Er is in Nederland niets beter beveiligd dan de snelwegen m.b.v. mobiele flitsteams, flitspalen, (on)opvallende surveillance-auto's, etc. Als er in mijn huis wordt ingebroken, dan kan ik beter de A2 oprennen dan 112 bellen.
Verwijderd
Krijg je van beide private IPs dan kun je je tussennetwerk wel opvoeden zodat je kabelmodem x.x.x.2 heeft, en het modem van je buurman x.x.x.1, en dan hoef je op je router helemaal geen DHCP te doen maar neem je op WAN x.x.x.3 en hoef je alleen met de hand de gateway om te gooien als er wat gebeurt. Dit is volgens mij de best werkbare oplossing.
Even schematisch:
1
2
3
4
5
6
7
| [PCs]---Router(WAN 10.0.0.136)---switch-----kabelmodem (10.0.0.137)
|
[AP]
.
.
.
+--DSLmodem (10.0.0.138) |
Als chello er zó vaak uit gaat dat je een vaste oplossing nodig hebt, moet je eens een DSL abbonnementje gaan overwegen.
Overigens gaat dit dus ALLEEN als je cheloo modem een IP adres heef in een interne range, dus je router krijgt altijd een private IP. Anders moet je elke keer de hele IP configuratie gaan tillen, dat wordt gepruts.
In beide gevallen niet vergeten dat je vanaf het ééne netwerk vaak niet bij de ander z'n DNs servers mag, dus je moet wel even iets verzinnen door bijvoorbeeld op je PCs van beide providers DNS servers te configureren bij de IP instellingen.
[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2005 11:23 . Reden: Denkwerk in progress ]
Nee, ik wil er geen switch tussen zetten, maar gewoon met de hand even de kabel aan de WAN-kant verwisselen (zodat óf de kabelmodem óf het accesspoint aangesloten is op de router) en wat instellingen wijzigen.Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 11:12:
Wil je dan een switch aan de WAN kan van je router hangen en de kabelmodem en AP daar samen aan hangen, dus beide aan de WAN kan van je router, en dan DHCP-en? Weet je zeker dat je dan met de hand elke keer wil gaan kijken hoe je netwerkverkeer loopt?
IP van Chello is vast (WAN IP)Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 11:12:
Als je router namelijk een dynamisch IP krijgt van jou, verkrijgt hij óf via het kabelmodem óf via de DSL router van de buurman een adres. En jij weet dus nooit zeker welk van de twee hij nu weer heeft. Dit wordt een zootje, als je van je chello modem een publiek IP krijgt (dus al is je modem geen router).
LAN IP van router (Linksys BEFSR81) is ook vast. (Er kan geen dynamisch IP-adres voor de router worden ingesteld.)
Mja, en dat heeft ie dus niet. Modem heeft vast IP-adres in public range. Maar dat gepruts valt volgens mij wel mee.Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 11:12:
Overigens gaat dit dus ALLEEN als je cheloo modem een IP adres heef in een interne range, dus je router krijgt altijd een private IP. Anders moet je elke keer de hele IP configuratie gaan tillen, dat wordt gepruts.
Volgens mij zijn de enige instellingen die ik moet wijzigen bij het verwisselen van de kabel aan de WAN-kant (zodat óf de kabelmodem óf het accesspoint aangesloten is op de router) als volgt:
Kabelmodem aangesloten op router, dan routerinstellingen als volgt:
WAN IP: 212.x.x.x
Subnet Mask: 255.255.255.0
Default Gateway: 212.x.x.x
Primary DNS: 212.142.28.67
Secondary DNS: 212.142.28.66
Accesspoint aangesloten op router, dan routerinstellingen als volgt:
WAN IP: Obtain an IP automaticly
In beide gevallen:
LAN IP: 192.168.0.1
LAN Subnet Mask: 255.255.255.0
LAN DHCP Server: Enabled
Klopt deze gedachte?
Dit is geen probleem, omdat als DNS het IP-adres van de router ingesteld staat. De router heeft de juiste DNS-servers (DNS van Chello ingesteld of DNS van HetNet bij verkrijgen van IP van DSL-modem/router van buurman). Daarnaast zijn er genoeg public DNS servers te vinden.Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 11:12:
In beide gevallen niet vergeten dat je vanaf het ééne netwerk vaak niet bij de ander z'n DNs servers mag, dus je moet wel even iets verzinnen door bijvoorbeeld op je PCs van beide providers DNS servers te configureren bij de IP instellingen.
Er is in Nederland niets beter beveiligd dan de snelwegen m.b.v. mobiele flitsteams, flitspalen, (on)opvallende surveillance-auto's, etc. Als er in mijn huis wordt ingebroken, dan kan ik beter de A2 oprennen dan 112 bellen.
Verwijderd
Maar nou moe tje wel elke keer hanmatig kabels gaan sjorren en de router config gaan wijzigen... Ik hoop dat jouw Chello wat beter presteert dan sommige andere mensen hier gewend zijn
Wat dan zeker mogelijk moet zijn is een soort 'failover' setting, dat zodra jouw internet uitvalt, je dat van de buurman gaat gebruiken.
moet je wel ff een bridge adapter kopen.
Die krengen zijn trouwens bij Norrod te koop.
If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.