Toon posts:

Nieuwe processor-koeler Pentium III 450 mhz

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb thuis een oude pc staan waarvan de koeler van de processor stuk is. Het betreft een pentium III processor 450 mhz.
Ben nu op zoek naar een nieuwe koeler,
Wat voor type koeler heb ik nodig en waar zou ik deze kunnen kopen?
De nieuwe koelers voor een pentium IV processor schijnen niet te passen.
Kan iemand mij hiermee verder helpen?
alvast bedankt

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Welkom op GoT :w

Je hebt een Slot1 koeler nodig, zoals je ook op de BalusC Server had kunnen vinden ;)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• G F0rce 1
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-03-2015
Is alleen de fan kapot of moet je een heel nieuwe koel blok hebben? Ik geloof dat p3's uit die generatie boxed zijn dus ik denk dat je alleen de fan bedoelt. Gezien het feit dat die standaard formaat zijn kan je er waarschijnlijk zo een andere opklikken, gewoon even de diameter van de koeler meten...

I feel absolutely clean inside, and there is nothing but pure euphoria. - Alexander Shulgin

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 17:18:
Ik heb thuis een oude pc staan waarvan de koeler van de processor stuk is. Het betreft een pentium III processor 450 mhz.
Ben nu op zoek naar een nieuwe koeler,
Wat voor type koeler heb ik nodig en waar zou ik deze kunnen kopen?
De nieuwe koelers voor een pentium IV processor schijnen niet te passen.
Kan iemand mij hiermee verder helpen?
alvast bedankt
Ik heb nog wel een p2 300mhz slot 1 liggen met cooler. :) Weet niet of je er behoefte aan hebt?

Verwijderd

Topicstarter
En waar zou ik die via internet kunnen bestellen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 17:26:
En waar zou ik die via internet kunnen bestellen?
marktplaats of een 2ehands computer winkel ?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Meet gewoon de diameter van de huidige fan op en koop gewoon in de winkel eenzelfde formaat. Moet volgens mij zo kunnen (heb alleen geen ervaring met Slot-cpu's).

Verwijderd

Is het geen socket 370 ? Daar kan je gewoon een AMD slot A koeler op plaatesn en flink overclokken maar >:) .

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:36

angerfist-yentl

vake bei te bange!

of je gaat langs je kringloop winkel in de buurd en daar liggen ze soms nieuwe voor 1 euro .......... ik spreek uit ervaring werk als weekend hulp bij het goed

Vake bei te bange

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 18:08:
Is het geen socket 370 ? Daar kan je gewoon een AMD slot A koeler op plaatesn en flink overclokken maar >:) .
Een Socket370 PentiumIII 450MHz bestaat niet. De laagste hiervan loopt op 500MHz :)

[ Voor 9% gewijzigd door Rone op 03-10-2005 18:10 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

P3's van vroeger zijn allemaal in slot1 cartridge casing (das iets anders dan boxed!).
de cooler is wel te vervangen, maar dat betekent dat je de hele zwarte casing er af moet halen.
opzich geen probleem maar kost wel wat moeite.

op 2dehands sites en een enkele (computer)winkel websites (nowthatsit.nl / baco-army-goods.nl / conrad.nl) zijn slot1 coolers nog wel te vinden.

het makkelijkste om de cooling te vervangen, is eerst de shroud van de originele cooler er af te halen (dat zwarte kapje over de heatsink).
dan moet je met een schroevendraaier en veel (gecontroleerde) kracht (niet als een domme gaan wrikken!) de casing uit elkaar trekken. de achterkant zal van de CPU af vallen.
zodra je de achterkant van het CPU - PCB ziet, zie je ook een soort van retainer die 4 pinnen vast houd.
die maak je los, en dan valt de rest van het koelblok van de CPU af.
nu kan je de nieuwe cooler monteren.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Is het dan niet makelijker om alleen de fan te vervangen ?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 19:03:
Is het dan niet makelijker om alleen de fan te vervangen ?
zit vast in de shroud, dus is niet te vervangen, tenzij je een vervangen shroud kan vinden.. maar daar moet je dan een andere P3 voor slopen.
daarnaast koelt een compleet nieuwe cooler meestal wat beter, en omdat je de casing dan niet meer gebruikt, koelt ook de achterkant van de CPU beter af.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:24

Thandor

SilverStreak

FireWurX schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 20:07:
[...]

zit vast in de shroud, dus is niet te vervangen, tenzij je een vervangen shroud kan vinden.. maar daar moet je dan een andere P3 voor slopen.
daarnaast koelt een compleet nieuwe cooler meestal wat beter, en omdat je de casing dan niet meer gebruikt, koelt ook de achterkant van de CPU beter af.
Niet alle processoren hebben het kapje (incl. fan) om de CPU zitten. Veel Pentium II's en III's hebben gewoon een (los) heatsink met fan.
Deze fan is vrij gemakkelijk te vervangen met een nieuw exemplaar :)
Afbeeldingslocatie: http://www.just2good.co.uk/images/jpg/pIIsec.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.pc-handel.nl/images/p2400.gif

De koeler op de eerste foto is heel eenvoudig te vervangen. Op de tweede gaat het moeilijker ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Thandor schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 20:14:
[...]

Niet alle processoren hebben het kapje (incl. fan) om de CPU zitten. Veel Pentium II's en III's hebben gewoon een (los) heatsink met fan.
Deze fan is vrij gemakkelijk te vervangen met een nieuw exemplaar :)
[afbeelding] [afbeelding]

De koeler op de eerste foto is heel eenvoudig te vervangen. Op de tweede gaat het moeilijker ;)
das nieuw... ik ken alleen de passieve versies en die met de shroud er op...
ze werden toch over het algemeen met shroud verkocht? andere cooler er op was dan toch meteen een OEM chippie?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

FireWurX schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 20:17:
[...]

das nieuw... ik ken alleen de passieve versies en die met de shroud er op...
ze werden toch over het algemeen met shroud verkocht? andere cooler er op was dan toch meteen een OEM chippie?
Het meeste wat ik zie :
Oude processoren met een 'shroud' incl. fan erop. (Oude 'Klamath' < 300MHz)

Nieuwere processoren met een heatsink wat op de CPU geklikt kan worden. O.a. veel Pentium II's 350MHz gezien met een dergelijk systeem.

Nieuwere processoren zoals Pentium II's 400MHz en P!!!'s Slot 1 hebben koelers die direct op de heatspreader of 'die' zitten. Deze heatsinks zitten met pinnen door de behuizing van de CPU heen.

Om de boel wat duidelijker te maken zal ik even wat foto's maken (en zoeken) en dit stukje wat verder aanvullen (of helemaal herschrijven) :Y)

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik had laatst nog nieuwe SeccII koeler van Adda op de kop getikt. Dus ik loop wel een beetje achter maar ik had een paar nodig voor wat oude IBMtjes.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 18:08:
Idd :). Heb hier zo een PIII 666 met een Zalman flower heatsink draaien gehad, lekker stil :). Als het socket 370 is, ik heb hier nog wel een heatsink + fan liggen :). Wel in België...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

als je een orginele boxed secc2 hebt en je wil die fixen zou ik hier eventjes kijken;

Cracking SECC2

alhoewel ik een geheel nieuwe heatsink incl fan wel een tikkie overbodig vind. als die kunststof fan eraf is zou je ook een nieuw fannetje met parkertjes op die bestaande heatsink kunnen schroeven. dat is volgens mij al ruim voldoende en een stuk goedkoper.

Aunt bunny is coming to get me!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

De Intel Pentium II 'Deschutes' 350MHz met een los heatsink. (SECC behuizing)
Afbeeldingslocatie: http://img9.imageshack.us/img9/5417/deschutes3505lg.th.jpg Afbeeldingslocatie: http://img9.imageshack.us/img9/7830/deschutes350b3gj.th.jpg
Intel Pentium II 'Deschutes' 350MHz
Er zit in dit geval geen fan op (die kon ik er dus blijkbaar makkelijk afhalen :+). De origineel zat er wel een fan bij deze heatsinks, echter draait de processor met genoeg airflow prima zonder de fan :)

De Intel Pentium II 'Deschutes' 350MHz met 'shroud' (boxed)
Afbeeldingslocatie: http://img321.imageshack.us/img321/4123/secc229cp.th.jpg
Intel Pentium II 'Deschutes' 350MHz

De latere processoren, vanaf de Pentium II 400MHz hadden al een andere soort behuizing. (SECC2 behuizing) Waar de PII 350 nog een heatspreader heeft, doet de PII 400 het al met een blote 'die' . (Zoals de AMD Athlon XP). De Intel Pentium !!! 'Coppermine' heeft ook geen heatspreader.
Afbeeldingslocatie: http://img312.imageshack.us/img312/8160/coppermine4fn.th.jpg Afbeeldingslocatie: http://img312.imageshack.us/img312/9307/coppermine22cq.th.jpg Afbeeldingslocatie: http://img312.imageshack.us/img312/4310/coppermine33sr.th.jpg

Hierboven wordt een Intel Pentium !!! 'Coppermine' 667MHz afgebeeld. De processor heeft dus een los heatsink waar eenvoudig een fan op/af-geschroefd kan worden :)
Merk op dat het heatsink met behulp van een backplate vast gezet wordt.

Als de topicstarter een processor heeft met een koeler zoals de laatst afgebeelde processor is het vervangen van de koeler een fluitje van een cent. Heeft de topicstarter de middelste processor dan wordt het al lastiger om het koelertje te vervangen. In dat geval is het, het makkelijkste om de 'shroud' te verwijderen en er een nieuwe fan voor in de plaats te zetten :)
Borromini schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 20:56:
[...]

Idd :). Heb hier zo een PIII 666 met een Zalman flower heatsink draaien gehad, lekker stil :). Als het socket 370 is, ik heb hier nog wel een heatsink + fan liggen :). Wel in België...
Een Intel Pentium !!! 450MHz op socket 370 bestaat niet ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Thandor op 03-10-2005 21:14 ]

Pagina: 1