Celeron-M op lagere snelheid/voltage?

Pagina: 1
Acties:
  • 398 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 09:52
Ik ben sinds een paar weken in het bezit van een simpele laptop met een Celeron-M 360 (Dothan core, 1400MHz, 1MB L2, 400MHz FSB).

De prestaties van de processor zijn zeer goed te noemen, alleen vind ik het jammer dat hij altijd op volle toeren draait. Hierdoor gaat de accu nu zo'n 3 uur mee. Op zich niet slecht, maar toch kan het altijd beter :)

Ik weet dat bij een Celeron-M de Enhanced Intel Speedstep Technologie (EIST) is uitgeschakeld, maar toch kan ik niet geloven dat er zonder dat onderdeel helemaal niets te veranderen valt. Dus is er echt niets te doen om dat ding minder stroom te laten verbruiken?

Dit heb ik al geprobeerd:
Met het programma Crystal CPU ID de multipliers en voltages instellen voor verschillende belastingen. Dit schijnt prima te werken voor Pentium-M processoren, en om het te laten werken schijn je EIST juist UIT te moeten zetten. Dit leek me dan ook een oplossing die ook voor de Celeron-M moet werken, maar toch krijg ik de CPU niet langzamer.

Het programma Notebook Hardware Control (vroeger Centrino Hardware Control) gebruiken. Dit programma kan ook multipliers en voltages veranderen, maar wanneer ik dit programma gebruik kan ik niets instellen (alleen maar monitoren...). Dus ook dit programma kan niets met een Celeron-M doen.

Zijn er nog andere mogelijke programma's? Of gebruik ik een van bovenstaande programma's misschien verkeerd? Zijn er ervaringen van mensen die hun Celeron-M wél op een andere snelheid hebben weten te krijgen?

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• NitroX infinity
  • Laatst online: 12:48
Uhm, volgens mij is Speedstep helemaal niet aanwezig in Celeron-M's, dus ook niet uitgeschakeld.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• SnowDude
Het schijnt dat er maar twee verschillen zijn tussen een Pentium-M en een Celeron-M:
- Helft minder cache voor Celeron-M
- EIST uitgeschakeld

Verder blijven natuurlijk kloksnelheid en FSB expres een klein beetje achter, maar klok-voor klok is mijn Celeron-M maar 1 tot 3% trager dan een Pentium-M (veroorzaakt door minder cache). Een Celeron-M is dan ook absoluut een zeer krachtige processor die vaak onderschat wordt.

Maar aangezien ik de laptop nu veel onderweg gebruik (meer dan ik van plan was), leek het me nuttig om zoveel mogelijk te besparen op het verbruik. Helaas krijg ik geen van de trucs die ik op internet heb gevonden aan de praat, dus vandaar dit topic :)

[ Voor 3% gewijzigd door SnowDude op 03-10-2005 15:36 ]

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
Ik denk dat hij te oud is, om dat soort dingen te kunnen doen. Je zou in de BIOS kunnen kijken, of je het voltage kan veranderen. Als dit kan, moet je proberen op welke laagste waarde hij nog stabiel loopt.

Verwijderd

Probeer RMClock.
http://cpu.rightmark.org/products/rmclock.shtml

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2005 19:01 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:19

Thandor

SilverStreak

GasNaald schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 14:05:
Ik weet dat bij een Celeron-M de Enhanced Intel Speedstep Technologie (EIST) is uitgeschakeld, maar toch kan ik niet geloven dat er zonder dat onderdeel helemaal niets te veranderen valt. Dus is er echt niets te doen om dat ding minder stroom te laten verbruiken?
De Celeron-M is de budget versie en heeft simpelweg geen EIST. Als Intel de Celeron-M alle features mee zou geven zou dat een nadelig effect op de verkoop van de Pentium-M kunnen hebben.

Overigens las ik dat je Notebook Hardware Control had gebruikt wat voorheen Centrino Hardware Control heette. De Celeron-M kan in geen enkel geval in een Centrino systeem zitten om dat een Centrino laptop aan een aantal zaken moet voldoen alvorens 'ie het label Centrino mag dragen.
Één van die eisen is een Pentium-M met EIST voor lager energieverbruik ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• SnowDude
Thandor schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 19:27:
[...]
De Celeron-M is de budget versie en heeft simpelweg geen EIST. Als Intel de Celeron-M alle features mee zou geven zou dat een nadelig effect op de verkoop van de Pentium-M kunnen hebben.

Overigens las ik dat je Notebook Hardware Control had gebruikt wat voorheen Centrino Hardware Control heette. De Celeron-M kan in geen enkel geval in een Centrino systeem zitten om dat een Centrino laptop aan een aantal zaken moet voldoen alvorens 'ie het label Centrino mag dragen.
Één van die eisen is een Pentium-M met EIST voor lager energieverbruik ;)
Ik weet dat een Centrino laptop aan een aantal eisen moet voldoen voor dat logo, maar intern is er eigenlijk niets anders.. Mijn laptop heeft gewoon Intel Wi-Fi, een i915 chipset en een Dothan processor. Het enige waardoor er inderdaad geen Centrino sticker op zit, is omdat er geen Pentium-M in zit (anders gezegd, omdat er geen CPU met EIST in zit). Tot zover heb je dus helemaal gelijk!

Wat ik me nu al een tijd afvraag, is of je zonder EIST (oftewel, automatisch speed en voltage aanpassen) toch ook iets aan stroombeparing kan doen met deze processor. In mijn ogen moet er aan de hand van een programma'tje toch wel wat te verbouwen zijn? Het is toch niet voor niets dat sommige programma's zelfs vereisen dat EIST uit moet staan? :?

Is een Celeron-M dan zo ontzettend gelockt op MP en voltage? Er is dus niemand die verhalen kent van mensen die iets van een MP of voltage hebben kunnen verlagen bij hun Celeron-M? :'(

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:00

strandbal

Was het maar zo'n feest.

De MP is gelockt ja, doe je niks aan :) Kijk wel even in het Centrino Undervolt topic, want het voltage is soms wel eens aan te passen (dit regelt het moederbord namelijk). Wellicht als je een programmatje vindt, kun je zelfs je FSB naar beneden halen.

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Bij een celeron-M is dit prima softwarematig te regelen. Zelf ben ik er alleen niet zo tevreden over (heb het standaard programma van Fujitsu Siemens gebruikt). Vaak ging hij ook op de verkeerde momenten (tijdens spelletjes, films) langzamer lopen wat erg irritant was....

• SnowDude
Hey... dat klinkt interessant!

Zijn er voor het omlaag halen van het voltage of FSB ook algemene programma's? Ik kom er niet uit met Google :?
Ik heb een i915 PCI-Express chipset (volgens CPU-Z en Windows), dus dit lijkt me een behoorlijk gangbaar moederbord. Ik zal ook meteen het Centrino Undervolt topic erbij pakken, wie weet kan ik daar nog iets vinden wat ik nog niet geprobeerd heb :)

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:00

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Het hangt van je moederbord af, van de componenten die daarop zitten. Die componenten moeten door het FSB-verlaag-programma worden ondersteund (klokgenerators). Naar mijn weten is je kans niet zo heel groot dat dit gaat lukken, maar je kan even hier kijken. Je weet nooit :)

Undervolt tips staan wel in dat andere topic.

Hier stond een dode link.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 19:08:
Bij een celeron-M is dit prima softwarematig te regelen. Zelf ben ik er alleen niet zo tevreden over (heb het standaard programma van Fujitsu Siemens gebruikt). Vaak ging hij ook op de verkeerde momenten (tijdens spelletjes, films) langzamer lopen wat erg irritant was....
Weet je (of iemand) om welk programmatje het hier gaat?

Jah, ik weet dat ik dit topic kick, maar zo oud is hij nog niet, en ik zit met hetzelfde probleem!

Heb rmclock al geprobeerd, kan je niets noemenswaardig instellen wat betreft voltage/mp/fsb.
Zelfde geldt voor notebook (centrino) hardware control. Voltage kan je alleen maar instellen voor de standaard multiplier (13x in mijn geval).

Iemand die een programmatje heeft om de fsb eventueel aan te passen?

Ik heb zelf een fujitsu siemens amilo7400d, met celerom M 1,3ghz banias (4x100=400mhz fsb) en 512kb cache. Intel 855 chipset.

Verwijderd

Bartjuh schreef op zondag 04 december 2005 @ 11:56:
[...]

Weet je (of iemand) om welk programmatje het hier gaat?

Jah, ik weet dat ik dit topic kick, maar zo oud is hij nog niet, en ik zit met hetzelfde probleem!

Heb rmclock al geprobeerd, kan je niets noemenswaardig instellen wat betreft voltage/mp/fsb.
Zelfde geldt voor notebook (centrino) hardware control. Voltage kan je alleen maar instellen voor de standaard multiplier (13x in mijn geval).

Iemand die een programmatje heeft om de fsb eventueel aan te passen?

Ik heb zelf een fujitsu siemens amilo7400d, met celerom M 1,3ghz banias (4x100=400mhz fsb) en 512kb cache. Intel 855 chipset.
Je hebt toch een driver en utilities cd bij je laptop gekregen? Daar staat hij als het goed is op.

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op zondag 04 december 2005 @ 12:18:
[...]

Je hebt toch een driver en utilities cd bij je laptop gekregen? Daar staat hij als het goed is op.
Ja, daar heb ik op gekeken, staat niet veel op. Alleen norton av, adobe acrobat reader en directx.

Maar als het programmatje niet te groot is, zou je het mij dan kunnen meelen? Alvast bedankt!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zie de link naar CPUFSB die strandbal geeft. Zolang de PLL ondersteund is (zie de uitgebreide handleiding van CPUFSB mbt wat een PLL is en hoe je het herkent) kun je daarmee simpelweg FSB omlaag gooien :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dIT TOPIC IS MEER DAN 2 WEKEN OUD WEET IK |:( . Maar ik wou even weten als een van jullie het gelukt is om de celeron-m minder stroom te laten verbruiken door middel van een programma?

Verwijderd

Bartjuh schreef op zondag 04 december 2005 @ 14:30:
[...]

Ja, daar heb ik op gekeken, staat niet veel op. Alleen norton av, adobe acrobat reader en directx.

Maar als het programmatje niet te groot is, zou je het mij dan kunnen meelen? Alvast bedankt!
Ik heb intussen een andere laptop gekocht. Ik zal nog even zoeken of ik dit programma weer terug kan vinden. Bij mij stond hij overigens niet op de cd met die programma's erop, maar op een aparte cd met alleen de drivers en de utilities. Onder de utilities versta ik programma's als waar jij naar op zoek bent.
Weet je zeker dat je op de goede cd hebt gekeken?
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 11:11:
dIT TOPIC IS MEER DAN 2 WEKEN OUD WEET IK |:( . Maar ik wou even weten als een van jullie het gelukt is om de celeron-m minder stroom te laten verbruiken door middel van een programma?
Minder stroom laten verbruiken kun je overigens ook door windows zelf laten doen. Met je linkermuisknop op het icoontje van de batterij (of lader) klikken in je .... (naam vergeten, ik bedoel die balk waar je icoontje van Norton ook in staat ;) ) en daar ipv always on, max battery selecteren. Scheelt ook erg veel.

Edit: Dit is de link van een programma wat ik van Fujitsu-siemens had waarmee ik met een knop de cpu snelheid kon regelen.
Power manager

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2006 12:38 ]

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 11:11:
Ik zit er ook mee, maar de volgende dingen zouden mogelijk moeten zijn ;
- Voltage omlaag gooien
- FSB omlaag gooien (en dus ook kloksnelheid omlaag)

De MP (multiplier) is gelockt, dus daar kan je helaas niet aan sleutelen...

• GeitjeG
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-05 20:02
Is het mogelijk om een Pentium-M processor (voor een centrino chipset) te prikken in een board wat een celeron-M draagt? En draait speedstep e.d. dan zoals het hoort? Pentium-M gebruikt namelijk veel minder energie dan celeron-M, dus het zou mooi zijn als ik die kan plaatsen.
Ik heb namelijk nog een goede Pentium-M liggen, en als het mogelijk is om die plaatsen ipv een celeron-M, dan koop ik gewoon een celeron laptop.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-05 19:13

SA007

Moderator Tweaking
Als de schoen (socket) past... ;)
Pagina: 1