Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Dichtgetinde holes op moederbord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Wat is de beste manier om dichgetinde sockets rond een socket a (tbv een koeler) weer open te krijgen? Ze kwamen zo uit de fabriek en ze moeten open anders loopt mijn hele project de soep in...

Alvast bedankt!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11 15:31

Haan

dotnetter

Heb je zelf al wat geprobeerd?

Ik zou zeggen
A) soldeerbout
B) boormachine
..

[ Voor 9% gewijzigd door Haan op 02-10-2005 17:14 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Gewoon boren (wel voorzichtig natuurlijk) maar uit andere topics blijkt dat hier geen spoortjes lopen :)

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:57

_Ernst_

Mark It Zero!

2 manieren, of de tin verhitten zodat de gaatje open vloeien, of voorzichtig met een boor de gaatjes openboren.
Als je een beetje met een soldeerbout overweg kunt zou ik voor die methode gaan, en er op letten dat er geen tin op de rest van het moederbord komt. Anders zou je ze uit kunnen boren.

Last.fm

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

_Ernst_ schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 17:15:
2 manieren, of de tin verhitten zodat de gaatje open vloeien, of voorzichtig met een boor de gaatjes openboren.
Als je een beetje met een soldeerbout overweg kunt zou ik voor die methode gaan, en er op letten dat er geen tin op de rest van het moederbord komt. Anders zou je ze uit kunnen boren.
Gewoon met de soldeer doen, boren geeft vijlsel dat overal tussen kan gaan zitten.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
@fairy licht er helemaal aan hoe je boort :)

maar soldeerbout + litze/desoldeerpomp is een goed idee...

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

SA007 schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 17:20:
@fairy licht er helemaal aan hoe je boort :)

maar soldeerbout + litze/desoldeerpomp is een goed idee...
True,

Soldeerbout met litzdraad is mijn persoonlijke voorkeur :)

Verwijderd

Topicstarter
Kan het ook zonder zo'n draad (wat het ook is) en zonder soldeerpomp? Ik kan redelijk solderen, maar ben niet in het bezit van die soort dingen.

Er zit ook inderdaad geen electronica in de weg daar, het is blijkbaar een fabrieksfout met die serie :P

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:57

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 20:31:
Kan het ook zonder zo'n draad (wat het ook is) en zonder soldeerpomp? Ik kan redelijk solderen, maar ben niet in het bezit van die soort dingen.

Er zit ook inderdaad geen electronica in de weg daar, het is blijkbaar een fabrieksfout met die serie :P
Kan ook ja, gewoon het moederbord horizontaal houden, tin verhitten, en als het vloeibaar is voorzichtig het tin eraf schudden (als het er nog niet vanzelf uitgelopen is).

Last.fm

Verwijderd

Een rolletje desoldeerlitze kost niet zo veel en verhoogt je kans op succes aanzienlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Wat moet ik me voorstellen bij dat litze spul? Ik heb ge-googled ernaar, maar ik kom niet echt veel toepassing met solderen tegen...

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:48

TheBorg

Resistance is futile.

Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 20:55:
Wat moet ik me voorstellen bij dat litze spul? Ik heb ge-googled ernaar, maar ik kom niet echt veel toepassing met solderen tegen...
Het ziet eruit als de mantel van de coax kabel, maar dan is er nog hars toegevoegd om de tin goed te laten vloeien.

Het heeft ook mijn persoonlijke voorkeur. :)

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
zie mijn stunt! :X

[rml][ onboard vga] zelf AGP-slot op mobo solderen?[/rml]

Daar had ik precies het zelfde probleem.
Ik heb mijn moederbord geheel verwijderd en bovenop het soldeer verwarmd en aan de andere kant met een desoldeerpompje weggezogen. Werkte prima! ;)
Ik weet niet wat jij van plan bent? O-)

zie ook deze post: [rml]joopv in "[ onboard vga] zelf AGP-slot op mobo sold..."[/rml]
en de post hieronder waarom je niet moet boren!

[ Voor 26% gewijzigd door willy1986 op 02-10-2005 21:17 ]

Verwijderd

Als litze of desoldeer pompje niet helpt, gebruik ik altijd de volgende truc:

Vertin een stukje ge-emailleerd koperdraad met diameter iets kleiner dan boorgat.
Verhit print en steek het vertinde stukje door het gat, en duw (onder verhitting) verder tot dat het geemailleerde stuk in het gat zit. Daarna kun je gewoon het stukje draad doorknippen en uit het (open!) gat trekken.

Ik durf het nooit aan om te boren: dit kan doormetallisatie beschadigen.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Als daar geen gaten zitten waar wel gaten kunnen zitten dan zijn die vanaf de fabriek al niet geboord, het zijn geen gaten die vol met tin zitten!

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ehm bobo1on1 dit is onzin :P. Was laatst nog iemand die met filmpjes en al er bij zijn gaten had uitgeboord... (samen met vader :+)

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Volgens mij zijn het wel gaten die vol zitten met tin, maar wat ik me eerder afvraag, is waarom ze er voor hebben gekozen om dat zo dicht te maken, want de meeste mobo's hebben gaten rond socket, sommige niet vanwege ruimtegebrek, maar deze heeft dus wel de ruimte. Fabriekfout is het niet want ik zie dit wel vaker voorbijkomen

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-11 14:38
Mijn Asus A7m266-D (dual Athlon dus), heeft dus ook van die vertinde gaten, maar ik heb het tot nu toe nog niet aangedurfd. Misschien als ik ooit een nieuwe pc koop of mijn waterkoelingblokjes wil vervangen door nieuwe, dan ga ik de stunt aan.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
MicDis schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 21:53:
Ehm bobo1on1 dit is onzin :P. Was laatst nog iemand die met filmpjes en al er bij zijn gaten had uitgeboord... (samen met vader :+)
Juist en je kunt ze alleen maar uitboren als het gaten zijn die dichtzitten met tin :?
Afgezien van het feit dat het best moeilijk is om zulke grote gaten dicht te tinnen (helemaal in een geautomatiseerd proces) is het nog eens volslagen idioot om eerst de gaten te boren, ze dan door te metalliseren en dan weer dichten met tin. Je kunt ze dan beter niet boren, wat dus ook niet gedaan wordt.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:05

sapphire

Die-hard pruts0r

Waarom niet boren?
Zoals al gezegd is is er een tweaker die de gaten van z'n Asus mATX bordje ook gewoon voorzichtig uitgeboord heeft zodat ie z'n Zalman 7000 CU kon bevestigen, no biggie.

Gabriël AM5

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

gewoon de hard way.. je pakt de verfbrander of een klein brandertje :P :Y)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Topicstarter
bobo1on1 schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 23:01:
[...]

Juist en je kunt ze alleen maar uitboren als het gaten zijn die dichtzitten met tin :?
Afgezien van het feit dat het best moeilijk is om zulke grote gaten dicht te tinnen (helemaal in een geautomatiseerd proces) is het nog eens volslagen idioot om eerst de gaten te boren, ze dan door te metalliseren en dan weer dichten met tin. Je kunt ze dan beter niet boren, wat dus ook niet gedaan wordt.
Geen idee, maar hier http://forums.pimprig.com/archive/topic/27946.html kan je het lezen dat het toch echt zo is.
en een plaatje van hoe het mobo er eigenlijk uit hoort te zien:
Afbeeldingslocatie: http://www.hardocp.com/images/articles/1074222430iuCCpG7kFz_1_9_l.jpg

En dit is de mijne:
Afbeeldingslocatie: http://www.nightsky.nl/img/Mobo.jpg

@sapphire
Omdat ik nog slechtere boorskills dan soldeerskills heb :P

@willy1986
Tnx voor de links :) Het wordt een soortement van koffermod, alleen heb ik het vorige nforce2 mobotje beetje stuk gemaakt, en dit was de enige nog die ik voor een redelijk prijs kon krijgen (ik heb er een gezien van 110 euro......)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2005 08:36 ]

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:13
Solderen is geen optie want de gaten zijn helemaal niet geboord. Hierdoor zit er dus ook nog een epoxy-laag tussen die je niet kan wegsmelten met een soldeerbout. Als je gaat desolderen zal je dus misschien een klein laagje tin erafhalen maar dan tegen de epoxy laag aanlopen. De enigste optie is boren, en dan wel in stapjes: eerst voorboren met een klein boortje, dan opruimen.

• willy1986
  • Niet online
Asus A7N8X-VM/400 "Gaten om de socket mod"
De GoT-search! _/-\o_ (lees dit topic van te voren ff door en haal de gegeven tips daaruit! )

Het geven dat je de doormetalisering zou kunnen beschadigen is niet van toepassing. Daar horen sowieso al gaten te zitten. Moet gwn lukken!

succes! Zorg voor goede scherpe boortjes! Wanneer het is gelukt, laat het ons ff weten! :)

[ Voor 46% gewijzigd door willy1986 op 03-10-2005 15:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tnx :) Best stom dat ik die dus gemist heb :S Naja...

Iemand een idee welke grote van boortjes het moet zijn? (Verdomd weinig verstand van boren, zeker in combinatie met groottes)

• eXe
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

eXe

Ik zou zelf beginnen met een kleine, 2 / 2,5 mm ofzo. Als je deze precies in het midden van het gat boort, kun je daarna een wat groter boortje pakken, en met behulp van het al geboorde gat, wat geleiding hebben.
Als je meteen een groter boortje pakt, en je schiet uit.. 8)7

En doe vooral rusitg, neem de tijd :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bang dat hij is overleden, het boortje gleed net iets teveel uit.... ach ja, weer wat geleerd zal ik maar denken.... ;(

• willy1986
  • Niet online
jammer joh! hoeveel spoortjes heb je geraakt dan?

foto's graag!?

• eXe
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

eXe

baluh man :'(
weet je wel zeker dat ie het niet meer doet? niet geschoten is altijd mis, maar als het er echt erg uit ziet van buiten, zou ik hem zelf niet in de pc zeten.. O-)

• Nox
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

je had denk beter een kolomboormachine kunnen gebruiken, die schiet niet uit. wat de nadelen ervan zijn weet ik niet zo goed.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, moet ik er wel een hebben ;)

Ik heb op zich nauwelijks spoortjes geraakt, maar eentje is gewoon echt weg :P Hij bootte trouwens ook niet echt :P

Ik zal later eens pics posten ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2005 18:03 ]

• Nox
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 17:54:
Hehe, moet ik er wel een hebben ;)

Ik heb op zich nauwelijks spoortjes geraakt, maar eentje is gewoon echt weg :P Hij bootte trouwens ook niet echt :P

Ik zal later eens pics posten ;)
lang leve ooms, tantes, kennissen, buren, vrienden, sinterklazen, kerstmannen en andere mensen :)

EDIT:

en had anders een stukje schilderstape erop geplakt. dat heeft een bouwmarkt voor een paar cent te koop ¬¬

[ Voor 13% gewijzigd door Nox op 18-10-2005 19:37 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

je kan ook proberen dat spoortje weer te maken met wat bison silver adhesive (lijm met silver erin, werd in de tijd van unlocken van Xp's gebruikt om de bruggen te verbinden)

Wie weet kan jeje board dan nog gebruiken ?
Pagina: 1