Toon posts:

ASUS P4T-E MOBO : Sirene -->start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hai All,

op dit moment zit ik nog op mijn werk, dus kan ik niet direct iets doen, maar graag alvast jullie mening gevraagd:

Vanmorgen werd ik wakker en hoorde ik het geluid van een sirene (ik vreeste al het ergste,maar hoopte nog dat het een auto alarm was)... bleek uit mijn PC te komen. Nu weet ik dat ASUS MOBO's zo kunnen loeien door een intern conflict. Ik had geen foutmelding op mijn beeldscherm.

Ik heb de PC uitgezet. Vervolgens na een minuut ding weer geprobeerd op te starten, maar ik krijg helemaal geen beeld meer (lampje van beeldscherm blijft oranje). De PC gaat wel aan, maar start niet op ... behalve geen beeld, gaan ook de schijven niet ratelen, krijg ik ook niet het standaard piepje bij het opstarten. Ik krijg nu geen sirene-melding van mijn MOBO meer trouwens.

Vanmiddag eerder op mijn werk weg om te kijken of ik hem kan fixen/ naar de winkel moet voor iets nieuws... maar nu aan jullie de vraag: wat denken jullie?

Zit trouwens ATI Radeon videokaart in (jaartje oud) en 512 mb RIMM geheugen (duuuurrr).
Hangen twee schijven in van 40 & 120 GB. (maar daar lijkt het me niet mee te maken te hebben)

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Het is een bekend voorval, maar wat zegt de handleiding van het moederbord met betrekking tot deze sirene? :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat hij die sirene nu niet meer geeft... was maar eenmalig en toen heb ik asap (het was vijf uur 's-nachts hihihihi) de PC uitgezet.

Voor mijn idee was het een sirene(WIIIIIIEEEEEH,letterlijk:'( ) en dan een drietal korte piepjes.
Heb mijn MOBO al dikke vier jaar, maar heb boekje denk ik nog wel ergens liggen.

Wat denk jij dat het is, als je zegt: bekend voorval?
Op internet lees ik vooral over mensen die die sirene ELKE keer als ze booten krijgen.
Maar bij mij is het nu eng stil....

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 08:41:
[...]
Wat denk jij dat het is, als je zegt: bekend voorval?
Persoonlijk denk ik dat het een temperatuurprobleem is, maar pin me daar niet op vast voor je de handleiding hebt geraadpleegd.
Op internet lees ik vooral over mensen die die sirene ELKE keer als ze booten krijgen.
Maar bij mij is het nu eng stil....
Dat is inderdaad geen goed teken. Het is mogelijk dat er iets permanent beschadigd is, maar wederom is dat pure speculatie die ik baseer op ervaringen uit het verleden. Wellicht is er bij jou iets totaal anders aan de hand, wat vanuit mijn positie moeilijk te bepalen is :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk ook dat het een temp-probleem is, alleen misschien een temp-probleem wat te lang heeft geduurd (he, stom ding, ik lag te slapen ;) ) en daardoor permanente schade heeft aangericht.

Iemand riep iets als voeding, maar zou de PC dan uberhaupt nog aangaan?
En als je PC oververhit raakt, wat gaat er dan veelal verrot? Je CPU als eerste toch?? :|

Ik denk dat ik vanmiddag maar stuk voor stuk alle kaarten eruit ga halen en mijn CPU ga checken op verdachte zwarte vlekjes. Met HEEL veel mazzel start dat ding weer gewoon op, omdat hij afgekoeld is... maar ik vrees het ergste...

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 08:51:
[...]
Iemand riep iets als voeding, maar zou de PC dan uberhaupt nog aangaan?
Dat kan, maar ik denk niet dat de PC speaker een geluid zal produceren als gevolg van een defect aan de voeding. Desalniettemin is het natuurlijk een kleine moeite om dit te testen met een andere.
En als je PC oververhit raakt, wat gaat er dan veelal verrot? Je CPU als eerste toch?? :|
Dat ligt er maar net aan wàt er oververhit is geraakt. In het geval van dit soort sirenes is het vaak inderdaad de processor. Ook dit is te testen met behulp van een vervangend exemplaar, mits beschikbaar.
Ik denk dat ik vanmiddag maar stuk voor stuk alle kaarten eruit ga halen en mijn CPU ga checken op verdachte zwarte vlekjes.
Dat lijkt me een goed idee :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat is een beetje het probleem... ik ben redelijk compu-fre@k, maar weer net niet zo erg dat ik een paar processoren achter de geraniums hebt liggen zeg maar... en ook geen voeding.. *zucht*

Ben bang dat ik dan toch de fijne MyCom een bezoekje moet brengen :r :>

• HansH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Heb ff de bios error codes voor je BIOS (Award) opgezocht.

Gezien je beschrijving van 1 lange en 3 korte piepjes is je videokaart de oorzaak.

Verwijderd

Topicstarter
Iemand anders ervaring met dit soort crashes??

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
HansH schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 09:52:
Heb ff de bios error codes voor je BIOS (Award) opgezocht.

Gezien je beschrijving van 1 lange en 3 korte piepjes is je videokaart de oorzaak.
Dat klopt, maar in dit geval is het geen lange piep, maar een sirene ;)
Desondanks is ook dat natuurlijk te testen met behulp van een andere videokaart/geheugen :)

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Hans,

dank je wel, is die link specifiek voor mijn soort MOBO?

Alleen als ik nu opstart, krijg ik helemaal geen piepen meer. Is dat niet raar?

De laatste tijd als ik aan het gamen was, viel mijn beeldscherm ook wel eens uit, (mijn pc liep dan niet vast echt alleen een "bevroren" scherm).... echter, als ik de PC opnieuw opstarten, was het probleem verholpen.

• HansH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
r00n schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 09:55:
[...]

Dat klopt, maar in dit geval is het geen lange piep, maar een sirene ;)
Desondanks is ook dat natuurlijk te testen met behulp van een andere videokaart/geheugen :)
Die ' sirene' zou dan overeen komen met overheated CPU maar dan zijn die vervolgpiepjes weer niet te verklaren.. :?

:)
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 09:56:
Hoi Hans,

dank je wel, is die link specifiek voor mijn soort MOBO?

Alleen als ik nu opstart, krijg ik helemaal geen piepen meer. Is dat niet raar?

De laatste tijd als ik aan het gamen was, viel mijn beeldscherm ook wel eens uit, (mijn pc liep dan niet vast echt alleen een "bevroren" scherm).... echter, als ik de PC opnieuw opstarten, was het probleem verholpen.
De link is voor het Award BIOS dat je mobo heeft. Gezien je eerdere problemen lijkt het toch sterk videokaart gerelateerd.

Verwijderd

Topicstarter
[quote]HansH schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 10:12:
[...]

Die ' sirene' zou dan overeen komen met overheated CPU maar dan zijn die vervolgpiepjes weer niet te verklaren.. :?

:)

[...]

Jah, of als deze: One beep, starting out low, then ending high. Submitted by Stu. Zie ook die site die je gaf.

Ik ga iig als ik thuis kom maar het volgende doen:

- Eerst hem aanzetten nadat ik een minuut god heb verzocht mij bij te staan _/-\o_ ;)
- Als hetzelfde nog aan de hand is de videokaart vervangen voor een oud model dat ik nog heb liggen.
Die is ook verrot, maar daar kon ik alleen geen hoge resoluties meer mee draaien etc, maar mijn PC startte er nog wel mee op.
- Als dat niet werkt, dan mijn geheugenbankjes checken
- Als dat niet werkt mijn processor bestuderen.
- Als dat niet werkt mijn HD ff in de bak van mijn vriend hangen, persoonlijk sh*t eraf trekken...
en dan maar een bezoekje brengen aan de MyCom, om te kijken wat hun bescheiden mening over mijn MOBO is.

Maar weet je wat het is: ik vertrouw die mensen meestal ook niet helemaal: vaak hebben ze er net zoveel verstand van als ik , dus bovengemiddeld, maar echt geen experts ofzo... O-) En het draait toch om de verkoop... dus misschien zeggen ze wel: MOBO verrot zonder grondig onderzoek...

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, mijn fijne PC staat nu toch mooi bij de MyCom.

Ik heb alles geprobeerd, maar niets veranderde iets.
Ik had zelf geen extra voeding, MOBO of processortje liggen, dus er zat niets anders op dan naar de winkel ermee :'( 8)7 Baal als een stekker!

Maar goed,als het maar in orde komt... en hopelijk SNEL!
Pagina: 1