Linux geinstalleerd onder dos

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• blinkymichiel
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-12-2022
Ik heb nu dus linux geinstalleerd onder dos...maar als ik de pc nu weer reboot kom ik niet in linux, maar vraagt de pc om een systeemdiskette...en als ik dan weer in dos ben (met de win98 setup sisk) en ik doe fdisk om m'n partitie gegevens te vinden zie ik wel dat er 2 non-dos partities staan...

wat moet ik nu doen om ook daadwerkelijk in linux te komen??

Canon EOS 400D + Sigma 17-70

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 17:25
wat dacht je van een linux bootdiskette?
kijk, linux is niet zoals windows hoor

maar goed, klik er maar snel doorheen, je hebt toch een boot diskette nodig, of dat domme *krijghetnietuitm'nsmoel* :)

Verwijderd

Zeker lilo niet geinstalleerd? Of heb je die in de linux partities gezet? in dat laatste geval moet je nog een bootmanager hebben :)

• blinkymichiel
lilo??

maareh, ik heb niet met die linuxpartities lopen kloten...maar hoe moet ik zo'n bootdiskette maken? gewoon met die cd? en dan op een andere comp?

jah, sorry, 'k ben een linux niewbie en ik he zeker howto's gelezen, maar geen waar dit instond!!

Verwijderd

Goed:

[/i]een[i] aanpak om linux te installeren:

1) maak ruimte vrij (voor mandrake 7.2 ongeveer 3.5 gig)
2) brand de isofile op cd rom's
3) controleer of de cd juist gebrand is (er staan duizenden files op de cd en niet 1-tje). Eventueel kun je een checksum doen van de cdrom, maar dat is niet noodzakelijk
4) boot vanaf cd-rom, door in je bios de bootvolgorde aan te passen
5) installeer linux. Op de vrij gemaakte ruimte maak je 2 partities. 1 swap partitie van 256 MB en de rest voor linux (ext2)
6) bij installatie van linux geef je aan wat je met lilo doet. Lilo zorg ervoor dat je linux kunt booten.
7) lilo kun je laten installeren op de 1e partitie van je 1e schijf of in je linuxpartitie
8) na installatie van linux moet je rebooten. Bij die reboot kun je de bootvolgorde in je bios weer terug zetten
8) als je lilo hebt geinstalleerd in de 1e partitie van je 1e harde schijf is dat je bootmanager. Linux wordt automatisch opgestart. Lilo is dat je bootmanager.
9) als je lilo op je linuxpartitie hebt geinstalleerd zal windows geboot worden. Je kunt dan een bootmanager (bootmagic bijvoorbeeld) installeren.

10) als je dat allemaal gedaan hebt heb je zowel windows als linux op je pc staan. na booten krijg je de bootmanager, al dan niet lilo, waarmee je of linux, of windows kunt booten.

Dat was het wel zo ongeveer. Mijn persoonlijke voorkeur is lilo in de linuxpartitie installeren en dan een grafische bootmanager op de 1e partitie van je 1e harde schijf pleuren (die met driveletter c)

De 1e partitie op de 1e harde schijf wordt hda1 genoemd.

hda = 1e harddisk
hdb = 2e harddisk
hda1 = 1e partitie op je 1e harddisk
hda2 = 2e partitie op je 1e harddisk als deze een primaire partitie is.
hda5 = 2e partitie op je 1e harddisk als deze een logisch station in de extended partitie is. (omdat er 4 prim. partitie kunnen zijn)

Verwijderd

oh ja, als je 2 harde schijven hebt zou ik linux op hdb1 installeren. Windos kan gewoon op hda1 blijven. Lilo op hdb1 en een bootmanager op hda1. Een gratis bootmanager is te vinden op http://www.xosl.org/
een goede niet gratis bootmanager is bootmagic.

Verwijderd

van cd booten kan geloof ik alleen als deze als secondairy master ingesteld staat (weet ik niet zeker). Dus de cd is als master ingesteld op je 2e IDE controller.

als booten van cd niet kan (bijvoorbeeld doordat je moederbord dat niet ondersteund), moet je een linux-bootdisk maken en daarmee je pc opstarten.

• blinkymichiel
okay, ik ben opnieuw me harde schijf aan het formateren (1,5 gb) en heb nu punt 1, 2 3n 3 gedaan...zodirect dus m'n bios in..MAAR hoe moe'k dat doen...hij start nu niet meer gewoon op zoals bij windows en dat je dan F of esc ofsow moet indrukken...dus, hoe kom ik nu in de bios??

• blinkymichiel
ok, dan moet ik maar een linux bootflop maken ej!!

Verwijderd

in bios kom je door op DEL te drukken als je ja PC net aan hebt gezet. Elke pc heeft een bios.

(soms is het een andere toets. Vaak staat er in beeld. "press del for setup" of zoiets)

Verwijderd

je drukt dus op DEL nog voordat je pc van je harde schijf leest.

Verwijderd

Is die 1.5 gig je enige hd?
een oud pc-tje dus -> kun je denk ik niet van cd booten en moet je dus een diskette maken.

ik neem aan dat er dus ook geen windows op komt, dus kun je gewoon linux en lilo op hda1 installeren.

vooraf formateren is trouwens niet nodig. Linux heeft een eigen bestandssyteem (ext2). Het ondersteunt wel FAT maar linux zelf moet je daar niet op zetten. Tijdens installatie van linux moet je dus een partitie indeling maken en hda1 formateren tot ext2 formaat.

Als 1.5 gig je enige hd is moet je heb gewoon helemaal leeg halen. Dus ook de partities verwijderen.

Welke distro ga je er btw opzetten? mandrake 7.2?

• blinkymichiel
Jah, oud pctje...ik ga nu de hele pc WEER formateren, zodat ie helemaal leeg is...dan ga ik een bootflop maken morgen op me andere pc (je kan toch ook gewoon autoboot.bat doen????) en dan zie ik wel weer verder..

ik ga inderdaad mandrake 7.2 d'rop zetten...

maar het is echt fokking eritant...'k dacht ik doe het zo, maar verkeerd gedacht dus...

ow, jah...ik ben trouwens al 1x in het schermpie van linux install gekomen en kon kiezen tusen minimum en max install enzo, maar dit was helemaal niet met een grafische shell ofso...het was een gewoon dos schermpje

en toen, na de install stond er van nu mag je je pc rebooten, dus ik doen...maar dan deed ie nog niets en moest ik alsnog weer die win 98 bootflop d'r in doen :(

• blinkymichiel
als ik nu c:dir doe zie ik mandrake staan...????

Verwijderd

je moet niet formateren, je moet je partities helemaal verwijderen. (met fdisk)

Grafisch installatie scherm komt iets later in het installatie proces.

maximale installatie kun je btw niet doen (daarvoor heb je te weinig ruimte).

Als je 64 MB ram hebt of minder hoef je trouwens geen 256MB swap aan te maken. 128 is dan genoeg.

Verwijderd

Is het trouwens een pertium of een 486? Voor 486 heb je een speciale iso nodig :)

• blinkymichiel
het is een pentium...dacht je niet dat ik daar al naar gekeken had? voordat ik die 650 mb file met casema ging downoaden :)

ok, ik heb nu alle partities weggehaald..watnu?

• blinkymichiel
ok...thank u very muchie...

hey, heb je misschien msn?? gaat wat gemakkelijker denkik..
maar ik ga nu pitte hey!

nog bedankt voor je hulp! Ik zal alles wel lezen morgen

Verwijderd

Als alle partities weg zijn, moet je met de bootdisk die je gemaakt hebt (volgens de links die ik je gaf) je pc opstarten. Met de mandrake cd-rom in de drive. De 1e cdrom dus niet de 2e ;)

En dan gewoon installeren ;)

Verwijderd

msn ?????????

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE ;)

icq uiteraard wel(LICQ uiteraard)

Maar hiermee moet het lukken. Via icq of msn is wel makkelijk, maar het forum kan ook door anderen gelezen kan worden.

Waarschijnlijk zijn er dat best veel (hoop ik), want newbies en vragen durven te stellen zijn 2 verschillende dingen.

Veel heb ik geleerd door dit forum vaak te bezoeken.

• yamAUchi
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

yamAUchi

0x5f3759df

een swap van 256 meg ?? omg..

het dubbele van het geheugen hoeft echt niet ofzo.. kijk maar is met top hoeveel je ervan gebruikt

[ the server is down, life after student-dorm sucks ]

• blinkymichiel
..ff van school gepost..een ANW lokaal met allemaal comps en een domme leraar is wel :)

maareh, ik ga als ik thuisben gelijk een bootfloppie maken...hopenlijk werkt het dan wel...

maar als ik m'n pctje nu zonder iets aanzet krijg ik het compaq logo (jah, ik heb um maar gekregen hoor!! :)) en dan zegtie dat er geen systeemdiskette is gevonden...ik kan dus nieteens in de bios komen...

maarja, ik meld m'n succes al wel niet mijn problemen als ik weer thuis ben..

mazzel!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:04
Mischien dat ik het nooit goed begrepen heb (ik maak er zelf nl. geen gebruik van) maar je kunt toch ook linux laden vanuit DOS door middel van loadlin?

Dan kun je misschien zo'n bootmenu maken bij het opstarten van je PC (in autoexec.bat of config.sys, wat je wilt) en daar kiezen voor Linux of :r Windows

Verwijderd

Op woensdag 17 januari 2001 10:53 schreef blinkymichiel het volgende:
..ff van school gepost..een ANW lokaal met allemaal comps en een domme leraar is wel :)

maareh, ik ga als ik thuisben gelijk een bootfloppie maken...hopenlijk werkt het dan wel...

maar als ik m'n pctje nu zonder iets aanzet krijg ik het compaq logo (jah, ik heb um maar gekregen hoor!! :)) en dan zegtie dat er geen systeemdiskette is gevonden...ik kan dus nieteens in de bios komen...

maarja, ik meld m'n succes al wel niet mijn problemen als ik weer thuis ben..

mazzel!
Je hebt een compaq, en je hebt je schijf opnieuw gepartitioneerd. Dus heb je de systeempartitie aan het begin van je schijf waarin de bios setup staat verwijderd. Dan kun je inderdaad niet meer in je BIOS. Je kunt deze partitie wel herstellen, maar dan moet je de juiste diskette's downloaden bij compaq. Betekent natuurlijk wel dat je je Linux partitie e.d. ook weer kwijt bent.

Wat je ook kan doen is de configuratie voor je BIOS iedere keer vanaf diskette te laden. Dan heb je de systeempartitie niet nodig. Deze diagnose diskettes kun je ook downloaden bij Compaq.

Verwijderd

Je hebt Linux onder DOS geïnstalleerd? Dan moet je _geen_ lilo hebben maar Loadlin. Da's een dos progje dat alle dos bagger inclusief bios uit je geheugen dondert en linux mount op een UMSDOS partitie (is virtueel en dus traag)
Ik zou als ik jou was even
'sys a: c:' doen met je Win9x flop, dat boot wat makkelijker. En dan je autoexec.bat zo maken dattie autmagisch linux boot. Meestal is het een batch bestandje dat je kan runnen. Bij dragonlinux (zo'n vage dos versie dus) krijg je een dir C:\LINUX met daarin een linux.bat progje, dat moet je runnen, of zelf loadlin runnen incl. de juiste parameters.

Verwijderd

met f10 kom je in de bios van een compaq.

• blinkymichiel
jeej, 'k ben nu aan het installen...

Verwijderd

Op woensdag 17 januari 2001 17:13 schreef _Placebo_ het volgende:
met f10 kom je in de bios van een compaq.
...........maar zoals eerder al aangegeven is er geen bios meer als je de ALLE partities van je schijf verwijderd hebt.Compaq (en ook andere systemen) 'bewaren'de bios op de eerste partitie van je schijf. Is dat weg --> bios ok weg.

• blinkymichiel
..ok, nu werkt alles...IK ZIT IN LINUX!!!

...nu maares wat gaan kloten en kijken of ik m'n netwerkje op gang krijg met m'n nieuwe server!!

bedankt iedereen hey! :)

Verwijderd

Michiel Piscaar ben jij het?
Omdat je BlinkieMichiel heet.
En er onder staat: Punk is not dead

Van Ralph Boots uit Klas T1A

Sorry als je het niet bent.

Vergeet maar wat hier boven staat.

Je moet lilo installen ja. En je kunt niet vanuit dos in Linux komen. Ook niet via Loadin dacht ik.
Dit kan wel met BeOS:7

• blinkymichiel
ik ben niet die michiel, maar Michiel Roodenburg, uit wassenaar, klas 4v3 op het adelbert college... :)

De kikste Michiel op deze aarde...(ok, wel slecht in linux, 'k geef toe ;) )

maar alles lijkt nu te werken...

Pagina: 1