10-step grayscale target, waar te koop?

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08-2025
Ik ben hier al bij mij de lokale fotoboer geweest maar deze kon met niet vertellen waar ik ze kan kopen. Het gaat om een 10-step grayscale target, dit is een kleurenplaat met wit en zwart, tussen wit en zwart zitten 8 tussentinten. Dit is ideaal wanneer je een foto wil maken met natuurechte kleuren. Ik weet hier helaas niet de nederlandse naam van. Wellicht dat mensen hier dit wel weten, maakt het zoeken ook wat makkelijker ;)

Weet iemand een webwinkel waar deze dingen te koop zijn?

Verwijderd

Een beetje vakfotografie-zaak moet zo'n kaart gewoon voor je kunnen bestellen.
Die van mij is een stuk karton van Kodak, aan de ene kant egaal 18% grijs, en aan de andere kant zoals jij 'm beschrijft. Maar ja, dat ding is al 25 jaar oud... :)

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Stalkert schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 13:41:
Dit is ideaal wanneer je een foto wil maken met natuurechte kleuren.
Daarvoor is een eenvoudige grijskaart of zelfs een wit object (Pringles-doppen waren een tijdje geleden populair) voldoende. Als je een 18% grijskaart neemt, kun je daar meteen je belichting mee ijken.

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:02
Ik weet wat je bedoelt, ik kreeg een set van die kaarten bij m'n Colorvision Spyder2 Studio.

Kijk hier eens naar : http://shop.colourconfidence.com/section.php?xSec=30

Ze hebben ook een winkel in Nederland (klik eventueel op de Nederlandse vlag rechts bovenin).

Succes

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-01 16:07
Ik heb nooit echt begrepen hoe je die kaarten kan gebruiken. Iemand dat eens uitleggen.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 10:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Met alleen een grijstrapje heb je misschien de correcte belichting, maar de kleuren hoeven niet meteen goed te zijn!

Daar heb je namelijk bijvoorbeeld zo'n kaart voor nodig:
Afbeeldingslocatie: http://www.akdart.com/mcc3-t.jpg

Daar maak je een foto van bij een bepaalde kleurtemperatuur licht, en dan laat je in photoshop een scriptje draaien dat een profiel maakt voor je camera bij dat licht. Dan pas heb je natuurgetrouwe kleuren.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• GerardHenninger
SuperKneus schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 15:18:
Ik heb nooit echt begrepen hoe je die kaarten kan gebruiken. Iemand dat eens uitleggen.
Laat ik een poging doen.

Je schiet uiteraard op RAW met je camera. Je gaat een geweldige fotosessie doen met Pamela Anderson. Je geeft haar zo'n 24 kleuren kaart zodat ze die vast kan houden. Je maakt een foto van haar met die kaart om zo vervolgens al je volgende foto's mee te "calibreren". Ze gooit die kaart weg, doet wat kleding uit en vervolgens doe je je uber-geile shoot met haar.

Als je dan eenmaal je foto's in je computer hebt staan dan stel je de eerste foto m.b.v. die kaart zo in dat de kleuren etc allemaal kloppen. Vervolgens neem je die instellingen mee naar al je volgende foto's in die reeks.. en voila.... allemaal foto's met perfecte kleurtjes.

• wmkuipers
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-06-2025
RepSLET schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 15:26:
[...]

Laat ik een poging doen.

Je schiet uiteraard op RAW met je camera. Je gaat een geweldige fotosessie doen met Pamela Anderson. Je geeft haar zo'n 24 kleuren kaart zodat ze die vast kan houden. Je maakt een foto van haar met die kaart om zo vervolgens al je volgende foto's mee te "calibreren". Ze gooit die kaart weg, doet wat kleding uit en vervolgens doe je je uber-geile shoot met haar.

Als je dan eenmaal je foto's in je computer hebt staan dan stel je de eerste foto m.b.v. die kaart zo in dat de kleuren etc allemaal kloppen. Vervolgens neem je die instellingen mee naar al je volgende foto's in die reeks.. en voila.... allemaal foto's met perfecte kleurtjes.
mooie uitleg.. de visualisatie maakt het nog duidelijker ;)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Alleen moet ze niet gooien met die kaart :X
Dingen kost €100 in Nederland (heb hem zelf voor €55 uit de VS), en als ie vies wordt heb je er niks meer aan.

Gewoon even een tip :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• GerardHenninger
Gizz schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 16:31:
Alleen moet ze niet gooien met die kaart :X
Dingen kost €100 in Nederland (heb hem zelf voor €55 uit de VS), en als ie vies wordt heb je er niks meer aan.

Gewoon even een tip :P
Goedkoop zijn ze niet nee. Maar bij die shop die ik hierboven linkte zijn ze wel ietsjes goedkoper :
Link naar kaart

€64,63 om precies te zijn.

Nu is het de vraag of je wel iets aan zo'n kaart hebt als je scherm/printer niet gecalibreerd is :+

• Stalkert
Ik wil het voorral gaan gebruiken bij het fotografferen van modestoffen. De bedoeling is dat ik een foto maak en ergens aan de zijkant de grijsschaal kaart neerleg (zodat ik hem er makkelijk af kan croppen). Vervolgens maak ik een foto die ik in photoshop ga bewerken met levels. In levels kun je heel makkelijk de middentonen en de lage tonen aanpassen. Je hebt hiervoor in levels 3 pipetjes (waarvan je er maar 2 hoeft te gebruiken). Vervolgens pak het pipetje met van de lage tonen en klik ik op de wit kleur op de kaart en dan het pipetje van de middentonen en dan klik ik op de grijze kleur in de kaart (50% zwart). Photoshop past nu de kleuren aan zoals ze moeten zijn. Is een cool truukje (geleerd van een videootje bij lynda.com)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Met modestoffen (voor verkoop neem ik aan?) zou ik helemaal een kleurenkaart aanschaffen voor het calibreren.

• Stalkert
Hoe gaat dat kalibreren in zijn werk? Stel ik maak een foto en leg daarnaast de kleurkaart. Kan ik deze kleurechtheid krijgen dmv. levels?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Kijk eens hier. Daar staan wat programma's + uitleg. Vooral het ACR script is interessant, aangezien dat freeware is en in photoshop werkt.

• GerardHenninger
Stalkert schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 17:34:
Hoe gaat dat kalibreren in zijn werk? Stel ik maak een foto en leg daarnaast de kleurkaart. Kan ik deze kleurechtheid krijgen dmv. levels?
Ondersteunt je camera RAW, want dat zou al een boel helpen. Hoef je niet moeilijk te doen met croppen etc. Gewoon op 1 foto de kleuren etc aanpassen en die wijziging doorvoeren op de rest van de foto's. Moet je natuurlijk niet je belichting gaan veranderen tussendoor

• Stalkert
RepSLET schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 17:52:
[...]

Ondersteunt je camera RAW, want dat zou al een boel helpen. Hoef je niet moeilijk te doen met croppen etc. Gewoon op 1 foto de kleuren etc aanpassen en die wijziging doorvoeren op de rest van de foto's. Moet je natuurlijk niet je belichting gaan veranderen tussendoor
Weet ik niet, het is al een ouder beestje, deze: http://www.dpreview.com/r.../fuji_finepixs602zpro.asp

Zie het niet bij de specs staan, zal wel niet denk ik

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Stalkert schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 18:05:
Zie het niet bij de specs staan, zal wel niet denk ik
Nee, dat kan hij niet.
Maak je de foto's voor een website of voor een blad? Als het voor een website is hoef je al deze moeite niet te doen. Elke klant kijkt waarschijnlijk toch op een niet gecalibreerde monitor naar je foto's.

Dan mag de belichting nog wel goed zijn natuurlijk, en dan kun je beter een mooie grijskaart kopen dan een kaart met 8 verschillende grijstinten. Lichtmeting doen op de kaart en je zit goed. Witbalans kun je ook op die kaart doen.

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-01 16:07
Repslet bedankt voor de duidelijke uitleg, tis nu helemaal duidelijk. ;)

• Stalkert
Gizz schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 22:26:
[...]

Nee, dat kan hij niet.
Maak je de foto's voor een website of voor een blad? Als het voor een website is hoef je al deze moeite niet te doen. Elke klant kijkt waarschijnlijk toch op een niet gecalibreerde monitor naar je foto's.

Dan mag de belichting nog wel goed zijn natuurlijk, en dan kun je beter een mooie grijskaart kopen dan een kaart met 8 verschillende grijstinten. Lichtmeting doen op de kaart en je zit goed. Witbalans kun je ook op die kaart doen.
Nog even een vraagje hierover (ik ben redelijk newbie op dit gebied). Wat is het verschil tussen een grijskaart en een kaart met 8 verschillende grijstinten?

Verwijderd

Ik ben hier niet in thuis, maar vindt het wel interresant. Kun je niet zelf zo'n kleurenkaart maken? Je knipt b.v. uit een aantal bladen (soms de gladde voorkant van een blad) de verschillende kleuren zoals rood, blauw, groen en geel met eventueel de andere kleuren die op zo'n orginele kaart staan. Je plakt die dan op een papier/karton en je doet precies hetzelfde als met een orginele kaart. Dus foto van Pamela met je zelfgemaakte kaart. Dan pas je de kleuren toch op de foto hetzelfde aan als de kaart die je gemaakt hebt of denk ik dan iets te simpel :o

• Stalkert
Hmm, darkeye. Erg creatief gedacht voor een maandagochtend ;)
Ik denk dat we de reacties van de experts even af moeten wachten, ik ben ook wel benieuwd..

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 11:57:
Ik ben hier niet in thuis, maar vindt het wel interresant. Kun je niet zelf zo'n kleurenkaart maken? Je knipt b.v. uit een aantal bladen (soms de gladde voorkant van een blad) de verschillende kleuren zoals rood, blauw, groen en geel met eventueel de andere kleuren die op zo'n orginele kaart staan. Je plakt die dan op een papier/karton en je doet precies hetzelfde als met een orginele kaart. Dus foto van Pamela met je zelfgemaakte kaart. Dan pas je de kleuren toch op de foto hetzelfde aan als de kaart die je gemaakt hebt of denk ik dan iets te simpel :o
Hoe weet je dat de kleuren uit het tijdschrift kloppen? :)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Stalkert schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 10:24:
[...]

Nog even een vraagje hierover (ik ben redelijk newbie op dit gebied). Wat is het verschil tussen een grijskaart en een kaart met 8 verschillende grijstinten?
Dit is een "kaart" met verschillende grijstinten.

Dit is een grijskaart.

De eerste gebruik je om je monitor/printer af te stellen (zodat ze alle tinten laten zien en je monitor/printer niet te donker of te licht staat afgesteld).

De tweede gebruik je voor de lichtmeting van je camera. De belichtingscomputer gaat er bij het meten vanuit dat was hij meet neutraal grijs is met een reflectiewaarde van 18%. Ga je dan lichtmeten op iets dat lichter of donkerder is, dan klopt je meting niet meer en over- of onderbelicht je. Door te lichtmeten op een grijskaart (die heel verwonderlijk neutraal grijs is met een reflectiewaarde van 18% :P) is de lichtmeting perfect en je foto niet te licht of te donker, maar precies goed.
Hoe weet je dat de kleuren uit het tijdschrift kloppen?
Precies, je kan wel iets uitknippen wat volgens jou echt blauw lijkt, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Als je dan scripts laat calibreren op dat "blauw" waarvan je niet weet welke blauw het is, dan klopt je calibratie niet.
Van de kleurkaarten zijn de kleurwaardes precies bekend.

[ Voor 15% gewijzigd door Gizz op 03-10-2005 12:58 ]

• koraks
  • Niet online
Gizz schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 12:56:

Precies, je kan wel iets uitknippen wat volgens jou echt blauw lijkt, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Als je dan scripts laat calibreren op dat "blauw" waarvan je niet weet welke blauw het is, dan klopt je calibratie niet.
Van de kleurkaarten zijn de kleurwaardes precies bekend.
Mee eens, maar als je de hobby-kleurenkaart gebruikt om op het oog te calibreren, werkt het natuurlijk prima. Zolang het blauw op de kaart maar overeenkomt met het blauw op de foto (op je scherm, printer, enz.)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

koraks schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 13:03:
[...]

Mee eens, maar als je de hobby-kleurenkaart gebruikt om op het oog te calibreren, werkt het natuurlijk prima.
Ik heb het geprobeerd, maar ik werd er gek van. Je weet namelijk niet zeker of de foto die je van de kaart maakt wel 100% goed is. Dan kun je wel gaan calibreren, maar als de foto van je blauw in de basis al niet dezelfde blauw is, dan schiet het niet op.

Daarom zijn die bekende kleurenkaarten zo handig. Je kunt de kaart zonder afwijkingen downloaden in vrijwel elk kleurprofiel. Dan weet je dat de kaart op je monitor in ieder geval 100% goed is. Dan kun je wel goed calibreren met de kaart ernaast.

Maar misschien ligt het mislukken van de hobbykaart-calibratie wel aan mijn vaardigheden :P

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

koraks schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 13:03:
[...]

Mee eens, maar als je de hobby-kleurenkaart gebruikt om op het oog te calibreren, werkt het natuurlijk prima. Zolang het blauw op de kaart maar overeenkomt met het blauw op de foto (op je scherm, printer, enz.)
Probleem is alleen dat je voor kleuren eigenlijk je ogen niet kunt vertrouwen. :)

• koraks
  • Niet online
Gizz schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 13:14:
[...]

Ik heb het geprobeerd, maar ik werd er gek van. Je weet namelijk niet zeker of de foto die je van de kaart maakt wel 100% goed is. Dan kun je wel gaan calibreren, maar als de foto van je blauw in de basis al niet dezelfde blauw is, dan schiet het niet op.
Maar je gebruikt toch de kleurenkaart die je eerder zelf hebt gefotografeerd? Dat was namelijk wel de essentie van het verhaal.
Maar misschien ligt het mislukken van de hobbykaart-calibratie wel aan mijn vaardigheden :P
Nee, het ís gewoon lastig om onder verschillende lichtomstandigheden een directe lichtbron te calibreren m.b.v. een reflecterende kaart. Daarom blijft het een hobby-methode :)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

koraks schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 13:26:
[...]

Maar je gebruikt toch de kleurenkaart die je eerder zelf hebt gefotografeerd? Dat was namelijk wel de essentie van het verhaal.
De kleurenkaart fotograferen is om je camera te laten calibreren bij een bepaalde lichttemperatuur.
De echte RGB waardes downloaden en je kaart naast je scherm houden is om je monitor te calibreren.
De echte RGB waardes afdrukken en je kaart naast de print houden is om je printer te calibreren.

Natuurlijk kun je de laatste 2 stappen ook doen met een zelf gefotografeerde kaart, maar op deze manier werk je op de veiligste manier (je voorkomt dat de resultaten niet kloppen doordat je camera toch niet helemaal goed gecalibreerd was, de kleurenkaart teveel glanste tijden het fotograferen etc.)

• koraks
  • Niet online
Gizz schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 13:33:
[...]

De kleurenkaart fotograferen is om je camera te laten calibreren bij een bepaalde lichttemperatuur.
Daarvoor kun je ook gewoon iets gebruiken wat r,g en b in gelijke verhoudingen reflecteert. Bijvoorbeeld de eerder genoemde Pringles dop.

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

koraks schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 16:41:
[...]

Daarvoor kun je ook gewoon iets gebruiken wat r,g en b in gelijke verhoudingen reflecteert. Bijvoorbeeld de eerder genoemde Pringles dop.
Alleen zijn die doppen tegenwoordig doorzichtig. De nep-Pringles van de Aldi hebben nog wel een witte dop. :)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

koraks schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 16:41:
[...]

Dat lijkt me alleen de juiste witbalans opleveren. Calibreren d.m.v. een kleurenkaart gaat veel verder. Niet elke camera is bijvoorbeeld even gevoelig voor groen, door de gebruikte sensor en/of algoritmes.

En zo doen die programma's dat dus voor 24 verschillende kleuren.

Verwijderd

MartijnGizmo schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 12:50:
[...]

Hoe weet je dat de kleuren uit het tijdschrift kloppen? :)
Irrelevant. Het gaat erom dat je weet hoe een bepaalde kleur eruit moet komen te zien op de foto. Nog afgezien van de vraag of deze methode überhaupt wel een geldige toepassing binnen de fotografie heeft. Nouja, misschien om je camera te testen als je vermoed dat-ie stuk is.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2005 07:21 . Reden: s/het feit/de vraag/g ]

• Stalkert
Maar door een grijskaart te gebruiken regel je toch ook bijv. dat een foto niet te blauw of te groen wordt? Ik bedoel stel dat je de foto maakt en de grijskaart wordt wat blauwig, in photoshop past hij dit toch weer aan zodat hij minder blauwig wordt; dus de kleurkaart wordt weer het oorspronkelijk grijs? De foto wordt dan ook beter, of zie ik dit fout?

[ Voor 9% gewijzigd door Stalkert op 03-10-2005 21:48 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Stalkert schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 21:47:
Maar door een grijskaart te gebruiken regel je toch ook bijv. dat een foto niet te blauw of te groen wordt? Ik bedoel stel dat je de foto maakt en de grijskaart wordt wat blauwig, in photoshop past hij dit toch weer aan zodat hij minder blauwig wordt; dus de kleurkaart wordt weer het oorspronkelijk grijs? De foto wordt dan ook beter, of zie ik dit fout?
Klopt, dat is de witbalans. Daarmee kom je al een heel eind en voor niet cruciale dingen is dat genoeg.

Ga je reproductie werk doen, dan heb je wel zo'n kaart nodig. Zowel voor het calibreren van je camera als voor het laten afdrukken bij een echt vaklab. Je laat ze dan een foto van de kleurenkaart zien die genomen is op precies dezelfde plek met hetzelfde licht. Dan weten zij precies hoe ze hem natuurgetrouw moeten afdrukken.

Pagina: 1