[Debian] Dell Poweredge 2300/400

Pagina: 1
Acties:

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-02 17:31
Maat van me heeft een poweredge gekregen voor nop, dus ik denk we zetten daar linux op en gaan het ding inzetten als server voor files/web/mail enz. Maar ik had al zo'n vaag vermoeden dat de sarge install niet zo makkelijk zou worden op deze server, door de schijfopbouw. En inderdaad... Geen schijven gevonden tijdens install, dus er kan niks worden geinstalleerd.

Het is dus een Dell Poweredge 2300 met een PII 400 Mhz en 256MB.
Schijfconfig draait op een Adaptec AIC-7890 raid-5 controller, welke op dit moment 2x 4.3GB seagates aanstuurt, in RAID-1. Logical volume is gemaakt, en alles lijkt ok.

Sarge netinstall ziet bij het scannen van de hardware wel een 7890 controller, dus ik denk aha, geen probleem. Daarna bij het partitioneren krijg ik een melding dat er geen schijven zijn gevonden waarop geinstalleerd kan worden, of ik dat ff wil regelen en dan houdt het op.

Ik heb werkelijk geen idee hoe ik de boel zo ver krijg dat sarge die schijf wel ziet. Ik zou toch mogen verwachten dat die oude (maar toch veel gebruikte) controller van Adaptec toch wel ondersteund zou worden nu in Sarge, maar het lijkt er niet op.

Google en GoT search brachten niet veel wijsheid, anders als dat een hoop mensen problemen hebben gehad met die controller, maar na installatie (op andere schijf of zo) de boel naderhand wel nog aan de gang hebben gekregen. Echter ik heb geen andere schijfconfig in dat ding om van te booten.

Help help? :P

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Al op http://linux.dell.com/storage.shtml (en de andere pagina's op linux.dell.com) gekeken? Ik kan daar zo snel de 2300 ook niet op vinden though.

Tevens: kun je die schijven niet beter in raid 10 zetten? Okee, 4 in raid1 zorgt er wel voor dat er 3 uit kunnen vallen, maar is dat risico echt zo groot? 10 is dan een stuk sneller, en bij een schijfuitval van 2 heb je nog 50% kans dat je array werkt, bij een uitval van 1 zelfs 100%.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• dreambofh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05-2020
Ik weet niet of je toevallig de Debian-Installer CD gebruikt voor een internet/netwerk installatie.

Als dat zo is kan je bij boot: linux26 intikken dan boot hij en installeer hij met een linux 2.6 kernel. standaard doet hij dat met een 2.4 kernel.

Met een 2.6 kernel heb je veel meer support voor hardware. Ik had het zelfde probleem een pijd geleden met S-ATA schijven.

Succes

• UltraSub
Paul Nieuwkamp schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 10:31:
Al op http://linux.dell.com/storage.shtml (en de andere pagina's op linux.dell.com) gekeken? Ik kan daar zo snel de 2300 ook niet op vinden though.
Hmm... staattie idd niet op, en heb geen idee of die genoemde aacraid controller daar, dezelfde is als de Adaptec AIC-7890.
Tevens: kun je die schijven niet beter in raid 10 zetten? Okee, 4 in raid1 zorgt er wel voor dat er 3 uit kunnen vallen, maar is dat risico echt zo groot? 10 is dan een stuk sneller, en bij een schijfuitval van 2 heb je nog 50% kans dat je array werkt, bij een uitval van 1 zelfs 100%.
Raid 10 is geen optie Paul... heb maar 2 schijffies :)
s_broekhoven schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 10:37:
Ik weet niet of je toevallig de Debian-Installer CD gebruikt voor een internet/netwerk installatie.
Yup...
Als dat zo is kan je bij boot: linux26 intikken dan boot hij en installeer hij met een linux 2.6 kernel. standaard doet hij dat met een 2.4 kernel.
I know, doe ik sowieso altijd, maar hielp in dit geval niets :(
Toch bedankt ;)

[ Voor 88% gewijzigd door UltraSub op 03-10-2005 10:40 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
UltraSub schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 10:39:
Raid 10 is geen optie Paul... heb maar 2 schijffies :)
Ah, ik dacht daar 4x 4.3gb te hebben zien staan ;) Sorry

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• UltraSub
Naaaajs... Thnx man!
Ga ik dadelijk proberen!

• UltraSub
Nope... nogo.. wat ik ook probeer.
Met dat iso waar Nasdaq mee kwam, leek er in eerste instantie een logical drive gezien te worden, maar tijdens de install kwam weer doodleuk de melding dat ik mijn kabels moest checken. En dat terwijl tijdens de post toch echt een melding komt dat er een logical drive is gevonden en onder controle van het bios staat.

* UltraSub zucht.
Begin langzaam de moed op te geven dat ik dit beestje nog aan de gang ga krijgen.
Er knippert trouwens wel een lampje van system alert op de kast, maar ik heb geen idee waar en hoe ik kan zien wat dat alert precies is.

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:07
7890 ondersteunt geen RAID, dat is namelijk een SCSI controller.
Vermoedelijk heb je er een oude Dell PERC (PowerEdge Raid Controller) inzitten.
Tot op heden doen mijn beide 2300 het uistekend met zo'n btje elke variant die ik geprobeerd heb.
Tijdens de post even kijken wat er aan PERC meuk meldingen voorbij komt.
Je kan namelijk een Adaptec type hebben of AMI/LSI, zoals je vermoed heb je voor beide een andere driver nodig.

/edit
Dat lampje kun je met een Knoppix release uitlezen of met een speciaal Dell support tool.
Zal ff zoeken naar die Dell ISO.

/edit edit
Dell en Linux
http://linux.dell.com/distributions.shtml

Dell Knoppix
http://linux.dell.com/fil...ntributions/omsa-knoppix/

[ Voor 28% gewijzigd door raymondw op 03-10-2005 20:47 ]

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• UltraSub
Aha!
De aic7xxx module wordt idd gewoon normaal geladen, lijken geen problemen te zijn. Maar inderdaad, de logical drive wordt niet gezien (ook niet de fysieke drives overigens).
Er zit idd een PERC in. En ik zie alleen maar Adaptec langs rollen. Zit overigens een hotswappable backplane in.
(k*t dat je niet kunt c&p'en in post, of dmesg uit de shell die je kunt starten vanaf install)

/edit
Bedankt voor de info, we gaan weer klooien :)

[ Voor 8% gewijzigd door UltraSub op 03-10-2005 20:52 ]

• UltraSub
Hmm.. krijg het niet aan de gang zo snel.
Zal best werkend te krijgen zijn, maar een standaardoplossing is het iig niet. Dus kap ik er mee. Ik ga niet zo'n vreemde eend in de bijt bij iemand neerzetten die er zelf totaal geen verstand van heeft. Daar moet gewoon een server staan waar áls er gedonder mee is, de standaard volgt.

Dus bedankt voor alle hulp, maar ik zoek toch even een andere oplossing ;)

Verwijderd

Wij maken ook gebruik van Dell servers met daarop Debian.

We maken altijd gebruik van de ISO op:
http://wiki.osuosl.org/display/LNX/Debian+on+Dell+Servers (zoals hierboven gepost).

We maken gebruik van Poweredge 650's, 700's, 750's en 2450's. De Dell PERC controler is een kreng om onder Linux werkende te krijgen, tot op heden is het ons alleen gelukt met Debian (met bovenstaande ISO) en de standaard geinstalleerde Red Hat. Een 2300 moet supported zijn door bovenstaande Debian Dell ISO.

Tijdens het opstarten moet je zoiets als dit voorbij zien komen wat aangeeft dat de PERC driver (aacraid) geladen is:
code:
1
2
3
scsi0 : percraid
   Vendor: DELL      Model: PERCRAID RAID5    Rev: V1.0
   Type:   Direct-Access                      ANSI SCSI revision: 02

Een paar regels daarboven moet je zien dat aacraid geladen word:
code:
1
Red Hat/Adaptec aacraid driver (1.1-3 Sep 27 2005 15:28:23)

Als je de aacraid driver al niet geladen ziet worden dan mist je (installatie) kernel aacraid ondersteuning, maar deze moet op bovenstaande ISO staan. Als aacraid wel word geladen maar je krijgt de PERC melding niet dan word de bewuste PERC controller niet ondersteund (zou wel moeten volgens bovenstaande ISO) of je PERC controller is rot... Je zou nog eens in je BIOS kunnen kijken, hier staan geloof ik ook nog wat opties mbt de SCSI controllers van de Dell server, of ff resetten naar default...
Pagina: 1