Toon posts:

[XP] HD in ander systeem zetten: schone windows?*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Het zit er ooit aan te komen dat ik op kamers ga, en dan moet ik mijn huidige pc (snelste thuis) achterlaten...ik krijg dan een oudere mee.

Nu heb ik die pc natuurlijk helemaal getweakt enzo, dus ik dacht eraan om de HD uit mn pc in die oude te zetten (kan net qua grootte in GB). Maar nu heb ik geen zin om alles weer opnieuw te installeren (rond de 20 gb aan programma's en mn instellingen natuurlijk).

Kan ik zonder te veel problemen windows gewoon op die oudere pc opstarten...herkent 'ie dan automatisch de nieuwe hardware enzo?

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 11:27

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Je zou het kunnen proberen, maar de kans is heel klein dat het daadwerkelijk werkt. Windows zal waarschijnlijk flink over z'n nek gaan doordat alle hardware anders is. Bij een nieuw systeem hoort gewoon een nieuwe installatie. Je kan wel gewoon al je settings migreren met %SYSTEMROOT%\system32\usmt\migwiz.exe

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• Dazsur
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09-2022
Dit is ook mijn probleem!

HDD omgewisseld van de ene pc naar de andere.
1 had XP Pro, de ander XP Home.

HDD1 XPPro gaf een foutmelding 0x0000007B.
Gezocht en gezocht.
Ik moest toen 'Atapi.sys,' 'Intelide.sys,' 'Pciide.sys,' and 'Pciidex.sys' extracten uit de driver.cab en plaatsen in een windowsmap.
Toen startte de pc met de HDD1 XPpro gewoon op.

Maar omgekeerd is het nog steeds een hell of a job!
De HDD2 met XPhome doet gewoon niks.
De pc start gewoon op. Maar daar waar je het XP scherm zou moeten zien blijft gewoon zwart met een streepje.
Dus geen foutmelding en dergelijke.
Gezocht en gezocht => nada, niks, noppes.
Uiteindelijk toch maar op de 2e partitie nog een XPhome gezet.
Windows start gewoon op van de 2e partitie, geen probleem.

Nu zit ik vast!
Ik vind het belangrijk om toch de 1ste XPHome aan de praat te krijgen ivm progs als SPSS en Reference Manager!

Heeft iemand een oplossing?
Dit is ook hier gepost!

[ Voor 4% gewijzigd door Dazsur op 03-10-2005 23:27 ]

Verwijderd

Het kan werken als de chipset "ongeveer" het zelfde is, zoals de ene pc een via chipset heeft en de andere ook. Maar vaak zul je toch dan je video kaart opnieuw dienen te installeren en andere afwijkende hardware.

Vaak is toch het geval dat je de andere pc opnieuw dient te installeren.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat hier om echt zeer verschillende pc's qua hardware, maar wel beide XP PROF.

Het lijkt mij opzich mogenlijk dat winxp alle oude hardware verwijderd en dan automatisch de nieuwe hardware herkent...net zoals de setup ook het meeste wel herkent.

Ik heb eigenlijk geen zin om windows opnieuw te installeren, want ik heb echt een berg met niet-windows programma's, instellingen en drivers die ik dus niet zo makkelijk kan opslaan.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-03 15:55
Google en zoek hier eens wat over hardwareprofielen :)

ow btw als je alle hardware wil verwijderen e.d. zou je eens kunnen kijken naar sysprep maar ik weet niet in hoe verre dat sysprep je hardware verwijderd.

[ Voor 60% gewijzigd door GH45T op 03-10-2005 23:57 ]

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-03 10:38
Het grote probleem schijnt hem in de IDE driver te zitten. Wat ze mij ooit verteld hebben hier; als het dezelfde IDE driver is kun je het proberen, als het meezit werkt het.
In alle andere gevallen ben je fucked en mag je overnieuw. Je kan het op z'n best met die migratiesoftware die schaduwtje al linkte proberen. Alhoewel ik het spul niet ken :?

Verwijderd

Je kunt de truc proberen als je windows wil houden na vervanging van je mobo: eerst de IDE-driver deinstalleren en dan door de standaard IDE-driver vervangen. Dan overplaatsen (in mijn geval het mobo) en kijken wat ie doet?

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02 21:09
idd, die ide truc toepassen.. maar ik ben bang dat je uiteindelijk (en natuurlijk altijd na vele uren pielen) toch een nieuwe installatie gaat willen...

Verwijderd

Topicstarter
En die IDE driver, waar kan ik dat nakijken?

Verwijderd

Voor je de hd uit de 1e pc haalt moet je in windows systeembeheer, bij eigenschappen van je hardware (apparaatbeheer) kijken welke controller er staat. Er staat dan je primaire IDE, secundaire IDE en de controller. Bijvoorbeeld een SiS-controller. De driver van deze controller vervang je dan in een update-driver-actie door de standaard IDE-controller-driver. Snap je hem nog? Dan alles afsluiten en je hd overzetten. Kans dat ie het doet is groot, maar je kunt bijvoorbeeld ook nog de standaard driver voor je videokaart, geluidskaart etc installeren en pas als de ombouw gelukt is deze aanpassen.

Verder stel ik voor dat je in de 2e pc opstart met zo min mogelijk hardware erin/eraan. Stapsgewijs, dat werkt meestal het beste.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik zet nog even het OS in je topic titel :)
Pagina: 1