Ervaringen 3ware 9550 SX RAID controller serie

Pagina: 1
Acties:

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-03 21:21
De jongens van GamePC zijn altijd te vinden om hardware te testen die hun PC sneller kan maken. Zo hebben zij nu eens gedacht te onderzoeken of de performance van de harde schijf verbeterd kon worden door gebruik te maken van de nieuwste SATA hardware RAID controller van 3ware. Het gaat dan om de nieuwe 3Ware 9550SX serie controllers. Deze zijn verkrijgbaar in 4, 8, 12 en 16 poorts varianten.

GamePC heeft de 4-poorts variant bekeken en men was daarmee niet echt happy. De kaart scoorde in hun tests minder dan de Areca 1110 en 1210 controllers. Zelf denken de gameboys dat dit komt omdat het design van deze kaart relatief complex is. Daardoor ontstaan vertragingen die bij de verhoudingsgewijs minder complexe Areca kaarten niet aanwezig zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.3ware.com/images/9550SX_4_board_family1.jpg
Aan de test methodiek van GamePC valt overigens nog wel het een en ander te verbeteren. Op de eerste plaats gebruikt men voor de tests niet de snelste SATA schijven. Wellicht ontstaat daar al een bottleneck. Daarnaast wordt voornamelijk gekeken naar desktop toepassingen en kunstmatige benchmarks. Voordat een definitief oordeel over deze nieuwe kaarten geveld kan worden, zal men de uitkomsten van o.a. de eigen Tweakers Storage benchmarks moeten afwachten. Deze is gebaseerd op een meer realistisch schijfgebruik. De kans is groot dat dan de kracht van de 9550SX serie wel tot zijn recht komt. Dat zou ook logischer zijn. De kaarten gebruiken dezelfde Marvell SATA controller als de Areca’s. Daarnaast zouden de eigen PowerPC chips snel en krachtig genoeg moeten zijn om mooie resultaten neer te zetten. Ook het 128 Mb. DDR2 cache geheugen is up-to-date.

Zijn er al Tweakers die deze kaart in hun handen hebben gehad?

Hans van Zijl

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

De 4 en 8 poorts zijn momenteel oktober 2005 leverbaar, de 12 en 16 en MultiLane volgen later dit kwartaal.

Wij hebben de 9550SX 4Poorts voor een test geïnstalleerd maar krijg inderdaad niet z'n beste performance, althans zeer wisselend en probeer hier en daar nog wat te tunen cq andere instellingen.

De vluchtige benchmarks die ik tot nu toe heb gedraaid durf ik NOG niet te publiceren gezien de zeer wisselende resultaten.

De eerste aangemaakte array RAID5 met 3 Raptors was er na de initialisatie 1 disk uitgevallen (gelijk een mooie test hoe de 9550SX zich staande houdt) Het vreemde was dat ondanks deze array/partitie een extended partitie was (dus boot er niet van) bleef random Windows hangen/freeze van een seconde of 5 a 20, dit lees ik ook in de review van GamePC, Zeer irritant. Na de controller te hebben verwijderd treed het probleem niet meer op (om andere hardware/software uit te sluiten)

Na een nieuwe install van een RAID5 met wederom 3xraptor leek het beter te lopen (Was tijdens initialitie niet aanwezig en heb niet kunnen constateren of windows bevriest), echter de performance geeft zeer sterke pieken en dalen. Waarbij de pieken wel in de beurt van de Areca komt dus misschien dat er nog wat getuned moet worden in mijn setup.

[ Voor 14% gewijzigd door John2B op 03-10-2005 13:14 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-03 21:21
Hoi John, jouw ervaringen zijn dus gelijk aan die van GamePC. Ook daar meldt men problemen met de initialisatie en broken arrays. Het lijkt er dus op dat men nog moet sleutelen aan het BIOS/Firmware etc. De reputatie van 3ware is goed dus ik neem aan dat men snel komt met updates.

Laten wij eerlijk zijn. Ook bijv. Areca heeft enige updates nodig gehad voordat de 1120 probleemloos op volle snelheid werkte. Daarbij heb ik overigens géén broken arrays meegemaakt maar wel dat de server niet wilde booten en andere ongein.

Overigens, GamePC vermeld niet welke versie de BIOS/Firmware heeft. Op de website van 3ware zie ik dat de aktuele versie 3.01.01.28 is. Naar ik aanneem heb jij met deze versie getest.

Ik geef je overigens groot gelijk dat je niet naar buiten komt met benchmarks die niet stabiel zijn. Daar is niemand bij gebaat.

Hans van Zijl

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

jwpmzijl schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 15:42:

Overigens, GamePC vermeld niet welke versie de BIOS/Firmware heeft. Op de website van 3ware zie ik dat de aktuele versie 3.01.01.28 is. Naar ik aanneem heb jij met deze versie getest.
Driver en Firmware GamePC
Controller Cards AMCC 3Ware 9550SX-4LP - 3.00.80 Driver Firmware FE9X 3.01.00.023

Areca ARC-1110 - 1.02 Driver
Areca ARC-1210 - 1.02 Driver
Broadcom RAIDCore BC4452 - 1.4.5079.3 Driver
jwpmzijl schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 15:42:
Hoi John, jouw ervaringen zijn dus gelijk aan die van GamePC. Ook daar meldt men problemen met de initialisatie en broken arrays. Het lijkt er dus op dat men nog moet sleutelen aan het BIOS/Firmware etc. De reputatie van 3ware is goed dus ik neem aan dat men snel komt met updates.
Ongetwijfeld..
Laten wij eerlijk zijn. Ook bijv. Areca heeft enige updates nodig gehad voordat de 1120 probleemloos op volle snelheid werkte. Daarbij heb ik overigens géén broken arrays meegemaakt maar wel dat de server niet wilde booten en andere ongein.
Inderdaad..ik trek Areca niet voor maar ben wel kritisch, open en eerlijk.
Ik geef je overigens groot gelijk dat je niet naar buiten komt met benchmarks die niet stabiel zijn. Daar is niemand bij gebaat.
Ik heb nog niet zoveel testjes gedaan (druk,druk,druk...) en om zomaar wat te publiceren lijkt me daarom niet terecht.

[ Voor 53% gewijzigd door John2B op 03-10-2005 16:35 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship