Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] ledcluster aansturen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Topictitel is misschien niet echt duidelijk, maar hier een iets uitgebreidere uitleg:
Ik wil doormiddel van één signaal een hele cluster leds aansturen, dus bijvoorbeeld het signaal voor het powerledje gebruiken om een vijfentwintigtal leds (vijf op vijf) aan te sturen. Geen speciale effecten dus maar gewoon aan en uit.
Op zich waarschijnlijk iets heel simpels maar het is nogal moeilijk om hier een geschikte zoekterm te vinden en op circuitsonline vind ik ook niet meteen iets... Ik dacht eerst aan een relais maar het zou geluidsloos moeten zijn en liefst niet te complex/groot. Ingang is 12V DC

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 13:56

chromeeh

the Gnome

Hint: parallel schakeling ;)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Solid state relais doen precies wat je wilt, ze maken geen geluid en kunnen dat met gemak aansturen. Probleem is dat ze niet al te goedkoop zijn (paar euro)

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 14:39

Aapje

Opel-beun
Heeft ie weinig aan blijkbaar, want als ik 't goed begrijp wilt hij dit:
Via powerledje, meerdere leds aan/uit zetten

otherwords,
Denk dat iets met een transistor + relais wel zou werken :9 (weet alleen niet welke trans..)

Edit:
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/lpt/motor-relais-v3.gif
http://gathering.tweakers...t_message/18826638#relais
Zou dat niet toevallig zijn wat ie zoekt? :p (dan effe niet lopen denken in de zin van Dat is LPT...)

[ Voor 27% gewijzigd door Aapje op 02-10-2005 17:59 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Of een FET, net als een solid state stil, wordt niet zo warm en simpel :) Bijv type Buz11, al zal die tamelijk zwaar zijn voor jouw toepassing ;)

Verwijderd

Topicstarter
@lemming_nl: Ik heb even opgezocht wat zo een solid state relais precies doet en buiten de kostprijs lijkt mij dit wel geschikt te zijn. Op circuitsonline staat er een schema: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000067.gif
Als ik het goed begrijp is het bovenste gedeelte een voeding en die heb ik dus niet nodig omdat ik al een voeding heb die 12V levert. De uitgang van het oorspronkelijk ledje zet ik dan op de "in" en bij "uit" krijg ik dan de 12V die ik nodig heb om de cluster aan te sturen? Kan ik hier dan zoveel leds op aansluiten als ik wil of zou er dan iets door kunnen branden?

@BaboOn: Inderdaad, parallel is geen optie, dat trekt ie niet. Werken met een relais doe ik liever niet omwille van het geluid...

@_ferry_: Ik ben niet echt vertrouwd met FET's, is het de bedoeling deze te gebruiken als versterker? Heb je misschien een schema, want van de datasheets word ik ook niet echt wijzer

• _Jeffrey_
  • Niet online
Een FET is in dit geval al overkill. Als je 5 stringen van 5 led's gebruikt, dan loopt er een stroom van +/- 100mA (waarschijnlijk minder). Dit kan je schakelen met een simpele BC547. Vergeet niet de serieweerstand bij de LED's

[edit]
Ik heb maar even een schema'tje gemaakt

Afbeeldingslocatie: http://www.developersonly.nl/temp/ledmatrix.jpg

Ik heb 2 serieweerstanden parallel gezet omdat 1 weerstand anders een te groot vermogen te dissiperen had. Je kan er 1 x 27Ohm 0,5 watt weerstand daar neer gooien, maar die zijn vaak een stuk duurder dan 2 x 0,25 watt weerstandjes.

Ik ben er vanuit gegaan dat je LED's bij 1,8 Volt zo'n 20 mA wegslurpen. Als dit anders is zal je de weerstandwaardes hierop aan moeten passen.

[ Voor 59% gewijzigd door _Jeffrey_ op 02-10-2005 20:38 ]

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-09 20:06
Ik zou het toch iets anders doen. Het idee van bovengenoemde schakeling werkt in theorie, maar helaas hebben we in het echt te maken met een niet perfecte werkelijkheid. Dat houdt in dat er kleine verschillen in de LED's zitten, waardoor de stroom door elke string van 5 niet precies gelijk zal zijn. Resultaat is dat niet alle ledjes even fel branden. Oplossing: Neem voor elke 5 ledjes een apart weerstandje.

Verder zou ik de transistor anders aansluiten, zodat de emitter op de ledjes aangesloten zit. In dit plaatje zou die dus bovenaan komen te staan. Dit omdat bij die schakeling de transistor meer stroom kan leveren, in tegenstelling tot spanning.

[ Voor 24% gewijzigd door Krankenstein op 03-10-2005 09:13 ]

• _Jeffrey_
  • Niet online
Krankenstein schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 09:11:
Dat houdt in dat er kleine verschillen in de LED's zitten, waardoor de stroom door elke string van 5 niet precies gelijk zal zijn. Resultaat is dat niet alle ledjes even fel branden.
Als jij 25 LEDjes die van dezelfde batch afkomen gebruikt zullen deze vrijwel de zelfde karakterstieken hebben. Ik geloof iig nooit dat je verschil in helderheid gaat zien in de verschillende stringen.
Verder zou ik de transistor anders aansluiten, zodat de emitter op de ledjes aangesloten zit. In dit plaatje zou die dus bovenaan komen te staan. Dit omdat bij die schakeling de transistor meer stroom kan leveren, in tegenstelling tot spanning.
meer stroom kan leveren, in tegenstelling tot spanning? Kan je dat wat duidelijker vertellen?

De stroom die in de collector leiding stroomt, stroomt ook in de emitter leiding, op de 1mA van de basis na dan. Omdat de stroom van de basis dan afhankelijk is van de weerstand van de led's+serieweerstanden zal de stroom door de basis, en dus de versterkingsfactor (HFe) van de transistor, veranderen als de weerstand van de LED's+serieweerstanden veranderd. En dit zal wel gebeuren als de LED's en serieweerstanden eenmaal aan het opwarmen zijn. Zo krijg je dus een veranderende versterkingsfactor.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het schema _Jeffrey_
Zou je mij kunnen vertellen hoe ik zelf de berekeningen kan maken bij een verandering van:
aantal leds
amperage van de leds
voltage van de leds
...
Zodoende moet ik niet bij elke verandering vragen welke weerstandjes ik moet gebruiken...

Is het mogelijk een (lineaire) potmeter te gebruiken om te kiezen hoe hard de lampjes moeten branden? Ik vermoed dat er dan twee van de drie pootjes gebruikt worden en deze op de plaats moeten komen waar nu de twee 56ohms staan?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2005 19:55 ]

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 12:58
dat met je potmeter gaat niet echt leuk ruiken denk ik...er gaat namelijk wel aardig wat stroom lopen, en de meeste potmeters vinden hoge stroom niet leuk. je kan beter een extra transistor gebruiken waarmeer je dan de licht sterkte kan regelen.

Verwijderd

Topicstarter
Zjosh schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 19:59:
dat met je potmeter gaat niet echt leuk ruiken denk ik...er gaat namelijk wel aardig wat stroom lopen, en de meeste potmeters vinden hoge stroom niet leuk. je kan beter een extra transistor gebruiken waarmeer je dan de licht sterkte kan regelen.
Het zou toch niet uit mogen maken of je een weerstandje gebruikt of een potmeter? Als je een potmeter gebruikt met een hoog genoeg wattage natuurlijk maar dat is ook het geval voor een simpele weerstand, nee?

Ik heb ondertussen wat verdergezocht en dit gevonden:
http://www.onsemi.com/pub/Collateral/AND8109-D.PDF
Wat is Vsat?
Hoe kan ik hier berekenen hoeveel watt deze constructie verbruikt? U * I met I de stroom die je bepaalt dmv Rsense en U de opgegeven spanningsval voor de led?
Hoeveel leds mogen er in serie geplaats worden in 1 string, want ik begrijp niet goed wat er gebeurd als Vin kleiner is dan het totaal van de spanningsvallen van 1 string?

• _Jeffrey_
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 21:15:
Het zou toch niet uit mogen maken of je een weerstandje gebruikt of een potmeter? Als je een potmeter gebruikt met een hoog genoeg wattage natuurlijk maar dat is ook het geval voor een simpele weerstand, nee?
Dat klopt, maar dan heb je een 0,5 of 1 Watt potmeter nodig, en die zijn erg prijzig.
Ik heb ondertussen wat verdergezocht en dit gevonden:
http://www.onsemi.com/pub/Collateral/AND8109-D.PDF
Wat is Vsat?
Vsat is de saturatie spanning van de LED's van 1 string bij elkaar opgeteld denk ik (de forward voltage dus). Ik vind het wel vaag uitgelegd.
Hoe kan ik hier berekenen hoeveel watt deze constructie verbruikt? U * I met I de stroom die je bepaalt dmv Rsense en U de opgegeven spanningsval voor de led?
Jup. En dat is dus voor 1 LED (of 1 led-string als je de spanningsval van een string met led's bij elkaar optelt)
Hoeveel leds mogen er in serie geplaats worden in 1 string, want ik begrijp niet goed wat er gebeurd als Vin kleiner is dan het totaal van de spanningsvallen van 1 string?
Dat doen ze niks ;)
Dit schema is zorgt voor een constante stroom, en varieerd dus de spanningsval over de LED's. Dat in tegenstelling tot mijn schema, wat voor een 'constante' spanning zorgt. (min of meer)

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
_Jeffrey_ schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 17:13:Als jij 25 LEDjes die van dezelfde batch afkomen gebruikt zullen deze vrijwel de zelfde karakterstieken hebben. Ik geloof iig nooit dat je verschil in helderheid gaat zien in de verschillende stringen.
Niet waar... Ik heb 1100 leds van dezelfde batch en je wilt niet weten hoeveel verschil er zit in intensiteit... je wil echt de intensiteit kunnen regelen met de stroomsterkte, weerstand dus...

Wel toeval dit topic... Ik wilde precies hetzelfde vragen :D

U vraagt, wij antwoorden.

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

_Jeffrey_ schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 22:37:
Dat klopt, maar dan heb je een 0,5 of 1 Watt potmeter nodig, en die zijn erg prijzig.
Vsat is de saturatie spanning van de LED's van 1 string bij elkaar opgeteld denk ik (de forward voltage dus). Ik vind het wel vaag uitgelegd.
Ik denk eerder de saturatiespanning van de transistor (heet vaak ook VCE(sat), Collector-Emitter saturation voltage). Om de stroom te berekenen door een van de strings kun je de spanning over de weerstand delen door de weerstand (serieschakeling->stroom overal gelijk). De spanning is de spanning tussen Vout en de emitter van de transistor. De emitterspanning is (bij saturatie) de Vadj - de saturatiespanning (VSAT) tussen collector en emitter (want Vadj zit op de collector). VE = Vadj - VSAT. Omdat Vadj = Vout - 1,25 kom je dan op VE = Vout - 1,25 - VSAT. Het verschil tussen VE en Vout is dus 1,25 + VSAT. Dat is ook de spanning over de weerstand, en daarmee is de stroom:
(1,25 + VSAT) / R

www.madwizard.org

• _Jeffrey_
  • Niet online
Nu je het zegt klinkt het best logisch :)

Even voor de duidelijkheid; volgens de datasheet van de BC547 zal VCE(sat) +/- tussen de 100mV en 250mV zitten bij een stroom van 20mA (helaas staat er geen grafiek bij).

[ Voor 3% gewijzigd door _Jeffrey_ op 12-10-2005 01:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
_Jeffrey_ schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 22:37:

[...]

Dat doen ze niks ;)
Dit schema is zorgt voor een constante stroom, en varieerd dus de spanningsval over de LED's. Dat in tegenstelling tot mijn schema, wat voor een 'constante' spanning zorgt. (min of meer)
En welke van de twee is dan het best bruikbaar in dit geval voor ledjes? Zodanig dat ze dus allemaal op een gelijke intensiteit zouden branden. Wordt dit eigelijk bepaald door de spanningsval of de stroom?
Een bijkomend probleem is dat de ingang kan varieren tussen pakweg 5 en 15 volt. Als ik het goed begrijp blaas ik dan met het LM317 schema mijn ledjes op?

• _Jeffrey_
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 15:05:
En welke van de twee is dan het best bruikbaar in dit geval voor ledjes? Zodanig dat ze dus allemaal op een gelijke intensiteit zouden branden. Wordt dit eigelijk bepaald door de spanningsval of de stroom?
Het wordt bepaald door de stroom, maar een LED moet wel zijn overige spanning in een weerstand kwijt kunnen.
Simpelweg gezegd zorgt een LED zelf voor de juiste spanningval, zolang de stroom maar juist is.
Een bijkomend probleem is dat de ingang kan varieren tussen pakweg 5 en 15 volt. Als ik het goed begrijp blaas ik dan met het LM317 schema mijn ledjes op?
Je zal je LED'jes juist niet opblazen. Met een stroombron heb je altijd een constante stroom, ongeacht de spanning.
Maar die minimale 5 volt wordt wel een probleem. Je hebt al 1,4 volt spanningsval over de transistor en de serieweerstand, en dan heb je nog een spanningsval over je LM317. Totaal houdt je dus te weinig over om een string LED'jes aan te sturen.

Weet je de specificaties van de LED's die je wilt gebruiken? Blauwe en witte LED's hebben over het algemeen een hogere spanning nodig dan andere kleuren.

Verwijderd

Topicstarter
_Jeffrey_ schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 20:33:
[...]

Het wordt bepaald door de stroom, maar een LED moet wel zijn overige spanning in een weerstand kwijt kunnen.
Simpelweg gezegd zorgt een LED zelf voor de juiste spanningval, zolang de stroom maar juist is.

[...]

Je zal je LED'jes juist niet opblazen. Met een stroombron heb je altijd een constante stroom, ongeacht de spanning.
Maar die minimale 5 volt wordt wel een probleem. Je hebt al 1,4 volt spanningsval over de transistor en de serieweerstand, en dan heb je nog een spanningsval over je LM317. Totaal houdt je dus te weinig over om een string LED'jes aan te sturen.

Weet je de specificaties van de LED's die je wilt gebruiken? Blauwe en witte LED's hebben over het algemeen een hogere spanning nodig dan andere kleuren.
Aha, er komt licht in de duisternis B) Ik begin het te begrijpen, dus het beste zou inderdaad zijn om de LM317 te gebruiken, dan ga ik morgen even shoppen. :)
Het zijn simpele rode leds: 1,8volt en 20ma De specificaties die jij al had gebruikt voor het eerste schema
Pagina: 1