[Testcase] Uitwaaien op het strand...

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miss_bleu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-02 14:43
Gisteren was het nogal koud en nattige weer en we (mijn vriend en ik) vonden het wel een heerlijk idee om uit te gaan waaien op het strand. Daar was het niet zo nat gelukkig, en hadden we zelfs zon.
De foto's zijn gemaakt met een Sony cyber-shot DSC-P72 3.2 megamixel, en ik moet toegeven dat het licht gisteren zo rond 16.00 uur perfect was.

Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/upload/051003_18073_01.jpg
Zelf vind ik deze best goed gelukt, beetje zonde alleen dat het lijkt dat het een beetje scheef is genomen.

Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/upload/051003_18073_02.jpg
Licht in deze foto vind ik persoonlijk heel mooi, jammer dat de scherpte alleen op het zand achter de schelp ligt en niet op de schelp zelf.

Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/upload/051003_18073_04.jpg
sluitertijd had misschien anders gekund. Water is nu redelijk vaag en bewogen.

Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/upload/051003_18073_10.jpg
Deze is in zwart/wit een stuk strakker dan de orgineel in kleur. (kleur staat op mijn pc thuis en kan ik later nog toevoegen)

Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/upload/051003_18073_15.jpg
Vind persoonlijk het witte vlekje in het zand wat storend

Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/upload/051003_18073_18.jpg
beetje te scheef genomen vind ik zelf.

Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/upload/051003_18073_21.jpg
was zelf erg verbaast over dat hij er zo scherp is uitgekomen. Als ik eerlijk ben is dit een lucky shot.

Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/upload/051003_18073_31.jpg
Misschien net iets te donker

Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/upload/051003_18073_33.jpg
Wolken vind ik op deze persoonlijk te donker.

Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/upload/051003_18073_46.jpg
Deze is eigenlijk gewoon uit een soort kunstzinnige blik gemaakt

Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/upload/051003_18073_47.jpg
Hij lijkt wat vaagjes te zijn, niet geheel scherp

Voor de eerste keer dat ik echt een camera bij mij had om dit soort foto's zo vast te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10 22:29
voor bijna alle foto's:
Ze staan scheef. als je nog grotere formaten heb, corrigieer het dan. Als dit voledige grotes zijn moet je dus ook ff croppen. (1, 6, 9, 10)

verder is photoshop niet verboden, dus als je je irriteert aan een wit vlekje poets je hem toch weg? :P (5)

opzich leuke foto's maar somige ook wat donker (1, 8, 9 en 10)

ik vind 9 het mooist, al kan het contrast nog wel wat groter

[ Voor 27% gewijzigd door BasieP op 03-10-2005 09:47 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miss_bleu
heb thuis de grote versies nog liggen, zal daar vanavond even idd mee aan de gang gaan. Dank je wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-10 09:39
Ik vind vooral 1,5,8 en 10 erg mooi. Vooral nummer 1 zou ik best aan de muur willen hoor. Hier en daar nog een mespuntje photoshop en je hebt erg mooie foto's. Zou je misschien van nummer 1 de full size willen posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miss_bleu
Heaget schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 10:05:
Ik vind vooral 1,5,8 en 10 er mooi. Vooral nummer 1 zou ik best aan de muur willen hoor. Hier en daar nog een mespuntje photoshop en je hebt erg mooie foto's. Zou je misschien van nummer 1 de full size willen posten?
ik zal van nummer 1 zodra ik thuis kom een link naar de fullsize hier neerzetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Garyu

WW

Ik vind 2 het mooiste, alleen jammer dat de focus net niet helemaal goed ligt.

Verder: let even op de horizons. Je foto's winnen er veel bij als ze in ieder geval horizontaal staan ;). Tenslotte zijn de kleurenfoto's beter gelukt dan de zwartwit-foto's, omdat de contrasten beter kloppen. De z/w-foto's zijn allemaal erg donker, zeker gecombineerd met het zwarte rouwrandje om al je foto's geeft dat een erg treurige sfeer. En dat terwijl je zegt dat het juist relatief lekker weer was.. deze foto's passen nu wel bij het boek "Een dagje naar het strand", ben ff de auteur kwijt. Maar volgens mij is dat niet de sfeer die je aan de foto's wilde meegeven, of wel?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:48
Ivm 3 en jouw opmerking over de sluitertijd: ik denk dat ik nog een langere sluitertijd zou genomen hebben; dat zou een mooi effect gegeven hebben met het water.

Oja, en vooral bij 1 en 6 zou ik mbhv PS de horizon recht zetten.
Garyu schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 10:27:

Verder: let even op de horizons. Je foto's winnen er veel bij als ze in ieder geval horizontaal staan ;). Tenslotte zijn de kleurenfoto's beter gelukt dan de zwartwit-foto's, omdat de contrasten beter kloppen. De z/w-foto's zijn allemaal erg donker
Dat ben ik met je eens. Ik hou wel van donkere z/w's maar dit is er iets over vind ik.
, zeker gecombineerd met het zwarte rouwrandje om al je foto's geeft dat een erg treurige sfeer.
rouwrandje ? :?
Ik vind het persoonlijk wel mooi; en als je bij een analoge foto het volledige negatief adrukt, bekom je ook zo'n randje.

[ Voor 61% gewijzigd door whoami op 03-10-2005 10:53 ]

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miss_bleu
ik zal vanavond zeker even kijken naar het horizontaal zetten van de foto's. Kijken of ik dat netjes krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Garyu

WW

whoami schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 10:52:
rouwrandje ? :?
Ik vind het persoonlijk wel mooi; en als je bij een analoge foto het volledige negatief adrukt, bekom je ook zo'n randje.
rouw·rand (de ~ (m.))
1 donkere rand aan papier als teken van rouw

Zegmaar het randje dat ook rouwkaarten en rouwadvertenties hebben. Een dun zwart lijntje kan juist heel mooi zijn, maar een dikke rand doet mij eerder aan negatieve dingen denken. Ik weet ook niet zo goed wat ik met een vergelijking met analoog moet.. ik heb hier een beeldscherm voor me, geen volledige afgedrukte negatieven ;).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:48
Garyu schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 10:58:
[...]

rouw·rand (de ~ (m.))
1 donkere rand aan papier als teken van rouw

Zegmaar het randje dat ook rouwkaarten en rouwadvertenties hebben. Een dun zwart lijntje kan juist heel mooi zijn, maar een dikke rand doet mij eerder aan negatieve dingen denken.
Jah, ik weet wel wat een rouwrand is. :)
Alleen vind ik jouw opmerking onterecht :P

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astute
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09 09:23
Hey Miss Blue,

9 is inderdaad het mooiste. Contrast is altijd aan te passen in dat ene programmatje genaamd Photoshop ;).
De rest van de foto's hebben allemaal van die kleine storende foutjes zoals een stukje strand in de linker onderhoek van je vliegerfoto of een scheve horizon. Croppen en rechtzetten zou ik zeggen.
Andere foto's, zoals die ene met die mijlpaal en een hele hoge horizon, die zijn uit balans. Probeer daar ook een beetje op te letten.

-astute

P.s. loop niet zo te janken over het randje. gaat hier om de foto's.

[ Voor 9% gewijzigd door astute op 03-10-2005 11:07 ]

Pickle Rick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
als testcase best geslaagd, maar toch nog een paar puntjes:
miss_bleu schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 09:39:
Zelf vind ik deze best goed gelukt, beetje zonde alleen dat het lijkt dat het een beetje scheef is genomen.
hij lijkt niet alleen scheef, hij is ook scheef; kijk maar naar je horizon. maar dat vind ik nog niet zo erg. dat je onderwerp zo gecentreerd in beeld staat, vind ik 'erger'. je had van deze situatie op een eenvoudige wijze echt een topfoto kunnen maken door het toepassen van de wellicht wat afgezaagde, maar dikwijls wel efficiente 'rules of thirds'. wanneer je de foto net vanuit een andere hoek had gemaakt, had je de voorste en achterste paal losser van elkaar kunnen krijgen; de voorste paal op 1/3 van de linkerrand en de achterste paal op 2/3 van de linkerrand. het samenspel tussen de twee palen wordt zo een stuk spannender en daarmee de foto als geheel.
Licht in deze foto vind ik persoonlijk heel mooi, jammer dat de scherpte alleen op het zand achter de schelp ligt en niet op de schelp zelf.
wellicht had je ook hier je compositie iets anders moeten doen; die keten aan de duinrand en de gebouwen daarachter vind ik niets aan het beeld toevoegen en hadden volgens mij helemaal uit het beeld moeten blijven (of een stuk onscherper, wat met een digicompact wellicht wat moeilijk is).
wellicht dat je hier een beetje tegen de beperkingen van een digicompact aanloop, de scherptediepte is naar mijn idee (veel) te groot. want ook in het zand zitten een hoop storende elementen die volgens mij niet scherp zouden moeten zijn.
sluitertijd had misschien anders gekund. Water is nu redelijk vaag en bewogen.
deze foto spreekt me niet bepaald aan, sorry.
Deze is in zwart/wit een stuk strakker dan de orgineel in kleur. (kleur staat op mijn pc thuis en kan ik later nog toevoegen)
ook bij deze foto zou je compositie iets anders moeten om een wat spannender beeld te krijgen; de paal wat meer rechts van het midden (bijv. weer door de 'rules of thirds' toe te passen) maakt deze foto naar mijn idee een stuk beter om naar te kijken.
Vind persoonlijk het witte vlekje in het zand wat storend
dat vind ik ook, maar verder gewoon een lekker foto. die witte vlekjes moet je er gewoon uit shoppen...
beetje te scheef genomen vind ik zelf.
niet een beetje, de hele zee loopt leeg ;) maar ook als die recht zou staan, zou het volgens mij een weinig boeiende foto worden, sorry.
was zelf erg verbaast over dat hij er zo scherp is uitgekomen. Als ik eerlijk ben is dit een lucky shot.
die scherpte is moeilijk te beoordelen op zo'n klein fototje, maar dat vind ik ook niet zo boeiend. wat deze foto wel boeiend maakt, is de compositie. eindelijk eens je onderwerp uit het midden van het beeld gehouden en de foto is gelijk een stuk fijner om naar te kijken. de twee vliegers houden elkaar uitstekend in evenwicht. wellicht is het mogelijk om wat meer tekening in je lucht te krijgen. ennuh, dat stukje zee links onder moet je wel wegcroppen...
Misschien net iets te donker
te donker valt denk ik wel mee, maar er had wel wat meer tekening in de donkere delen van de vacht mogen zitten. maar is de achterkan van een hond de meest aantrekkelijke kant?
Wolken vind ik op deze persoonlijk te donker.
ook hier denk ik niet dat ze te donker zijn, maar dat er te weinig tekening in zit. je zee loopt trouwens ook weer leeg. wel een leuk schouwspel!
Deze is eigenlijk gewoon uit een soort kunstzinnige blik gemaakt
sorry, deze vind ik dus helemaal niets.
Hij lijkt wat vaagjes te zijn, niet geheel scherp
die scherpte is een beetje moeilijk beoordelen op zo'n kleine foto. je onderwerp zit iig perfect in het midden, maar dat maakt het juist niet zo spannend.
Voor de eerste keer dat ik echt een camera bij mij had om dit soort foto's zo vast te leggen.
voor een eerste keer is dit zeker niet slecht, gewoon veel foto's blijven maken, veel naar andere foto's kijken, lezen over het maken van foto's en compositie en wat ook bij fotografie hoort, is de nabewerking. ook daar kan je nog veel meer uit halen, veel blijven doen dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miss_bleu
thnx voor alle opmerkingen en tips. :)
Zal de volgende keer eens kijken of ik de compositie eens wat anders kan doen, iets meer spelen ermee :)

[ Voor 59% gewijzigd door miss_bleu op 03-10-2005 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Claudia: gaaf! Lekker bezig geweest zeg :) Ik vind vooral 1, 5 en 9 koel: ik zal later nog ff uitgebreid commentaar geven. Maar: erg koel hoor, zeker die zwart/wit conversies :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 14:45

Zoefff

❤ 

Leuke platen joh :)

Ik heb er een aantal favorieten tussen zitten. Nummer 1 vind ik erg leuk, maar wel jammer dat de horizon scheef staat zoals je al aangeeft. De 2e doet het ook wel goed bij me, creeërt een soort surrealistische sfeer doordat je zo dicht op de grond zit, dat de schelp niet scherp is boeit me weinig eerlijk gezegd. De derde foto vind ik eigenlijk ook wel mooi, kom er maar eens op om een foto vanuit zo'n standpunt te maken, met je schoenen in 't water. Verder doen 5 en 11 me ook wel wat, leuke details.

Wel jammer dat er een aantal foto's zijn waarbij de horizon goed scheef hangt, die zou ik toch echt nog even rechtdraaien. Kleine moeite, maar het resultaat is enorm :)

Als ik deze foto's zo zie baal ik iig wel dat ik gister m'n cam niet bij me had. Was rond hetzelfde tijdstip ook even op het strand, of strandpaviljoen La Riche om precies te zijn. Prachtige wolken, en een mooi contrast tussen de schijnende zon en dreigende wolken :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miss_bleu
Zoefff schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 14:03:

Als ik deze foto's zo zie baal ik iig wel dat ik gister m'n cam niet bij me had. Was rond hetzelfde tijdstip ook even op het strand, of strandpaviljoen La Riche om precies te zijn. Prachtige wolken, en een mooi contrast tussen de schijnende zon en dreigende wolken :)
Dat probeerde ik ook een beetje mooi op de foto te krijgen, maar dat is mij helaas niet gelukt. Want het was inderdaad heel mooi op de donkeren wolken te zien en de zon op het strand.

Ik zal zometeen eens proberen wat foto's recht te draaien, het begint mij nu ook heel erg te storen.

Heaget: hier is de grote versie van nummer1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
clau, ik zou zorgen voor wat meer contrast. Overall zijn ze allemaal een beetje grauwig. Ik weet niet waarmee en in wel formaat je de foto's hebt geschoten, maar zowel kleur- als zwartwitcontrasten kunnen imo echt nog een stuk hoger, waardoor de foto's óf wat warmer, óf wat guurder aandoen (en je het 'twijfelachtige' qua sfeer, waardoor de sfeer van je foto al om kan slaan door een eerdergenoemd 'rouwrandje', wat duidelijker kunt maken). Qua foto zijn het trouwens wel behoorlijk nette platen!
Pagina: 1