[XP] Video bestanden doen cpu gebruik tot 99% stijgen*

Pagina: 1
Acties:
  • 500 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dulghar
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-01 20:29
Sinds kort heb ik het probleem, dat ik geen videobestanden meer kan bekijken op m'n pc. Iedere keer als ik een bestand wil openen, schiet het processor gebruik van de applicatie naar 99% en kan ik, met veel moeite, het programma weer afsluiten.

Ik heb vervolgens Windows opnieuw geïnstalleerd, in de hoop dat het dan opgelost zou zijn, maar het probleem doet zich nog steeds voor. Kent iemand dit probleem en mogelijk een oplossing?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:14

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Omdat echt werkende glazen bollen nog net buiten het budget van de gemiddelde tweaker vallen is het wellicht handig om even te posten om welke windows versie het gaat, en welk programma je gebruikt om films te kijken.

Veel kans ligt het aan dat programma, of aan de film zelf. Verder is het misschien goed om je er even van te verzekeren dat je de juiste codecs geinstalleerd hebt, al heb ik daar nog nooit een systeem door zien hangen. Behalve misschien door het installeren van ranzige codecpacks met veel te veel meuk en brakke codecs.

[ Voor 35% gewijzigd door Orion84 op 03-10-2005 13:51 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• dulghar
oh ja sorry.

Het gaat om het volgende systeem:

ADM64 3200+ 2.01GHz.
Gigabyte K8NNXP Moederbord
1024MB Corsair geheugen.
WinXP SP2 UK

Programma's die problemen geven:
alle mediaplayers die ik heb, nl:
- BSPlayer Pro
- Zoomplayer 4.50
- WMP 10
- Realplayer
- DivX player (laatste versie op de website)

Codecs:
- XVID
- DIVX 6
- AC3 Filter
- MPG2 codec
- AAC

Dat is wat ik zou gauw kan bedenken.
Veel kans ligt het aan dat programma, of aan de film zelf
Dat dacht ik eerst ook, alleen wanneer ik de bestanden op cd/dvd brand en in m'n divx player stop, of op een andere pc bekijk gaat het prima. En aangezien alle programma's het doen, zelfs na een compleet nieuwe Windows installatie, kan ik me ook niet voorstellen dat het daaraan kan liggen.

Heb zelfs even gekeken of m'n systeem misschien te warm wordt en daardoor instabiel, maar alle temperaturen zijn prima...

[ Voor 38% gewijzigd door dulghar op 03-10-2005 14:02 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

En is het bij een bepaalde film ofzo?
Probeer de probleem bestanden anders eens door gspot te halen, en kijk of die ze wel fatsoenlijk kan rederen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

99% belasting is veels te hoog! Normaal zit je op zo'n 20% belasting voor het afspelen van mpeg2 films en op zo'n 5% voor muziek!

Probeer eens een gratis download van powerdvd? deze zou het goed moeten doen.
Link powerdvd:
http://www.gocyberlink.com/multi/download/trials_1_ENU.html

Heb je alle kanalen(hd's en drives) wel op udma staan?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2005 14:07 ]

• dulghar
Orion84 schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 14:01:
En is het bij een bepaalde film ofzo?
Probeer de probleem bestanden anders eens door gspot te halen, en kijk of die ze wel fatsoenlijk kan rederen.
Nee, het is bij alle bestanden. Maakt niet uit welk type bestand, of op welke schijf ze staan. Ze weigeren allemaal.

• dulghar
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 14:03:
99% belasting is veels te hoog! Normaal zit je op zo'n 20% belasting voor het afspelen van mpeg2 films en op zo'n 5% voor muziek!

Probeer eens een gratis download van powerdvd? deze zou het goed moeten doen.
Link powerdvd:
http://www.gocyberlink.com/multi/download/trials_1_ENU.html

Heb je alle kanalen(hd's en drives) wel op udma staan?
Zover ik weet wel. Voor de herinstallatie deden ze het goed. Tot dat ineens alle video's ermee stopten. In die tussentijd is er niets veranderd binnen het systeem.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Al gescand op virussen en spyware? Dat je zelf niks veranderd denkt te hebben wil natuurlijk niet zeggen dat alles nog bij het oude is.

Verwijderd

Als ik een divx of xvid preview met windows map verkenner, Dan slaat mij cpu ook hoog uit en loopt explorer vast. Dat komt omdat er een codec is / zit die niet geod werkt met je film die je wil kijken. Wat je wel kan doen is openen via Windows media player of met de player die je gebruikt en het pad handmatig opgeven. Dan slaat ie het previewplaatje over en opent die de film direct.

• dulghar
Orion84 schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 15:40:
Al gescand op virussen en spyware? Dat je zelf niks veranderd denkt te hebben wil natuurlijk niet zeggen dat alles nog bij het oude is.
Geen virussen of spyware aanwezig. Alles al gedubbelchecked (2 verschillende virusscanner + online scan van McAfee) en zowel MS Antispyware en Hitman Pro gebruikt. Niets gevonden.
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 15:42:
Als ik een divx of xvid preview met windows map verkenner, Dan slaat mij cpu ook hoog uit en loopt explorer vast. Dat komt omdat er een codec is / zit die niet geod werkt met je film die je wil kijken. Wat je wel kan doen is openen via Windows media player of met de player die je gebruikt en het pad handmatig opgeven. Dan slaat ie het previewplaatje over en opent die de film direct.
Nou, the preview thumbnailes laat hij bij mij dus wel zonder problemen zien. Verder loopt alles voor geen meter op dit gebied.

De codecs zijn allemaal net weer fris geïnstalleerd. Maar het probleem is hetzelfde als voor de herinstallatie van Windows.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Hey dulghar, ik zie dat je naar aanleiding van de vragen met allerlei info over ondernomen pogingen naar voren komt. Zou je die voortaan in je topicstart willen vermelden, dat voorkomt overbodige, al geprobeerde tips :)

Ik zet nog even [XP] vooraan de topictitel per de Windows Operating Systems - Policy :)
video bestanden doen pc op hol slaan > [XP] Video bestanden doen cpu gebruik tot 99% stijgen*
Ik zou ook het geheugen eens goed testen, misschien zit er in je hardware wel iets niet helemaal jofel :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• tonyisgaaf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik begrijp nog niet helemaal wat je bedoelt met Windows opnieuw installeren, maar ik neem maar aan dat je daarmee bedoelt dat je je systeem partitie hebt geformatteerd en opnieuw geïnstalleerd? Zo niet, dan heb je alleen maar weer de oude systeembestanden erop gekopiëerd en is hetgeen wat het probleem veroorzaakt ongemoeid gelaten: waarschijnlijk een kaduke codec.

Een speler die niet gebruik maakt van externe codecs is VLC (VideoLan) player. Google maar even. Als die ook problemen geeft is er waarschijnlijk een probleem met een overlay, c.q. driver probleem van je grafische kaart. In dat geval zou ik de driver van je grafische kaart verwijderen (via het Control Panel/ Add - remove programs). Vervolgens de laatste versie ff downloaden etc.

Ik zou sowieso bij voorbaat alle geïnstalleerde codecs verwijderen en opnieuw installeren.

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

• dulghar
tonyisgaaf schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 18:39:
Ik begrijp nog niet helemaal wat je bedoelt met Windows opnieuw installeren, maar ik neem maar aan dat je daarmee bedoelt dat je je systeem partitie hebt geformatteerd en opnieuw geïnstalleerd? Zo niet, dan heb je alleen maar weer de oude systeembestanden erop gekopiëerd en is hetgeen wat het probleem veroorzaakt ongemoeid gelaten: waarschijnlijk een kaduke codec.

Een speler die niet gebruik maakt van externe codecs is VLC (VideoLan) player. Google maar even. Als die ook problemen geeft is er waarschijnlijk een probleem met een overlay, c.q. driver probleem van je grafische kaart. In dat geval zou ik de driver van je grafische kaart verwijderen (via het Control Panel/ Add - remove programs). Vervolgens de laatste versie ff downloaden etc.

Ik zou sowieso bij voorbaat alle geïnstalleerde codecs verwijderen en opnieuw installeren.
Met Windows opnieuw installeren bedoel ik inderdaad complete format van de system-partitie.
Ik heb juist niet de nieuwste drivers voor m'n grafische kaart (NVIDIA GF6600GT) geïnstalleerd, omdat ik dacht dat deze er juist voor zorgden dat het de vorige keer mis ging. Toen was het namelijk zo, dat zodra ik de nieuwste drivers (78.01) had geïnstalleerd, de video's niet meer werkten.
Maar nu heb ik 77.77 er weer op staan en bestaat het probleem nog steeds.

Zal nu eerst een VLC proberen. Kijk wat dat oplevert. Want zoals ik al eerder zei, vermoed ik dat het toch echt pc-gerelateerd is, aangezien de files wel op een DIVX speler en op andere pc's werken.

• dulghar
Ok,

Heb VLC geprobeerd, en deze komt al verder dan de andere players. BIj deze zie ik wel netjes de tijdlijn lopen, het geluid hoor ik ook, alleen geen beeld. Dat blijft zwart + dat processor toch weer naar 90% schiet.

Toch maar eens het geheugen testen?

• dulghar
iemand nog goeie tips, over hoe ik het geheugen goed kan testen?
Heb met Sisoft Sandra een benchmark gedaan, en dat gebeurt zonder problemen. Systeem hangt geen moment.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-03 19:56
Memtest, maakt een bootdiskette waarvan je het programma kunt opstarten. Deze gewoon een paar uur laten draaien. (www.memtest.org)

• dulghar
ok, heb memtest een avond laten draaien. 6x pass... 0x error.
Dus geheugen is volgens memtest goed.

Kan het ook aan de videokaart liggen? Ik krijg met spellen namelijk ook dit soort beelden (niet op de kwaliteit letten, heb een snelle foto gemaakt namelijk ;))

Afbeeldingslocatie: http://www.stirumstamgasten.net/uploads/dscf0014.jpg

Die witte strepen is iets waar ik al geruime tijd last van heb. Vaak meer in menu's dan in de spellen zelf. Het afspelen van video's is iets waar ik nog niet zo lang problemen mee heb.

[ Voor 23% gewijzigd door dulghar op 06-10-2005 17:24 ]

• The__Virus
Ik moet zeggen dat het probleem me nu bekend voorkomt. Het is misschien wat vreemd, maar kijk of je cpu wel goed in de socket zit en dat het socket wel gesloten is. Wij hebben zelf namelijk soortgelijke problemen gehad.

Mocht dit niet baten, bouw dan de computer eens helemaal opnieuw op, zodat je zeker weet dat alles goed vast zit.

BTW: Wat voor voeding heb je?

Ik denk dat het probleem zo langzamerhand naar PMG moet worden overgeplaatst, aangezien er met de software in principe niets mis is (na verse install hoort alles gewoon goed te werken).

[ Voor 21% gewijzigd door The__Virus op 06-10-2005 17:58 ]

• dulghar
Zal eens kijken. Vage is dat ik eerst een ATI 9600XT had, en nooit problemen. Sinds de omschakeling naar GF 6600GT heb ik dit soort rare dingen in spellen. Ook nog na de verse install.

Heb nu nog een 360W voeding. Heb net een nieuwe kast (NEXUS Breeze 500W) besteld. Zal morgen bezorgd worden. Zal dan ook meteen pc eens helemaal opnieuw opbouwen. Kijken of dat helpt, maar lijkt me stug, want wanneer de CPU niet goed in z'n socket zit, zou het sowieso niet helemaal stabiel kunnen draaien... toch?

Zou het ook gewoon aan de videokaart kunnen liggen?

[ Voor 6% gewijzigd door dulghar op 06-10-2005 18:04 . Reden: extra vraag ]

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:20
Het ziet er naar uit dat je videokaart brak is om eerlijk te zijn, waarschijnlijk een DOA dan als het van het begin al is :) Probeer indien mogelijk eerst nog een andere videokaart (je oude radeon?) om te kijken of alles dan wel weer normaal uitziet, zo ja, dan is het je videokaart. Gevalletje garantie :)

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• The__Virus
dulghar schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 18:03:
[...] want wanneer de CPU niet goed in z'n socket zit, zou het sowieso niet helemaal stabiel kunnen draaien... toch?

Zou het ook gewoon aan de videokaart kunnen liggen?
Dat leek me ook, we hadden dan ook ongelooflijk veel problemen met de PC, maar hij deed het toch! Echt prutsers daar in die winkel, om zoiets te vergeten. Was helaas te jong om zelf de pc te (mogen) bouwen. Het zou aan de videokaart kunnen liggen, maar dat durf ik je niet te garanderen. Het lijkt met dat als een videokaart brak is, hij helemaal niets doet. Bovendien heeft een graka weinig met video-afspelen te maken, als deze geen DirectX-codec gebruikt (correct me if I'm wrong). Probeer het eens met een simpele PCI-graka of een andere iig.

• dulghar
Morax schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 18:37:
Het ziet er naar uit dat je videokaart brak is om eerlijk te zijn, waarschijnlijk een DOA dan als het van het begin al is :) Probeer indien mogelijk eerst nog een andere videokaart (je oude radeon?) om te kijken of alles dan wel weer normaal uitziet, zo ja, dan is het je videokaart. Gevalletje garantie :)
Oude Radeon heb ik dus verkocht... damn. Maar heb denk ik nog wel een MX440 (ouch!) liggen.

En garantie... ja inderdaad... nu alleen de bon nog weer ergens vinden :'(

• dulghar
grmbl... heb nu een oude videokaart in m'n pc, en ja hoor... filmpjes spelen af als een zonnetje!
blijkbaar toch de videokaart naar z'n grootje. Naja... nog maar een keer goed zoeken naar de bon, en anders... bye bye centjes :'(

Verwijderd

dan kan je hem altijd nog gewoon rma sturen..moet je misschien wel wat bijbetalen maar als je het bij een fatsoenlijke winkel gekocht hebt dan helpen ze je vast wel

• dulghar
heb het gelukkig al geregeld met de winkel waar ik hem gekocht heb :)
Aangezien ik gepind heb, kunnen ze, wanneer ik een kopie van de afschijving stuur, en nieuwe bon toesturen. Daarmee kan ik dan weer naar de winkel om het aan te kaarten.

Scheelt me weer aanzienelijk :)

• dulghar
Dit is ook wel lekker :{

Heb ik de kaart ingeleverd... gaan ze hem testen... krijg ik het volgende terug:

============================

Geachte klant,

Uw serviceaanvraag met nummer 40842 ligt voor u klaar. Betreft het servicenummer een retourzending, dan kunt u deze zending binnen twee werkdagen verwachten.

Nieuwe status: Gereed

Hieronder volgt een samenvatting van de ingevulde melding:
Klachtomschrijving:
- Algemeen: Artifacts tydens games. Bij XFX aanbieden ter reparatie.
- Klacht treedt op als:
- Foutfrequentie:

Voorwaarden:
- Garantie: Ja
- Factuurnummer: , factuurdatum: 23-12-2004
- U wordt gebeld wanneer de reparatiekosten hoger zijn dan EUR 0.00

Reparatie:
- Klacht geconstateerd: Nee
- Testmethode: 3D mark laten draaien en werkte ok, Cod werkte ook goed.
- Hard- en/of softwarefout: Hardware/Software
- Onderdelenvervangen:

============================

Tja... dat had ik er inderdaad bij moeten zeggen, dat 3dMark inderdaad geen problemen geeft.
Alleen in alle spellen wel...

Wat moet ik hier nu weer mee? Ik heb ze in ieder geval een link naar de foto gestuurd... zodat ze die kunnen bekijken...

• Tr1de
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-08-2025
Een vriend van mij had hetzelfde probleem(cpu gebruik tot 99%) --> oplossing: oudere drivers voor videokaart installeren(hij heeft een 6600GT) hij heeft oudere drivers geinstalleerd en alles werkte daarna weer goed.

[ Voor 7% gewijzigd door Tr1de op 15-10-2005 16:24 ]

• dulghar
tja... dat heb ik toen ook nog gedaan. Maar dat hielp ook niet meer. Ander kaartje erin en alles werkte weer zoals het moet.

Kaart ligt nu bij de winkel (pc ondertussen ook zodat ze daarmee kunnen testen, want de kaart doet het in een ander systeem wel goed :{ )

Kortom, ze snappen het daar ook niet helemaal.

• woutertje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-03 20:46
Ik heb hetzelfde probleem met een 6600GT, drivers enzo allemaal opnieuw geinstalleerd maar het mocht niet baten. Overigens doen games het bij mij als een zonnetje :P

[ Voor 20% gewijzigd door woutertje op 24-10-2005 13:50 ]

• dulghar
Ik ben net gebeld door bedrijf wat er mee bezig is, dat ze alles opnieuw hebben geïnstalleerd en dat alles zonder problemen draait nu... ik vat het niet meer. vage boel. Kan pc vanmiddag weer ophalen. Ben benieuwd... :{

• dulghar
Alrighty...

Pc ondertussen weer terug. In de winkel hebben ze dus WinXP Home SP2 geïnstalleerd. Daarmee blijkbaar geen problemen. Met mijn XP Pro SP2 wel!! Waar kan m dat grote verschil nu in zitten?
Heb nu in ieder geval wel ontdekt, dat waneer ik versie 71.89 van de NVidia drivers installeer, ik in ieder geval geen vastlopers meer heb met videobestanden, maar hoe nieuwer de drivers, des te ernstiger de crash. Waar een iets nieuwere versie alleen de applicatie eruit gooit, gooit de nieuwste driver heel windows eruit met een schitterend BSOD!

Iemand een idee wat hiervan de reden kan zijn, dat de kaart on XP Home SP2 wel werkt, maar onder XP Pro SP2 niet?
Pagina: 1