Toon posts:

[Labview] schakeling wil niet goed werken*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben met een project bezig met labview 7.0
Afbeeldingslocatie: http://vrienden.avesta-nl.com/labview.JPG

Bij een puls op “X” moet “Y” hoog worden, de “reset” moet laag zijn. Wanneer reset hoog “1” word, is Y laag ongeacht wat er op X gebeurd.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

groeten

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2005 12:59 ]

• blax
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-04 12:49
Dit moet je toch zelf eigenlijk kunnen. Anders moet je niet met labview beginnen.
Maar goed de oplossing ik hoop voor je dat toch nog iets van boolse algebra af weet.

Y=X AND not reset

(sorry dit is niet de juiste manier van opschrijven maar ik kreeg het anders niet zo snel gepost)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie. Maar mijn probleem ligt bij de “puls” op de ingang “X”. Hoe laat ik “Y” hoog staan bij een puls op “X”?

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-02 14:07

TheZoo

Animals Behind Bars

Toch is dit een redelijke basis logische schakeling, en zou je best zelf uit kunnen komen.

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

• blax
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 13:11:
Bedankt voor de snelle reactie. Maar mijn probleem ligt bij de “puls” op de ingang “X”. Hoe laat ik “Y” hoog staan bij een puls op “X”?
Dus als ik het goed begrijp wil je een geheugenschakeling maken. Dit kan met een set en reset ik weet het zo niet meer uit mijn hoofd maar volgens mij heeft labview een set en reset instructie ingebouwd, Waarbij reset dominant is. Dan krijg je waarschijnlijk iets al dit:

Set Y=X AND not reset
rst Y=reset

(kijk de help file, manual er zijn pdf's beschikbaar daar staan dit soort schakeling wel in beschreven)

btw is dit jou hele project, of is er nog meer? En waarvoor is dit?

[ Voor 19% gewijzigd door blax op 03-10-2005 13:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel, ik zal verder kijken!

Totale project is veel groter. Dat is maar slechts het begin schakeling.

Ik moet een alarm/meldsysteem realiseren. Het moet onder anderen ook op beeldscherm (en op LAN) te zien zijn. Voor dat deel gebruik ik labview als realtime proces. Maar gezien dat ik nooit met Labview gewerkt heb, kom ik steeds meer problemen tegen.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2005 13:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb begrepen dat het geprogrammeerd moet worden. En ik ben echt zeer beginner wat programmieren betreft.

labview werkt met C taal. Kan iemand mij vertelen hoe je de uitgang hoog houdt, als men een puls op input geeft?
Ik heb dit! die zoals ik verwacht had niet werkt:

X=0
If (x>0) {y=1}
Else y=0
And
If (R<0){y=1}
Else Y=0

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2005 17:44 ]

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:32

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 17:44:
Ik heb begrepen dat het geprogrammeerd moet worden. En ik ben echt zeer beginner wat programmieren betreft.

labview werkt met C taal. Kan iemand mij vertelen hoe je de uitgang hoog houdt, als men een puls op input geeft?
Ik heb dit! die zoals ik verwacht had niet werkt:

X=0
If (x>0) {y=1}
Else y=0
And
If (R<0){y=1}
Else Y=0
Heb je inderdaad de labview die ook C lust of de "normale" labiew waarmee je alleen grafisch kan programmeren?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Topicstarter
In principe wordt het grafisch geprogrammeerd, maar je kan ook een blok maken met in/ouputs daarin een stukje C programma…

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2005 17:49 ]

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:04
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 17:48:
In principe wordt het grafisch geprogrammeerd, maar je kan ook een blok maken met in/ouputs daarin een stukje C programma…
Je moet daarvoor inderdaad zo'n formule-node gebruiken. Daar moet je eerst even een paar ingangen/uitgangen definieëren en dan kan je gewoon die code gebruiken;)

Zie ook de uitleg bij de formule-node!!! Daar staat heel veel nuttige informatie in namelijk :P

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Verwijderd

Topicstarter
IJnte schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 17:52:
[...]

Je moet daarvoor inderdaad zo'n formule-node gebruiken. Daar moet je eerst even een paar ingangen/uitgangen definieëren en dan kan je gewoon die code gebruiken;)

Zie ook de uitleg bij de formule-node!!! Daar staat heel veel nuttige informatie in namelijk :P
juist maar ik kan nergens vinden wat ik zoek..

Op X komt een puls binnen. die Y (outgang) hoog maakt, dat moet zo blijven tot dat men op reset drukt.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Als je nog maar aan het begin zit, en er nu al niet uit komt denk ik dat het toch handiger is om je er wat verder in te gaan verdiepen. Als wij het je voor gaan kauwen leer je er immers niet zo veel van :)
Wat heb je allemaal al geprobeerd en loste het niet op?

Ik pas de topictitel even ietsje aan, en verplaats je topic even van Software Algemeen naar Programming & Webscripting. Denk dat het daar beter op z'n plaats is :)

[ Voor 38% gewijzigd door sanfranjake op 03-10-2005 18:18 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:04
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 17:55:
[...]

juist maar ik kan nergens vinden wat ik zoek..

Op X komt een puls binnen. die Y (outgang) hoog maakt, dat moet zo blijven tot dat men op reset drukt.
Mmm mijn eerste gedachte zegt ook iets van een formule node, maar wat je ook kan doen is gaan werken met een propery node! Dan moet je er voor zorgen dat je 2 booleaanse schakelaars hebt en 1 uitgangsled. Je moet dan even kijken naar de schakelproperty's van X want die kan je op een bepaalde manier instellen. Wat je dan kan doen, is als X hoog wordt, Y hoog maken en met een Resetknop de property node van X laag maken ;) Dan is je functie weer laag :Y)

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• blax
Heb je eigenlijk al een keer de moeite genomen om minstens getting started door te nemen?

http://www.ni.com/pdf/manuals/373427a.pdf

Manual: http://www.ni.com/pdf/manuals/374029a.pdf

En waarom in een formule node terwijl je dit met G heel makkelijk kunt doen.

(Als nu al niet uit labview komt dan kan je er net zo goed gelijk mee stoppen)

[ Voor 13% gewijzigd door blax op 04-10-2005 11:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
blax schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 11:02:
Heb je eigenlijk al een keer de moeite genomen om minstens getting started door te nemen?

http://www.ni.com/pdf/manuals/373427a.pdf

Manual: http://www.ni.com/pdf/manuals/374029a.pdf

En waarom in een formule node terwijl je dit met G heel makkelijk kunt doen.

(Als nu al niet uit labview komt dan kan je er net zo goed gelijk mee stoppen)
de manual heb ik al doorgenomen, en heb veel moeite gedaan om deze probleem op te lossen. Mijn vraag is eigenlijk....

Hoe krijg ik een constante signaal op Y als X een puls krijgt ?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:34

Reptile209

- gers -

Je wil dus het volgende schema implementeren:
code:
1
2
3
4
5
     Waarde
X  1  0  1  0  <== dit heb je
R  0  0  1  1  <== en dit ook 
-------------
Y  1  0  0  0  <== dit wil je krijgen

Als je op R eerst een NOT loslaat, krijg je het volgende:
code:
1
2
3
4
5
     Waarde
    X  1  0  1  0
NOT R  1  1  0  0   (not 1 = 0, not 0 = 1)
    -------------
    Y  1  0  0  0

Nu blijkt dus, dat Y 1 moet zijn als zowel X als (not R) 1 zijn. Dat is een AND-operatie.
Now phear my 1337 MsPaint & LabView skillz voor hoe dat er in je grafische omgeving ongeveer uit moet zien:
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/k.vantsant/got/LV.gif
Hoe een NOT er uitziet in LV weet ik niet, maar dat moet een keer te vinden te zijn. Het punt is dus: denk rustig en logisch na wat er wanneer moet gebeuren (schrijf het desnoods / liefst uit). Dan is daarna de implementatie niet zo moeilijk meer.

Op deze manier is Y laag als R hoog is, ongeacht X. Alleen als R laag is (en not R dus hoog), wordt het signaal van X aan Y doorgegeven.

[ Voor 9% gewijzigd door Reptile209 op 04-10-2005 20:43 ]

Zo scherp als een voetbal!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:41
Y = ( X OR Y ) AND ( NOT RESET )

Ook wel een set-reset flipflop genoemd :)

[ Voor 49% gewijzigd door farlane op 05-10-2005 00:55 ]

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel jongens, mijn probleem is verholpen :D voor nieuwsgierigen onder ons dit is de schakeling in labview ;)

Afbeeldingslocatie: http://vrienden.avesta-nl.com/flip%20flop.JPG

_/-\o_ _/-\o_

• farlane
En waar zit nou de geheugen functie in? ( Ken labview niet )

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Verwijderd

Topicstarter
In een loop!

Afbeeldingslocatie: http://www.hef.kun.nl/ic-hand/pics/labview/fig-12-for.gif

De loop conditie ontbreekt, maar het aantal iteraties moet van te voren worden opgegeven. Het equivalent in een programmeertaal is

FOR i := 0 TO N-1 DO
BEGIN
statement1;
statement2;
END;

De loop begint dus bij 0 en loopt tot N-1. Dit is de conventie, die consequent in LabVIEW is doorgevoerd.

• farlane
Ik kan me niet voorstellen dat er geen makkelijkere manier is. Heeft Labview geen ingebouwde flipflops?

Pagina: 1