Backup MBR voor herinstallatie Windows XP?

Pagina: 1
Acties:

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Hallo,

ik heb RedHat 9 en Windows XP hier naast elkaar lopen op mijn Acer TM800.
Helaas is mijn XP nogal brak, en daarom ben ik van plan XP te herinstalleren. Zoals bekend verpest XP het Master Boot Record van mijn harde schijf, waardoor linux niet meer te benaderen zal zijn. Een manier om dit probleem op te lossen is linux te starten van een CD-rom, en dan de bootmanager opnieuw te installeren.

Ik vraag me echter af of het ook mogelijk is het MBR te backup-en, met DISKSAVE.exe

http://www.windowsnetwork...toreMasterBootRecord.html

en dan na de herinstallatie van XP, deze backup terug te zetten?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:46

SA007

Moderator Tweaking
erm, anders pak gewoon je linux install en kopier de eerste secrot naar je schijf, en erna weer terug?

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

boot disk maken, root laten booten van /hdXX en je boot loader (grub/lilo) weer opnieuw draaien.

(ik verwijs voor meer info naar de SEARCH button)

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

• j-w
  • Niet online
SA007 schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 16:40:
erm, anders pak gewoon je linux install en kopier de eerste secrot naar je schijf, en erna weer terug?
ben niet zo'n hele grote held met linux. Daarom leek dat disksave.exe me wel ideaal. Niks gekloot met opstarten van CD's etc.

• j-w
  • Niet online
Four schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 16:42:
boot disk maken, root laten booten van /hdXX en je boot loader (grub/lilo) weer opnieuw draaien.

(ik verwijs voor meer info naar de SEARCH button)
de settings van GRUB worden die ook in de MBR bewaard? Maw, ben ik die ook allemaal kwijt?

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
de settings van GRUB worden die ook in de MBR bewaard? Maw, ben ik die ook allemaal kwijt?
nee, die staan bijv op je /boot oid, het enige wat je dus moet hebben is een bootable flop met grub zodat je grub (met de juiste root en boot partitie-info) weer kan installeren in je mbr

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

j-w schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 16:43:
[...]

ben niet zo'n hele grote held met linux. Daarom leek dat disksave.exe me wel ideaal. Niks gekloot met opstarten van CD's etc.
Een dd commando lijkt me niet echt moeilijk.

Backup met :

dd if=/dev/hda of=mbr.img count=1 bs=512

Terug zetten met

dd if=mbr.img of=/dev/hda1 count=1 bs=512.

Moet je alleen rekening houden met de plaats waar je mbr.img bewaard hebt , dan kan zelfs op floppy zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2005 23:47 ]

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Bootloaders horen niet in het MBR. Dat is fout nummer één bij dualboots. Een MBR hoort niets meer te doen dan het zoeken naar een active partitie en die booten.
dd if=mbr.img of=/dev/hda1 count=1 bs=512.
Dat is eigenlijk te veel. Zo neem je ook de partitietabel mee.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik zou zorgen dat je linux van een floppy kan starten. Als je nu een werkende grub configuratie hebt kun je volgens mij volstaan met "grub-install /dev/fd0"
Nadat windows je bootloader vernaggelt heeft kun je dan met deze floppy starten en grub weer terugzetten met "grub-install /dev/hda"

[ Voor 32% gewijzigd door Sir Isaac op 03-10-2005 11:22 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:54
irondog schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 10:11:
Bootloaders horen niet in het MBR. Dat is fout nummer één bij dualboots. Een MBR hoort niets meer te doen dan het zoeken naar een active partitie en die booten.
Goed punt, blijft het dan overigens wel gewoon werken na een reinstall van Windows? Of verandert die ook automatisch de actieve partitie? Overigens kun je dat met de fdisk van Windows vast wel weer veranderen dan, dus dat is niet zo'n punt...
Dat is eigenlijk te veel. Zo neem je ook de partitietabel mee.
Inderdaad, en da's op zich geen probleem zolang je die niet verandert, maar dit soort trucjes zijn natuurlijk wel de manier bij uitstek om je systeem goed om zeep te helpen als het niet goed gaat (dus als je wel de partitie-indeling wijzigt en daarna toch per ongeluk de MBR+partitie-tabel terugzet).

Als ik deze post moet geloven, zou het in principe wel werken als je alleen de eerste 446 bytes meeneemt i.p.v. alle 512.

Verdere resources over dualbooten van Linux/WinXP: Dual-boot Linux & WinXP

Wat ik trouwens vaak doe (met een installatie waarbij dus wel de MBR werd gebruikt...shame on me *cough cough*), is booten met een Knoppix CD, dan chrooten naar m'n normale systeem en dan grub opnieuw installeren. Is ook niet echt heel moeilijk, maar waarschijnlijk heeft irondog hier wel behoorlijk een punt dat 't veel beter kan door uberhaupt *niet* de MBR te gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door Wilke op 03-10-2005 11:45 ]

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Goed punt, blijft het dan overigens wel gewoon werken na een reinstall van Windows? Of verandert die ook automatisch de actieve partitie?
Ja

Windows doet bij de eerste stap in het installatieprocess het volgende:
* het installeert een bootloader in het filesystem (beter: in het bootrecord v/d partitie)
* het installeert een MBR met het gedrag dat het de eerste actieve partite boot
* het maakt de nieuwe windows partitie actief
Overigens kun je dat met de fdisk van Windows vast wel weer veranderen dan, dus dat is niet zo'n punt...
Ja/Nee.
Het nadeel is dat in het configuratiescherm vaak niet mogelijk is een paritie anders dan een door windows ondersteund filesystem actief te maken (dat is wat ik er van heb geleerd). Het staat er wel bij, maar je kunt er niet op klikken. :9
Wat ik trouwens vaak doe (met een installatie waarbij dus wel de MBR werd gebruikt...shame on me *cough cough*), is booten met een Knoppix CD, dan chrooten naar m'n normale systeem en dan grub opnieuw installeren. Is ook niet echt heel moeilijk, maar waarschijnlijk heeft irondog hier wel behoorlijk een punt dat 't veel beter kan door uberhaupt *niet* de MBR te gebruiken.
Buiten het feit dat ik het MBR pricipieel onschikt vind voor een (early stage) bootloader, onkom je dus toch niet echt aan het feit fdisk (dus knoppix) in te zetten voor het actief maken van een andere partitie (na herinstallatie van Windows).

Dus *cough cough* is bij jouw methode niet echt nodig. :) Het werkt voor je en je weet linux iig te fixen na herinstallatie van Windows (weet je het ook andersom ? ;) ).

Maar het is gewoon niet handig een (early stage-) bootloader direct in het MBR te zetten. Zeker niet als je vanuit Windows opeens besluit dat Linux niets voor je is en de linux partities formateert :) Ik ben dus van grub af, zodra ik in Windows computerbeheer de Windows partite actief maak ;)
and that's about it
Als ik deze post moet geloven, zou het in principe wel werken als je alleen de eerste 446 bytes meeneemt i.p.v. alle 512.
Zou kunnen.

Zowel Syslinux als Lilo bieden een mogelijkheid een MBR te installeren met hetzelfde gedrag als een Microsoft MBR. Bij het builden van Syslinux, houd je een bestand van 304 bytes over nadat het mbr.asm bestand geassembleerd is. Waar de partitie tabel begint, weet ik niet uit mijn hoofd :)

[ Voor 3% gewijzigd door irondog op 03-10-2005 22:36 ]

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Pagina: 1