Voordat ik zo'n server aan schaf wil ik dan ook 100% zeker zijn dat de onderdelen met elkaar werken.
Mocht er iemand nog een 2e hands server weten die aan de specificaties voldoet, laat het dan even horen.

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Er zit een raidfunktie op je mainboard, ik zou daar gebruik van maken (dus 2 snelle harddisks aanhangen, iedere hd met 8 mb cache onboard).

• Dothan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-12-2021
is die cd-rom speler niet een beetje duur? Kan je beter een gewone cd-speler gebruiken, of een externe

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓

• smimic
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
het is een gameserver... dus HD snelheid zal niet zo enorm belangrijk zijn schat ik :), daarnaast is je kans op een falende raid ook een stuk groter in stripe mode.

maar mischien een mirror of gewoon extra disk space

i5-2500k /MSI GTX 1080 8 GB X Gaming / 8GB Mem / 6TB storage/ B&Q 32 inch WQHD/

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-02 10:59
http://tweakers.net/aanbod/advertentie/16221

Zelfde prijs, 2U ipv 1U (probleem) en die 100mbit zal wel vervangen kunnen worden door GLAN. CS:S is zelfs al voorgeïnstalleerd. ;)

Twee CPUs dus ideaal als je twee servers draait lijkt me?

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

Verwijderd

Topicstarter
TeXiCiTy schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 20:40:
http://tweakers.net/aanbod/advertentie/16221

Zelfde prijs, 2U ipv 1U (probleem) en die 100mbit zal wel vervangen kunnen worden door GLAN. CS:S is zelfs al voorgeïnstalleerd. ;)

Twee CPUs dus ideaal als je twee servers draait lijkt me?
Dat zou idd een leuke server zijn, echter moet de server 1u zijn (opgelegd door de host). Raid is niet de moeite waard voor het doel. De extra kosten voor een 2e harddisk laat ik achterwegen. Mirror Raid is ook overbodige luxe gezien er geen persoonlijke/belangrijke data op het systeem komt te staan.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2005 21:24 ]

• smimic
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
volledig mee eens :),
waar je nog wel aan zou kunnen denken is een dualcore/ proc systeem ...
zou je er (mits genoeg geheugen) altijd meerdere servers probleemloos op kunnen draaien al verwacht ik niet dat je snel performance problemen krijgt met CS server.

i5-2500k /MSI GTX 1080 8 GB X Gaming / 8GB Mem / 6TB storage/ B&Q 32 inch WQHD/

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik zou in ieder geval een andere behuizing nemen. Mijn ervaring met die goedkope Chieftec kasten is niet bepaald goed te noemen. Worden goed warm en hangen nogal gammel in elkaar.

Ik zou zelf even bij Ahead-It kijken. Ze verkopen SuperMicro's en dit zijn echt hele fijne machines. Ik zou in jouw geval even naar een configuratie op basis van deze machine kijken. Je hebt dan voor ongeveer €1000.- het volgende:

Supermicro P4SCi 1U ServerBoard, 2 x Intel Gbit LAN, VGA, PCI-X 64bit
Supermicro SC512L-260, 1U, 260W voeding
Intel Pentium IV - 3.0Ghz - 800Mhz - skt478 - 1MB cache
Kingston 512MB DDR400 (2x)
Western Digital Raptor 36GB SATA, 10 000rpm, 8MB cache
Supermicro Sliding Rail Kit PT08

Zit 3 jaar garantie en een gratis netwerkkabel bij ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik bouw hem denk ik liever zelf. Dan hoef ik ook geen geld voor de assemblage aan zo'n bedrijf te betalen.
Zouden jullie iets specifieker het lijstje met onderdelen willen afgaan? cpu snelheid, merk, type geheugen ed. zodat ik zo snel mogelijk op de aanschaf kan overgaan.

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Ik zou zowieso gaan voor een 10.000rpm schijf. Want zoveel data hoef je niet op te slaan op zo'n server. Een 10.000rpm schijf is een stuk sneller dan een 7200rpm met het laden van levels en kleine bestandjes. Daarnaast heeft een 10.000rpm schijf een hogere betrouwbaarheid en levensduur.

[ Voor 22% gewijzigd door frankknopers op 04-10-2005 13:10 ]

Goud is geen geld

Verwijderd

Topicstarter
Frank_Knopers schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 13:09:
Ik zou zowieso gaan voor een 10.000rpm schijf. Want zoveel data hoef je niet op te slaan op zo'n server. Een 10.000rpm schijf is een stuk sneller dan een 7200rpm met het laden van levels en kleine bestandjes. Daarnaast heeft een 10.000rpm schijf een hogere betrouwbaarheid en levensduur.
Ja, maar zo'n 10000 toeren schijf is wel 4 keer zo duur! Meer mensen die vinden dat het een 10000 toeren schijf moet zijn?

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 13:35:
[...]

Ja, maar zo'n 10000 toeren schijf is wel 4 keer zo duur! Meer mensen die vinden dat het een 10000 toeren schijf moet zijn?
Ja.
:)

Het is inderdaad wel aan te raden.
Het zou niet leuk zijn wanneer je een gigabit verbinding hebt en je schijven trekken het niet.
Dan zit je nog te wachten tot de levels "eindelijk" geladen zijn.
Dus dit is iets waar je niet te snel op moet beknibbelen. (wat een woord).
En dat 4x zo duur valt wel mee wanneer je je bedenkt dat de techniek achter de raptors zit uit de scsi wereld komt en ze daarvoor gemaakt zijn.
24/7 draaien dus.

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je kunt ook zo'n nieuwe sun X2100 kopen.
Kost ongeveer 700 euro, moet je alleen nog een schijf bij doen.
Zit een 2ghz opteron in.

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-11-2025
IMO een amd processor, tegenwoordig even stabiel als intel. Grote voordeel wordt minder heet tog?

>PC specs<

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
defusion schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 13:45:
Je kunt ook zo'n nieuwe sun X2100 kopen.
Kost ongeveer 700 euro, moet je alleen nog een schijf bij doen.
Zit een 2ghz opteron in.
Koop je dan geen kale Sun?
Dat er maar 512 geheugen in zit en voor een leuke meerprijs 2Gb ofzo?
Voordeel is wel dat je dan Sun garantie hebt.
Alleen hoe CS draaid onder Solaris geen idee. :)

Verwijderd

Welke CPU cooler zit er bij die processor in je lijstje?

Want als het alleen een blokje is met paar vinnetjes, dan weet ik niet of dat goed gaat komen
in de Chieftec.

Dan kun je beter supermicro kopen, die blower blaast net wat harder dan die paar kleine fans in de Chieftec.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2005 13:55 . Reden: blaat > blaast ]

Verwijderd

Topicstarter
Even een inventaris van wat we hebben. Ik laat de Hitachi er als alternatief bij staan mocht het geheel te duur worden.

harddisk:
-Maxtor Atlas15K 8 MB 18 GB Ultra 320, 80-pin SCA-2 15.000 rpm € 139,-
-Hitachi Deskstar 7K80, 80Gb,7200rpm,8Mb,SATAII € 57,-

Kast:
Deze laat ik nog even open. Ik zoek hier nog even voor verder.

Laten we verder gaan met de cpu (en koeling voor cpu).
Wat wordt het:

1.opteron/celeron/pentium4/xeon.
2. Eén enkele cpu/dual core/2 cpu's.
3. type nr en snelheid ook even vermelden bitte.
Naar mijn idee is 1 cpu voldoende.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2005 17:34 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:23
ShellGhost schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 13:41:
[...]

Ja.
:)

Het is inderdaad wel aan te raden.
Het zou niet leuk zijn wanneer je een gigabit verbinding hebt en je schijven trekken het niet.
Dan zit je nog te wachten tot de levels "eindelijk" geladen zijn.
No way dat je met het budget hier een server kan samenstellen die zoveel spelers tegelijk aankan dat gigabit nuttig wordt (lees: je boven de 100mbit uit komt) :)
Daardoor zijn automatisch ook het aantal instanties van je spel gelimiteerd en komt het dus niet vaak voor dat er 2 of meer tegelijk gaan levelchangen :) En, een levelchange is serverside eenheel wat lichtere taak dan clientside ivm de models, textures, sounds etc etc.
Een raptor zal zeker je betrouwbaarheid wat verhogen (al blijft het een mechanisch iets zonder redundancy in dit geval -> misgaan kan het altijd) maar een levelchange (vanuit het gezichtspunt van de gamer, niet de serveradmin) zal er niet of amper sneller door gaan :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb een aantal dingen bij elkaar zitten sprokkelen.

Moederbord: Tyan Tiger K8W (S2875ANRF) 250,-
Geschikt voor mijn onderstaande cpu. Eventueel later uit te breiden met een 2e cpu. Het moederbord bevat ook niet te veel zooi die ik niet nodig heb (ik heb bijvoorbeeld geen 12 geheugensloten nodig, of 2 gigabit poorten). Er zit een agp kaart op dus die hoef ik ook niet meer aan te schaffen.

cpu: AMD Opteron 246, 2.0Ghz, 1Mb cache, S-940, Box 259,-
Goede cpu die niet extreem warm wordt. Ik zou hem alleen zonder die koeler moeten hebben want die past niet in een 1u server. De juiste koeler moet ik er nog bij zoeken.

Geheugen: Kingston Dimm 1Gb DDR SDram PC3200 400Mhz ECC 147,-
Ligt aan het budget of we 1 GB nemen en later nog een gige bijplaaten. 1 GB zou zeker in het begin als beide servers nog niet tegelijk fulltime bezet zijn, voldoende moeten zijn.

Harddisk: Hitachi Deskstar 7K80, 80Gb,7200rpm,8Mb,SATAII 57,-
Deze harddisk scheelt qua prijs erg veel met de snellere varianten. De vraag is ook of een snelere harddisk zoveel extra performance kan geven, gezien oa levelchanges vooral zwaar zijn aan de client kant, en niet zo zeer aan de server kant. Ligt eveneens aan het budget of we niet voor de snellere harddisk gaan.

Graag aan en opmerkingen motiveren.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 18:11

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Kijk eens Samenstellen van CS gameserver

Daarbij mag je ook even iets meer zelf iets doen dan steeds zeggen "zoek het even voor me uit en motiveer het", want zelf doe je in mijn ogen bar weinig, nofi

Verwijderd

Ik ben er zelf ook 2 aan het samenstellen waarmee ik ondertussen al klaar ben.

Het belangrijkste is dat je in Raid draait, dat is wel zo snel, Genoeg geheugen aan boord hebt en een kast die een goede doorstroming heeft met lucht. Dat zijn eigenlijk de 3 dingen waar ik op let bij de bouw van een server.

• Paul
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 20:12:
cpu: AMD Opteron 246, 2.0Ghz, 1Mb cache, S-940, Box 259,-
Geheugen: Kingston Dimm 1Gb DDR SDram PC3200 400Mhz ECC 147,-
Een Opteron wil registered geheugen ;)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 09:19
als je echt puur cs:s zal draaien op dat ding, weet ik niet of dual core / dual cpu een merkbaar effect heeft op de performance per $. Als dat wel het geval is, zou ik of een dual core cpu nemen met een s939 moederbord of wat jij nu hebt gedaan met een optie voor een proc later.

als harde schijf heb je denk ik wel een goede keus gemaakt als je niet al te veel wilt uitgeven. De data is niet zo heel belangrijk. Liever 3 * een harddisk van 80 dan 1 * een harddisk van 240. Bovendien is hij snel genoeg voor CS:S.

Je mobo is gewoon toppie. nix op aan te merken gewoon 1 vd beste zoniet DE beste.

geheugen moet je registered hebben idd. Dus vervangen door een registered versie. 1 GB is een goede keus.

vid kaart heeft geen nut. dat ding wat op de tyan zit is meer dan zat.

over 1u kasten ed heb ik geen ervaring. maar het word zeker een snelle server

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gemerkt dat ik een foutje heb gemaakt. Het mobo heeft geen videokaart (de duurdere versies wel). Daarnaast staat op de site niet dat het mobo rackmount ready is, dus ik ben bang dat deze niet in een 1 u kast past. Ik zal dus nog een risercard moeten hebben met een goedkope videokaart en waarschijnlijk een ander mobo die zeker in een 1u kast past.

• frankknopers
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Ik zou geen reguliere S-ATA of IDE schijf gebruiken voor in een server die 24/7 gaat draaien. Ze zijn immers niet gemaakt voor 24/7 én intensief gebruik.

Maar gezien het budget en het doel van de server lijkt SCSI me wel erg overkill (vooral qua prijs).

De tussenoplossing in het nemen van een WD Raptor of een Maxtor Maxline 3 schijf. Alleen deze worden door de fabrikant aangeraden voor servergebruik, aangezien ze gebruik maken van onderdelen en technieken uit de SCSI wereld voor een hogere MTBF.

Ik zou echt gaan voor een 36GB raptor, schijfruimte zat vor een gameserver en toch die 10.000rpm.

Je hebt er al 1 voor iets minder dan 100 nieuw en minder dan 70 e hands. :)

Goud is geen geld

Verwijderd

Topicstarter
Ok na heel wat uurtjes verder zoeken ben ik tot de volgende conclusies gekomen:

AMD 64 server:
Een actieve 1u koeler voor een s939 is niet te vinden.
(Dan is er nog geen rekening gehouden met het feit dat er geen enkel moederbord is met een s939 voor een 1u kast).

AMD opteron:
Een 1u kast met een voeding van +/- 400 Watt is niet te vinden.

Met andere woorden: Ik ben bang dat het toch een Intel server moet worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2005 17:16 ]

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:51

Stewie!

Keen must die!

Kijk eens bij sallandautomatisering, zie je voldoende goede 1u koelers voor allerhande sockets.

Een 1u kast met een 400+ watt voeding is ook voldoende op de markt, kies bijvoorbeeld een chenbro. Ik raad je aan telefonisch contact op te nemen met eerdergenoemde shop, zij kunnen je prima helpen en producten voor standaard rackmounts desnoods speciaal voor jou in het assortiment opnemen.

Overigens is er helemaal niks mis met Intel servers :)
Wij hebben er tientallen van, waaronder veel Dell Poweredge 1850's. Die Dell's zijn overigens ook aanraders, snelle scsi u320 schijven, snel werkgeheugen, zeer koel, zeer stevig opgebouwd en zeer scherp geprijst. Als je een 1850 vergelijkt met een mainstream 1u Dual Opteron server krijg je zeker weten meer "bang for your buck" :)

[ Voor 36% gewijzigd door Stewie! op 18-10-2005 17:22 ]

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

Verwijderd

Topicstarter
DaMorpheus schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 17:19:
Een 1u kast met een 400+ watt voeding is ook voldoende op de markt
-Hier ben ik het niet mee eens. Ik heb geen enkele kast gezien waar standaard een 400 Watt voeding in zit, en daarbij beneden de 400,- blijft. Het is natuurlijk altijd nog mogelijk om een kast en daarbij los nog een 500Watt voeding te kopen, maar dat lukt niet voor <500,-

-Qua voeding had je gelijk. Coolermaster blijkt idd een s939 voeding te hebben.

-Jammer dat er geen s939 moederborden (met onboard VGA) zijn die in een 1u server passen zonder de audiotoren eraf te solderen (garantie verlies).

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
hoi DaMorpheus :P

Even mijn mening:
waarom een dikke dual xeon/opteron bak met een sloot aan geheugen en dikke harde schijven als er maar 2 gameservers op komen te draaien?
imo voldoet een P4 3.0 ghz met 1 gig ram en een (twee?) 36 gb raptor voldoende hoor.

enkele verhaaltjes ontkrachten:
- met een GB nic (krijg je er wel GB lijn bij?) moet je wel heeeeel erg flink je best doen om meer data te versturen/ontvangen dan je HD aan kan, laat staan dat je dit gaat redden met 2 gameservers
- waarom een cdrom speler? HLDS (half life dedicated server) downloaden en installeren, heb je geen cdrom speler bij nodig. Om linux te installen kun je ook je eigen cdrom speler ff uit je pc halen en aansluiten in een open kast.
- waarom sliders? (ok sommige mensen vinden het makkelijk, mijn servers hoeven nooit uit het rack, dus waarom sliders ;))
- neem ipv die chieftec kast van jou (UNC110S) dit type: UNC-110L-B, heeft ook 360 watt voeding
Je betaald er iets meer voor, maar je hebt een veel betere flow in de kast, wat bij een xeon zeker geen kwaad kan.
- 360 watt is (meer dan) genoeg voor zo een server.
- Moederbord dat je hebt gekozen is 533 FSB, neem liever een ander die 800 MHz ondersteund, geeft je net beetje extra performance :) Qua prijs voor processor van 533 en 800 scheelt het zo goed als niks (of zelfde prijs of paar euro extra)
- Heb je geld over koop dan 2x 36 gb raptors en laat ze in raid 1 draaien, mocht er schijf crashen kun je gewoon verder draaien en heb je genoeg tijd om nieuwe schijf te kopen om kapotte te vervangen
- Een normaal desktop moederbord past ook in die chieftec die ik hierboven noemde ondanks dat audio klein beetje in de weg zit (kast staan 1 mm "bol", je krijgt kast echter nog met gemak dicht)
- Let erop dat je moederbord iig OF video onboard bevat OF een netwerkpoort, want als moederbord ze allebei niet heeft past het ook niet in 1U (ben het zelf aan het ondervinden atm :/ hoeft gelukkig geen videokaart in een webserver, enkel bij het opstarten ;))

succes!

[ Voor 8% gewijzigd door DutchTSE op 19-10-2005 10:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dank voor alle tips. Alle replies in overweging genomen, is dit het resultaat:

Kast: Chieftec UNC-110L-B (1U, ATX, 350W, Zwart)
Leverancier: Hardware4All
Deze zaak is voor zover ik kon zien de enige die deze kast met 350W kan leveren.

Moederbord: Asus A8N-VM CSM
Geheugen: Kingston Dual-Channel 2Gb Kit, 2x1Gb, PC3200
Processor: AMD Athlon 64 Venice, 3500+, S939 OEM
CPU Koeler: CoolerMaster E1U-N7BCC-03 Koper
Harddisk: Hitachi Deskstar 7K80, 80Gb,7200rpm,8Mb,SATAII of Hitachi Deskstar 7K80, 80Gb,7200rpm,8Mb,SATAII
Ligt een beetje aan het budget welke hd het wordt.

Het enige wat ik ben vergeten zijn sliders. Deze moet ik nog even opsporen.Dit is de als het goed is de laatste mogelijkheid om de server af te kraken/verberingen aan te brengen. Naar mijn idee is dit systeem prijs/kwaliteit behoorlijk in verhouding met wat het zou moeten doen. Als we eventueel later naast css nog een andere game willen hosten, zal dat waarschijnlijk ook nog wel lukken met dit systeem.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2005 16:01 ]

• KappeNou
Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 15:58:
Ok, dank voor alle tips. Alle replies in overweging genomen, is dit het resultaat:

Kast: Chieftec UNC-110L-B (1U, ATX, 350W, Zwart)
Leverancier: Hardware4All
Deze zaak is voor zover ik kon zien de enige die deze kast met 350W kan leveren.

Moederbord: Asus A8N-VM CSM
Geheugen: Kingston Dual-Channel 2Gb Kit, 2x1Gb, PC3200
Processor: AMD Athlon 64 Venice, 3500+, S939 OEM
Harddisk: Hitachi Deskstar 7K80, 80Gb,7200rpm,8Mb,SATAII of Hitachi Deskstar 7K80, 80Gb,7200rpm,8Mb,SATAII
Ligt een beetje aan het budget welke hd het wordt.

Het enige wat ik ben vergeten zijn sliders. Deze moet ik nog even opsporen.Dit is de als het goed is de laatste mogelijkheid om de server af te kraken/verberingen aan te brengen. Naar mijn idee is dit systeem prijs/kwaliteit behoorlijk in verhouding met wat het zou moeten doen. Als we eventueel later naast css nog een andere game willen hosten, zal dat waarschijnlijk ook nog wel lukken met dit systeem.
als je dan toch een AMD 64 neemt is voor een server de AMD 64 X2 heeeell stuk beter.. die is gemaakt om meerdere dingen tegelijk af te handelen.. die is atm €350. maar als je nog fftjes wacht worden alle AMD processors goedkoper wat je in het tweaker nieuws hebt kunnen lezen.

>PC specs<

Verwijderd

Topicstarter
KappeNou schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 16:02:
[...]

als je dan toch een AMD 64 neemt is voor een server de AMD 64 X2 heeeell stuk beter.. die is gemaakt om meerdere dingen tegelijk af te handelen.. die is atm €350. maar als je nog fftjes wacht worden alle AMD processors goedkoper wat je in het tweaker nieuws hebt kunnen lezen.
Dat bericht heb ik inderdaad gelezen, maar een 3500+ OEM heb je voor 190,-. Het verschil met een X2 zal dan waarschijnlijk nog erg groot zijn. Verder lijkt me een X2 toch redelijk zwaar voor het doel dat hij heeft.

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 16:05:
[...]

Dat bericht heb ik inderdaad gelezen, maar een 3500+ OEM heb je voor 190,-. Het verschil met een X2 zal dan waarschijnlijk nog erg groot zijn. Verder lijkt me een X2 toch redelijk zwaar voor het doel dat hij heeft.
Correct, maar de X2 4400+ wordt ook wel vergeleken met een dual opteron 246. De moeite waard dus voor die € 150 extra :)

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam

Verwijderd

Topicstarter
Stel dat de X2 cpu zoals het bericht zegt, idd 15% daalt, dan nog kost een X2 3800+ +/- 320,- Dit nog steeds een hoop geld. Het resultaat is eens systeem dat op dit moment te zwaar is voor wat hij moet doen. Daarnaast vraag ik me af hoe snel de gewone PC zaken hun prijzen laten dalen...

• KappeNou
Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 16:15:
Stel dat de X2 cpu zoals het bericht zegt, idd 15% daalt, dan nog kost een X2 3800+ +/- 320,- Dit nog steeds een hoop geld. Het resultaat is eens systeem dat op dit moment te zwaar is voor wat hij moet doen. Daarnaast vraag ik me af hoe snel de gewone PC zaken hun prijzen laten dalen...
mja maar in de toekomst worden de programma's steeds zwaarder, ook op servers. Dan loopt die X2 echt rondjes om de normale 64 (wat die overgens al doet) De 64 is, vindt ik alleen goed geschikt als je een desktop pc hebt die je hoofdzakelijk gebruikt voor gamen.. Want het is gewoon echt zo alle programma's worden steeds zwaarder en zwaarder, dan ga je op een gegeven moment echt de boot in. En met die X2 kan je het zker nog jaren langer uitstellen

>PC specs<

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Ik heb even grof wat gelezen:

Voor jouw server heb je echt niet zulke super specs nodig. Een 3200+ athlon 64 zou goed voldoen. Een actieve 1U cooler wil je niet hebben, da's 3x niks. Je moet een passief koelblok hebben en het liefst een kast met goede doorstroming en fans daarbij.

Zelf kies ik nooit voor servermoederborden maar koos ik voor een desktop board, meestal Asus met onboard video of anders een los PCI kaartje. Als je de Chenbro 123 kast neemt uit m'n hoofd (lastig te krijgen als ze er nog zijn) zit er een blower rechts achterin de kast die rechtstreeks op je CPU blok (passief) blaast in de juiste richting. Zo blijft je CPU goed cool.

Een enkele disk is ruim voldoende, pak gewoon een 7200 toeren schijf. Zelf heb ik niet zo'n goede ervaring met de levensduur van IBM/Hitachi, maar Samsung en Maxtor doen het bij mij tot nu toe perfect. Ik koos vaak voor een 40GB schijf, die je voor weinig kunt kopen.

Moederbord had ik vaak op Via chipset (socket 754) omdat ik met een Nvidia last had van crashes, al kan dat een probleem met het bord zijn geweest.

Met 512MB geheugen moet je het ook kunnen redden zonder gedoe. 1GB is eigenlijk alleen luxe, 2GB is gewoon pure overkill.

Ik weet niet waar de mensen het vandaan halen om voor deze configuratie met dual CPU, raid en 10.000RPM schijven te komen aanzetten, maar voor deze simpele taak gooi je dan gewoon je geld weg. Ik koos altijd voor AMD omdat die de beste prijs/prestatie verhouding hadden.

Over mij:Ik ben een jaar gamehoster geweest voordat ik het bedrijf heb verkocht, en heb zo'n 15 servers gekocht waarbij ik deze ervaring heb opgedaan.

edit:
O wat ik nog las:
Meid Chieftec kasten! Ventilatie is erg slecht, meestal valt je server gewoon uit vanwege oververhitting van de CPU. Ik heb ook Chieftecs gebruikt met actieve 1U, maar dan moest ik het achterplaatje van het mobo (waar de aansluitingen zitten) eruit laten, en precies een actieve cooler hebben waarbij 1 kant uitblaast naar die gaatjes. Anders ging het echt fout kwa temperatuur. Ik zou nooit meer een chieftec willen, die chenbro's zijn iets duurder, maar hebben een stuk betere kwaliteit. Ook krijg je er als je geen rails gebruikt, gratis beugels bij om hem aan de achterkant te steunen zodat die niet doorzakt als je hem in de lucht ophangt of als iemand een server onder die van jouw weg trekt. Rails is opzich handig, maar ik moet zeggen dat je er niet heel veel wijzer van wordt. Het erin hangen in een kleine ruimte is soms lastig, en kwa tijd ben je langer bezig met ophangen (rails moet genoeg naar binnen zitten en genoeg naar buiten aan je rack anders valtie eruit of past die niet) dan dat je gewoon met die standaard steunen je kast ophangt.

CDROM/floppy: Wat je wilt. Als je HDD crasht moet dat ding toch open om te herinstalleren, dan hang je er gewoon een oude CDrom uit je kast aan vast. Scheelt hoop geld vergeleken met die slimline dingen. Mijn servers hadden nooit cdrom/floppy, en heb er nooit spijt van gehad :)

Kijk, kwa server specs voor een webserver zou ik een andere richting in slaan, maar komop mensen, we praten hier over een totaal van 45 slot gameserver :/

[ Voor 36% gewijzigd door pierre-oord op 27-10-2005 17:31 ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Ben ik de enige die vind dat bijna alle antwoorden hier overkill zijn voor deze doeleinden? Volgens mij kun je al zonder lag hosten met een stuk tragere/oudere PC....

Spaart een hoop geld :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2005 17:28 ]

• pierre-oord
Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 17:27:
Ben ik de enige die vind dat bijna alle antwoorden hier overkill zijn voor deze doeleinden? Volgens mij kun je al zonder lag hosten met een stuk tragere/oudere PC....

je bent te laat zie mijn reply boven je ;)

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

pierre-oord schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 17:24:
Kijk, kwa server specs voor een webserver zou ik een andere richting in slaan, maar komop mensen, we praten hier over een totaal van 45 slot gameserver :/
Jep, en dan wilt hij nog een 24 of 32 slots CSS server erbij draaien, en dan?
Nieuwe server a 1000 euro of toch maar die CPU vaqn 150 euro extra? ;)

• KappeNou
Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 17:27:

Bef kev ik denk niet dat ie een TO server gaat hosten hoor sukkol :P

>PC specs<

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het nog even overleggen, maar imao zijn die X2 nu nog te duur. Misschien leuk voor een upgrade over een aantal jaar.

Het gaat er nu vooral om dat de onderdelen mij elkaar passen. Ik wil zeker niet hebben dat het moederbord niet in de kast past (lengte x breedte). Bij formfactor van de kast staat: Form Factor : ATX, E-ATX (Dual-Xeon) . Ik neem aan dat mijn moederbord hier prima in past?

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

DaMorpheus schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 17:36:
[...]

dan koopt hij dan toch die cpu...

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• pierre-oord
DaMorpheus schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 17:36:
[...]

Mja, als het voor particulier is: Dan gaat z'n dataverkeer ook weer meer worden, ik denk dat je dan als alles vol zit zo op de 1,5 - 2,0 mbit komt te zitten, en da's toch meestal vrij duur als je klein inkoopt.

Alsnog blijft raid en 2GB ram volstrekt onzinnig. Misschien met grote servers dat 1GB dan net nodig is, maar echt, zo'n gameserver gebruikt niet zoveel ram hoor. Ik draaide (overboeking) zonder problemen 8 clanservers van zo'n 12 tot 16 slot op een machine. (met stats werd in de gaten gehouden of ze nooit teveel werden gebruikt...)

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een klein vraagje, past dat moederbord eigenlijk in de kast?

Op de chieftec site staat:

1U 19" Rack Mount Chassis UNC-110L-B
System board: 12"(W) x 13" (D) ATX board

Op de asus site staat:

A8N-VM CSM
Form Factor: uATX Form Factor, 9.6”x 9.6”(24.5cm x 24.5cm)

Het moederbord is dus kleiner dan toegestaan. Ik wil liever niet beginnen met gaatjes boren in de kast, omdat de kast alleen voorzien is op grotere moederborden. Ik heb nog nooit een kast gebouwd waar het moederbord niet in past, maar met servers heb ik geen ervaring.

• Paul
De plaats van de gaten is gewoon gedefineerd in de ATX-standaard, en of je nu een u- of een e-ATX mobo neemt, monteren lukt echt wel :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:11

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 18:56:
Ik zal het nog even overleggen, maar imao zijn die X2 nu nog te duur. Misschien leuk voor een upgrade over een aantal jaar.
Athlon64 X2 is spotgoedkoop voor wat het doet.
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=1320969

Met de prijzen van tegenwoordig krijg je een mobo (liefst met onboard video), Athlon64 X2 3800+ en 2GB ram voor € 650. Met de overige € 350 zoek je achter een kast, kleine 7200rpm harde schijf en koeling.

[ Voor 25% gewijzigd door rapture op 01-11-2005 16:12 ]

• KappeNou
mja idd.. en in zijn geval kan die zelfs gaan voor de X2 3800+ pricewatch: AMD Athlon 64 X2 3800+ Manchester (S939, 2,0GHz, 2x512KB, Boxed)

En aangezien AMD 2x in de laatste 2 weken prijs verlaging heeft gedaan denk ik dat ze binnenkort nog een stuk goedkoper zijn in de winkel :)
(ik ga binnenkort ook zo'n X2 halen :D whoeii)

[ Voor 8% gewijzigd door KappeNou op 01-11-2005 16:12 ]

>PC specs<

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

KappeNou schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 16:12:
En aangezien AMD 2x in de laatste 2 weken prijs verlaging heeft gedaan denk ik dat ze binnenkort nog een stuk goedkoper zijn in de winkel :)
(ik ga binnenkort ook zo'n X2 halen :D whoeii)
idd, de dualcore Athlon64 X2 3800+ is nu € 25 goedkoper dan enkele weken (toen ik de mijne kocht) geleden.

[ Voor 7% gewijzigd door rapture op 01-11-2005 16:15 ]

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02:48

McGryphon

Veul vrouwkes!

Maxtor Atlas HDD any1?
En een X2 3800+ en 512 MB mem zou zat moeten zijn :)

[ Voor 56% gewijzigd door McGryphon op 01-11-2005 21:18 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

geforce guy schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 21:16:
Maxtor Atlas HDD any1?
En een X2 3800+ en 512 MB mem zou zat moeten zijn :)
Waarom zo'n snelle harde schijf? Met voldoende ram (minstens 1GB) zitten de mappen en andere toestanden al gecached in het geheugen, een gewone 7200 rpm harde schijf is meer dan snel genoeg. Al je ram-overschotten worden onder Linux gebruikt als harde schijf cache, mijn servertje had met 768MB ram onder Linux 400MB harde schijf cache >:) , ze mogen wel patsen met hun 8 à 16MB's.

IDE-schijven onbetrouwbaar?
Dat is een onzin-verhaaltje dat men verzonnen heeft ten tijde van IBM 75GXP en 60 GXP Deadstars series. Toen vielen die IBM's moet hopen uit wegens een ontwerpfout, plotseling verlagen alle harde schijf fabrikanten de garantie van 3 jaar naar 1 jaar. En plotseling verkondigen ze: "tja, als je goeie schijven wilt, dan moet je maar SCSI's kunnen betalen.".

[ Voor 50% gewijzigd door rapture op 01-11-2005 21:30 ]

Verwijderd

een raptor schijf is beter die is veel sneller.

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Als ik jou was zou ik wat bedrijfen vragen voor offertes voor gameservers

Portfolio

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 21:57:
een raptor schijf is beter die is veel sneller.
Ga je het verschil merken? Bovendien met 1GB ram zal er meer dan 500MB harde schijf cache zijn in het ram, de hele HLDS kan gewoon vanuit het ram geladen worden.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
1GB is imo zeker weten aan te raden. Ik las dat het om een Source server gaat, SRCDS, de Source versie van HLDS, is naar mijn ervaring ontiegelijk veel zwaarder dan HLDS. Velen denken aan een uber CPU, dacht ik eerst ook maar een mid-end CPU trekt het wel, geheugen daarentegen is erg belangrijk.

Een Raptor heb je niet echt veel aan, de enige situatie dat de schijf echt gebruikt wordt is tijdens een mapchange, een 7200RPM schijf met 2MB zou dit al snel genoeg doen (althans bij mijn CS 1.6 Homeserver) maar 8MB is sowieso wel iets beter, en is niet veel duurder tegenwoordig.

Ik kan het fout hebben, maar dit is mijn visie.

Verwijderd

rapture schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 22:39:
[...]

Ga je het verschil merken? Bovendien met 1GB ram zal er meer dan 500MB harde schijf cache zijn in het ram, de hele HLDS kan gewoon vanuit het ram geladen worden.
en raptor heeft een gemidelde zoektijd die 2x zo snel is als de meeste andere.

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 22:59:
[...]

Een raptor of een scsi hdd is alleen nuttig indien je meerdere gameservers gaat draaien. Bij 1-2 gameservers zal je hdd nooit de limiterende factor zijn

Verwijderd

Topicstarter
Wel ik heb de Western Digital Raptor 36 GB 10.000 rpm8 MB ESATA als optionele keuze opgegeven. Ik zal jullie weten te vertellen wat het uiteindelijk gaat worden.
Het moederbord ondersteunt Sata II. Er staat niet expleciet bij vermeld dat het bord ook ESATA ondersteunt, maar dit neem ik wel aan.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2005 20:52 ]

Verwijderd

voor 2 server te draaien hebde zelfs genoeg aan een 2ghz cpu

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 13:35:
je kunt beter bezuinigen op processor kracht dan hdd snelheid... dedicated server kosten weinig rekenkracht..zelfs voor 20/30 man...
rapture schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 22:39:
20 man zijn er niet blij mee als ze aan het gamen zijn en voor de private server moet een nieuwe map geladen worden.... de verbinding overlijd al half als je op de server even een paar progsels opstart...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02 08:37
Jullie kijken vrijwel allemaal naar de performance, cpu X is beter dan Y enzovoorts. Draai het eens om zoals sommigen al hebben gedaan: Kijk eens naar de betrouwbaarheid. Raid wordt bijvoorbeeld als vreemd gezien. Ik vind het geen slecht idee. Het is niet erg kostbaar (zeker niet als het al op het moederbord ondersteund wordt) maar zorgt al voor een beter uptime aangezien de hardeschijven vaak toch de meeste problemen/storingen vormen.

Verder is het in mijn ervaring toch echt duidelijk geworden dat een IDE schijf simpelweg sneller kapot gaat dan een SCSI schijf. Dit is niet gebaseerd op cijfers maar een ervaring. De volgende server die ik koop wordt gewoon een SCSI.

Verwijderd

Topicstarter
Qua harddisks die kapot gaan: ik draai nu al 2 jaar, 24 uur per dag, 7 dagen in de week 2 leuke ata schijven. Werkt perfect. Verder heb ik met mijn andere harddisk, ook nog nooit enige problemen gehad.
Raid 1: Ik vind 2 harddisks overbodig om backups te draaien. Ik maak wel een backupje van de harddisk op mijn eigen PC. Mocht de serverschijf overlijden, dan koop ik dan wel weer een nieuwe, en zet ik de bestandjes simpelweg even over.

Raid 2: ik geef toch de voorkeur aan een raptor schijf, gezien dat prijs/kwaliteit meer prestaties oplevert dan Raid2.

Basisserver (1 gige geheugen, Athlon 64 3500+)
prijs: 748,01
1. Basis Server met AMD Athlon 64 X2 Manchester 3800+ 2,00 GHzSocket 939Boxed
prijs: 899,02
2. Basis Server met Kingston KVR400X64C3AK2/2G Matched pair (2x 1 GB) 2 GB cas 3 non-ECC PC3200, 400 MHz
prijs: 871,01
3. Basis Server met zowel Athlon 64 X2 3800+ en 2 GB geheugen
prijs: 1022,02
4. Basis Server met X2 3800+ CPU en 2 GB geheugen en Raptor schijf.
prijs: 1075,02

In deze volgorde worden de prijzen bekeken. Wat geheugen bijprikken is goedkoper dan een hele cpu vervangen, vandaar dat een snellere CPU bovenaan het lijstje staat. Beter in 1x een snelle CPU, dan over een jaartje de CPU vervangen...
Over de volgorde 2 en 4 zijn de meningen nogal verschillend. De één vind dat je met een gige geheugen meer prestaties krijgt voor je geld, de ander is van mening dat een raptorschijf toch de voorkeur heeft.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Een dedicated server heeft niet te maken met textrues en models, zoals al is vermeld, dus 1 gig is meer dan voldoende, zeker als je het aantal deamons/services kortwiekt(wat sowieso een lekkere performance winst oplevert)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Topicstarter
Ok keuze is gevallen:

CASE CHIEFTEC 19" UNC-110L-B 1U 350W"
CASE ACC CHIEF Slide Rail 26" For 19""
Kingston KVR400X64C3AK2/1G Matched pair (2x 512 MB) 1 GB cas 3 non-ECC PC3200, 400 MHz
AMD Athlon 64 X2 Manchester 3800+ 2,00 GHzSocket 939 Boxed
Western Digital Raptor 36 GB 10.000 rpm8 MB ESATA
CoolerMaster E1U-N7BCC-03 AMD: 754, 939, 940 Koper (ipv boxed koeler)
Asus A8N-VM-CSR

Geheugen kunnen we er altijd nog bijprikken, cpu doen we in 1x goed.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02 08:37
Op welk bedrag ben je uitgekomen als ik mag vragen?

Verwijderd

Topicstarter
BTW, ik neem aan dat 350 Watt voldoende is voor deze systeemopzet (dualcore 3800+, 1 gige geheugen...)?
djluc schreef op donderdag 03 november 2005 @ 11:46:
Op welk bedrag ben je uitgekomen als ik mag vragen?
Alles, inclusief verzendkosten 952,-
Ik geef toe dat niet alle onderdelen de goedkoopste zijn, maar ik heb vaak goede ervaringen met de zaken waar ze vandaan komen. Als ik ze bovendien bij een andere zaak zou bestellen, zouden de verzendkosten het prijsverschil weer opheffen.

hardware4all (verzendkosten: 7,-):
(enige zaak waar ze deze kast met een 350W voeding hadden)
CASE CHIEFTEC 19" UNC-110L-B 1U 350W"
prijs: 229,75
CASE ACC CHIEF Slide Rail 26" For 19""
prijs: 37,31

Azerty (verzendkosten: 8,50):
Kingston KVR400X64C3AK2/1G Matched pair (2x 512 MB) 1 GB cas 3 non-ECC PC3200, 400 MHz
prijs: 95,-
AMD Athlon 64 X2 Manchester 3800+ 2,00 GHzSocket 939 Boxed
prijs: 341,01
Western Digital Raptor 36 GB 10.000 rpm8 MB ESATA
prijs: 109,-

Salland Automatisering (verzendkosten: 8,45):
(Deze koeler is bij de bovenstaande computerzaken niet te vinden).
CoolerMaster E1U-N7BCC-03 AMD: 754, 939, 940 Koper (ipv boxed koeler)
prijs: 25,-

ITBE shop (=computerzaak Universiteit Twente, verzendkosten: 0,-)
(Zij zagen voor mij de audiotoren af als deze niet blijkt te passen, vandaar dat ik dit mobo bij hen moet bestellen).
Asus A8N-VM-CSR
prijs: 91,-

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2005 11:57 ]

• KappeNou
350watt is voor dit systeem in princiepe voldoende..
Om je wattage ongeveer te berekenen kan je ook hier kijken -->> http://extreme.outervision.com/index.jsp

(btw ik zou persoonlijk voor een zalman koeler gaan. Of is die jij hebt gekozen passief?)

>PC specs<

Verwijderd

Topicstarter
KappeNou schreef op donderdag 03 november 2005 @ 12:49:
350watt is voor dit systeem in princiepe voldoende..
Om je wattage ongeveer te berekenen kan je ook hier kijken -->> http://extreme.outervision.com/index.jsp

(btw ik zou persoonlijk voor een zalman koeler gaan. Of is die jij hebt gekozen passief?)
Die ik gekozen heb is actief. Ik was idd ook liever voor zalman gegaan, maar deze heeft geen actieve 1u koelers.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 22:59:
Rey Nemaattori schreef op woensdag 02 november 2005 @ 21:07:
je kunt beter bezuinigen op processor kracht dan hdd snelheid... dedicated server kosten weinig rekenkracht..zelfs voor 20/30 man...

20 man zijn er niet blij mee als ze aan het gamen zijn en voor de private server moet een nieuwe map geladen worden.... de verbinding overlijd al half als je op de server even een paar progsels opstart...
Ongebruikte ram wordt onder Linux default als harde schijf cache gebruikt, deze heeft minstens factor 1000 betere access times en serieus snellere transfer rates. Een CS-server die de hele mapcycle gedraaid heeft, heeft alles al in de ram staan en verder zal er enkel op de ram verder draaien.

Grote Linux harde schijf cache is _/-\o_ , zeker op lans om een dikke patch van een game te sharen. Daarna pompt je een hele gigabit-verbinding vol, ookal is het maar een WD 7200rpm ordinaire harde schijf. De eerste downloader krijgt de patch van de harde schijf en elke volgende krijgt het vanuit de ram.

Server-side-wereld is heel wat anders dan de client-side, de moet maar weten dat er een speler bestaat (objectjes en meestal wordt er een threadje gestart voor elke speler/gebruiker, vandaar dat servers goed presteren met multiprocessing of meer cores) en waar de speler staat en beweegt (variabelen van objectjes die veranderen). De client krijgt deze info ook en gebruikt deze info om spelers in een map/3D-wereld te plaatsen. Er wordt zeker geen hele map naar de spelers doorgestuurd ofzoiets.
* rapture heeft een online-multiplayer-multithreaded-game (zowel de server als client, wegens een teammate die niks deed) moeten maken als huiswerk.

[ Voor 12% gewijzigd door rapture op 03-11-2005 19:53 ]

• plieshout
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-02 14:26
even een vraag voor de server-kenners alhier:

We spelen met een vriendengroepje het spel Nascar-heat online. In theorie biedt het spel de mogelijkheid om met z'n 43-en tegelijkertijd in een spel te zitten. Echter...bij meer dan 12 spelers in een server gaat het spel raar doen (dwz auto's die rondvliegen en dat soort dingen). Wij noemen het WARP. zelfs als ik met mijn nieuwe pc server ben gebeurt het telkens bij meer dan 12 man die online zijn. Mijn pc:
AMD dual core 3800+
Asus A8n-SLI Premium
Asus Extreme 7800 GT 256 MB
1 gb Twinx geheugen.
Win XP pro
mijn inet verbinding is van xs4all, basic-uitvoering, 3000/768

Waar kan dit aan liggen of wat is de bottleneck? en wat kan ik eraan doen om met meer mensen tegelijk te kunnen racen? (zonder extreme kosten te moeten maken)

Hoi..

• Paul
De meest waarschijnlijke boosdoener is de upload. Als deze vol zit ga ja pakketjes verliezen en gebeuren er dus vreemde dingen in het spel :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Intel bordje, p4 dual core 3.0 ghz of 2.8 ( hoeft niet eens per see dual core te zijn zoveel is de processor niet in gebruik. )
Gewoon DDR2 geheugen 1 of 2 gig erin , 1 sata schijfje of nog 1 erbij die in mirror draait , dit moet zeker voldoende zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2005 16:44 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 21:22:
[...]

Dat zou idd een leuke server zijn, echter moet de server 1u zijn (opgelegd door de host). Raid is niet de moeite waard voor het doel. De extra kosten voor een 2e harddisk laat ik achterwegen. Mirror Raid is ook overbodige luxe gezien er geen persoonlijke/belangrijke data op het systeem komt te staan.
Beetje een rare host dan, meestal kan je tegen meerprijs extra rackspace krijgen.
Al neem je een heel rack af moet je toch zelf weten?

Verder zou ik een serverboard (Intel, Tygan, Supermicro) nemen ipv een asus desktopplankje.

• HeepH
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

onzin...

[ Voor 99% gewijzigd door HeepH op 04-11-2005 16:51 ]

http://specs.tweak.to/16495

• zaadstra
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-02 21:24

zaadstra

Überprutser

Past die Coolermaster koeler op dit bord? Had zelf gekozen voor de Zalman CNPS7000B-Cu (Azerty 29 euro) maar ik lees op de Best Buyers Guide op T.net bij het basissysteem dat een Zalman koeler niet past op dat Asus bord. Geen reden genoemd.
Ben dus erg benieuwd ......

[ Voor 3% gewijzigd door zaadstra op 07-11-2005 20:50 ]

Verwijderd

moet je even naar het socket van het moederbord kijken

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alle onderdelen compleet binnen. Nu het bouwen ervan. Valt dat even tegen dat een server veel meer onderdelen heeft dan een normale pc, en dan ook zonder handleiding komt 8)7 Heeft er iemand misschien een paar duidelijke foto's van een ingebouwde 1U server zodat ik een voorbeeld heb?

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Foto

Linksboven: dvd-rom & daaronder hdd1
Linksonder: hdd2
Linksmidden: front usb/front-vga/aan-uit knop/reset/lampjes

Dan rechts daarvan de koelers
In het midden zie je de cpu's met koelblokken
Rechts daarvan het geheugen
Boven het geheugen ruimte voor een extra kaart.
Rechtsonder: (dubbele) voeding

Voorkant van de server is dus links, achterkant is rechts ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je plaatje. Nu heb ik tenminste kunnen uitvinden waar de harddisk moest komen. Ik had net als in een gewone kast een rekje verwacht waar je hem in moest schuiven, maar in servers blijk je harddisks op de bodem te moeten monteren :)

Nog een klein vraagje. De cpu cooler is een blower: deze blaast 1 kant op. Nu kan ik deze op 2 manieren monteren, dus de vraag is, welke kant moet deze opblazen }:O.

1. richting de poorten (vga poort, keyboard aansluiting, audiotoren.
2. Tegengesteld aan punt 1.

Ik ga voor optie 1, maar ik zou dit natuurlijk wel graag in 1 keer goed doen.

edit:

Ik heb de coolermaster 1u cooler: E1U-N7BCC-03. Past deze in de standaard CPU houder? Het lijkt er niet op, maar het kan zijn dat ik hem fout probeer te installeren?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2005 17:27 ]

• Paul
Deze hoort zijn lucht aan de voorkant aan te zuigen en naar de achterkant toe te blazen :)

Qua bevestiging: Het lijkt erop dat hij in de clips van een P4 moet?
Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster.co.jp/web/product/cooler_478/e1u-n7bcc-03_2.jpg

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Paul Nieuwkamp schreef op woensdag 07 december 2005 @ 17:52:
Deze hoort zijn lucht aan de voorkant aan te zuigen en naar de achterkant toe te blazen :)

Qua bevestiging: Het lijkt erop dat hij in de clips van een P4 moet?
[afbeelding]
Daar ben ik ook achter gekomen, maar volgens de coolermaster site zouden zou deze ook voor een S939 geschikt moeten zijn:

http://ecd.coolermaster.c....php?_1ulist_e1u_n7bcc_03

Probleem is dat ik een A8N-E mobo heb, en geen K8, dus ik ben bang dat ik mijn mobo moet ruilen...

Kan er mij iemand met zekerheid vertellen dat deze koeling wel op een K8 mobo gaat passen?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2005 21:10 ]

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Volgens mij wordt de benodigde processorkracht voor een "24 en 13man" cs server echt zwaar overschat, maar goed :P

Een x2 is daar helemaal nog lang niet voor nodig, en als je het uiteindelijk nodig hebt door toekomstige uitbreidingen softwarematig op de server, dan koop je tegen die tijd toch een dual-core, waarschijnlijk dan nog een stuk goedkoper ook.

Verwijderd

Topicstarter
Bartjuh schreef op woensdag 07 december 2005 @ 21:18:
Volgens mij wordt de benodigde processorkracht voor een "24 en 13man" cs server echt zwaar overschat, maar goed :P

Een x2 is daar helemaal nog lang niet voor nodig, en als je het uiteindelijk nodig hebt door toekomstige uitbreidingen softwarematig op de server, dan koop je tegen die tijd toch een dual-core, waarschijnlijk dan nog een stuk goedkoper ook.
offtopic:
dank, maar deze discussie hebben we al afgesloten :)

ontopic:
Ik heb even contact opgenomen met coolermaster (makers van mijn cpu koeler E1U-N7BCC-03) en zij wisten mij idd te bevestigen dat deze koeling niet monteerbaar is op dit bord. Je hebt er een andere bracket voor nodig, namelijk de K8-RM-F1. Eens kijken waar ik die vandaan kan halen...

Verwijderd

Topicstarter
Zo die backplate is besteld. Dit zou het probleem moeten oplossen.

Even iets anders: Ik ben van plan om geen videokaart in de server te stoppen. Dit bespaart zowel een risercard als een videokaart. GAat zo'n standaard moederbord niet piepen als hij geen videokaart kan vinden?

Ik zal morgen wat foto's van de server posten.

• Paul
Als je "Halt on error: VGA uitzet zou het wel moeten kunnen :) Fedora/Debian hebben er geen moeite mee iig.

Het je de riserkaart niet bij de kast gekregen? Een simpel PCI-videokaartje heeft iemand in je omgeving vast nog wel liggen zou ik denken :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 12 december 2005 @ 02:54:
Zo die backplate is besteld. Dit zou het probleem moeten oplossen.

Even iets anders: Ik ben van plan om geen videokaart in de server te stoppen. Dit bespaart zowel een risercard als een videokaart. GAat zo'n standaard moederbord niet piepen als hij geen videokaart kan vinden?

Ik zal morgen wat foto's van de server posten.
Het kan wel, maar wil je dit? Als je onderhoud moet plegen wat niet via SSH kan gebeuren, of de server crashed en je moet er een monitor op hebben? Die paar tientjes voor een simpele PCI of AGP kaart en riser lijken me de moeite waard.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb bij de server idd een risercard gekregen. Dit is echter een speciale kaart die alleen bij servermoederborden past (te breed slot).
Ik vind het niet nodig om 50,- te besteden aan hardware die niet of zelden gebruikt wordt. Als ik herstelwerkzaamheden moet verrichten die niet via SSH kunnen, dan zal ik de server toch uit het rack moeten verwijderen. Op zo'n moment kan ik hem altijd even open schroeven om er een videokaart in te steken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 12 december 2005 @ 13:03:
Ik heb bij de server idd een risercard gekregen. Dit is echter een speciale kaart die alleen bij servermoederborden past (te breed slot).
Ik vind het niet nodig om 50,- te besteden aan hardware die niet of zelden gebruikt wordt. Als ik herstelwerkzaamheden moet verrichten die niet via SSH kunnen, dan zal ik de server toch uit het rack moeten verwijderen. Op zo'n moment kan ik hem altijd even open schroeven om er een videokaart in te steken.
Die gaat ook niet werken, want als je riser niet past, dan kan je er nooit geen PCI kaartje in krijgen, dan blokkeerd de behuizing je insteekmogelijkheid. Ofnie?

Verwijderd

Topicstarter
Paul Nieuwkamp schreef op maandag 12 december 2005 @ 08:40:
Als je "Halt on error: VGA uitzet zou het wel moeten kunnen :) Fedora/Debian hebben er geen moeite mee iig.

Het je de riserkaart niet bij de kast gekregen? Een simpel PCI-videokaartje heeft iemand in je omgeving vast nog wel liggen zou ik denken :)
Halt on VGA zit niet in het bios van mijn Asus A8N-E moederbord. Als ik hallt on No errors aanzet, en de tijdelijke videokaart verwijder, dan boot het systeem niet. :(
Hoe kan ik hem dwingen toch te starten?

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Door een videokaart correct in te bouwen? :)

• Paul
DaMorpheus schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 16:37:
Door een videokaart correct in te bouwen? :)
offtopic:
Psst, dat is wat hij juist probeert te voorkomen ;) Lees het topic (nog) maar eens :>

Rhàshan - Aditu Sunlock

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
pierre-oord schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 17:24:
knip

edit:
O wat ik nog las:
Meid Chieftec kasten! Ventilatie is erg slecht, meestal valt je server gewoon uit vanwege oververhitting van de CPU. Ik heb ook Chieftecs gebruikt met actieve 1U, maar dan moest ik het achterplaatje van het mobo (waar de aansluitingen zitten) eruit laten, en precies een actieve cooler hebben waarbij 1 kant uitblaast naar die gaatjes. Anders ging het echt fout kwa temperatuur. Ik zou nooit meer een chieftec willen, die chenbro's zijn iets duurder, maar hebben een stuk betere kwaliteit. Ook krijg je er als je geen rails gebruikt, gratis beugels bij om hem aan de achterkant te steunen zodat die niet doorzakt als je hem in de lucht ophangt of als iemand een server onder die van jouw weg trekt. Rails is opzich handig, maar ik moet zeggen dat je er niet heel veel wijzer van wordt. Het erin hangen in een kleine ruimte is soms lastig, en kwa tijd ben je langer bezig met ophangen (rails moet genoeg naar binnen zitten en genoeg naar buiten aan je rack anders valtie eruit of past die niet) dan dat je gewoon met die standaard steunen je kast ophangt.

knip
Ik weet niet of het al gezegt is, maar dat krijg je met workstation mobo's in serverkasten :S die I/O slots zijn gemaakt voor serverboards en niet voor workstation moederborden.... Overigens heb ik een A7N8X-VM/400 me een 2500+ en zo'n actieve fan waarmee je de kant waar ienaartoe uit blaast ook kan instellen en die houd hem makkelijk op temperatuur. Dan praten we wel over de 110L, de 'uitgebreide' versie van de chieftec 1U rackmount. Daar zitten in totaal 8 high-rpm casefans in en daar komt je proc koeler dan nog bij. Dan blaast de lucht ook nog eens tegen de geheugen banken aan maar nog is de koeling voldoende :) Heb verder niks aan het moederbord of de kast moeten veranderen, en kan het iedereen aanraden voor een budget systeem....

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Paul Nieuwkamp schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 17:10:
[...]
offtopic:
Psst, dat is wat hij juist probeert te voorkomen ;) Lees het topic (nog) maar eens :>
Vandaar mijn vraagteken erachter. Videokaart weglaten is geen keuze voor een server als dit

Pagina: 1