AMD Phenom II X6 1090T | 2x 4GB Kingston | Geforce GTX 560TI | Creative I-Trigue L3450
Lichte schuimplaten dempen wel hoge tonen maar de vervelende dreun van harde schijven e.d. worden niet gedempt.
PS je hoeft het niet op je moederbord te plakken, de achterwand mág wel maar de zijkanten en de boven- onder en achterkant van de kast is voldoende.
[ Voor 24% gewijzigd door Fairy op 02-10-2005 18:31 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Uit ervaring kan ik hier over meespreken. Bitumen (of anti-dreunplaten, voor auto's) werkt heel goed tegen resonantie en lage brom.Fairy schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 18:30:
Wat het beste werkt wat ik ook gebruik is loodbitumen dempingsplaten, zit gewoon een plaklaag aan en te koop bij auto(hifi) zaken.
Lichte schuimplaten dempen wel hoge tonen maar de vervelende dreun van harde schijven e.d. worden niet gedempt.
PS je hoeft het niet op je moederbord te plakken, de achterwand mág wel maar de zijkanten en de boven- onder en achterkant van de kast is voldoende.
Ik heb een oude serverkast al eens bekleed met tapijt-tegels van de Kwantum (dik/zwaar=meer bitumen). Dit werkte heel goed tegen brom én piep.
Eerlijk is eerlijk, blijf er wel huiverig voor, gezien tapijt statisch is. Daarom die variant alleen in oude server gebruikt.
Mijn ervaring met die dingen is toch enigszins anders...Fairy schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 18:30:
Wat het beste werkt wat ik ook gebruik is loodbitumen dempingsplaten, zit gewoon een plaklaag aan en te koop bij auto(hifi) zaken.

Dit zijn curves gemeten met een professionele meetmicrofoon, op ongeveer een halve meter van m'n PC. Op de X-as zie je frequentie, op de Y-as het geluidsniveau van die frequentie in dB. De oranje curve is zonder loodbitumen, de blauwe mét. De meetopstelling is voor beide curves uiteraard ongewijzigd gebleven.
Zoals je ziet maakt het wel een beetje verschil, maar echt spectaculair is het niet. Rond de 60 en rond de 800Hz heb je een 6-tal dB winst, maar subjectief gezien is het verschil echt minimaal.
Ik moet er wel bijvertellen dat m'n case uit behoorlijk zware metaalplaat bestaat (chieftec), en dat de panelen dus eigenlijk voordien al nauwelijks trilden.
Een wonderoplossing zijn al die dempende maatregelen niet, je moet echt een totaalplan hebben. Het brengt niks op de kastwanden te dempen als je nog overal ventilatiegaten zitten hebt waar geluid naar buiten lekt
[ Voor 5% gewijzigd door subsonik op 03-10-2005 01:49 ]
Maar idd je moet niet verwachten dat je geluidsmatten alles gaan dempen als je totaal geen aandacht besteed hebt aan welke fans/hdd/cpu.
Overigens vind ik het persoonlijk niet zo erg als uw pc nog een lage brommende toon uitzendt.
gianada
Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig
AMD Phenom II X6 1090T | 2x 4GB Kingston | Geforce GTX 560TI | Creative I-Trigue L3450
dikke houten platen dempen goed...Tha Ertenal schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 20:29:
Oke. Mijn plan is om een houten cubus te maken voor een multimedia pc, en die kan wel eens langer aanstaan dan een 'normale' pc. Alleen om steeds gezoem te horen... Misschien dat ik dan toch ga denken aan waterkoeling. Maar dat kost gelijk weer zoveel meer.
maak wat in en outtake ducts met een golf/bocht(en)
bedek desnoods de binnenkant daarvan met wat eierdoppenschuim.
deze oplossing word zelfs commercieel verkocht... heb et ergens gezien voor PSU-outtakes...
edit: en hang de fans op met rubberen plugjes ipv schroeven. dat vangt ook wat trillingen op.
en zoals eerder gezegd: een totaal oplossing is wat je zoekt... schuim is maar een deel van de oplossing. fans in rubbers, HDD's in casings, ultrasilent ventilatoren, passief gekoelde voeding, etc etc
[ Voor 21% gewijzigd door McKaamos op 03-10-2005 20:36 ]
Op m'n CPU heb k nu een XP-120 met Papst fan, op VGA een Zalman VF700, 2x 120mm fans die wel redelijk stil zijn, HD's in rubbers en een voeding die je echt neit hoort..
Opzicht is dit eigenlijk al goed stil maar toch wil ik iets dempends voor het lichte fangeluid wat je nog hoort, dat geblaas dus. Kan je daarvoor gewoon die Akasa of Nexus matten voor gebruiken ?
Want lood-bitumen vind k wat minder door eht toenemende gewicht, juist nu me pc lekekr draagbaar is
Edit: Als de reactie hieronder op mij is gericht: die 120mm fans zitten op een rheobus en lopen op 5v ofzo en de Papst en zalman zijn temp controlled door me mobo.
[ Voor 15% gewijzigd door sapphire op 03-10-2005 23:19 ]
gianada
Verwijderd
Fairy schreef al wat of het monteren van bitumen loodplaten maar hoeveel heb je nu eigenlijk nodig dan? Ik heb thuis nog een bitumen plaat van 100 bij 30 cm. Ook heb ik PAX.Mate Plus van Akasa maar ik lees nergens iets over het monteren in de case.Fairy schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 18:30:
Kan ik van de bitumen plaat gewoon reepjes maken? En waar kan ik ze dan het beste bevestigen?
En de Akasa PAX.Mate? Mijn vermoeden is zijplaten, boven en onder... maar Fairy zegt ook de ACHTERKANT? kan dat wel i.v.m. airflow? laat het me weten!