Toon posts:

Dual Channel werkt niet goed (asus a7v880)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na een half jaar loopt mn cpu eindelijk op de juiste snelheid met mn bordje, nu vrees ik dat het geheugen (controller) niet helmaal goed loopt. Ik heb memtest86+ gedraaid, maar deze zegt ten eerste niet dat ik dual channel heb ( de screenshots laten dit wel zien) en de bandbreedte is ook een beetje laag naar mijn idee. Nu mijn vraag: Wat voor test uitkomsten hadden jullie?

mijn sys:
asus a7v880 bios 1010
amd ath. xp 2200+ @ 1800
2x 256 trancend ddr 333

mijn uitkomsten:
in alle opstellingen was het beste resultaat 616 MB/sec

in single channel was dit 580.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Alhoewel het niet echt te vergelijken is, haal ik met mijn AMD64 ong. 5900MB/s (gemeten met SiSoft Sandra). Staat de frequentie wel goed? Controleer deze even met een programma als CPU-Z. Misschien staat je geheugenmultiplier wel te laag.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Mag ik ervan uitgaan dat je de geheugenmodules in de juiste DIMM-sockets hebt gedaan?
Kijk in de handleiding welke dit zijn :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Topicstarter
jups zowel de multiplier staat op 13,5 (pas mogelijk met de nieuwste bios), en heb ze in de goede slots (volgens boekje moet ik eerst de blauwe sloten gebruiken, maar heb op meerdere fora gelezen dat de zwarte beter werken :? )

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:24

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 21:40:
jups zowel de multiplier staat op 13,5 (pas mogelijk met de nieuwste bios), en heb ze in de goede slots (volgens boekje moet ik eerst de blauwe sloten gebruiken, maar heb op meerdere fora gelezen dat de zwarte beter werken :? )
Dat laatste, of ze in de zwarte of blauwe het best tot hun recht komen, kun je zelf testen :)

Meten is weten :Y)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 21:40:
Waarbij ik wel even wil opmerken dat het effect van Dual Channel op een K7 systeem vrijwel verwaarloosbaar is. Ik kan nu een heel mooi stuk gaan typen, maar aangezien er al een deel van de RAM FAQ aan gewijd is lijkt me een quote beter op z'n plaats:
Invloed van Dual Channel geheugen

AMD: nVidia volgde deze marketinghit met het nForce2 chipset voor AMD Athlon XP CPU's. Echter dat heeft op papier weinig zin, het is namelijk een overkill van geheugenbandbreedte aan de Athlon XP. Een XP met een FSB van 133MHz DDR heeft namelijk een geheugenbandbreedte van: 133MHz x 2 (DDR) x 8 Bytes (64bits geheugenbus) = 2133MB/s. Precies net zoveel als Single Channel PC2100 (DDR266) kan leveren. Maar deze overkill kan ook ergens nuttig voor zijn en dan met name voor de AGP (zie ook nForce2 Dual Channel en Synchroniteit).
Hetzelfde geldt uiteraard ook voor de VIA KT880 chipset welke op jouw bordje is terug te vinden :)

[ Voor 5% gewijzigd door Rone op 03-10-2005 21:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 17:36:

mijn uitkomsten:
in alle opstellingen was het beste resultaat 616 MB/sec

in single channel was dit 580.
hiermee bedoel ik dat ik de bankjes in zowel zwarte als blauwe sloten heb geprobeert en ook los en omgedraaid ( dit gaf opmerkenswaardig een klein verschil :? )

Verwijderd

Topicstarter
dat dual channel geen nut heeft boeit me niet zo, maar dat de geheugenbandbreedte zo laag is vind ik gewoon raar. na alle bankjes en slots getest te hebben is het max. 616 MB sec.Anangezien anderen tot 6 GB heben vindt ik dit gewoon laag.

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-05 14:40

Flappiewappie

Hier nog meer

haal je niet het bekende bits en bytes door elkaar?

Hier staat wat

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 12:28:
dat dual channel geen nut heeft boeit me niet zo, maar dat de geheugenbandbreedte zo laag is vind ik gewoon raar. na alle bankjes en slots getest te hebben is het max. 616 MB sec.Anangezien anderen tot 6 GB heben vindt ik dit gewoon laag.
Wat haal je dan in SiSoftware Sandra?
Flappiewappie schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 12:34:
haal je niet het bekende bits en bytes door elkaar?
Als dat het geval zou zijn zou hij dus 616 megabit/s halen hetgeen gelijk is aan 77 MB/s.
Dit zou niets veranderen aan het feit dat zijn bandbreedte laag is ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Rone op 04-10-2005 12:38 ]

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

r00n schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 12:37:
[...]

Wat haal je dan in SiSoftware Sandra?

[...]

Als dat het geval zou zijn zou hij dus 616 megabit/s halen hetgeen gelijk is aan 77 MB/s.
Dit zou niets veranderen aan het feit dat zijn bandbreedte laag is ;)
mem86+ geeft altijd minder bandbreedte dan sandra test eens met sandra :Y)
Pagina: 1