Raid array needs to be rebuild for data consistency

Pagina: 1
Acties:

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:29
Beste mede tweakers, na lange tijd uit de tech forums te zijn verdwenen is het helaas toch weer tijd om wat te posten :P

iNFO:
Asus A7N8X Deluxe rev 2.0
HighPoint RocketRaid 133 RAID Controller
4x 120GB Maxtor Diamondmax 9 P-ATA schijven in een Raid 1+0 array.
1x 250GB Western Digital
1x Western Digital Raptor 74GB
2x CD-Rom gevallen (dvd brander en cd brander)
8x Casefans
ToPower 450 Watt

Wat is er aan het handje dan :?
Ongeveer een half jaar geleden voor het eerst, ik zet m'n PC aan en de raid bios geeft aan dat de array duplicated moet worden om de data betrouwbaarheid te waarborgen. Ik doe dit en boot daarna door, vervolgens een aantal maanden deze melding niet meer gehad.

Vervolgens komen er problemen bij het rebooten van m'n systeem, m'n 250gb Western Digital harde schijf word dan niet meer gevonden. Voedingsprobleem lijkt me, aangezien hij bij het aanzetten van de PC wel altijd goed word gedetecteerd.

Nu heb ik al sinds een week of 2 dat elke keer wanneer ik m'n PC aan zet, de raid bios de foutmelding geeft dat hij gerebuild moet worden om de databetrouwbaarheid te garanderen.

Wat heb ik gedaan dan :?
- Ik heb de kabels gecontrolleerd en opnieuw aangesloten, hier zit alles prima vast.
- Ik heb de raid software in Windows XP geinstalleerd. Hierbij worden alle schijven en de array goed gevonden, ze staan alle vier als "avaible".
- Ik heb de raid array een stuk of 20x laten rebuilden, maar bij elke keer als de spanning compleet van het systeem af gaat en er weer op, moet hij weer gerebuild worden.

Er is geen event log om iets terug te vinden, niet in de Windows software en ook niet in de Raid BIOS.

Wat is een topic zonder screenshots :?
Inderdaad, dus hierbij twee screenshots van de software:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~lind1469/raid1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~lind1469/raid2.jpg

Wat denk ik er zelf dan dan :?
Ik denk dat de meest logische verklaring een te zwakke voeding zou zijn.
Maar zou het ook iets anders kunnen zijn, bijvoorbeeld een schijf die defect is? Maar waarom geeft de raid bios/software het dan niet aan?
Misschien hebben jullie nog andere ideeën?

57696520646974206c65657374206973206e657264

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Zit er een batterij'tje op je controller?
Misschien dat die niet lekker meer is.

Anders misschien is de firmware updaten.
Andere voeding zou ook kunnen helpen.

[ Voor 16% gewijzigd door ShellGhost op 03-10-2005 10:51 ]

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Ik zou zeggen controleer het batterijtje, als de spanning van het systeem afgaat moet het batterijtje de data vasthouden, en als dat batterijtje te zwak is dan gaan er rare dingen gebeuren.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-03 08:47
Dit soort dingen heb ik zelf meemogen maken met een Silicon Image Controller.
De Antec 430watt met 9hd's kon het niet aan. Je hoorde de HD's klepperen.
Wat later bleek dat bij het testen het alleen nog maar erger werdt.
Daarom moest de zooi iedere keer gerebuild moest worden. Omdat 1 van die schijven uitviel.
De setup is later nog getest met een 300watt voeding van Sweex getest... met 9! hd's!!
Niks aandehand..atm (niet verwacht van sweex ^^).

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

FAQ HighPoint:

Question:
Every time I boot my system, the host adapter card reports that the mirror (RAID 1) or 0+1 array needs to be synchronized, or duplicated.
(even after successfully repairing my array using the BIOS or RAID software). What can I do to solve this problem?

Answer:
Make sure the driver, BIOS, and RAID software revisions (if installed) match. Mismatched revisions have been known to cause this problem, which may be a false alarm.
- Ik heb de raid software in Windows XP geinstalleerd. Hierbij worden alle schijven en de array goed gevonden, ze staan alle vier als "avaible".
Waarschijnlijk dus de verkeerde versie RAID software geinstalleerd.

[ Voor 21% gewijzigd door John2B op 03-10-2005 11:26 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Sluuut
Mwa ik heb die software van de site van de raid controller gehaald, toch wel 99,9% zeker dan die goed is. Bovendien heb ik die voorheen ook eens geprobeerd, toen werkte het ook gewoon. Plus dat hij de bus scanned en de juiste raid controller vind.

En in de raid bios gebeurd hetzelfde, daar staan die 4 schijven ook gewoon bij en worden goed gevonden.

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

Welke versies heb je nu dan geinstalleerd?

Stuur anders een mailtje naar HighPoint en je hebt waarschijnlijk binnen 24 uur antwoord:

support@highpoint-tech.com in de US (Fremont) en komen waarschijnlijk om 16:00 uur online.

[ Voor 15% gewijzigd door John2B op 03-10-2005 12:29 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Sluuut
Het is heel waarschijnlijk de voeding, ik heb nu die 250gb eraf gekoppeld en de cd writer en dvd writer & casefans, en nou start hij wel gewoon altijd goed door.. :)

Pagina: 1