Toon posts:

[HDMI] The missing link ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak dit topic aan naar aanleiding van diverse topics;
- [rml][ Soundcard] Nieuwe kaarten met Dolby Digital Encoding.[/rml]
- [rml][ X-Fi] Nieuwe geluidschip van creative[/rml]
- diverse HDTV / LCD / Beamer - topics

Wat mij aan de eerste 2 topics opvalt is dat het voor een aantal mensen van groot belang is om het geluidssignaal van hun computer in digitale vorm naar hun versterker te kunnen leiden.

Daarnaast wordt er in het HDTV-topic gesproken over HDTV natuurlijk ;) , maar de meeste HDTV’s lusten ook een digitaal signaal. En dus wordt daar ook gesproken over hoe je die digitale beeldsignalen van je PC naar die HDTV krijgt; Of dit nu wel, - of niet via een versterker/receiver gaat, als het digitale beeldsignaal maar digitaal blijft tot aan de tv.

In het geval van digitale audio-overdracht wordt hier op GoT het meeste gediscussieerd over een vorm van dolby-digital live, om 6 audiokanalen digitaal naar je receiver te sturen. En in het geval van de digitale video-overdracht wordt meestal gedacht aan DVI.

Nu is bestaat er een nieuwe digitale-interconnect die beide kan, in één draad en één aansluiting; de HDMI aansluiting. En ook deze aansluiting wordt besproken op GoT, maar dan voornamelijk als vervanging voor de DVI, alleen beeldsignalen dus.

Maar de mogelijkheden van HDMI zijn veel groter; Onder andere:
+ HDMI transfers uncompressed digital audio and video for the highest, crispest image quality.

+ HDMI ensures an all-digital rendering of video without the losses associated with analog interfaces and their unnecessary digital-to-analog conversions.

+ HDMI provides the quality and functionality of a digital interface while also supporting uncompressed video formats in a simple, cost-effective manner.

+ HDMI supports multiple audio formats, from standard stereo to multi-channel surround-sound.

+ HDMI combines video and multi-channel audio into a single cable, eliminating the cost, complexity, and confusion of multiple cables currently used in A/V systems.

+ HDMI supports two-way communication between the video source (such as a DVD player) and the DTV, enabling new functionality.
Zoals je ziet kan de HDMI bijvoorbeeld voor audio al een oplossing kan zijn voor de dingen die worden besproken in bijvoorbeeld de DDLive ,- en de X-Fi topics, waarin herhaaldelijk wordt gepraat over het digitale audiosignaal. En tevens is het meteen ook de oplossing voor digitale transmissie van de HDTV-signalen.

Vandaar dat ik dit topic maak. Want omdat HDMI zowel digitale radiosignalen als digitale videosignalen kan, is er in de PC-wereld een klein probleem. Want in die wereld hebben we afzonderlijke producenten voor videokaarten en audiokaarten. En die losse kaarten hebben allebeide hun eigen outputs. En dus wordt het al heel moeilijk om beide signalen te bundelen in dat ene makkelijke HDMI-kabeltje.

Rondzoeken op Google leverde mij ook geen tevredenstellend alternatief op. En met alternatief doel ik dan op een aparte “break-out-box” waar je je DVI-kabel en je audio-kabels inplugt, en die dan mbv een HDMI-transmitter een HDMI signaal maakt.

Overigens heb ik wel een idee hoe zo’n kastje “eruit zou moeten zien”, maar zoals ik al eerder merkte: Op het internet gaat het vaak ook over òfwel adio òfwel video. En het handige van HDMI is nu dat het beide tegelijk kan.

Nu mijn doel van dit topic:
HDMI is de toekomstige standaard, en je zult het meer, - en meer gaan tegenkomen. De meesten van jullie zullen het op dit moment nog niet “hebben”, maar met digitale TV en HDTV zal die tijd zeker gaan komen.

Wat is jullie mening over de HDMI interface ?
Hoe denken we dat het in de computerwereld ingevoerd kan worden, als audio en video door aparte fabrikanten gemaakt worden. Moeten die een soort van standaard met elkaar bespreken om een gebundeld HDMI-signaal te kunnen maken (intern in je PC dus).
Of moet er een apart soort boxje komen waar je je audio en video op aansluit, en die dan het signaal omzet naar HDMI. (Nadeel daarvan is weer teveel AD/ DA converteren in het geluid mss).

Kortom een topic om met elkaar deze nieuwe interconnect te bespreken, met zijn voor en nadelen en zijn mogelijke inwerking op de PC (of HTPC)-wereld en zijn vele verschillende stekkertjes (die ze zelf dus proberen te elimineren).

Verwijderd

HDMI is gewoon DVI + stereo audio.

In de 'computerwereld' heb je toch vaak geen boxen op je monitor en dus hoef je zowiezo intern niets door te linken.

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Was het ook niet zo dat ze via de hdmi link content willen gaan "verzegelen"?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 11:18:
HDMI is gewoon DVI + stereo audio.
[...]
Nope (zie mijn tekst);
HDMI is DVI plus tot maximaal 8 kanalen digitale audio. Dus inclusief eventuele surround/DTS/DolbyDigitaal. En zelfs DVD-A mag over deze kabel verstuurd worden. En aan een mogelijkheid voor (multi-channel) SACD werken ze ook al.
[...]
In de 'computerwereld' heb je toch vaak geen boxen op je monitor en dus hoef je zowiezo intern niets door te linken.
Nope;
Maar de meesten van ons hebben hun PC inmiddels aangesloten op de TV en de stereoset om DivX'jes te kijken bijvoorbeeld. Daarnaast zijn er toch aardig wat gamers die willen gamen op groot beeld, mèt 5.1-geluid.

imo is HDMI de ideale interconnect voor digitale transmissie van je 7.1-audiokaart en je prachtige DVI-signaal naar de rest van je systeem (1 draad ipv 5)

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2005 11:28 ]

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:28

qless

...vraag maar...

ShellGhost schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 11:20:
Was het ook niet zo dat ze via de hdmi link content willen gaan "verzegelen"?
Ja, via HDCP. Voor de nieuwe Blueray en HD-DVD spelers kun je alleen video krigjen via HDMI met HDCP ondersteuning. HDMI zonder HDCP jammer, maar dan alleen anagloge uitgang

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Verwijderd

Topicstarter
qless schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 11:30:
[...]
Voor de nieuwe Blueray en HD-DVD spelers kun je alleen video krigjen via HDMI met HDCP ondersteuning. HDMI zonder HDCP jammer, maar dan alleen anagloge uitgang
Daarom oa dit topic dus, want die nieuwe interface komt er zowiezo aan. En dus is het interessant om erover te discussieren :)

Overigens maakt HDCP op HDMI op de PC imo niet veel verschil;

Als je een HDTV-spelert/brandert heb, dan kopieer je die gewoon op de PC (wanneer mogelijk); Je gaat niet het signaal "aftappen" om het op je video-recorder op te nemen als je zo'n ding ook gewoon rechtstreeks kan branden. Datzelfde geld voor DVD's en CD's natuurlijk, die kopieren we nu al gewoon "rechtstreeks".

Voor de PC is HDMI het meest interessant als interlink denk ik, want het "makes live easy" natuurlijk ;)

== EDIT ==
Overigens lees ik hier dat de versie 1.2 van de HDMI-standaard inmiddels is gepubluceert. En vanaf dat moment is ook SACD en DSD geimplementeerd, plus een paar mogelijkheden die het beter mogelijk maakt om HDMI op de PC te gaan gebruiken.
The HDMI 1.2 specification also adds features and capabilities that increase HDMI's appeal for use in both the CE and PC industries. Specifically, the features and modifications for HDMI 1.2 include:

+ Support for One Bit Audio format, such as SuperAudio CD's DSD (Direct Stream Digital)

+ Changes to offer better support for current and future PCs with HDMI outputs, including:
Availability of the widely-used HDMI Type A connector for PC sources and displays with full support for PC video formats

+ Ability for PC sources to use their native RGB color-space while retaining the option to support the YCbCr CE color-space

+ Requirement for HDMI 1.2 and later displays to support future low-voltage (i.e., AC-coupled) sources, such as those based on PCI Express I/O technology

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2005 11:46 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:45

voodooless

Sound is no voodoo!

Waarom een kabel, als je dat sowiso weer gaat opsplitsen naar je monitor/receiver... Ik zie niet echt het nut van HDMI op de PC. Geef mij gewoon een geluidskaart je dat 8x digitaal kan versturen over een kabeltje, dan ben ik ook blij (en idd, ik ben blij dat ik dat heb :) )

[ Voor 37% gewijzigd door voodooless op 03-10-2005 11:52 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 11:51:
Waarom een kabel, als je dat sowiso weer gaat opsplitsen naar je monitor/receiver... Ik zie niet echt het nut van HDMI op de PC. Geef mij gewoon een geluidskaart je dat 8x digitaal kan versturen over een kabeltje, dan ben ik ook blij (en idd, ik ben blij dat ik dat heb :) )
/me wist wel dat jij hier ook zou kijken ;)

Maar mijn setup gaat binnenkort een receiver bevatten die HDMI ondersteund. Ik zie dan het liefst 1 kabel waarin het DVI-signaal en 8 (uncompressed !) digitale signalen naar mijn receiver wordt gestuurd. De receiver ontvangt dit gecombineerde signaal, en stuurt het beeldsignaal via de HDMI-out naar mijn TV, en mijn receiver geeft lekker de 8 digitale audiosignalen weer. (ik splits het signaal dus niet zelfstandig op, zoals jij schreef)

Zo'n setup is imo verreweg het handigst (en helemaal handig als het ook andersom zou kunnen ;) ).

Overigens heb ik begrepen dat op de toekomstige game-console ook een HDMI zit die op deze manier gecombineerde signalen kan versturen (mutlichannel audio en video naar een receiver).

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2005 12:12 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:45

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 11:59:
Maar mijn setup gaat binnenkort een receiver bevatten die HDMI ondersteund. Ik zie dan het liefst 1 kabel waarin het DVI-signaal en 8 (uncompressed !) digitale signalen naar mijn receiver wordt gestuurd. De receiver ontvangt dit gecombineerde signaal, en stuurt het beeldsignaal via de HDMI-out naar mijn TV, en mijn receiver geeft lekker de 8 digitale audiosignalen weer. Zo'n setup is imo verreweg het handigst.
Idd, in dat geval kan het wel van voordeel zijn. In mijn geval heb ik dit soort zaken liever niet. Ik heb al 6 kanalen nodig om twee speakers aan te sturen, dus voor mij is het gewoon een klein dun kabeltje naar 8 DAC's, ook netjes uncompressed overigens ;)
Overigens heb ik begrepen dat op de toekomstige game-console ook een HDMI zit die op deze manier gecombineerde signalen kan versturen (mutlichannel audio en video naar een receiver).
Ook daar is het nut veel duidelijker aanwezig dan voor de gemiddelde PC gebruiker.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Het ziet er naar uit dat ATI en NVidia een HDMI-link zullen gaan toepassen vanaf 2006. Althans dat staat op deze site. Als ik dat bericht goed lees dan zal ook Intels Azalia worden ondersteund. Ik ben alvast benieuwd :)
ATI Technologies and NVidia are designing reference graphics cards equipped with an HDMI output interface. The secure digital interface will allow to view HD content on PC platforms and also will connect the other consumer electronics products.

The reference graphics cards from ATI and nVidia are targeted at PC OEMs and retail graphics cards makers to support the increasing demand for viewing secure HD content on PC platforms. Availability of the cards is expected in 2006.
[...]
ATI and NVidia designs incorporate the PanelLink SiI 1930 transmitter, by Silicon Image. The SiI 1390 and SiI 1930 transmitters are the first integrated solutions designed to interface directly to the video and audio interfaces of PC platforms to enable secure access to high definition content.
[...]
The SiI 1930 is designed for graphics cards applications using a discrete graphics processing units (GPU), and supports TMDS input with HDMI output. It supports a wide variety of audio interfaces including Intel High Definition Audio, (Intel HD Audio) HD-Audio, SPDIF, and three channels of I2S to ensure compatibility with any PC audio hardware and offer digital audio quality of up to 8 channels at 192kHz sampling rate.
[...]

Verwijderd

Topicstarter
Nu er wat ophef is ontstaan over de HDCP mogelijkheden van de diverse graka's, en nu Ati een HDMI-capable graka gaat maken, is het misschien weer eens tijd om dit topic eens te schoppen.

Inmiddels wordt het HDMI-vlak nogal onduidelijk; Sony schrref de laatste tijd dat hun PS3 waarschijnlijk een nieuwe versie van HDMI zal gaan indersteunen (versie 1.3). Er lijkt ook kan op te zijn dat de (vervelende) DRM groeperingen weer extra beveiligingen willen adopteren, en daaevoor ook deze 1.3 specificatie willen gaan gebruiken.

In de tussentijd is versie 1.2 van de HDMI-specifictaie alweer opgevolgd door versie 1.2a; Welke een paar kleinigheden toevoegd; Wat deze inhouden weet ik niet verder.

Als met al lijkt de waanzin van de HDCP / DRM etc. ook in deze verbinding uitgevochten te gaan worden; Terwijl deze verbinding in den beginne een handig iets zou zijn; Één kabel voor HD-video en HD-audio :)

Laten we in ieder geval stellen dat we er zéér waatrschijnlijk allemaal aan moeten gaan geloven; Tenminste als we een beetje knap HD-video/HD-audio willen gaan kijken; Het wordt ons als consument gewoon opgelegd.

Mijns inziens is het wat dat betreft tijd dat we het @ Tweakers er ook weer eens over gaan hebben. En dan niet op de "ik vind het maar k*t" - manier, maar op een inhoudelijke wijze. Wat denken we ervan, wat moeten we ermee, en hoe denk je dat e.a. geimplementeert gaat worden, waar moeten we als HTPC bouwers rekening houden . . . dat soort dingen.

Lees AUB ook de diverse stukken op het inet voordat je verder reageert;
([google=HDMI],
of : http://www.hdmi.org/manufacturer/faq.asp ,
of: http://www.twice.com/article/CA6260470.html)

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-02 16:33
Ik zie de HDMI als de digitale vervanger van de scart, so simple as that..
En ja dat is handig ja.

Verwijderd

Topicstarter
La_Pazz schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 23:55:
Ik zie de HDMI als de digitale vervanger van de scart, so simple as that..
En ja dat is handig ja.
Daar ben ik het helemaal mee eens; Behoorlijk makkelijk.

Alleen irriteer ik me aan de ontwikkeling van dit systeem. Ze zitten nu bij versie 1.2a, welke een betere bandbreedtte heeft oid. Nu gaan ze werken aan versie 1.3, waarbij die bandbreedtte benut gaat worden oid.

Dat "oid" van me slaat erop dat ik geen zicht kan krijgen op wat ze nu gaan doen; Maar wel weet ik dat ze steeds weer functies toevoegen welke ik best zou willen gebuiken, zoals met 1.2a de nieuwe HD-surround dingen van dolby en DTS.

Dit alles maakt het nogal verwarrend als je dit jaar toe bent aan een nieuwe receiver. Als je er een met V1.1 koopt heb je later wss last met een aantal functies die ontbreken. Daarnaast, ze zijn inmiddels bezig aan versie 1.3, maar geen enkele receiver kan nog 1.2/1.2a . . . dus het is een beetje de vraag waar we aan toe zijn imo. En da's jammer, want het is best handig :)

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:21

BCC

Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 14:12:
Als met al lijkt de waanzin van de HDCP / DRM etc. ook in deze verbinding uitgevochten te gaan worden; Terwijl deze verbinding in den beginne een handig iets zou zijn; Één kabel voor HD-video en HD-audio :)
([google=HDMI],
of : http://www.hdmi.org/manufacturer/faq.asp ,
of: http://www.twice.com/article/CA6260470.html)
Het lijkt mij geen probleem worden. HDMI is een standaard. Als jij een systeem maakt dat niet exact volgens die standaard werkt, mag je het geen HDMI noemen, verder niets. Je mag dus prima boxjes produceren die van DVI + USB/Optical Out -> HDMI gaan. Ik gok dat ze in china vrij vlot zullen zijn met het produceren van dat soort hardware.

Het lijkt me trouwens voor NVidea/ATi ook niet echt een probleem om digitale geluidsstromen in je PC via de HDMI connector op de videokaart naar buiten te gooien, wat ook een hoop problemen oplost.

[ Voor 13% gewijzigd door BCC op 03-03-2006 09:48 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Pagina: 1