Toon posts:

[CAR] Versterker krijgt te weinig stroom?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.052 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb versterker aangesloten zoals het moet volgens mij, dus voeding rechtstreeks via zekering op de accu en de ground aan dezelfde kant als de accu op het chassis. Ik heb alleen een raar probleem denk ik.

Als ik meet wat er op de klemmen van mijn versterker staat als alles uit staat is dat 12,69 volt ofzo, dat lijkt me dus goed. Als ik echter de stroom in de auto aan zet (dus niet de motor start) dan knalt die waarde terug naar 7,5 volt. Ook het powerlampje van de versterker brand dan zwak. Is mijn accu niet sterk genoeg of is er misschien iets anders aan de hand? Er komt ook geen geluid uit de speakers dus...

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06-2025
Wat ik zou doen is het volgende.

Multi meter der bij pakken en controleren of je genoeg massa kwijt kan dus 0 ohm weer stand.

Hoeveel wat is je versterker ik heb een 560watt 6 kanaals jbl der in hangen en als ik die volluit draai dan daalt mijn spanning van 14.3 naar 10.6 dus onvoldoende voor me versterker, oplosbaar door er een powercab tussen te hangen.

Controleer op sluiting e.d. en of alle kabels netjes aangesloten zijn.

Daarnaast spelen zonder dat de motor draait vind een versterker zowiezo niet leuk ook niet aanraadbaar.

Kijk ook even of de gain niet helemaal openstaat.

daarnaast wat meer info over wat er aangesloten is en hoeveel vermogen dat ding trekt is ook wel handig.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-12-2025

JT

VETAK y0

Powercap is NIET DE oplossing. Wat belangrijker is is een goede accu en vooral een dikke kabel. En spelen zonder dat de motor aan staat is geen probleem. Leg mij maar is uit waarom wel.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

whocarez schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 11:26:
Daarnaast spelen zonder dat de motor draait vind een versterker zowiezo niet leuk ook niet aanraadbaar.
Nee is ook zo. Het is beter voor de versterker dat die constante stroom heeft, die heb je wel door de motor te laten draaien. Als je hem uit hebt zakt het heel gestaag, en met zware bassen is dat ook niet echt gezond dan

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• SteeringWheel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-12-2025
Zonder draaiende motor heb je ook constante stroom hoor, alleen wordt de accu dan niet bijgeladen.

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.

• whocarez
Zonder draaiende motor hebbie ongeveer 12 volt bij diepe bass uitslag zit je al gouw dan aan de 10 volt, dikte kabels is afhankelijk van de hoeveelheid watt je versterker vraagt.

16mm2 is vaak al voldoende voor een beetje pijn in je oren set, maar dan ga ik je toch al snel 25mm aanraden.

Powercab is er om te zorgen dat de spanning gelijk blijft naar je versterker toe, meer niet. Het is een soort buffer voor eigenlijk de sub.

en een goed massa punt, kan de versterker zijn massa niet kwijt dan wil hij ook niet veel doen.

Daarom meer info is best wel handig voor dit probleem, wat is er aangesloten hoe en wat.

Zelf zou ik het zoeken in de massa

• voodooless
  • Laatst online: 20:26

voodooless

Sound is no voodoo!

Idd, maar je trekt zo de spanning van je accu idd flink omlaag door de belasting. 7.5 V is echter wel extreem weinig. Idd dus eens weerstand doormeten naar van amp naar + en - van accu (gewoon kabeltje doormeten, en chassis massa contact). Als dat goed is je accu eens een keer na laten kijken.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:29

Jag

Een accu kan echt heel veel vermogen leveren, heeft namelijk een hele lage interne weerstand en hij is niet afgezekerd. Ik denk dat je een accu wel echt heel erg zwaar moet belasten wil de spanning echt heel erg inzakken.
Ik denk dat je gewoon een slecht contact hebt in je bekabeling. Vergeet niet dat het laagspanning is, dat betekent dat je verbindingen allemaal heel goed moeten zijn en de bekabeling dik. Is allemaal heel anders dan met 230V.
GGS_106 schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 12:52:
[...]

Nee is ook zo. Het is beter voor de versterker dat die constante stroom heeft, die heb je wel door de motor te laten draaien. Als je hem uit hebt zakt het heel gestaag, en met zware bassen is dat ook niet echt gezond dan
Een versterker heeft nooit constante stroom of zoiets. Je bedoelt zoiezo constante spanning en ik zou niet weten waarom ie kapot zou gaan als die niet constant is.
Bovendien, waarom zou de spanning niet constant zijn met een accu? Met de motor lopende heb je veel grotere wisselingen in spanning door verschil in motortoerental (bij stationair toerental brandt je licht ook minder fel).
Ik denk dat de accu (in potentie) ook een stuk meer vermogen kan leveren dan de dynamo (die alleen werkt als de motor draait). Bij de laatste heb je alleen natuurlijk een hogere spanning = meer vermogen van je amp.

Verwijderd

een accu kan zelfs die enorme startstroom leveren paar 100 A zonder dieper als een volt of 10 in elkaar te zakken dus dat ampje trekt ie ook wel. denk inderdaad dat er ergens een foutje in de bekabeling zit.

• whocarez
maar als je accu niet meer goed is dan werkt het ook niet best.

belangrijkste is dat je versterker 0 ohm weerstand heeft op zijn plus en massa.
En over dat verhaal met de spanning van je accu, 100 ampere makkelijk mijn accu heeft 80 ampere is afgezekerd op 60 ampere voor me versterker er ligt 25mm2 kabel naar achtere als ik me amp volluit draai, dan bij de 2e woofer dreun laat maar zeggen klapt me versterker eruit omdat accu onvoldoende vermogen aan hem levert.
Zet ik me condensator er tussen word de klap netjes opgevangen, genn knipperende lichten en ook geen amp die uit valt.

sommige zeggen bij 1000watt 1 farad er tussen en andere bij een 500 watt 1 farad er tussen in mijn geval bij 800 watt was 1 farad wel nodig. (geld niet voor iedereen auto en setup afhankelijk.)

Maar we verzinnen wel allemaal dingen die hij na moet lopen, laat hem eerst maar eens wat meer vertellen, voor het zelfde geld heeft hij een te zware versterker op te dunne kabels ik noem maar wat.

• voodooless
  • Laatst online: 20:26

voodooless

Sound is no voodoo!

whocarez schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 19:04:
Zet ik me condensator er tussen word de klap netjes opgevangen, genn knipperende lichten en ook geen amp die uit valt.

sommige zeggen bij 1000watt 1 farad er tussen en andere bij een 500 watt 1 farad er tussen in mijn geval bij 800 watt was 1 farad wel nodig. (geld niet voor iedereen auto en setup afhankelijk.)
Voor het geld van zo'n condensator kun je ook gewoon een 2e accu kopen. Heeft veel meer capaciteit, maar neemt wel wat meer plaats in.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• whocarez
een 2e accu zonder rekening er mee te houden dat je die appart moet afzekeren, dat je hem met een relais moet schakelen. Daarnaast zit je ook met je dynamo, als die niet snel genoeg laad of genoeg vermogen levert hebbie er nog niks aan.

tevens me yellowtop accu koste het 3 voudige van me condensator nieuw 300 euro condensator 100 euro met een behoorlijk goede esri waarde.

Dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, daarnaast scheelt het ruimte warmte en andere zaken

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-12-2025
Ik vind het hele verhaal trouwens ontzettend onboeiend, omdat er echt ontzettend veel onwaarheden over en weer worden gegooid (Jag en Deepspace zijn de enige die het bij het rechte eind hebben).

Maar waar ik me de hele tijd al aan stoor: Het is Powercap en niet Powercab!
Ti's geen taxi!

/edit:
En whocarez, leer eens iets van electronica...
Een accu wordt gerate in AH (ampere uur), niet in A (dat kan niet).
Dat wil zeggen dat je accu (in jouw geval) 80A kan leveren voor 1 uur (of 40A voor 2 uur, etc...)
Als jouw versterker een bas geeft en bij de 2e bas klapt ie er al uit, zal ik sterk gaan denken aan nieuwe bekabeling en een andere accu, want dat is echt niet goed...

Daarnaast kan een accu makkelijker meer dan 200 tot 250A leveren. Een startmotor is ongeveer 1,5PK (da's een kilowatt), en verbruikt ongeveer 1200W (daarom worden ze ook zo snel heet). Daar loopt dus 100+ ampere naar toe...

/edit2:
Ja, ik blijf bezig.
Topicstarter, meet eens het voltage direct op de accu polen. Als je daar hetzelfde meet (7,5volt) dan zal ik eens gaan denken aan een nieuwe accu of controleren of je niet ergens sluiting hebt.

[ Voor 71% gewijzigd door OverSoft op 04-10-2005 15:24 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-12-2025

JT

VETAK y0

GGS_106 schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 12:52:
[...]

whocarez schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 13:05:
Zonder draaiende motor hebbie ongeveer 12 volt bij diepe bass uitslag zit je al gouw dan aan de 10 volt, dikte kabels is afhankelijk van de hoeveelheid watt je versterker vraagt.
Ja, dus ? Heb hem met draaiende motor ook al op 10 volt gekregen. Ik snap echt niet waar jullie vandaan halen dat spelen zonder draaiende motor slecht is. Het enige verschil met of zonder draaiende motor is dat je zonder een iets lager voltage hebt en daardoor iets minder vermogen zonder noemenswaardige vervorming.
Powercab is er om te zorgen dat de spanning gelijk blijft naar je versterker toe, meer niet. Het is een soort buffer voor eigenlijk de sub.
Geloof mij, met een lange baslijn doet je cap niet veel meer, een cap is echt voor heel kortstondig. Luister je bijvoorbeeld R&B, dan heb je doorlopende basslines en wil je ook gewoon een goede accu en vooral goede kabels hebben.
deepspace schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 19:09:
[...]

Voor het geld van zo'n condensator kun je ook gewoon een 2e accu kopen. Heeft veel meer capaciteit, maar neemt wel wat meer plaats in.
$$$, ruimte en bling factor:
- Yellowtop hoeft niet eens zo heel veel te kosten voor een goede 2e hands. Echter, er komt nog meer bij kijken: dikkere kabel naar achteren en een relais en vooral dat relais is duur want er moet VEEL stroom doorheen kunnen.
- Yellowtop neemt veel meer ruimte in
- Verchroomde powercap: bling !
- Volt (en eventueel stroom) meter: bling !

Daarnaast heeft een powercap een iets lagere interne weerstand. Nou is een accu ook wel een betere optie, maar er zijn dus echt redenen om voor een cap te kiezen.
OverSoft schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 15:17:
Ik vind het hele verhaal trouwens ontzettend onboeiend, omdat er echt ontzettend veel onwaarheden over en weer worden gegooid (Jag en Deepspace zijn de enige die het bij het rechte eind hebben).
Heb ik het wel fout dan ? :P

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-12-2025
JT schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 16:38:
[...]
Heb ik het wel fout dan ? :P
Haha, neuh :P

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:00

13art

Moderator Mobile
Als ik het zo lees heb jij dus vanaf je versterker een aarde draad lopen terug naar je accu en die daar aan het chassies vast gemaakt??? Of echt alleen aan dezelfde kant.

Wat ik namelijk geleerd heb is dat je de aarde draad zo kort mogelijk moet houden. Moet even dik zijn als je voedingsdraad, en moet je aansluiten op een goed kaalgeschuurde plek op het chassies.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-12-2025
DjWannaB2002 schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 15:12:
Als ik het zo lees heb jij dus vanaf je versterker een aarde draad lopen terug naar je accu en die daar aan het chassies vast gemaakt??? Of echt alleen aan dezelfde kant.

Wat ik namelijk geleerd heb is dat je de aarde draad zo kort mogelijk moet houden. Moet even dik zijn als je voedingsdraad, en moet je aansluiten op een goed kaalgeschuurde plek op het chassies.
Dat klopt ook, maar dan moet de kabel die van je accu naar je chassis gaat minstens even dik zijn.

En als je een 2e accu achterin bouwt, kun je net zo goed gelijk 50qmm plus en massa kabels trekken, ben je gelijk klaar, en je hebt eigenlijk geen massapunt meer nodig, je gebruikt dan die 2e accu als massapunt (zou ik toch wel doen daar niet van)

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-12-2025

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Ik heb jarenlang een dikke versterker met een hele dikke dubbele subwoofer zonder enig probleem in m`n kofferbak gehad, ZONDER extra condensatoren e.d.

Je moet inderdaad gewoon zorgen dat je voldoende dikke kabels naar je akku hebt lopen.
Ik had dus gewoon startkabel (50 mm2) via een 80A zekering rechtstreeks naar m`n versterker lopen in de kofferbak.

maar, er liep slechts een massadraad van 30 cm rechtstreeks op een kaal geschuurd stukje van een kokerbalk.

Dan heb je een weerstand die bijna niks is.
Dat gedoe met Powercaps is gewoon een leuke verkooptruc.

Ik gebruikte deze aansluiting zelfs wel eens om startkabels op aan te sluiten om een andere auto te kunnen starten!

Dus: DIKKE kabels en goed kontakt is het aller belangrijkste

[ Voor 1% gewijzigd door fordrwd4ever op 05-10-2005 16:48 . Reden: tiepvouten ]

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

Verwijderd

Topicstarter
Errug bedankt voor de reacties hoor, het was inderdaad een slecht massapunt... Klinkt trouwens prima nu!
Pagina: 1