Toon posts:

[SBS 2003] Exchange mail forwarding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben de laatste tijd wat aan het knutselen met Exchange Server en het forwarden van e-mail.

Ik heb meerdere gebruikers, die middels 'delivery-options' een extern adres krijgen toegewezen (contactpersoon aangemaakt met het externe e-mailadres), zodat de e-mail ook bij de gebruiker thuis gelezen wordt.

Wat is nu het probleem? Zodra ik naar pietje@bedrijf.nl, jan@bedrijf.nl én klaas@bedrijf.nl een mailtje stuur, krijgen alle drie geadresseerden in drievoud de mail binnen op hun eigen ISP e-mailadres. Stuur ik een mail naar 5 adressen krijgen alle 5 geadresseerden de betreffende mail vijf keer binnen op hun eigen ISP e-mail adres. :?

Beetje irritant dus. Het mooie hiervan is dat als de gebruikers hun e-mail op hun werkstation lezen, alle mailtjes gewoon één keer hebben ontvangen. 8)7

Er is dus iets mis met de forwarding, wie o wie kan mij hier de oorzaak van aangeven en een mogelijk oplossing? :P

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:39
Hoe haalt die SBS z'n mail op ? POP ?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Topicstarter
Hij krijgt z'n mail van GFI mailessentials (SPAM filter), welke het weer via POP3 binnenslurpt.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:24

lier

MikroTik nerd

Hoe wordt de mail doorgestuurd (domeinnaam naar POP ISP) ?
Hoeveel POP adressen zijn er (of heeft elke gebruiker zijn eigen POP adres) ?
Waarom draai je zelf niet de SMTP server, maar maak je gebruik van de ISP ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:39
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 10:57:
Hij krijgt z'n mail van GFI mailessentials (SPAM filter), welke het weer via POP3 binnenslurpt.
Dan is POP je probleem: elk mailtje wordt naar elk van de ontvangers als los mailtje gestuurd, maar omdat de ontvangers erin blijven staan, krijgt elk dan n x hetzelfde mailtje.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Topicstarter
lier schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 11:22:
Hoe wordt de mail doorgestuurd (domeinnaam naar POP ISP) ?
Hoeveel POP adressen zijn er (of heeft elke gebruiker zijn eigen POP adres) ?
Waarom draai je zelf niet de SMTP server, maar maak je gebruik van de ISP ?
Alle mail voor *@bedrijf.nl komt in één POP box binnen via GFI MailEssentials. Die plukt de meeste SPAM eruit en gooit deze in de mailbox van een gebruiker, die deze controleerd of er toevallig geen juiste mail wordt gefilterd.
Vanuit GFI wordt de mail doorgestuurd naar Exchange, die het weer verdeeld over de gebruikers.
Aan die gebruikers is een contactpersoon gekoppeld, waar de mail naartoe wordt gestuurd zodat iedereen z'n e-mail ook thuis kan ontvangen.
De mail wordt naar buiten gestuurd middels de SMTP van de ISP. (wordt gebruikt omdat er twee netwerken op één DSL verbinding draaien, en die twee netwerken gescheiden worden door een linuxbak; niet in mijn beheer).

Verwijderd

Topicstarter
StevenK schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 11:36:
[...]

Dan is POP je probleem: elk mailtje wordt naar elk van de ontvangers als los mailtje gestuurd, maar omdat de ontvangers erin blijven staan, krijgt elk dan n x hetzelfde mailtje.
Hmm... binnen GFI MailEssentials heb ik twee mogelijkheden:
a. alles sturen naar een op te geven e-mailadres
b. alle mail verspreiden naar de gebruikers in het 'aan' veld

Waarschijnlijk zal het hier dus zitten... volgende vraag: hoe is dit te voorkomen? :?

Verwijderd

Ben ik een grote rotzak als ik zeg dat je misschien beter iets kan realiseren met Outlook Web Access? Exch 2k3 heeft dat default aan boord, kijk maar eens op https://jouwmailbak/exchange
Er zijn zoveel slimmere manieren om dit te doen dan de nu gevolgde methode, dat het misschien slimmer is om een goede werkwijze te verzinnen dan om te gaan tobben. Want nu is het idd zo dat GFI de mail drie keer naar de exchange doos doorstuurt, en die verdeelt hem dus drie keer onder de armen.

Als dat niet het probleem is, maar GFI hem drie keer uit de POPbox van de provider haalt, moet je eens met de provider bellen, want dat moet volgens mij niet hoeven... de mailserver van de provider moet het ding herkennen als drie keer dezelfde en er maar één opslaan, mét de TO en CC headers intact uiteraart.
Dit is dan gelijk weer de reden dat geBCCde mail die naar een POPbox gestuurd is, niet meer te bezorgen is (omdat de bcc geaddresseerde eraf gesnoeid is door die POPserver).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2005 16:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 16:49:
Ben ik een grote rotzak als ik zeg dat je misschien beter iets kan realiseren met Outlook Web Access?
De gebruikers lezen hun mail op de werkstations via OWA, maar die is nog niet gekoppeld aan het webdomein zodat ze het thuis ook via OWA zouden kunnen benaderen. Maar de gebruikers willen ook hun mail in de popbox van hun ISP ontvangen. Inderdaad krijgt exchange de mail nu drie keer binnen om hem te verdelen.

BCC mailtjes komen inderdaad in de mailbox van de administrator omdat exchange daar natuurlijk geen geadresseerden in kan traceren. :/

Verwijderd

Lastig dit. Volgens mij zou je dit ook kunnen doen door in Outlook een forward rule te maken voor elk van die mailboxen... dat is wel wat je noemt de lompe oplossing, maar kan wel werken. Alternatiefjes bestaan uit de POPbox van de provider inregelen dat ie doorstuurt (volgens mij kan dat bij niemand meer, maar 't is een gok waard) of proberen een alternatief voor POP te gebruiken.

Kun je trouwens een de trial versie van POPcon ofzo proberen? ik vind het namelijk wel een beetje raar dat GFI die mail voor 3 gebruikers drie keer ophaalt en drie keer met unieke IDs aan de exchange doos doorgeeft, volgens mij deed popcon dat nooit (die zag dat ie vijf keer dezelfde ging droppen en stuurde er maar één, en pleurde er dan vier weg...) dus misschien is het met een tweak in GFI nog te fixen. Maar dan zijn mijn ideeën wel écht op.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 16:51:
Lastig dit. Volgens mij zou je dit ook kunnen doen door in Outlook een forward rule te maken voor elk van die mailboxen... dat is wel wat je noemt de lompe oplossing, maar kan wel werken. Alternatiefjes bestaan uit de POPbox van de provider inregelen dat ie doorstuurt (volgens mij kan dat bij niemand meer, maar 't is een gok waard) of proberen een alternatief voor POP te gebruiken.

Kun je trouwens een de trial versie van POPcon ofzo proberen? ik vind het namelijk wel een beetje raar dat GFI die mail voor 3 gebruikers drie keer ophaalt en drie keer met unieke IDs aan de exchange doos doorgeeft, volgens mij deed popcon dat nooit (die zag dat ie vijf keer dezelfde ging droppen en stuurde er maar één, en pleurde er dan vier weg...) dus misschien is het met een tweak in GFI nog te fixen. Maar dan zijn mijn ideeën wel écht op.
Thnx, ik ga het proberen.
Maar in GFI komt één POP3 mailbox binnen die alle mail op het webdomein binnenkrijgt.

Verwijderd

Ja, maar die ééne popbox bevat een mailtje voor drie joesertjes en die mail wordt vervolgens in drievoud bij de exchange server afgeleverd, althans, die indruk krijg ik wel zo. Als ie dat mailtje met 3 geaddresseerden één keer zou afleveren verwachtte je toch geen drie mails per gebruiker.

Of het moet een bug in Exchange 2003 zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 08:23:
Ja, maar die ééne popbox bevat een mailtje voor drie joesertjes en die mail wordt vervolgens in drievoud bij de exchange server afgeleverd, althans, die indruk krijg ik wel zo. Als ie dat mailtje met 3 geaddresseerden één keer zou afleveren verwachtte je toch geen drie mails per gebruiker.

Of het moet een bug in Exchange 2003 zijn...
Oowkeej, akkoord!
Pagina: 1