Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Werken onder niveau, invloed op verdere salaris?

Pagina: 1
Acties:
  • 342 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:47

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Topicstarter
Ik zit momenteel helaas tijdelijk zonder werk. Totdat ik een baan op mijn eigen niveau en in mijn eigen richting heb gevonden kan ik via een uitzendbureau aan de slag als servicedesk medewerker. Dit verdient echter (veel) minder dan ik hiervoor in mijn vaste baan heb verdiend. Dit omdat dit in principe ook een baan onder mijn niveau is.

Wat heeft het aannemen van dit lager geschoolde, minder betaalde werk voor concequenties voor mijn verdere carriere? Bij sollicitaties en salarisonderhandelingen word altijd naar de meest recente loonstrook gevraagd is mijn ervaring. Kom ik dan niet in de problemen als mijn laatst verdiende loon veel lager ligt dan mijn normaal verdiende loon? Maw zal ik daarna weer een stuk lager ingeschaald worden?

Ik heb hier helaas niet over kunnen vinden. Wie kan mij vertellen hoe de vork hier in de steel zit?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Het kan misschien ook in je voordeel werken. Als je via een uitzendbureau een baan onder je niveau aanneemt zegt dat meer over je mentaliteit dan wanneer je een tijdje in de ww gaat zitten.

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

• Bor

Bor

Topicstarter
Andre-85 schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 18:58:
Het kan misschien ook in je voordeel werken. Als je via een uitzendbureau een baan onder je niveau aanneemt zegt dat meer over je mentaliteit dan wanneer je een tijdje in de ww gaat zitten.
Kijk, ik ga zowiezo niet stilzitten. Ik ben al aan het studeren en doe daarnaast werk gerelateerd vrijwilligerswerk. Daar zal het dus niet aan liggen.

Het werk voor het uitzendbureau is zowiezo tijdelijk (als in een paar maand max). Ik wil niet in de situatie komen dat het tijdelijk werken voor weinig loon ook mijn kans op een normaal salaris (vergelijkbaar aan mijn vorige salaris in een vaste baan) verspeelt.

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 16:41
Ik heb verder geen ervaring met soliciteren etc, maar het lijkt me toch dat je beter op je cv kan hebben staan: Uitzendwerk als servicedesk medewerker, dan dat je daar hebt staat: thuis op me luie reet gezeten en 2 maal daags me goudvis gevoerd.

Werk ervaring is bij mijn weten altijd handig, je kan dat uitzend werk ook uitleggen als werken met mensen toch? Tegenwoordig is omgang met mensen toch het sleutel woord in de grote mensen wereld?

Ik denk ook dat je financiele status prive is? En bij onderhandelingen ga je toch niet uit van je werk als vuilnisman tijdens je studenten tijd als je soliciteerd voor arts :) (voorbeeld. maar dat was denk duidelijk)

[ Voor 4% gewijzigd door Jfwiet op 03-10-2005 19:02 ]

• Bor

Bor

Topicstarter
Jfwiet schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 19:01:
Ik denk ook dat je financiele status prive is? En bij onderhandelingen ga je toch niet uit van je werk als vuilnisman tijdens je studenten tijd als je soliciteerd voor arts :)
Nee, maar dat is ook wat anders. Ik ben al een keer eerder van baan geswitched. Toen moest ik ook mijn laatst verdiende salarisstrook meenemen. Een andere werd niet geaccepteerd toen.

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 16:41
Bor de Wollef schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 19:03:
[...]

Nee, maar dat is ook wat anders. Ik ben al een keer eerder van baan geswitched. Toen moest ik ook mijn laatst verdiende salarisstrook meenemen. Een andere werd niet geaccepteerd toen.
Ik ben zelf een accountancy student(en nogmaals ik weet niet hoe dit werkt) maar bij ons op school heb je van die ethiek "lessen" en alles is in princiepe voor buitenstaanders geheim. Lijkt me dat je ex-werkgever ook niet zo graag heeft dat je met hun salaris strook naar de concurent gaat. Misschien dat je zelfs iets ondertekend hebt ooit waarin staat dat je dat soort gegevens niet naar buiten mag brengen.

Ik zal voor de gein eens vragen aan me pa, hij heeft toevallig tijdje terug een mega sollicitatie ronde gehad met 100-en mensen. De meeste hevig overgekwalificeerd.

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-11 23:04
[...]

In dat geval zeg je dat je laatste baan (uitzendburo) geen maatstaf voor salarisonderhandelingen omdat het uitzendwerk van lager nivo was.
Ik snap zowieso niet waarvoor ze je salarisstrook zouden willen zien. Ze zullen je toch een 'marktconform' aanbod moeten doen en niet kijken naar wat je voor je laatste baan (als bijv. hulp-aardappelschiller bij Croky) hebt verdiend.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:11

SeatRider

Hips don't lie

[...]
Je *moet* nooit iets volgens mij. Ik heb overigens nooit een salarisstrook moeten overhandigen, is me zelfs nooit gevraagd. Ik geef een indicatie van wat ik verdien/wil verdienen en dan is het aan hun daarin mee te gaan. Of niet.

En het speelt m.i. ook in je voordeel dat je meer een mentaliteit hebt van "niet stil willen zitten ook al verdient het wat minder". Dat hoeft/zal niet tegen je gebruikt worden.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Rejgun
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 23:34

Rejgun

Leven is Bier drinken

Sinds wanneer wordt er naar een loonstrook gevraagd bij een sollicitatie?

Voor zover ik weet niet, en terecht, want daar heeft je eventuele toekomstige baas niks mee te maken.

Audi: Vorsprung durch Technik

Verwijderd

je zult er echt geen last mee krijgen hoor.

Soms wordt er naar een salarisstrookje gevraagd, maar dan gaat het iig om een vergelijkbare functie. Ik heb het zelf nog nooit hoeven laten zien en zal het ook niet snel aan een sollicitant vragen om er een mee te nemen.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Bor de Wollef schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 19:03:Nee, maar dat is ook wat anders. Ik ben al een keer eerder van baan geswitched. Toen moest ik ook mijn laatst verdiende salarisstrook meenemen. Een andere werd niet geaccepteerd toen.
Ik neem aan dat je gelijk rechtsomkeerd gemaakt hebt? Het lijkt mij een teken dat ze mensen niet vertrouwen. Ik zou niet graag voor zo'n organisatie werken. Daarbij komt dat een vorig salaris niets met een nieuwe baan te maken heeft. Ik begrijp het wel, dan kunnen ze je net iets meer bieden dan met je oude baan. Maar goed, de enige die bepaald of zijn of haar salaris bekend gemaakt wordt ben je zelf.

• Bor

Bor

Topicstarter
Thanks voor de reacties. Het lijkt me een duidelijk verhaal zoals jullie het stellen. Ik was bij de vraag naar mijn laatste salarisstrook een beetje overdonderd en heb hier mee ingestemd. Ik kreeg inderdaad net iets meer dan dat salaris uit de onderhandelingen. Nou is het me gelijk ook duidelijk waar de vraag om zo'n strook voor is.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je hebt al getekend begrijp ik? Zo niet, het geven van een loonstrook staat natuurlijk niet gelijk aan een loonbod/acceptatie.

• Bor

Bor

Topicstarter
Roenie schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 09:34:
Je hebt al getekend begrijp ik? Zo niet, het geven van een loonstrook staat natuurlijk niet gelijk aan een loonbod/acceptatie.
Nee, ik heb nog niet getekend hoor. Ik zit in een ver stadium en wilde dit toch eerst zeker weten. Ik wil mij wat betreft financien niet in de vingers snijden zul je begrijpen.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:31

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Loonstrookje? Vragen naar het vorige salaris?

Ikzelf reageer dan meestal met "Wat vinden jullie mij waard". De beloning voor je nieuwe functie heeft helemaal niks te maken met je vorige werkgever. Gewoon een normale onderhandeling starten waarbij de ene een bod doet en de ander accord gaat of een tegen bod doet.

Wat trouwens lastig wordt met het accepteren van 'minder werk' is dat die werkgever opgescheept komt te zitten met een minder gemotiveerd iemand. De werknemer doet het immers alleen maar om de periode te overbruggen en zal dus ook verdwenen zijn zodra er een aanbod komt. met uitzendwerk zul je hier echter minder last van hebben.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Waarom zou een Software Engineer bijvoorbeeld werken als helpdesk medewerker? Ook al is het tijdelijk? Je bent overgekwalificeerd voor de tijdelijke baan, en bij andere sollicitaties vragen ze zich af waarom je het deed.

Je kan het wel doen, maar ik zou het waarschijnlijk nog niet eens vermelden op nieuwe sollicitaties.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Il Ljama
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-02-2023

Il Ljama

Spits ya in the face!

tijdelijk onder je niveau kan nooit kwaad. Je zult, CV technisch, het gat toch moeten verklaren. Kijk alleen uit dat je niet te weinig tijd overhoudt voor solliciteren.

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:20
Lethalis schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 11:14:
Waarom zou een Software Engineer bijvoorbeeld werken als helpdesk medewerker? Ook al is het tijdelijk? Je bent overgekwalificeerd voor de tijdelijke baan, en bij andere sollicitaties vragen ze zich af waarom je het deed.

Je kan het wel doen, maar ik zou het waarschijnlijk nog niet eens vermelden op nieuwe sollicitaties.
Dit illustreert prima de mentaliteit van jou, en als werkgever zou ik het wel weten.

Iemand die bereid is de handen uit de mouwen te steken of iemand die zich te goed voelt om aan het werk te gaan?

Vaak wordt het alleen maar als positief gezien dat je wel aan het werk gaat, want je laat ermee zien dat je niet bij de pakken neerzit en toch aktief bezig bent. Ik heb ook tijdelijk uitzendwerk gegaan en ben daarna overgenomen door het bedrijf waar ik werk bij deed dus het kan ook nog voordelen hebben... (en dan doorgroeien in de organisatie.)

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Freezerator schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 12:09:
[...]
Dit illustreert prima de mentaliteit van jou, en als werkgever zou ik het wel weten.

Iemand die bereid is de handen uit de mouwen te steken of iemand die zich te goed voelt om aan het werk te gaan?
FYI: Toen ik werkloos was, deed ik werkelijk alles om weer aan de bak te komen. Solliciteerde zelfs bij Alternate :|

Maar bij al die sollicitaties werd 1 ding duidelijk: niemand wil een werknemer die niet op zijn plaats is. Ik had het best leuk gevonden om Technische Dienst te gaan doen en aan computers te sleutelen, maar het is juist de werkgever zelf die dan denkt "die jongen hoort hier helemaal niet met zijn opleiding en ervaring". Ik had al 5 jaar werkervaring als programmeur, HBO achtergrond en verdiende netto meer dan dat ik bruto zou verdienen bij die baantjes.

Toen ik gewoon op niveau solliciteerde had ik ineens meerdere werkgevers die mij wilden aannemen. En die weten best dat ik tot veel dingen bereid ben hoor :)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Pagina: 1