Toon posts:

[XP Pro] Windows install op laptop zonder cd-rom/diskette

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een Dell Latitude LS zonder diskettestation en cd-romspeler. Nou staat hier vanuit de winkel Windows 2000 op, maar hier wil ik nu Windows XP Pro op hebben staan. Ik krijg het echter niet voor elkaar om Windows te laten installeren.

Ik heb een extra partitie aangemaakt, waarop ik de map i386 heb gezet. Ik ben vervolgens vanuit de brakke Windows 2000 installatie een vervangsessie (geen upgrade dus) naar Windows XP gaan doen, waarbij ik het pad heb gewijzigd naar de extra partitie met i386 (en de DOS-filelist). Alles gaat dan goed, totaan het begin van de installatie zelf. Hij laad netjes alle benodigde bestanden, maar als ik dan enter druk in het Windows install-menu, dan zegt hij dat er geen cd-rom gevonden is. Dit terwijl hij wel de benodige bestanden voor de installatie van de extra partitie kan laden.

Er zit wel een cd-romspeler bij de laptop, maar die is extern via PCMCIA (Freecom Cable II). Wellicht kan ik via F6 de benodigde bestanden voor die externe cd-romspeler laden, maar dat is me tot op heden niet gelukt. Kan ik hiervoor de standaard drivers van de Freecom gebruiken of doe ik dit verkeerd?

Heeft iemand enig idee hoe ik dit aan moet pakken?

• The_Priest
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-02 11:33
Kan je via netwerk booten?

Verwijderd

hmz mischien via NULmodem kabel
of als je netwerk kan kopieren via netwerk naar HD en dan zo installeren
of als je kan internetten downloaden van je eigen ftp ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik kan wel via netwerk booten. Ik heb begrepen dat je daar één of andere server voor moet hebben, maar die heb ik dus niet.

• mrboomblaster
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-02 22:34
dit is eens vaker langs gekomen.

het makkelijkst dacht ik was om de HDD er uit te halen die ff aan een andere pc te hangen dan daar dan winxp installeren.

Als de installatie klaar is en de pc boot om voor de eerste keer windows te starten zet je de pc uit en haal je de HDD er af en doe je die in DELL en boot je hem.

dit moet goed, maar ik weet het niet zker zal ff kijken dat ik die andere thread kan vinden.

iig suc6

edit:

gevonden [rml][ XP] Installeren op laptop zonder cd-rom&floppy wil niet*[/rml] staat niet echt veel bijzonders maar mss heb je er wat aan.

edit2: nog een thread [rml][ XP] Install zonder cd-rom of floppy drive[/rml] hier is iets meer info tevinden

[ Voor 26% gewijzigd door mrboomblaster op 04-10-2005 16:54 ]

D2 acc: *Mrboomblasterhc

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 16:28:
doen, waarbij ik het pad heb gewijzigd naar de extra partitie met i386 (en de DOS-filelist). Alles gaat dan goed, totaan het begin van de installatie zelf.
Wat bedoel je daar precies mee? Normaal gesproken kan je direct uit de I386 directory een install starten en hoef je niets te veranderen? :)

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 17:12:
[...]

Wat bedoel je daar precies mee? Normaal gesproken kan je direct uit de I386 directory een install starten en hoef je niets te veranderen? :)
Hij vraagt bij een upgrade uit welke map hij de bestanden moet gebruiken bij de installatie. Ik heb daar dus die partitie met i386 voor aangegeven. Anders wil hij hem van de CD lezen en die is er niet. Of bedoel je dat niet?
mrboomblaster schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 16:41:
dit is eens vaker langs gekomen.

het makkelijkst dacht ik was om de HDD er uit te halen die ff aan een andere pc te hangen dan daar dan winxp installeren.

Als de installatie klaar is en de pc boot om voor de eerste keer windows te starten zet je de pc uit en haal je de HDD er af en doe je die in DELL en boot je hem.

dit moet goed, maar ik weet het niet zker zal ff kijken dat ik die andere thread kan vinden.

iig suc6

edit:

gevonden [rml][ XP] Installeren op laptop zonder cd-rom&floppy wil niet*[/rml] staat niet echt veel bijzonders maar mss heb je er wat aan.

edit2: nog een thread [rml][ XP] Install zonder cd-rom of floppy drive[/rml] hier is iets meer info tevinden
Het eruit halen van de HD is geen optie, er zit nog garantie op de laptop. Bovendien heb ik geen converter.

Verwijderd

kun je via win 2000 niet een ntautoexec maken net als vroeger onder dos en win 3.1 met de juiste drivers?
http://oldfiles.org.uk/powerload/pcmcia.htm

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 18:57:
kun je via win 2000 niet een ntautoexec maken net als vroeger onder dos en win 3.1 met de juiste drivers?
http://oldfiles.org.uk/powerload/pcmcia.htm
Als ik het goed begrijp, moet ik dus een mapje op mijn huidige C:\ schijf zetten met die drivers, de huidige config file aanpassen en bij het booten gewoon de Windows-installatie doen? Wordt die config niet eerder aangesproken dan Windows gaat laden? Ik begrijp het geloof ik nog niet helemaal.

Verwijderd

dit staat er in AUTOEXEC.NT
Kun je geen drivers op zo'n manier laden?
Of begrijp ik het verkeerd?
Dan worden de drivers in je brakke Win 2000 voor je CD-ROM tenminste geladen.

@echo off

REM AUTOEXEC.BAT wordt niet gebruikt om de MS-DOS-omgeving te
REM initialiseren. Om de MS-DOS-omgeving te initialiseren
REM wordt AUTOEXEC.NT gebruikt, behalve als er in het PIF-
REM bestand van een toepassing een ander opstartbestand
REM is opgegeven.

REM CD-ROM-extensies installeren
lh %SystemRoot%\system32\mscdexnt.exe

REM Netwerk-redirector installeren (laden vóór dosx.exe)
lh %SystemRoot%\system32\redir

REM DPMI-ondersteuning installeren
lh %SystemRoot%\system32\dosx

REM De volgende regel maakt ondersteuning van Sound Blaster
REM 2.0 op NTVDM mogelijk.
REM De opdracht om de BLASTER-omgeving in te stellen luidt:
REM SET BLASTER=A220 I5 D1 P330
REM waarbij:
REM A de basis-I/O-poort van de geluidsblaster aanduidt
REM I de IRQ-lijn aanduidt
REM D het 8-bits DMA-kanaal aanduidt
REM P de MPU-401 basis-I/O-poort aanduidt
REM T het type geluidsblasterkaart
REM 1 - Sound Blaster 1.5
REM 2 - Sound Blaster Pro I
REM 3 - Sound Blaster 2.0
REM 4 - Sound Blaster Pro II
REM 6 - SOund Blaster 16/AWE 32/32/64
REM
REM De standaardwaarden zijn A220 I5 D1 en P330. Voor niet
REM opgegeven schakelopties geldt de standaardwaarde. (N.B.:
REM aangezien alle poorten virtueel zijn, hoeft de hier
REM gegeven informatie niet overeen te komen met de daad-
REM hardware-instellingen.) NTVDM ondersteunt alleen
REM Sound Blaster 2.0.
REM Schakeloptie T dient indien opgegeven op 3 te worden gezet.
SET BLASTER=A220 I5 D1 P330 T3

REM Geef als u de ondersteuning voor Sound Blaster 2.0 op
REM NTVDM wilt uitschakelen een ongeldig basis-I/O-poortadres op.
REM Bijvoorbeeld: SET BLASTER=A0
REM Netwerkredirector installeren lh %SystemRoot%\system32\nw16 lh %SystemRoot%\system32\vwipxspx

Pagina: 1