Advies voor nieuw High-end games/multi-taskingsysteem

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105233

Topicstarter
Beste Tweakers!

Ik ben van plan om een nieuwe Uber-computer te kopen. Daarbij vind ik het belangrijk dat windows en applicaties snel reageren en opstarten. Verder moet het systeem stil zijn, het liefst zo stil als mogelijk zonder waterkoeling, maar toch superkrachtig, koel+goede airflow en geschikt voor de nieuwste games. Het gaat hier puur om de systeemkast+inhoud (zonder monitor en randapparatuur).
Het systeem moet qua behuizing, koeling en voeding geschikt zijn voor 2 Asus Geforce 7800 GTX TOP kaarten in SLI.

Na 1,5 dag reviews lezen en neuzen op het forum heb ik het volgende op m'n lijstje staan:

Behuizing: Antec P180
Voeding: Coolermaster Real Power 450 Watt EPS12V
Casefans: 2x Papst 4412FGL 120mm, 1600 rpm
Moederbord: Asus A8n-SLI premium
Processor: AMD Athlon 64 X2 4400+ Dual Core
Processorkoeler: Zalman CNPS7700-Cu
Geheugen: Corsair Twinx2048, 2048 MB, PC3200, Kit of 2
Videokaart: Asus Geforce 7800 GTX TOP 256MB
Geluidskaart: Creative Audigy 2
Harde schijf voor windowspartitie: WD Raptor 74GB
Harde schijf voor data: Maxtor Maxline III 250 GB, 7200RPM,16MB,SATA150
DVD-brander: NEC ND-3540
DVD-speler: Liteon LTD166S 16x48x
Diskettesation: Samsung 3,5 inch Diskette Station

Ik ben bereid maximaal 2500 euro uit te geven, met het bovenstaande systeem zit ik op 2294 euro.

Ik vraag me af of al dit spul samen in een systeemkast netjes met elkaar zal werken, waar ik hierbij aan denk is: mogelijke incompatibiliteiten tussen onderdelen, of de geheugenreepjes wel optimaal zijn voor dit systeem en of alles uberhaupt wel op elkaar past, haha (bijv of de gekozen processorkoeler wel past op de processor en of de casefans wel geschikt zijn voor de kast). Ik zal namelijk alles bij Salland automatisering gaan bestellen en wil het geassembleerd, werkend en al ontvangen, zodat ik alleen nog maar Windows hoef te installeren. :) Het is dus ff belangrijk dat ik niets vergeten ben op m'n lijstje.

Om onnodige discussies te voorkomen, zeg ik nu alvast dat mijn keuze voor de AMD Athlon 64 X2 4400+ dual core vast is. Ik weet dat games er nu nog weinig baat bij hebben, maar ik heb van de reviews (o.a. op AnandTech) begrepen dat een X2 4400+ met games bijna even goed presteert als een Athlon 64 3500+. Dat vind ik wel redelijk :)

Ik heb begrepen uit dit draadje: Nieuwe stille krachtige PC dat een Antec Sonata II stiller zou zijn, maar ik heb ook gehoord dat het een beetje een gammele kast is....plastic onderdelen enzo, kunnen jullie dit bevestigen of weerleggen? Ik wil namelijk een goede, stevige, robuuste kast, een beetje duurzaam. Verder vraag ik me af of de koeling en de voeding bij de Sonata II wel voldoende zijn voor 2 Asus Geforce 7800 GTX TOP kaarten in SLI.

Jah, dus ik zou graag jullie feedback willen hebben. Als jullie alternatieve en/of extra onderdelen voorstellen, zou ik het fijn vinden als jullie dit goed beargumenteren en ook duidelijk vermelden om welk onderdeel het gaat. Oja! en het moet natuurlijk te koop zijn bij Salland Automatisering :D

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:24

_Ernst_

Mark It Zero!

Aangezien je nog wat geld over hebt met dat systeem, misschien een 2e raptor hd erbij en dan in RAID0 draaien? Komt de performance behoorlijk ten goede.

En die voeding lijkt me nogal krap aan worden als er een 2e 7800gtx kaart bijkomt, ik zou toch kijken voor een goede a-merk voeding van >500 watt :)

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Zo te zien wil je ook een stille PC. Waarom dan niet de stilste voeding? De Nexus 4090 en de 5000 zijn i.i.g. een stuk stiller dan de Coolermaster.

Nexus: http://www.nexustek.nl/hq/

Te overwegen is ook een fanloze voeding van Yessico: http://www.yesico.de/products/p_fl550atxt.htm

Voor de ventilatoren handmatig aan te sturen zou ik een Rheobus erin zetten. Scheelt ook een berg lawaai.

[ Voor 27% gewijzigd door Guardian Angel op 02-10-2005 22:38 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126247

koop een OCZ powerstream van 520 of 600WAtt hiermee kun je u voltages instellen zodat ze zeker goed zijn

en persoonlijk zou ik ook een 2de raptor in raid 0 zetten dat geen u veel performance op

en dual core is zeker goed games halen hier wel profeit uit heb ik zelf ook gemerkt

wanneer 1 core vol is gaat hij automatis de 2de ook gebruiken (niet zoals bij hypertreading van intel waar je max 50% van u cpu kon halen)

zeer mooi systeem btw

ik zou een plextor DVD brander nemen omdat plextor toch nog steeds de marktleider hierin is

een plextor 16x sata dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Misschien kan je ipv de Zalman 7700 een Zalman CNPS9500 cpu cooler nemen?
Hij is minder groot in de omtrek (wat hoger) en volgens mij nog stiller :)

Verder zou ik een SilentMaxx HD-Silencer 2.0 nemen voor je Raptor, aangezien die bij lees/schrijf acties naar mijn weten zich best wel laat horen.
Verder hebben Maxtor harde schijven naar mijn mening altijd een hoog idle geluid. (hoge piep)
Een Seagate Barracuda 7200.8 is volgens mij stukken stiller en doet kwa prestaties niet veel onder :)

Verder een top pc :7
Anoniem: 126247 schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 22:42:
en dual core is zeker goed games halen hier wel profeit uit heb ik zelf ook gemerkt

wanneer 1 core vol is gaat hij automatis de 2de ook gebruiken (niet zoals bij hypertreading van intel waar je max 50% van u cpu kon halen)
Ehh Alleen Quake 3 maakt gebruik van dual-core. Geen enkel ander spel tot nu toe gebruikt een 2e processor of core. Die 2e core kan je wel alle andere backgroundservices laten uitvoeren...
En max 50% gebruik maken van je P4 door hypertreading slaat ook nergens op..

[ Voor 40% gewijzigd door Satch op 02-10-2005 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:58

HeepH

Dope Rapper

tagan voedingen zijn ECHT stil. en is het het niet waard om over waterkoeling na te denken ? als je toch 2 x 7800gtx hebt is het best lastig die stil te krijgen zonder waterkoeling.
Metal schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 22:45:
Ehh Alleen Quake 3 maakt gebruik van dual-core. Geen enkel ander spel tot nu toe gebruikt een 2e processor of core. Die 2e core kan je wel alle andere backgroundservices laten uitvoeren...
En max 50% gebruik maken van je P4 door hypertreading slaat ook nergens op..
Alle nvidia drivers in de 80.XX reeks maken gebruik van de 2e core op je processor. En intel's HTT was niet perfect,daar heeft hij een punt, of het 50 procent is weet ik bijgod niet.

[ Voor 61% gewijzigd door HeepH op 02-10-2005 22:50 ]

http://specs.tweak.to/16495

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117562

Een Antec Phantom voeding bijvoorbeeld. Zelf ben ik wel gecharmeerd van de sonata 2. Idd op te veel plekken plasic, maar het gaat eigenlijk nooit kapot (behalve als mensen die voorkant er expres er af slopen). Maar de voeding is wel meteen genoeg voor je setup. Een 7800GTX verbruikt volgens mij minder als een 6800U. Qua geluidskaart mischien voor een X-fi gaan?
Met een onboard raid chip haal je alleen in de syntetiche benchmarks voordeel. In de praktijk nauwelijks tot nadeel. En ik heb op verschillende fora van problemen gehoord over de Maxtor 10 serie. Voor de zekerheid een WD KS?
Oja, die LiteOn zou ik niet doen. Die klinkt wel als een koffiemaler. Een Toshiba kost het zelfde en is veel stiller.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 117562 op 02-10-2005 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:20

GVR

Anoniem: 117562 schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 22:51:
Een Antec Phantom voeding bijvoorbeeld. Zelf ben ik wel gecharmeerd van de sonata 2. Idd op te veel plekken plasic, maar het gaat eigenlijk nooit kapot (behalve als mensen die voorkant er expres er af slopen). Maar de voeding is wel meteen genoeg voor je setup. Een 7800GTX verbruikt volgens mij minder als een 6800U. Qua geluidskaart mischien voor een X-fi gaan?
Met een onboard raid chip haal je alleen in de syntetiche benchmarks voordeel. In de praktijk nauwelijks tot nadeel. En ik heb op verschillende fora van problemen gehoord over de Maxtor 10 serie. Voor de zekerheid een WD KS?
Die problemen zijn met de laatste bios wel verholpen. Maar de spinpointserie van Samsung komt toch beter uit de test qua stilte. De SP2504C een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
HeefStan schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 22:48:
[...]

Alle nvidia drivers in de 80.XX reeks maken gebruik van de 2e core op je processor. En intel's HTT was niet perfect,daar heeft hij een punt, of het 50 procent is weet ik bijgod niet.
Mijn fout ik was de nieuwe drivers van Nvidia inderdaad vergeten. Die hebben dus wel een voordeel bij dual-core. :X :)
Freaky Gabbur schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 22:56:
[...]

Die problemen zijn met de laatste bios wel verholpen. Maar de spinpointserie van Maxtor komt toch beter uit de test qua stilte. De SP2504C een idee?
Je bedoelt samsung spinpoint neem ik aan? :)

[ Voor 31% gewijzigd door Satch op 02-10-2005 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

foutje;) Die bedoel ik inderdaad. Qua geluid- en warmteproductie een van de betere op dit moment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clawz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-12-2023
Hierbij alvast gefeliciteerd, ziet er uit (en is!) een super systeem.

Ik heb ook een 7800GTX, dezelfde proc/geluidskaart/geheugen en de deluxe variant van het moederbord wat je wilt kopen. Puik systeem, werkt lekker samen. De premium variant van het moederbord is geen slechte keus, dan ben je mooi van de chipset fan af (jah, de nieuwere variant ervan is stiller, maar je hoort hem nog steeds).
_Ernst_ schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 22:25:
Aangezien je nog wat geld over hebt met dat systeem, misschien een 2e raptor hd erbij en dan in RAID0 draaien? Komt de performance behoorlijk ten goede.
Wat Ernst zegt kan ik zeker bevestigen. Ik heb een RAID0 set van 2 74GB raptors, uitermate tevreden over. Zorgt er absoluut voor dat je applicaties/spellen/OS sneller starten, en ook rap reageren als ze schijftoegang zoeken. Daar zou je je extra geld dus in kunnen stoppen, zal je absoluut geen spijt van krijgen.

Ik heb de standaard koeler die bij de 4400+ zit erop geplaatst. Dr ligt ergens in de kast een Zalman koeler (weet niet precies of het dezelfde is, of de kleinere variant ervan), maar om heel eerlijk te zijn heb ik hem nog niet uitgeprobeerd: Ik ben tevreden over het geluidsniveau van de boxed koeler. Vooral als je hem met Speedfan terugdraait naar 70% is hij vrij stil. Tijdens spellen gaat ie dan automatisch terug naar 100% als ie warmer wordt, maar dan heb ik toch geen last van het gezoem :).
Maar goed, herrie is subjectief, dat zal je zelf moeten ontdekken.

Bovenstaand systeem (proc/vid/geluid/mem, zie sig voor de precieze specs) hangt samen met 5 HD's aan een 430W Antec Truepower. De voltages beginnen helaas een beetje in te zakken (3.3=3.25, 5=4.9, 12=11,7), iets wat met mijn vorige systeem niet was. Ik verwacht dat zolang je systeem maar 1 videokaart heeft het zal werken op de voeding die je hier opnoemt, maar houd er rekening mee dat je dan je voeding best hard op zn staart trapt. Als je een 2e videokaart bijprikt weet ik het niet, maar ik vermoed dat je voeding het dan voor gezien houdt. Hierboven opperen een aantal mensen om een zwaardere voeding te pakken, dus ik zou zeker naar hen luisteren :)

[ Voor 12% gewijzigd door Clawz op 02-10-2005 23:32 . Reden: Stukje herschreven + typo's gefixt. ]

[Systeem]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-05 14:10

McGryphon

Veul vrouwkes!

de 3500+ is toch echt niet snel genoeg om GeForce 7800 SLI bezig te houden, en aangezien je zelf al zegt: de X2 4400+ is ongeveer even snel als 3500+...

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:58

HeepH

Dope Rapper

geforce guy schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 07:39:
de 3500+ is toch echt niet snel genoeg om GeForce 7800 SLI bezig te houden, en aangezien je zelf al zegt: de X2 4400+ is ongeveer even snel als 3500+...
Dat is niet waar, zelfs een fx-55 kan in bepaalde spellen niet snel genoeg zijn...En in een high end systeem moet een snelle cpu. punt uit :P

[ Voor 8% gewijzigd door HeepH op 03-10-2005 09:03 ]

http://specs.tweak.to/16495

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Anoniem: 126247 schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 22:42:
ik zou een plextor DVD brander nemen omdat plextor toch nog steeds de marktleider hierin is
Plextor is al jaren niet meer de marktleider, Nec heeft dat overgenomen aangezien Plextor steeds te laat komt met branders die anderen allang gelancheerd hebben...
HeefStan schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 08:59:
[...]
Dat is niet waar, zelfs een fx-55 kan in bepaalde spellen niet snel genoeg zijn...
Een FX-57 trekt het zelfs niet icm een 7800GTX SLI opstelling wanneer je hoge resoluties gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144485

overclock de bitch naar 3 ghz per core en kijk dan of ie de sli opstelling trekt :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties zover!

Ik heb a.d.h.v jullie reacties een aantal dingen aan m'n systeem veranderd:
- Stevigere voeding: Nexus Technology NX-5000 Real Silent Power Supply 500 Watt, Zwart
- 2x Western Digital Raptor 74 GB, 10.000 Rpm, 8 MB, Serial ATA/150 in RAID0 met 2x SilentMaxx HD-Silencer 2.0
- Stillere Harde schijf voor data opslag: Samsung SpinPoint P120 250 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA II/300
- Stillere Processorkoeler: Zalman CNPS9500 Led Koper
- Stillere (denk ik) DVD-speler: Asus DVD-E616P2 16 X, 48 X, E-IDE/ATAPI, Retail, Zwart

Het totaalplaatje ziet er nu zo uit:

Behuizing: Antec P180
Voeding: Nexus Technology NX-5000 Real Silent Power Supply 500 Watt, Zwart
Processorkoeler: Zalman CNPS9500 Led Koper
Geluidskaart: Creative Audigy 2
Windowspartitie: 2x Western Digital Raptor 74 GB, 10.000 Rpm, 8 MB, Serial ATA/150 (in RAID0)
HD-koelers: 2x SilentMaxx HD-Silencer 2.0 voor de 2 raptors
Datapartitie: Samsung SpinPoint P120 250 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA II/300
DVD-speler: Asus DVD-E616P2 16 X, 48 X, E-IDE/ATAPI, Retail, Zwart
Diskettesation: Samsung 3,5 inch Diskette Station
Fancontroller: ???

Over DVD-spelers zie ik dat de meningen steeds verschillen over welke nou de stilste is. Ik denk dat de systeemkast daarbij ook een rol kan spelen, hehe, of hij mee gaat trillen of niet. Ik denk dat ik daar bij de Antec P180 weinig last van zal hebben (toch?). Ik heb dus maar voor een Asus DVD-E616P2 gekozen, omdat ik denk dat ik dan 100% zeker weet dat ie lekker werkt met het moederbord. Als mensen hier anders over denken hoor ik het graag!

De Nexus Technology NX-5000 Real Silent Power Supply 500 Watt is dus stiller, wordt hij niet te heet en is het stabiel/krachtig genoeg voor dit systeem?

Guardian Angel raadde verder een fancontroller aan, de rheobus vind ik niet zo mooi...wat zijn jullie ervaringen met fancontrollers? Een fancontroller is iets wat ik er nu wel zeker in wil hebben. Ik zou er graag 1 willen hebben waar op te lezen is wat de temperatuur is binnen de kast, het liefst zo veel mogelijk info over temperaturen van voeding, processor, videokaart, moederbord enz....zijn er wel zulke fancontrollers? Want bij handmatig instellen van de fansnelheid is het natuurlijk wel belangrijk dat het systeem niet te heet wordt, denk ik dan.

Bedankt!

P.S. Clawz, dat systeem van jou ziet er ook stoer uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
Waarom een 4400+?
En niet de 4200+?
Vanwegen de extra 512 cache?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:12
Als je toch een voeding van nexus koopt, waarom dan ook niet meteen de kast van nexus. De breeze is een erg stille kast en is ook erg degelijk. Tenzij je het design niet mooi vindt natuurlijk.

De casefans van nexus zijn ook erg stil..

[ Voor 11% gewijzigd door chrisborst op 03-10-2005 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 139446

Ik zou maar eens even wachten op de nieuwe ATi serie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
Anoniem: 139446 schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 15:35:
Ik zou maar eens even wachten op de nieuwe ATi serie
Want?
Dan zit je dus vast aan een max res van 1600*1200/60hz refresh.
Dat is niet leuk werken op een 21" crt kan ik je vertellen. :(
En dan heb je nog steeds niet de snelste combo.
De 7800GTX SLI is op de meeste punten sneller dan de Ati...
Als ik het goed gelezen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135673

ShellGhost schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 15:38:
[...]

Want?
Dan zit je dus vast aan een max res van 1600*1200/60hz refresh.
Dat is niet leuk werken op een 21" crt kan ik je vertellen. :(
En dan heb je nog steeds niet de snelste combo.
De 7800GTX SLI is op de meeste punten sneller dan de Ati...
Als ik het goed gelezen heb.
Het laatste nieuws is dat het wel hoger dan 1600x1200/60hz gaat werken
tevens kan je in het ati nieuws en discussie topic kijken naar de laatste dia's over de snelheid van de nieuwste kaart in vergelijking met de 7800gtx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Voeding zou ik stiller nemen. De CoolerMaster ging er bij een recente PSU durability test aan (THG, extremetech of Anand dacht ik). Antec heeft goede exemplaren met voldoende power. Kijk eens naar de NeoPower of Phantom.

Windows HDD zou ik echt geen raptors voor nemen, veel te veel lawaai. Dat doet echt afbreuk aan het verder zeer stille systeem. Beter lijkt me de Hitachi T7K250 te nemen. Goede lawaai/prijs/prestatie/temperatuurverhouding (bron THG). Voor het geld dat uitspaart (geen raptor) kan je meerdere exemplaren kopen.

Kijk ook eens of sommige dingen niet een beetje overkill zijn. Je kan beter een iets tragere processor (betere prijs/prestatieverhouding) nemen en heel wat euro's besparen. Deze kan je dan later inzetten voor een upgrade die je op termijn waarschijnlijk meer presatiewinst gaat opleveren. Ik heb zelf ooit eens een "uberpc" samengesteld voor 2300; veel te snel verouderd voor het geld.

Ik zou echter nog even wachten met aanschaffen, omdat de Radeon X1800 series geintroduceerd worden.

Veel succes met je aanschaf verder :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
Anoniem: 135673 schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 15:51:
[...]

Het laatste nieuws is dat het wel hoger dan 1600x1200/60hz gaat werken
tevens kan je in het ati nieuws en discussie topic kijken naar de laatste dia's over de snelheid van de nieuwste kaart in vergelijking met de 7800gtx
Zover ik het heb begrepen gaat dat alleen gebeuren met de release van de nieuwe core waarin dit verholpen is.
Tot die tijd zit je wel met dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smimic
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-04 19:39
Anoniem: 105233 schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 15:07:
Bedankt voor jullie reacties zover!

De Nexus Technology NX-5000 Real Silent Power Supply 500 Watt is dus stiller, wordt hij niet te heet en is het stabiel/krachtig genoeg voor dit systeem?
ik heb zelf de Breeze kast incluis zijn 400 watt voeding, kan stellen dat hij uitstekend overklokt "strakke volt lijnen heeft, onhoorbaar is al met al een uitstekend kast ook al is hij een beetje prijzig dus neem aan dat het wel snor zit met de 5000.

verder vroeg ik me af of je ging overklokken met het systeem zo ja dan heb je bar weinig aan de 4400 , daar kan je dan prima een 3800 x2 van maken en de rest van het geld ergens anders in steken, draait hier nu op 2,6ghz probleemloos namenlijk = ietsje sneller dan een 4000+
//edit geneuzel met quote's

@whizchris > volledig met je eens, hoe meer je in de dure onderdelen gaat investeren hoe sneller het allemaal zijn waarde verliest (logisch ook)...
ik zou altijd voor de x2 3800 > en de 7800GT gaan. :) scheelt je toch weer een paar 100 nodeloze euri's

[ Voor 50% gewijzigd door smimic op 03-10-2005 20:46 ]

i5-2500k /MSI GTX 1080 8 GB X Gaming / 8GB Mem / 6TB storage/ B&Q 32 inch WQHD/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

ultratrottell schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 20:23:
[...]

ik heb zelf de Breeze kast incluis zijn 400 watt voeding, kan stellen dat hij uitstekend overklokt "strakke volt lijnen heeft, onhoorbaar is al met al een uitstekend kast ook al is hij een beetje prijzig dus neem aan dat het wel snor zit met de 5000.
In deze kast zit toch een Nexus 4090? Die is met 16 dB iets stiller in vergelijk met de 5000 dacht ik te hebben gelezen.

In deze kast zitten ook 120 mm fans die erg stil zijn. De Papst uit de lijst kunnen vervallen dacht ik zo.

[ Voor 11% gewijzigd door Guardian Angel op 03-10-2005 20:37 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excibular
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:17
Ik zou de audigy 2 inwisselen voor de nieuwe Creative X-Fi Fatal1ty FPS. Deze kaart heeft 64mb aan boord voor het berekenen van ingame sounds effect. Dis is dus een mooie ontlasting van de rest van je systeem. http://www.creative.com/p...ategory=208&product=14000
Zie ook deze review voor meer informatie: http://www.digit-life.com...imedia/creative-x-fi.html
Een wat uitgebreidere review kan je hier vinden: http://www.guru3d.com/article/sound/246/1 Volgens deze review heeft de 64mb ram op dit moment nog geen zin. In de toekomst zou dit echter wel eens anders kunnen zijn.

Ik heb niet veel verstand van DVD spelers, maar ik kan je wel het volgende advies mee geven. Sommige spelers piepen een beetje als ze op volle snelheid worden afgespeeld. Mijn Lite-on heeft hier behoorlijk last van en dat is erg vervelend. Dus die switch naar Ati kan best heel verstandig zijn.

Ik weet niet of je gebrukt maakt van digitale camera's of andere apparatuur met USB aansluiting, maar anders kan je nog een USB/kaart reader in je computer bouwen. Kost bijna niks en is erg handig.
http://www.apacer.com/en/...ded_Card_Reader_ER151.htm

[ Voor 18% gewijzigd door Excibular op 03-10-2005 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

Erg handig dingetje zo'n cardreader ;) En de floppydrive kan de deur uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excibular
Bij Salland hebben ze ook het volgende product, USB/card reader en fancontrol in 1. Je kan hem hier vinden op de site van de fabrikant: http://www.qtec.info/products/product.htm?artnr=13795.

Daar staat ook nog een mooiere fancontroller, ik denk dat Salland die ook wel voor je kan bestellen.
http://www.qtec.info/products/product.htm?artnr=13952

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ShellGhost schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 15:08:
Waarom een 4400+?
En niet de 4200+?
Vanwegen de extra 512 cache?
Yup, de 4400+ heeft 512KB meer cache en is maar 35 euro duurder
whizchris schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 15:58:
Kijk ook eens of sommige dingen niet een beetje overkill zijn. Je kan beter een iets tragere processor (betere prijs/prestatieverhouding) nemen en heel wat euro's besparen. Deze kan je dan later inzetten voor een upgrade die je op termijn waarschijnlijk meer presatiewinst gaat opleveren. Ik heb zelf ooit eens een "uberpc" samengesteld voor 2300; veel te snel verouderd voor het geld.
Wat ik zo leuk vond van de 4400+ is dat het games vrijwel evengoed presteerde als een Athlon 64 3500+.....hoe zit het eigenlijk met de gameprestaties van de Athlon 64 X2 3800+?
Windows HDD zou ik echt geen raptors voor nemen, veel te veel lawaai. Dat doet echt afbreuk aan het verder zeer stille systeem. Beter lijkt me de Hitachi T7K250 te nemen. Goede lawaai/prijs/prestatie/temperatuurverhouding (bron THG). Voor het geld dat uitspaart (geen raptor) kan je meerdere exemplaren kopen.
Zou het geluidsniveau van 1 raptor met zo'n SilentMaxx HD-silencer 2.0 boven het geluidsniveau van de rest van de kast uitsteken?
ultratrottell schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 20:23:
verder vroeg ik me af of je ging overklokken met het systeem zo ja dan heb je bar weinig aan de 4400 , daar kan je dan prima een 3800 x2 van maken en de rest van het geld ergens anders in steken, draait hier nu op 2,6ghz probleemloos namenlijk = ietsje sneller dan een 4000+
Ik moet zeggen dat ik van overklokken letterlijk GEEN verstand heb. Het lijkt me wel interessant, maar ik zou me er dan wat meer in moeten verdiepen.
Ik zou echter nog even wachten met aanschaffen, omdat de Radeon X1800 series geintroduceerd worden.
Hoe gauw gaat dit gebeuren? :D
ExCibular schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 21:01:
Ik zou de audigy 2 inwisselen voor de nieuwe Creative X-Fi Fatal1ty FPS. Deze kaart heeft 64mb aan boord voor het berekenen van ingame sounds effect. Dis is dus een mooie ontlasting van de rest van je systeem.
Ik vind die kaart ERRUG stoer! Die bracket met al die extra in- en uitgangen kan ik wel goed gebruikekn, omdat ik vrij regelmatig digitaal opneem. De Creative X-Fi Fatal1ty FPS gaat me systeem in! :)
ExCibular schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 22:28:
Daar staat ook nog een mooiere fancontroller, ik denk dat Salland die ook wel voor je kan bestellen.
http://www.qtec.info/products/product.htm?artnr=13952
Die Q-Tec 544TC ziet er zeer goed uit..ik neem em :D

Ik kom steeds dichter bij m'n uiteindelijke systeem met al jullie nuttige adviezen! Bedankt allemaal! Ik zal morgen ff weer een overzicht maken met hoe m'n systeem er nu uit ziet....voor wellicht de laatste feedbackronde :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excibular
Volgens ons eigen Ati topic, moet de X1800XL halverwege oktober in de winkel liggen: [rml][ Algemeen] ATi Nieuws & Discussie Topic - Deel 23[/rml]
De teverwachten specs kan je daar ook vinden.

De officiele aankondiging is over 17 uur (uitgaande van de count down timer op de website van Ati) dus als je daar op wacht dan weet je meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
M'n systeem ziet er nu zo uit:

Behuizing: Antec P180 Zwart, Aluminium, 2 X 120 Mm
Voeding: Antec TruePower 2.0 550 Watt ActivePFC
Fancontroller: Q-Tec 544TC Temperature Control Bay LCD Zilver
Geluidskaart: Creative X-Fi Fatal1ty FPS Retail
Windowspartitie: Western Digital Raptor 74 GB, 10.000 Rpm, 8 MB, Serial ATA/150
HD-koelers: SilentMaxx HD-Silencer 2.0 voor de raptor
Diskettestation: NEC 3,5 Inch Diskette Station Zwart

Wijzigingen ten opzichte van de vorige versie:
- Het dubbele-raptors-in-RAID0-verhaal kan helaas niet doorgaan, omdat het systeem anders te ver over de 2500 euro gaat. Ik houd het bij 1 raptor.
- Creative X-Fi Fatal1ty FPS Retail i.p.v. een Audigy 2
- Een Antec TruePower 2.0 550 Watt i.p.v. een Nexus 5000, Antecvoeding+Anteckast=beter denk ik
- Q-Tec 544TC fancontroller erbij

Ik vraag me alleen nog af of de raptor in zo'n SilentMaxx HD-Silencer binnen de P180 echt zoveel kabaal maakt. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik kan er weinig over vinden. Volgens de fabrikant van de SilentMaxx, wordt het geluid met 95% gereduceerd...zal natuurlijk wat overdreven zijn....
Als het onder de 30 dB blijft, lijkt het me wel acceptabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krouwen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:01

krouwen

Hardware Enthusiast

Bij Salland kun je lang wachten op je 7800 GTX TOP, ik wacht nu al 3 weken op mijn pc waarvan alleen die 2 3D-kaarten nog in bestelling staan. Ik sta dus nog voor je in de rij :P
maar verder niks over Salland, perfecte site en service.

Verder mooie pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
Anoniem: 105233 schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 00:09:
Wat ik zo leuk vond van de 4400+ is dat het games vrijwel evengoed presteerde als een Athlon 64 3500+.....hoe zit het eigenlijk met de gameprestaties van de Athlon 64 X2 3800+?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zou het geluidsniveau van 1 raptor met zo'n SilentMaxx HD-silencer 2.0 boven het geluidsniveau van de rest van de kast uitsteken?
1: Met een kloksnelheid van 2000 Mhz en een cache van 1MB zou ik zeggen singlecore even snel als een athlon 64 3200+. Simpelweg specs vergelijken :P

2: Een vriend van me heeft een raptor 36GB in zo'n silencer en die is dus niet te horen. Hij blijft ook netjes onder de 30 graden zonder dat er een directe fan op gericht staat. :)
Ik denk niet dat hij boven je andere componenten uit zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiev
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-05-2021
Mijn advies, kijk ook eens naar de Nexus breeze ultra silent kast. Goed geisoleerd wat de herrie wat zachter maakt. Verder maakt een Raptor 10.000 rpm best wel wat geluid zonder silencer dan bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149371

Hoezo de 2 casefans? In de kast zitten er al 2...
Graag argumentatie.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152769

en als je nu de 74 gig raptor vervangt door 2 37 gig raptors? die kan je in raid 0 steken, en qua prijs scheelt dat niet zo heel veel met één enkele 74.

ruimte komt toch op zelfde neer en je hebt wel de extra performance van raptors in raid0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Volgens deze review blijft de raptor ZONDER Silencer zelfs tijdens het schrijven stil in een Antec P180 :o
Antec's silicone grommets are soft enough to reduce HDD vibration greatly, and the composite panel construction ensures that any remaining vibration is unlikely to cause resonance. These features make hard drive suspension unnecessary in the P180, making it much easier to build a quiet system and increasing the range of hard drives that can be used. As you should have heard in one of the sound recordings above, even the loud seeks of the WD Raptor stayed well-muted in the P180
http://www.silentpcreview.com/article255-page12.html
Anoniem: 149371 schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 18:11:
Hoezo de 2 casefans? In de kast zitten er al 2...
Graag argumentatie.. ;)
Ik heb begrepen dat de papst koelers beter presteren en stiller zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:24

_Ernst_

Mark It Zero!

Anoniem: 152769 schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 18:19:
en als je nu de 74 gig raptor vervangt door 2 37 gig raptors? die kan je in raid 0 steken, en qua prijs scheelt dat niet zo heel veel met één enkele 74.

ruimte komt toch op zelfde neer en je hebt wel de extra performance van raptors in raid0
Een 74 GB raptor is sneller dan een 36 GB raptor, dus als hij er het geld voor heeft zou ik toch zeker voor 2x 75 GB gaan, scheelt aanzienlijk :)

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:38
Misschien een Arctic Freezer 64 als CPU koeler? Presteert hetzelfde, alleen goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[quote]Anoniem: 105233 schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 18:19:
Volgens deze review blijft de raptor ZONDER Silencer zelfs tijdens het schrijven stil in een Antec P180 :o

Heb je dus nu besloten geen Silencer te kopen?

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 149371 op 04-10-2005 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excibular
Anoniem: 105233 schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 15:55:
M'n systeem ziet er nu zo uit:

Behuizing: Antec P180 Zwart, Aluminium, 2 X 120 Mm
Voeding: Antec TruePower 2.0 550 Watt ActivePFC
Fancontroller: Q-Tec 544TC Temperature Control Bay LCD Zilver
Geluidskaart: Creative X-Fi Fatal1ty FPS Retail
Windowspartitie: Western Digital Raptor 74 GB, 10.000 Rpm, 8 MB, Serial ATA/150
HD-koelers: SilentMaxx HD-Silencer 2.0 voor de raptor
Diskettestation: NEC 3,5 Inch Diskette Station Zwart

Wijzigingen ten opzichte van de vorige versie:
- Het dubbele-raptors-in-RAID0-verhaal kan helaas niet doorgaan, omdat het systeem anders te ver over de 2500 euro gaat. Ik houd het bij 1 raptor.
Als ik jou was zou ik gewoon die extra raptor kopen en daarmee behoorlijk over mijn budget gaan. Ik vind die raptors absolute top producten die hun prijs meer dan waard zijn (zeker in raid0). Volgens de pricewatch zit je met 2 raptors en een extra hd silencer op 2532,72 (zonder Qtec fancontrol) Dus ik denk dat je bij Salland best een mooie prijs moet kunnen maken en maar ietsje over je budget hoeft te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-05 20:39

Haan

dotnetter

Ik zou denk ik ook voor 2x 36 GB Raptor gaan als 2 x 74 te duur wordt.
Maar je zou op zo'n bedrag natuurlijk ook even kunnen vragen of ze je bij Salland niet een klein beetje kunnen matsen en het systeem voor 2500 euro aan je kunnen verkopen.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:35
Leuk systeem!

idd enigste opmerking is die voeding, ik zou zker gaan voor één met 2x12V rails. nummer 1 wordt dan gebruikt voor je moederbord cpu etc. en op rail nummer 2 sluit je je 2 7800's aan etc. Ik zou dan persoonlijk gaan kijken voor een Tagan 2force u22 of een Tagan easyconnect u15 van minimaal 530 Watt aangezien je 2!! 7800's wilt aansluiten _/-\o_ :P

je wilt ook een stil systeem zie ik, dan is tagan ook mooi met ze ingebouwde fan controller. Als je richting ze full load gaat gaan alle 2 de fans aan. en als je rustig iets zit te doen gaat er 1 uit zodat die extra stil is.

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 149371 schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 18:37:
Heb je dus nu besloten geen Silencer te kopen?
Nope, ik neem die Silencer nog steeds, hoe stiller hoe beter toch? :)
KappeNou schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 10:10:
Leuk systeem!

idd enigste opmerking is die voeding, ik zou zker gaan voor één met 2x12V rails. nummer 1 wordt dan gebruikt voor je moederbord cpu etc. en op rail nummer 2 sluit je je 2 7800's aan etc. Ik zou dan persoonlijk gaan kijken voor een Tagan 2force u22 of een Tagan easyconnect u15 van minimaal 530 Watt aangezien je 2!! 7800's wilt aansluiten _/-\o_ :P

je wilt ook een stil systeem zie ik, dan is tagan ook mooi met ze ingebouwde fan controller. Als je richting ze full load gaat gaan alle 2 de fans aan. en als je rustig iets zit te doen gaat er 1 uit zodat die extra stil is.
De Antec TruePower 2.0 550 Watt ActivePFC die ik neem heeft er ook 2, kijk hier maar
ExCibular schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 09:45:
[...]

Als ik jou was zou ik gewoon die extra raptor kopen en daarmee behoorlijk over mijn budget gaan. Ik vind die raptors absolute top producten die hun prijs meer dan waard zijn (zeker in raid0). Volgens de pricewatch zit je met 2 raptors en een extra hd silencer op 2532,72 (zonder Qtec fancontrol) Dus ik denk dat je bij Salland best een mooie prijs moet kunnen maken en maar ietsje over je budget hoeft te gaan.
Hier een screenie van m'n winkelmandje bij Salland. Alles bij elkaar 2700 euro :/ Ik wil het wel doen idd, zonde om te besparen op die ene raptor als het veel extra performance geeft.
Haan schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 09:54:
Ik zou denk ik ook voor 2x 36 GB Raptor gaan als 2 x 74 te duur wordt.
Maar je zou op zo'n bedrag natuurlijk ook even kunnen vragen of ze je bij Salland niet een klein beetje kunnen matsen en het systeem voor 2500 euro aan je kunnen verkopen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Heeft iemand welles een lekkere korting kunnen regelen bij Salland? Ik zal het ook proberen, maar weenie echt hoe ver ik kan gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clawz
Anoniem: 105233 schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 15:07:
P.S. Clawz, dat systeem van jou ziet er ook stoer uit!
Dank. Ben er ook absoluut blij mee, hard voor gewerkt :)

Ik vind zelf de Plextor PX-716A een zéér stille DVD brander is. Alles gaat heel stilletjes, van het opspinnen tot het openen/sluiten van de lade.
Hoe dit echter zit met andere merken kan ik niet zeggen, heb ik geen ervaring mee. De CD brander die ik heb is weer vrij luidruchtig. Over een paar dagen krijg ik een NEC ND-3540 geleverd voor een familielid, die zal ik eens testen (en hopelijk niet vergeten hier te reageren :+).

Mijn systeemkast trilt inderdaad op mijn CD-brander, maar dit komt doordat een zijpaneel een klein beetje krom is (moet ik nog steeds een keer rechtbuigen). Daardoor heeft ie wat speling, en rammelt dat paneel dus mee. Zolang je alles recht houdt :P, en alles goed vastschroeft zodat het niet kan bewegen, zal ie geen herrie maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Clawz op 05-10-2005 22:01 . Reden: Typo's (Ja, alweer) ]

[Systeem]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clawz
Anoniem: 152769 schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 18:19:

De kleinere 36GB raptors zijn langzamer, en hebben als bonus een ongelofelijke irritante pieptoon. Mijn pa (die die schijf heeft) hoort hem niet (ouderdom? :+), maar ik ga er zelf van langs de muren omhoog.
Ik hoor hem zonder silentmaxx gevallen IDLE (!) eigenlijk niet (de 74GB variant that is). Al met al vind ik die schijven bijzonder stil als ze niks doen.
Als de schijven goed gaan zoeken, dan hoor je een duidelijk geluid. Maar goed, dit vind ik niet storend, ik vind het alleen maar handig dat ik kan horen wanneer mijn schijven bezig zijn.
ExCibular schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 09:45:
[...]
Wat hij zegt :)

Hierbij een snelle screenshot, misschien overtuigd dat je ;)
HD-Tach benchmark results
Ik heb toch maar ff alles afgesloten en opnieuw opgestart.
Rode lijn is de RAID0 set van 2 raptors.
Blauw is een losse Raptor 74GB, geplukt uit de HDTach databse.

[ Voor 71% gewijzigd door Clawz op 05-10-2005 21:31 . Reden: Quote's extra erbij ]

[Systeem]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou trouwens je GPU koeler vervangen voor een Thermalright XP-90C Koper met een Papst 3412 NGLE fan erbij. Op zeer veel reviews wordt gezegt dat dit de beste luchtkoeler is. :)

ff snel googlen; *Thermalright XP-90C review, gelijk de 1e*

"The all new XP-90C is as effective at cooling as its eye appeal! I can recommend this heatsink for the user who wants high performance air cooling."

bron; http://www.nvnews.net/reviews/thermalright_xp90c/index.shtml

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 149371 op 05-10-2005 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clawz
Anoniem: 149371 schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 22:48:
Ik zou trouwens je GPU koeler vervangen voor een Thermalright XP-90C Koper met een Papst 3412 NGLE fan erbij. Op zeer veel reviews wordt gezegt dat dit de beste luchtkoeler is. :)

ff snel googlen; *Thermalright XP-90C review, gelijk de 1e*

"The all new XP-90C is as effective at cooling as its eye appeal! I can recommend this heatsink for the user who wants high performance air cooling."

bron; http://www.nvnews.net/reviews/thermalright_xp90c/index.shtml
Hij heeft al een budgetprobleem ;)

[Systeem]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-05 14:10

McGryphon

Veul vrouwkes!

HeefStan schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 08:59:
[...]
Dat is niet waar, zelfs een fx-55 kan in bepaalde spellen niet snel genoeg zijn...En in een high end systeem moet een snelle cpu. punt uit :P
ik zeg toch ook niet dat de 3700+ wel snel; zat is of niet? ik zeg alleen dat de 3500+ en dus de X2 4400+ niet snel zat zijn voor 7800 SLI.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excibular
Anoniem: 105233 schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 19:28:

Hier een screenie van m'n winkelmandje bij Salland. Alles bij elkaar 2700 euro :/ Ik wil het wel doen idd, zonde om te besparen op die ene raptor als het veel extra performance geeft.

Heeft iemand hier ervaring mee? Heeft iemand welles een lekkere korting kunnen regelen bij Salland? Ik zal het ook proberen, maar weenie echt hoe ver ik kan gaan
Ik weet het niet van Salland. Ik heb ervaring met Alternate. Daar kreeg ik iets meer dan 5% koting. Vragen kan altijd en dan moet je maar zien wat eruit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81359

Anoniem: 105233 schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 18:19:

[...]

http://www.silentpcreview.com/article255-page12.html

[...]

Ik heb begrepen dat de papst koelers beter presteren en stiller zijn :)
Maar dan zit je nog met het geluid dat de schijf altijd maakt... (persoonlijk vind ik die zeer irritant), dus zou je die silencer wel aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 614

KappeNou schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 10:10:
Leuk systeem!

Eens dat die Tagan's toppers. Power en stil.
Pagina: 1