Ik wil niet dom overkomen maar ik wil even wat kwijt over mijn ''ongelukkige'' (wat later dus niet zo bleek te zijn) koop van een ASUS V9999LE/6800LE.
ik kwam afgelopen vrijdag aan bij mycom in Almere na een belletje gemaakt te hebben, ik had diezelfde dag nog gezien dat de 6800 het redelijk goed deed namelijk vandaar dat ik interesse kreeg.
Mycom vertelde me dat ze de 6800TD op voorraad hadden in Almere voor E 129, maar dit bleek dus niet te zijn, na een onaangename discussie met de manager kon hij me een ''gebruikte v9999LE'' meegeven voor dezelfde prijs. De bedrijfsmanager beweerde dat het dezelfde kaart was, maar ik probeerde hem nog duidelijk te maken dat de 6800LE op 300 stock draait ipv 325 als de TD.
De manager er verder niet op ingaan en niet toegeven dat ze me fout hadden geinformeerd, maar goed dat even terzijds. Hij zette zijn handtekening op de bon zodat ik de kaart mocht ruilen bij ontevredenheid.
Ik kwam een beetje somber thuis omdat ik geen idee had hoe de 6800LE presteerde t.o.v de 6800TD. Na de kaart aangesloten te hebben deed hij het ''redelijk'', maar het verbaaste mij dat ik STOCK al veel zwarte lange strepen zag in het beeld bij aquamark3, ik was al bang dat de kaart beschadigt was, maargoed de manager had zijn handtekening gezet op de bon dat ik de kaart mocht ruilen, dus gaan we mooi verder testen.
stock haalde ik 45fps met aquamark3, met overklokken van gpu en mem: 430/925, haalde ik een score van maar liefst 55 fps met aquamark3.
Ik was hier best tevreden mee vooral omdat de kaart heel mooi onder de 55-60 graden bleef. met 3dmark03 haalde ik geloof 8k.
De volgende dag ging ik eens rond surfen met 56k (net verhuisd nog geen inet thuis) ik kwam toevallig een topic tegen dat de 6800LE ungelockt kon worden. Dit vond ik interessant en ging ik dat dus ook maar eens uittesten met rivatuner. Na veel gepruts had ik alles unlocked: 16 pixel pipes, en 6 vertex shaders, ik had ook voor de gein de gpu de naam 6800 Ultra gegeven, na rebooten deed alles het fijn en de kaart werd als 6800ultra herkend

!
ik was best tevreden, ik ging verder kijken, de kaart was op stock speed (300/700) een stuk beter dan LE + overklok, aquamark haalde ik al 56fps met hoge waarden bij drukke fragmenten.
maar overklokken zat er niet in, volgens rivatuner was de kaart op stock speed al te hoog, dus ging ik eerst van 16 naar 12 pixel pipes, en had toen weer de speeds op 400/900 gezet wat toen wel mogelijk was. Dit ging prima en scoorde behoorlijk beter, toen de speeds goed zaten had ik de 16pixel pipes weer open gezet. Ik ging toen weer testen, maar merkte dat hij af en toe vast liep (ik heb een waardeloze airflow in mn kast) Ik pakte een grote ventilator die ff op 1e stand richting de kast (die ik altijd open heb, omdat hij dicht altijd ongelooflijk heet word ivm slechte flow). Met de ventilator aan was de kaart echt heel koel, de temp van gpu en mem waren echt mooi laag (onder 50 graden).
met aquamark haald ik 67 fps met een als aller laagste snelheid van de hele benchmark van 28.0. Hij zat altijd wel ruim boven de 50fps ook met hele zware gedeelten haalde hij 40-60 fps, sommige stukken waar ik met 9800pro normaal scoorde (50) haalde deze kaart ruim 90fps.
Toen maar eens 3dmark03 getest, ik haalde een score van 12000 marks, hier was ik echt zeer tevreden over, ik had geen enkele hapering slechts 1x zeer kort bij het ''nature'' onderdeel.
Met 3dmark05 haalde ik een score van 4900 marks, ook hier was ik tevreden mee, vergeleken met 9800pro oc'ed is deze kaart ongelooflijk beter (unlocked)
mijn mening over de 6800LE is zeer positief, ik had met 6 vertex shaders last van strepen, dat kwam omdat de 3e STOCK vertex shader beschadigd was, die heb ik uitgevinkt en de kaart doet het nog even goed, op sommige stukken nog iets beter (wat ik niet helemaal begrijp).
ik vind de koeler zeer goed van asus, maar een goede flow in je kast is belangrijk, anders kan je beter een andere koeler nemen
mvg,
hamza
PS.
deze benches zijn gebasseerd op het volgende systeem:
Asus k8v se deluxe s754
athlon 64 3200+ met zalman cu7000 koeler
512mb OEM DDR400
2x 160gb sata
Asus V9999LE (6800LE)
Win XP met SP2, mijn systeem was behoorlijk rommelig (vandaag word alles opnieuw geinstald, dan test ik nog maals)
[
Voor 18% gewijzigd door
hfad op 05-10-2005 11:01
]