[algemeen] Hoe hotlinken voorkomen?

Pagina: 1
Acties:

• xp2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-10-2025
Hallo,

Ik vroeg me af hoe ik kan voorkomen dat er mensen die vanaf hun forum of eigen website plaatjes, of mp3's of wat dan ook gebruiken van _jouw_ site als bron voor hun site.

Dit komt nogal eens voor bij mensen die plagiaat plegen op designs van andere websites. Hoe kun je ervoor zorgen dat wanneer iemand een plaatje van jouw site linkt op zijn site, een soort melding krijgt zoals "it's not allowed to link directy to this picture, please go from [mijndomein.com]".

Want met scripten kom je denk ik niet ver denk ik... of?

Alvast bedankt.

[ Voor 5% gewijzigd door xp2002 op 03-10-2005 09:44 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-04 08:14

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Je kunt de HTTP_Refferer controleren, maar die wordt niet altijd meegegeven. Als hij echter meegegeven wordt dan kun je kijken of dit je eigen site is. Wat je ook nog kunt doen is regelmatig de bestands- of mapnamen aanpassen. Hierdoor krijgen de 'jatters' 404's.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:54

Cyphax

Moderator LNX
Je kunt kijken wat de referrer is met een serverside scripttaal. In PHP is dat iets als $_SERVER['HTTP_REFERER'] geloof ik maar dat is niet helemaal betrouwbaar volgens de documentatie.
Maar het is wel een begin. Je kunt dan controleren of de referrer van je eigen site komt. Zo niet: dan is kun je de melding geven die jij wilt, want men heeft vanaf een andere lokatie op die link geklikt. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-04 16:17
Heb je toegang tot de server op apache-niveau? Dan kan je eens kijken naar oplossingen als deze.

[ Voor 17% gewijzigd door sjroorda op 03-10-2005 09:48 ]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

In het geval van Apache+mod_rewrite: een .htaccess bestand met wat code voor mod_rewrite.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-02 14:07

TheZoo

Animals Behind Bars

De term is volgens mij hotlinken en niet downlinken.

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

• xp2002
Allemaal bedankt voor de snelle reactie!

Cyphax,Janoz ik dacht daar eerst ook aan, maar een jpeg bijvoorbeeld kan geen referrer opvragen en dus ook geen actie toepassen.

AtleX, sjroorda; dit is nieuw voor mij ja. Ik heb wel eens gehoord van mod rewrite. Dat moet ik eens uitzoeken.

-Is er ook zoiets voor IIS?
-wat als je een site bij een provider hebt?

• xp2002
een vriend vroeg net is dat niet "deeplinken"? :)

(ach ja dit komt de search wel ten goede van het forum)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:54

Cyphax

Moderator LNX
xp2002 schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 09:57:
Allemaal bedankt voor de snelle reactie!

Cyphax,Janoz ik dacht daar eerst ook aan, maar een jpeg bijvoorbeeld kan geen referrer opvragen en dus ook geen actie toepassen.
Dat kun je oplossen door in plaats van naar een plaatje te wijzen naar een scriptje dat de referrer checkt en als alles in orde is, het plaatje uitpoept (want een plaatje hoeft niet jpg of gif als extensie te hebben, php kan gewoon ook). :)
Met zulk soort scripts zou je ook random plaatjes kunnen tonen (sommigen gebruiken het in hun icons op het forum).

Saved by the buoyancy of citrus

• TwoR
  • Laatst online: 24-04 13:45

TwoR

Gekleurde stippen

TheZoo schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 09:56:
De term is volgens mij hotlinken en niet downlinken.
Is het niet deeplinken als je daarop zoekt in google vind je ook erg veel resultaten die hiermee te maken hebben.
xp2002 schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 09:58:
een vriend vroeg net is dat niet "deeplinken"? :)
Ja die vriend heeft dus gelijk.

[ Voor 22% gewijzigd door TwoR op 03-10-2005 10:02 ]

• TheZoo

TheZoo

Animals Behind Bars

Ja. (beetje initiatief graag ;) )

• TheZoo

TheZoo

Animals Behind Bars

TwoR schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 10:00:
[...]

Is het niet deeplinken als je daarop zoekt in google vind je ook erg veel resultaten die hiermee te maken hebben,
Is natuurlijk ook een mooie term. Ik bedoelde trouwens eigenlijk te zeggen, dat de term die ik daarvoor meest gebruik zie, hotlinking is. En dus niet volgens mijn definitie. 8)7

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Hotlinken: Het weergeven van een plaatje dat op andermans server staat, waardoor je zijn bandbreedte 'steelt'

Deeplinken: Een link naar een pagina ergens op een site, in plaats van meteen naar de hoofdpagina van die site te verwijzen. Kan lastig zijn bij het gebruik van frames bvb, omdat je dan niet naar de volledige frameset linkt maar enkel naar die ene pagina met interessante content, zonder dat je het menu en evt een bannerframe erbij krijgt, ik roep maar wat. Ook loopt de doelsite heel wat clicks mis (wat bannerinkomsten kan schelen) en krijgt deze niet echt naamsbekendheid

Downlink: Het omgekeerde van uplink. De verbinding van de server naar de client toe als je aan het downloaden bent. Ook de verbinding die een sateliet met de aarde heeft. De verbinding in de omgekeerde richting is de uplink.

[ Voor 23% gewijzigd door Yoeri op 03-10-2005 10:07 ]

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:23

Stewie!

Keen must die!

TwoR schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 10:00:
[...]

Is het niet deeplinken als je daarop zoekt in google vind je ook erg veel resultaten die hiermee te maken hebben.
Niet dus :)
[...]

Ja die vriend heeft dus gelijk.
Deeplinken is het linken naar een sub-sub-sub pagina waardoor de bezoeker alle andere content van de website mist. Ongewenst omdat dit minder reclame opbrengsten oplevert en de bezoeke nooit langs jou hoofdpagina komt en dus nauwelijks met de site verbonden is en niet terug zal komen

Hotlinken is het direct linken naar een image of mediafile. Bandbreedte stelen dus. Totaal ongewenst omdat dit geen enkele vorm van inkomsten en exposure oplevert.

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-02 23:50
Euhm, zo zou je dus ook kunnen deeplinken naar een plaatje. :>
Maar in dit geval gaat het idd om hotlinken.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Verwijderd

AtleX schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 09:47:
In het geval van Apache+mod_rewrite: een .htaccess bestand met wat code voor mod_rewrite.
Dit lijkt me de snelste oplossing.
je hebt diverse sites die mod_rewrite codes voor je hebben klaarstaan.
kortweg: een klein txt-bestand uploaden en je bent van je problemen af....

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-04 16:25

curry684

left part of the evil twins

Semi-offtopic: houdt het wel netjes op het internet. Geef een 404 Not Found, een 403 Forbidden (erg irri) of een beschaafd plaatje dat ze je bandbreedte jatten. Geen goatse of tubgirl grapjes, dat is zooo laag en achterbaks. Vergeet niet dat het ook een gebruiker van forum.teletubbies.nl kan zijn die naar je plaatje linkt, en hou daar op een beetje sociale manier rekening mee.

Professionele website nodig?

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-04 18:32

Basszje

Reisvaap!]

curry684 schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 12:45:
Semi-offtopic: houdt het wel netjes op het internet. Geef een 404 Not Found, een 403 Forbidden (erg irri) of een beschaafd plaatje dat ze je bandbreedte jatten. Geen goatse of tubgirl grapjes, dat is zooo laag en achterbaks. Vergeet niet dat het ook een gebruiker van forum.teletubbies.nl kan zijn die naar je plaatje linkt, en hou daar op een beetje sociale manier rekening mee.
Overigens wil in uitzonderingsgevallen je scriptje ook nog wel eens blunderen en dat op je eigen site weergeven. Dat wil je niet hebben en ook niet het risico lopen dat dat ooit gebeurd denk ik zo.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• TwoR
  • Laatst online: 24-04 13:45

TwoR

Gekleurde stippen

DaMorpheus schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 10:06:
Niet dus :)

Hotlinken is het direct linken naar een image of mediafile. Bandbreedte stelen dus. Totaal ongewenst omdat dit geen enkele vorm van inkomsten en exposure oplevert.
Nee inderdaad, ach je kan het ook niet altijd goed hebben. Ik bekijk het maar van de positieve kant: "Weer wat nieuws geleerd" :)

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

curry684 schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 12:45:
Semi-offtopic: houdt het wel netjes op het internet. Geef een 404 Not Found, een 403 Forbidden (erg irri)
In principe is 403 wel de juiste header, je verbied mensen immers de toegang tot jou plaatjes. Zolang je geen 401 oid gebruikt ziet de client er ook nog eens niets van.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Pagina: 1