Toon posts:

[NetBSD] kan Xfce4 niet opstarten ook niet met ~/.xinitrc ?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

ik heb net NetBSD 2.0.2 geïnstalleerd, ik kan X gewoon opstarten (maar dan nog zonder wm, ik zie alleen maar xterms).

Helaas werkt de window manager Xfce niet, ik heb dit gedaan om het te installeren:

pkg_add -v ftp://ftp.nl.netbsd.org/p...386/wm/xfce4-wm-4.2.2.tgz

De installatie van NetBSD en Xfce ging goed. Onder Linux start ik Xfce op met de commando : startxfce4, startx of xfce4. Helaas lukte dit onder NetBSD niet.

Ik had vervolgens een andere wm gedownload, namelijk fluxbox. Na in ~./xinitrc 'fluxbox' te hebben toegevoegd met 'vi', werkte fluxbox wél met de commando startx!

Echter snap ik nu niet hoe ik Xfce aan de praat kan krijgen, zelf heb ik op Freenode @ Xfce begrepen dat ook andere NetBSD users gewoon in ~/.xinitrc 'startxfce4' toevoegen en dit gewoon zou moeten werken.

Iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen?

• BurningSheep
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-12-2024
Probeer de windowmanager eens op te starten vanuit je console met 'startxfce4'. Dan krijg je in ieder geval te ze zien waarom hij niet wil opstarten.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
xfce4 is meer dan alleen een windowmanager. Startxfce4 zal wel niet in het xfwm4 pakket zitten.

Verwijderd

Kijk inderdaad of je niet nog meer pakketten dan bloot de windowmanager nodig hebt. Denk er ook aan dat NetBSD standaard packages in /usr/pkg/bin installeert, wat in je $PATH moet staan. Kijk anders in die dir wat er geïnstalleerd is, of kijk direct wat er in die package zit.

Om wat te experimenteren met Window Managers kun je in je ~/.xinitrc alleen 'xterm' zetten, dan start het een xterm op zonder windowmanager, en van daaruit kun je dan de gewenste window manager opstarten (twm, fluxbox, xfce...).